Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zmartwychwstanie Mandelsztama
#1
Kod:
a

||-------0-------0-|-------0-------0-|-------0-------0-|-------0-------0-||
||-----1-------1---|-----1-------1---|-----1-------1---|-----1-------1---||
||---2-------2-----|---2-------2-----|---2-------2-----|---2-------2-----||
||-----------------|-----------------|-----------------|-----------------||
||-0-------0-------|-0-------0-------|-0-------0-------|-0-------0-------||
||-----------------|-----------------|-----------------|-----------------||
                                       Po Archi – pelagu      krąży dziwna fama, że

C                  G                 a                 C

||-------0-------0-|-------3-------3-|-------0-------0-|-------0-------0-||
||-----1-------1---|-----0-------0---|-----1-------1---|-----1-------1---||
||---0-------0-----|---0-------0-----|---2-------2-----|---0-------0-----||
||---------2-------|-----------------|-----------------|---------2-------||
||-3---------------|---------2-------|-0-------0-------|-3---------------||
||-----------------|-3---------------|-----------------|-----------------||
   ma-ją  wyda-wać       oś-kę Man-del-sztama                          Tłumaczy sekretarz


d                  G              C        E7      a

||-------1-------1-|-------3-------3-|-------0-------0-|-------0-------0-||
||-----3-------3---|-----0-------0---|-----1-------3---|-----1-------1---||
||---2-------2-----|---0-------0-----|---0-------1-----|---2-------2-----||
||-0---------------|-----------------|-----------------|-----------------||
||---------0-------|---------2-------|-3-------2-------|-0-------0-------||
||-----------------|-3---------------|-----------------|-----------------||
  nowy ciężar słowa      Dziś wydawać znaczy    tyle co dru-kować      Dziś wydawać znaczy



G              a

||-------3-------3-|-------0-------0-||
||-----0-------0---|-----1-------1---||
||---0-------0-----|---2-------2-----||
||-----------------|-----------------||
||---------2-------|-0-------0-------||
||-3---------------|-----------------||
    ty-le co druko   -  wać


W ten sposób gram Zmartwychwstanie Mandelsztama i chciałem się dowiedzieć, czy to dobrze, (w co wątpie) i prosić o ewentualne poprawki.
Odpowiedz
#2
Czyli grasz dokładnie po akordach, bez żadnych ubarwień i kombinowania.
Co tu może być źle?
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#3
Kaczmarski, z tego co pamiętam, tez grał bez ubarwień zwykłe arpeggio po akordach.
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Odpowiedz
#4
dzikakaczka, poziom gry jaki reprezentuje, a raczej chodzi o jakoś słuchu muzycznego, pozwala mi tylko na takie rozpracowanie i dlatego to umieszczam, w celu, żeby ktoś mi powiedział, że np. jak grasz G-dur tu czy cos to przy tym słowie uderz dwie basowe, bo Kaczmarski tak robił, albo ja gram tak i tak, albo chyba lepiej by było, gdybyś...
Wiem, że gram po akordach, no ale chyba arpreggio na tym polega?
Odpowiedz
#5
No to jak dla mnie rozpracowałeś to bardzo fajnie Smile

/edit
a jeżeli chodzi o szczegóły, jak gdzie, przy jakim słowie uderzyć dwie struny to zdecydowanie polecam męczenie się słuchem niż uczenie tabulatur. To pierwsze rozwija słuch, to drugie uczy, jak grać piosenkę, ale nie rozwija słuchu Smile
Do wiedzy jak można ubarwić akord bardziej przyda się wiedza z gam, czyli w danej tonacji, przy danym akordzie, gdzie jeszcze można pogmerać na gryfie, żeby ładnie brzmiało.
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#6
Dzięki, mi się jakoś średnio podoba, muszę z basem pokombinować.
Pro po tych gam, to znasz jakąś stronę która by to dobrze tłumaczyła, bo szukałem, ale co strona to inaczej piszą ,a nie chcę się źle nauczyć, a Ty wiesz, co jest grane z tymi gamami, to będziesz wiedział czy to jest poprawnie napisane czy nie.

