03-18-2011, 07:41 PM
Witam Kiedyś przez chwilę się tu udzielałam, ale było to dawno i nieprawda... Wróciłam dopiero w potrzebie, wiem, że to brzydko z mojej strony, ale lepiej późno niż wcale
Otóż - matura w tym roku. Tematem mojej ustnej prezentacji jest "Interpretacja malarstwa w pieśniach Jacka Kaczmarskiego. Omów zagadnienie dokonując analizy porównawczej wybranych obrazów oraz ich prezentacji u utworach barda". Całą prezentację mam już gotową i dla odmiany nie o to chciałam Was prosić. Przyszło teraz do tworzenia bibliografii - mam wszystko, oprócz "Wigilii na Syberii" Malczewskiego. Tzn potrzebuję wpisać do bibliografii reprodukcję obrazu, z której korzystałam - a nie korzystałam z żadnej poza internetową. Czy ktoś z Was ma może takie albumy/książki i mógłby mi podać tytuł, autora, stronę...? Byłabym bardzo wdzięczna.
Gdyby komuś chciało się czytać, wklejam poniżej szkic swojej prezentacji, jakbyście mieli uwagi, to chętnie wysłucham konstruktywnej krytyki
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
Dorota.
I. Wstęp: krótko o życiorysie Jacka Kaczmarskiego:
a) Urodzony w 1957r, syn dwojga artystów, mieszkał u dziadków.
b) Pierwsze występy: w liceum na lekcjach języka polskiego, konkursy piosenki studenckiej
c) Studia na polonistyce, początki rozrywkowego trybu życia
d) Emigracja (Paryż, Monachium) i praca w Radiu Wolna Europa, choroba alkoholowa
e) Powrót do Polski i kolejna emigracja (Australia)
f) Śmierć 10 kwietnia 2004r. z powodu raka przełyku.
g) Zwrócenie uwagi, że sztuka odegrała wielką rolę w jego życiu i twórczości
II. „Rejtan, czyli raport ambasadora” inspirowany obrazem Jana Matejki pt. „Rejtan”
a) Omówienie obrazu Matejki:
- obraz alegoryczny, przedstawiający sejm rozbiorowy w 1773r.
- składa w całość sytuacje z różnych dekad XVIII w, ukazuje wydarzenia całej epoki tak, jakby były jedną chwilą.
- obraz zawiera dużo nieścisłości historycznych (np. na sejmie byli nieobecni: król Stanisław August Poniatowski, ambasador Mikołaj Repnin, Szczęsny Potocki, w sali sejmowej nie wisiał portret carycy Katarzyny II)
- cel: ukazanie poglądu Matejki na przyczyny upadku Polski
b) Omówienie wiersza:
- napisany w 1980r, jest to list ambasadora rosyjskiego Repnina do carycy Katarzyny, opisuje, co się dzieje na sejmie
- wiersz jest dokładnym opisem obrazu Matejki wraz ze wszystkimi nieścisłościami
- stanowi odwołanie do sytuacji Polski w 1980r, pokazuje różne postawy społeczeństwa wobec ówczesnej władzy (bezradność, bunt, podporządkowanie)
- obraz ten często wisiał wówczas w klasach szkolnych, jednak większość uczniów nie zwracała na to uwagi. Jacek Kaczmarski chciał pokazać, że ludzie na obrazie są tacy, jakich widuje się na co dzień (coraz więcej w społeczeństwie zdrajców, coraz mniej Rejtanów)
III. „Pejzaż z szubienicą” na podstawie obrazy Pietera Bruegel’a Starszego pt. „Taniec pod szubienicą”
a) Omówienie obrazu:
- namalowany w 1568r, w czasach, kiedy w Niderlandach, gdzie malarz żył i tworzył, kara śmierci była bardzo popularna, publiczne egzekucje miały charakter festynów ludowych
- spotyka się różne interpretacje tego obrazu
- obraz mógł zostać namalowany jako przestroga (być może dla żony Bruegela), wyrażając opinię, że plotkarze zasługują na szubienicę. (przysłowie „to gossip somebody on the gallows” oznaczające, że plotki mogą mieć tragiczne skutki)
- obraz ten może być odczytywany jako głos artysty przeciwko karze śmierci.
b) Omówienie wiersza:
- napisany w roku 1978 jest pełną reinterpretacą obrazu Bruegela
- napisany jest w formie dialogu skazańca z tłumem tańczących chłopów
- wiersz pokazuje, że artysta nie ma wpływu na reakcje i interpretacje odbiorców, że jest im podporządkowany
- przykład: błędna interpretacja utworu „Mury”, który w zamyśle artysty był obroną indywidualności artysty
IV. „Wigilia na Syberii” inspirowana obrazem Jacka Malczewskiego pod tym samym tytułem
a) Omówienie obrazu:
- Jacek Malczewski był uczniem Jana Matejki, rozczarowany nauką
- spadkobierca tradycji romantycznej, w pierwszym okresie swojej twórczości malował realistyczne kompozycje o losie polskich powstańców z 1863r. skazanych na katorgę na Syberii.
- „Wigilia na Syberii” powstał w 1892r, do stworzenia tego obrazu skłonił Malczewskiego jego pobyt w Paryżu i tęsknota za Ojczyzną.
- przedstawia rozpacz, samotność i cierpienie podczas Wigilii Bożego Narodzenia
b) Omówienie wiersza:
- powstał w 1980r., jest wiernym opisem obrazu Malczewskiego, poeta zwraca tutaj uwagę na ten sam problem, który przedstawia malarz.
- wiersz również opowiada o tęsknocie za krajem, spotęgowane uczucie smutku poprzez wprowadzenie w tekst fragmentów kolęd.
- jak pisał sam Jacek Kaczmarski w swoim felietonie pt „Muzeum smakołyków”, gdy śpiewał tą piosenkę zdał sobie sprawę, że publika widzi w tym tekście własną biografię. Niedługi czas później, gdy wyemigrował do Paryża, była to również jego biografia.
- choć nie sposób porównywać emigracji w Paryżu czy w Monachium z zesłaniem na Syberię, to kontrast między życiem codziennym w Europie, a ówczesnym życiem w Polsce, był dotkliwy i narastał w chwilach tak symbolicznych, jak Wigilie.
V. Zakończenie:
a) zwrócenie uwagi na wielką rolę sztuki w twórczości Jacka Kaczmarskiego
b) poeta na różne sposoby interpretuje dzieła, czasem przekazuje to, co miał na myśli malarz, czasami dokonuje reinterpretacji – wszechstronność poety.
Otóż - matura w tym roku. Tematem mojej ustnej prezentacji jest "Interpretacja malarstwa w pieśniach Jacka Kaczmarskiego. Omów zagadnienie dokonując analizy porównawczej wybranych obrazów oraz ich prezentacji u utworach barda". Całą prezentację mam już gotową i dla odmiany nie o to chciałam Was prosić. Przyszło teraz do tworzenia bibliografii - mam wszystko, oprócz "Wigilii na Syberii" Malczewskiego. Tzn potrzebuję wpisać do bibliografii reprodukcję obrazu, z której korzystałam - a nie korzystałam z żadnej poza internetową. Czy ktoś z Was ma może takie albumy/książki i mógłby mi podać tytuł, autora, stronę...? Byłabym bardzo wdzięczna.
Gdyby komuś chciało się czytać, wklejam poniżej szkic swojej prezentacji, jakbyście mieli uwagi, to chętnie wysłucham konstruktywnej krytyki
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
Dorota.
I. Wstęp: krótko o życiorysie Jacka Kaczmarskiego:
a) Urodzony w 1957r, syn dwojga artystów, mieszkał u dziadków.
b) Pierwsze występy: w liceum na lekcjach języka polskiego, konkursy piosenki studenckiej
c) Studia na polonistyce, początki rozrywkowego trybu życia
d) Emigracja (Paryż, Monachium) i praca w Radiu Wolna Europa, choroba alkoholowa
e) Powrót do Polski i kolejna emigracja (Australia)
f) Śmierć 10 kwietnia 2004r. z powodu raka przełyku.
g) Zwrócenie uwagi, że sztuka odegrała wielką rolę w jego życiu i twórczości
II. „Rejtan, czyli raport ambasadora” inspirowany obrazem Jana Matejki pt. „Rejtan”
a) Omówienie obrazu Matejki:
- obraz alegoryczny, przedstawiający sejm rozbiorowy w 1773r.
- składa w całość sytuacje z różnych dekad XVIII w, ukazuje wydarzenia całej epoki tak, jakby były jedną chwilą.
- obraz zawiera dużo nieścisłości historycznych (np. na sejmie byli nieobecni: król Stanisław August Poniatowski, ambasador Mikołaj Repnin, Szczęsny Potocki, w sali sejmowej nie wisiał portret carycy Katarzyny II)
- cel: ukazanie poglądu Matejki na przyczyny upadku Polski
b) Omówienie wiersza:
- napisany w 1980r, jest to list ambasadora rosyjskiego Repnina do carycy Katarzyny, opisuje, co się dzieje na sejmie
- wiersz jest dokładnym opisem obrazu Matejki wraz ze wszystkimi nieścisłościami
- stanowi odwołanie do sytuacji Polski w 1980r, pokazuje różne postawy społeczeństwa wobec ówczesnej władzy (bezradność, bunt, podporządkowanie)
- obraz ten często wisiał wówczas w klasach szkolnych, jednak większość uczniów nie zwracała na to uwagi. Jacek Kaczmarski chciał pokazać, że ludzie na obrazie są tacy, jakich widuje się na co dzień (coraz więcej w społeczeństwie zdrajców, coraz mniej Rejtanów)
III. „Pejzaż z szubienicą” na podstawie obrazy Pietera Bruegel’a Starszego pt. „Taniec pod szubienicą”
a) Omówienie obrazu:
- namalowany w 1568r, w czasach, kiedy w Niderlandach, gdzie malarz żył i tworzył, kara śmierci była bardzo popularna, publiczne egzekucje miały charakter festynów ludowych
- spotyka się różne interpretacje tego obrazu
- obraz mógł zostać namalowany jako przestroga (być może dla żony Bruegela), wyrażając opinię, że plotkarze zasługują na szubienicę. (przysłowie „to gossip somebody on the gallows” oznaczające, że plotki mogą mieć tragiczne skutki)
- obraz ten może być odczytywany jako głos artysty przeciwko karze śmierci.
b) Omówienie wiersza:
- napisany w roku 1978 jest pełną reinterpretacą obrazu Bruegela
- napisany jest w formie dialogu skazańca z tłumem tańczących chłopów
- wiersz pokazuje, że artysta nie ma wpływu na reakcje i interpretacje odbiorców, że jest im podporządkowany
- przykład: błędna interpretacja utworu „Mury”, który w zamyśle artysty był obroną indywidualności artysty
IV. „Wigilia na Syberii” inspirowana obrazem Jacka Malczewskiego pod tym samym tytułem
a) Omówienie obrazu:
- Jacek Malczewski był uczniem Jana Matejki, rozczarowany nauką
- spadkobierca tradycji romantycznej, w pierwszym okresie swojej twórczości malował realistyczne kompozycje o losie polskich powstańców z 1863r. skazanych na katorgę na Syberii.
- „Wigilia na Syberii” powstał w 1892r, do stworzenia tego obrazu skłonił Malczewskiego jego pobyt w Paryżu i tęsknota za Ojczyzną.
- przedstawia rozpacz, samotność i cierpienie podczas Wigilii Bożego Narodzenia
b) Omówienie wiersza:
- powstał w 1980r., jest wiernym opisem obrazu Malczewskiego, poeta zwraca tutaj uwagę na ten sam problem, który przedstawia malarz.
- wiersz również opowiada o tęsknocie za krajem, spotęgowane uczucie smutku poprzez wprowadzenie w tekst fragmentów kolęd.
- jak pisał sam Jacek Kaczmarski w swoim felietonie pt „Muzeum smakołyków”, gdy śpiewał tą piosenkę zdał sobie sprawę, że publika widzi w tym tekście własną biografię. Niedługi czas później, gdy wyemigrował do Paryża, była to również jego biografia.
- choć nie sposób porównywać emigracji w Paryżu czy w Monachium z zesłaniem na Syberię, to kontrast między życiem codziennym w Europie, a ówczesnym życiem w Polsce, był dotkliwy i narastał w chwilach tak symbolicznych, jak Wigilie.
V. Zakończenie:
a) zwrócenie uwagi na wielką rolę sztuki w twórczości Jacka Kaczmarskiego
b) poeta na różne sposoby interpretuje dzieła, czasem przekazuje to, co miał na myśli malarz, czasami dokonuje reinterpretacji – wszechstronność poety.
"Każdy z was jest łodzią, w której
Może się z potopem mierzyć
Cało wyjść z burzowej chmury,
Musi tylko w to uwierzyć!"
Może się z potopem mierzyć
Cało wyjść z burzowej chmury,
Musi tylko w to uwierzyć!"