Pozdrawiam
Odpowiedz
#7
W takim razie garść podstaw, jak ja to rozumiem (zaznaczę, że nie posiadam klasycznego wykształcenia muzycznego i są to moje osobiste przemyślenia na ten temat).

1. Przypomnij sobie nazwy strun (e1, h, g, d, a, e2)

2. Przypomnijmy sobie, że każdy próg przesuwa dźwięk o pół tonu wzdłuż szeregu dźwięków:
c, cis/des, d, dis/es, f, fis/ges, g, gis/ais, a, b, h, c i tak w kółko.
Pary dźwięków zapisanych cis/des itd., to na gitarze ten sam dźwięk, ale inaczej się nazywa, w zależności od gamy (na razie nieistotne).

3. Zapamiętajmy, że generalnie przy gamach palec wskazujący odpowiada za pierwszy próg, środkowy za drugi, serdeczny za trzeci a mały za czwarty (przy pierwszych gamach, potem są oczywiście wyjątki), jeśli gramy sobie gamę treningowo.

4. Weźmy sobie na tapetę gamę C-dur. Dowolna podstawowa gama durowa ma następujący układ:
X, +2 +2 +1 +2 +2 +2 +1
co oznacza, że zaczynamy od dźwięku X (w naszym przypadku C) i jedziemy, dodając po +n półtonów
C
C+2=D
D+2=E
E+1=F
F+2=G
G+2=A
A+2=H
H+1=C

Wiedząc już, jakie mamy dźwięki gamy C-dur, odnajdujemy je sobie na gitarze.
C - struna A na 3 progu
D - struna D na 0 progu
E - struna D na 2 progu
F - struna D na 3 progu
G - struna G na 0 progu
A - struna G na 2 progu
H - struna H na 0 progu
C - struna H na 1 progu

I teraz, jeśli gramy piosenkę w tonacji C-dur to jest spora szansa, że w części akordów można dodać lub podmienić jakiś dźwięk, czy w basie czy we wiolinach, używając dźwięków z gamy.
Z reguły wyjdzie z tego akord z jakąś cyferką.
Nie potrafię z głowy podać konkretnych przykładów, bo generalnie gram po akordach kombinując i ubarwiając instynktownie i na bieżąco i bez przerwy Wink

Taka garść na początek, jeśli przyda się więcej to podopisuję słowo i innych gamach, sposoby trenowania i takie tam nudne ćwiczenia.
Mam jeszcze prośbę. Jeśli osoba z klasycznym wykształceniem muzycznym zobaczy, że wsadzam jakieś bzdury, to niech mnie skoryguje Big Grin

Powodzenia!
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#8
Aha, już widzę, czemu Ci się nie podoba.
Zerknij na stronie na nuty do Mandelsztama, zobaczysz tam akord B-dur.
Tego właśnie Ci brakuje w brzmieniu Smile
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#9
dzikakaczka napisał(a):c, cis/des, d, dis/es, f, fis/ges, g, gis/ais, a, b, h, c


Litości...
Odpowiedz
#10
MaximusDecimus - bardzo grzeczne opracowanie. Na dodatek dosyć proste do zagrania. Brzmi fajnie, ale dzikakaczka ma rację należy zagrać akord B po G i wszystko gra!
Odpowiedz
#11
Majek napisał(a):
dzikakaczka napisał(a):c, cis/des, d, dis/es, f, fis/ges, g, gis/ais, a, b, h, c
Litości...
No tak, chylę głowę przed konstruktywnym komentarzem ze strony osoby z klasycznym wykształceniem muzycznym Big Grin
Jak coś napisałem źle, to proszę o korektę, przyda się i mi i tym, co zapytali o gamy.
Spróbuj może Majek jeszcze raz...
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#12
dzikakaczka napisał(a):
Majek napisał(a):
dzikakaczka napisał(a):c, cis/des, d, dis/es, f, fis/ges, g, gis/ais, a, b, h, c
Litości...
No tak, chylę głowę przed konstruktywnym komentarzem ze strony osoby z klasycznym wykształceniem muzycznym Big Grin
Jak coś napisałem źle, to proszę o korektę, przyda się i mi i tym, co zapytali o gamy.
Spróbuj może Majek jeszcze raz...




Chcę wierzyć że mnie jedynie podpuszczasz. Ale na wszelki wypadek pozwolę sobie, mimo braku jakiegokolwiek wykształcenia muzycznego:

1. Między dźwiękami "dis/es" i "f" znajduje się jeszcze dźwięk "e".
2. "gis" = "as" a nie "ais"
3. Po "a" jest dźwięk "ais/b" a nie "b"

Spróbuj może dzikakaczka jeszcze raz...
Odpowiedz
#13
Dzięki dzikakaczka za jasne wytłumaczenie.
Wymyśliłem sobie, wymyślony pewnie już przez kogoś sposób, na ustalanie dźwięków w gamie.
Rozpisałem inne gamy i sprawdziłem na jakieś stronce i takie same dźwięki mi wyszły, wiec chyba skapowałem o co w tym chodzi.

Wiem, o tym B-durze (ale i tak dzięki za uwagę), ja go celowo pominąłem w tym pierwszy opracowaniu, ale teraz będę robił drugie z nowo zdobytą wiedzą.

Dziękuję i pozdrawiam
Odpowiedz
#14
No widzisz? Jak chcesz to potrafisz być konstruktywny Big Grin bo ja się, zwykła rzecz, pomyliłem.
Na przyszłość uniżenie polecam być konstruktywnym przed byciem litościwym komentatorem Big Grin

No to po poprawkach mamy ciąg:
c, cis/des, d, dis/es, e, f, fis/ges, g, gis/as, a, b/ais, h, c

mam nadzieję, że już bez błędów.

Jak już ktoś opanuje C-dur w jednej oktawie, to może sobie potrenować przez dwie oktawy:
Kod:
|----------------------0-1-3-5-7-8-
|---------------0-1-3--------------
|----------0-2---------------------
|---0-2-3--------------------------
|-3--------------------------------
|----------------------------------

Kolejność paluchów (1-wskazujący, 2-środkowy, 3-serdeczny, 4-mały)
3 0 2 3 0 2 0 1 3 0 1 3 1 3 4 (i wracamy)
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#15
dzikakaczka napisał(a):No widzisz? Jak chcesz to potrafisz być konstruktywny Big Grin bo ja się, zwykła rzecz, pomyliłem.
Na przyszłość uniżenie polecam być konstruktywnym przed byciem litościwym komentatorem Big Grin

No to po poprawkach mamy ciąg:
c, cis/des, d, dis/es, e, f, fis/ges, g, gis/as, a, b/ais, h, c

mam nadzieję, że już bez błędów.

Niestety, z błędem. Nie chcesz, czy nie potrafisz?

"ais/b" a nie "b/ais"
Odpowiedz
#16
Tu wychodzi mój brak klasycznego wykształcenia muzycznego
Nie widzę różnicy w zapisie ais/b i b/ais, bo na gryfie to te same dźwięki ;(
Chyba, że chodzi tu o konsekwencję w zapisie, że wpierw piszemy dźwięk podniesiony krzyżykiem cis a potem obniżony bemolem des...

Po poprawkach mamy:
c, cis/des, d, dis/es, e, f, fis/ges, g, gis/as, a, ais/b, h, c

Już bez błędów? 8o
NestSite
http://www.arturkaczorek.pl
Odpowiedz
#17
dzikakaczka napisał(a):Zapamiętajmy, że generalnie przy gamach palec wskazujący odpowiada za pierwszy próg, środkowy za drugi, serdeczny za trzeci a mały za czwarty (przy pierwszych gamach, potem są oczywiście wyjątki), jeśli gramy sobie gamę treningowo.
Dla mnie gamy to zło konieczne, ale trzeyba znać podstawy. Dobre są do rozgrzania pluchów i osłuchania z melodyką. Zawsze wolę ćwiczyć grając utwory.
Ten mały palec na czwartym progu wciąż sprawia mi kłopoty. Polecam Rondo żeby to opanować lepiej.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości