02-25-2009, 09:38 PM
Pierwsza wersja mojego konspektu maturalnego. Wszelkie komentarze, uwagi, groźby i ogólnie krytyka mile widziane
Literatura przedmiotu kompletnie kijowa, to wiem. Ale ciężko mi cokolwiek tam wpisywać, bo z niczego poza internetem nie korzystałam.
No i czy nie powinnam więcej tam napisać o tych wszystkich pierdołach, na które zwraca się uwagę w wierszach? Sytuację lityczną, wersyfikację, rytmizację, środki stylistyczne itp.?
Temat: Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego. Analizując wybrane utwory, przedstaw i oceń kreację bohatera literackiego.
I. Literatura podmiotu:
1. Kaczmarski Jacek, „Przyśpiewka bylejaka o europejskości Polaka”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/przyspiewka_bylejaka.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... lejaka.php</a><!-- m -->
2. Kaczmarski Jacek, „Odpowiedź na ankietę „Twój system wartości”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/o/odpowiedz_na_ankiete.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... nkiete.php</a><!-- m -->
3. Kaczmarski Jacek, „Postmodernizm”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/postmodernizm.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... ernizm.php</a><!-- m -->
II. Literatura przedmiotu:
1. Jaskuła Wojciech, „Człowiek przegrany w wierszach Jacka Kaczmarskiego”, Warszawa 2007.
2. Kasza Tomasz, „Człowiek w utworach Jacka Kaczmarskiego”, Kraków 1998.
3. Internet: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl">www.kaczmarski.art.pl</a><!-- w -->
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Teza: Człowiek współczesny w poezji Kaczmarskiego przedstawiony jest negatywnie.
2. Kolejność prezentowanych treści:
a) Krótka informacja o Kaczmarskim – 22 marca 1957r. Warszawa; dziadek ułan, babcia – Inflanty; drugi dziadek komunista, babcia Żydówka; młodość- pasmo rozterek erotyczno-alk.; zaczyna tworzyć, wiele koncertów, omyłkowo Bard Solidarności; stan wojenny – Francja, koncerty; radio Wolna Europa; podróżuje, tworzy; dwójka dzieci, trzy małżeństwa; nałóg alkoholowy, leczenie; osiedlenie w Australii; marzec 2002r. – rak przełyku; kosztowne leczenie w Austrii, pomagają fani i przyjaciele; 17 marca 2004r. nagroda Fryderyka; 10 kwietnia 2004r. przegrywa z chorobą; pogrzeb 24 kwietnia – Warszawskie Powązki; zmarł mając 47 lat; pozostawił po sobie setki wierszy i piosenek.
b) „Postmodernizm”- prześmiewcza postawa wobec fil. post.; liryka roli, nie utożsamiamy autora z boh. lit.; moralizatorska postawa wobec adresata; nastrój beztroski, wesoły, swobodny; tytuł – wprowadzenie; wiek nieokreślony, bez znaczenia; doświadczenie życiowe; czł. wszystko wolno, niczym się nie przejmować, brak granic, nie próbować rozumieć, umieć; nie stawiać sobie zadań, nie wspinać się – można upaść; wiara jest nieważna, Boga nie ma; nie trzeba dokonywać wyborów, wszystko takie samo, zacieranie granic między dobrem a złem, uwolnienie od schematów moralnych; nie rozważać, nie dowodzić, nie wymyślać utopii, nie dyskutować; brak planów i marzeń; żyć chwilą, życie to gra; wyśmiać myślących inaczej; nie dać się wzburzyć; puenta – kiedy celem jest brak celu trzeba bardzo uważać – przypadkiem można osiągnąć jakiś cel; jedyna słuszna droga; język prosty, potoczny.
c) „Przyśpiewka (...)”- wiek boh. nieokreśl., nieważny; doświadczony; na początku ukazanie podejścia – nie chce mu się, wszystkim wkoło jest wszystko obojętne – jemu też powinno; nie zależy mu na jakości czegokolwiek; jeśli trzeba coś zrobić, to byle jak i byle mieć to za sobą; nie warto się męczyć, garbić, klęczeć - szkoda na to życia, nikt nie wyleczy nas z garbu, nie podniesie z klęczek, takich ludzi jest już i tak za dużo; nic nie jest warte wysiłku; żyć trickami i unikami, uciekać od obowiązków; zwrot do adresata – „Motylku” – boh. radzi adresatowi usiąść spokojnie i wyluzować się; miłość z byle kim, byle jak; pokusy lepszego świata – trzeba na nie pracować, a praca to kierat i zbieranie batów; prawdziwą sztuką jest zrobić coś małym kosztem, kombinować, kręcić i nie angażować się; życie to nie bajka, jednak nie należy się za bardzo przejmować; ignorować problemy; przesadna duma z bycia Polakiem, wielka dziejowa rola, poglądy Sarmatów; żyć łatwo i przyjemnie, z zyskiem; własne przemyślenia boh.; język prosty, potoczny, stylizowany na rap; tytuł – tematyka, sposób napisania – byle jak, obraz ogółu Polaków; nastrój bezstresowy, obojętny.
d) „Odpowiedź (...)”- wiek nieokreśl.; doświadczony; zmęczony życiem; nie interesuje go polit, lit.; stracił wiarę w ludzi; wyśmiewa relacje bijący-bity – a teraz razem; odporny na demagogię; nie chce o nic walczyć; negatyw. stos. do Kościoła, ludzie dla ludzi; izolacja od świata; nie dba o pieniądze, domy, kosztowności; gdy spotka ładną kobietę – wolna miłość; nie martwi się na zapas; HIV – zabije się; korzystanie z życia nie bacząc na konsekwencje; pozorne niewzruszenie – mimo tego czuje, że coś jest nie tak w jego wartościach i życiu, uspr. się – w naturze też tak jest, ma przykładzie drzew; nawet ci, którzy żyją bezgrzesznie czasem umierają zbyt szybko, boh. odpowiada na pyt. zawarte w tytule, przedstawia swój sys. wartości; ucieczka od nacisku, schematów.
Ocena: zdegradowanie wartości; upadek człowieczeństwa; brak ambicji i pracowitości; nie chciałabym tak żyć.
3. Wnioski:
a) Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
b) Człowiek w poezji Kaczmarskiego ucieka od schematów, moralności, kontroli, polityki – od ważnych spraw.
c) Człowiek w poezji Kaczmarskiego jest, niestety, bardzo bliski człowiekowi żyjącemu w świecie prawdziwym.
IV. Materiały pomocnicze:
a) Kartka z cytatami.

Literatura przedmiotu kompletnie kijowa, to wiem. Ale ciężko mi cokolwiek tam wpisywać, bo z niczego poza internetem nie korzystałam.
No i czy nie powinnam więcej tam napisać o tych wszystkich pierdołach, na które zwraca się uwagę w wierszach? Sytuację lityczną, wersyfikację, rytmizację, środki stylistyczne itp.?
Temat: Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego. Analizując wybrane utwory, przedstaw i oceń kreację bohatera literackiego.
I. Literatura podmiotu:
1. Kaczmarski Jacek, „Przyśpiewka bylejaka o europejskości Polaka”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/przyspiewka_bylejaka.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... lejaka.php</a><!-- m -->
2. Kaczmarski Jacek, „Odpowiedź na ankietę „Twój system wartości”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/o/odpowiedz_na_ankiete.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... nkiete.php</a><!-- m -->
3. Kaczmarski Jacek, „Postmodernizm”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/postmodernizm.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... ernizm.php</a><!-- m -->
II. Literatura przedmiotu:
1. Jaskuła Wojciech, „Człowiek przegrany w wierszach Jacka Kaczmarskiego”, Warszawa 2007.
2. Kasza Tomasz, „Człowiek w utworach Jacka Kaczmarskiego”, Kraków 1998.
3. Internet: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl">www.kaczmarski.art.pl</a><!-- w -->
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Teza: Człowiek współczesny w poezji Kaczmarskiego przedstawiony jest negatywnie.
2. Kolejność prezentowanych treści:
a) Krótka informacja o Kaczmarskim – 22 marca 1957r. Warszawa; dziadek ułan, babcia – Inflanty; drugi dziadek komunista, babcia Żydówka; młodość- pasmo rozterek erotyczno-alk.; zaczyna tworzyć, wiele koncertów, omyłkowo Bard Solidarności; stan wojenny – Francja, koncerty; radio Wolna Europa; podróżuje, tworzy; dwójka dzieci, trzy małżeństwa; nałóg alkoholowy, leczenie; osiedlenie w Australii; marzec 2002r. – rak przełyku; kosztowne leczenie w Austrii, pomagają fani i przyjaciele; 17 marca 2004r. nagroda Fryderyka; 10 kwietnia 2004r. przegrywa z chorobą; pogrzeb 24 kwietnia – Warszawskie Powązki; zmarł mając 47 lat; pozostawił po sobie setki wierszy i piosenek.
b) „Postmodernizm”- prześmiewcza postawa wobec fil. post.; liryka roli, nie utożsamiamy autora z boh. lit.; moralizatorska postawa wobec adresata; nastrój beztroski, wesoły, swobodny; tytuł – wprowadzenie; wiek nieokreślony, bez znaczenia; doświadczenie życiowe; czł. wszystko wolno, niczym się nie przejmować, brak granic, nie próbować rozumieć, umieć; nie stawiać sobie zadań, nie wspinać się – można upaść; wiara jest nieważna, Boga nie ma; nie trzeba dokonywać wyborów, wszystko takie samo, zacieranie granic między dobrem a złem, uwolnienie od schematów moralnych; nie rozważać, nie dowodzić, nie wymyślać utopii, nie dyskutować; brak planów i marzeń; żyć chwilą, życie to gra; wyśmiać myślących inaczej; nie dać się wzburzyć; puenta – kiedy celem jest brak celu trzeba bardzo uważać – przypadkiem można osiągnąć jakiś cel; jedyna słuszna droga; język prosty, potoczny.
c) „Przyśpiewka (...)”- wiek boh. nieokreśl., nieważny; doświadczony; na początku ukazanie podejścia – nie chce mu się, wszystkim wkoło jest wszystko obojętne – jemu też powinno; nie zależy mu na jakości czegokolwiek; jeśli trzeba coś zrobić, to byle jak i byle mieć to za sobą; nie warto się męczyć, garbić, klęczeć - szkoda na to życia, nikt nie wyleczy nas z garbu, nie podniesie z klęczek, takich ludzi jest już i tak za dużo; nic nie jest warte wysiłku; żyć trickami i unikami, uciekać od obowiązków; zwrot do adresata – „Motylku” – boh. radzi adresatowi usiąść spokojnie i wyluzować się; miłość z byle kim, byle jak; pokusy lepszego świata – trzeba na nie pracować, a praca to kierat i zbieranie batów; prawdziwą sztuką jest zrobić coś małym kosztem, kombinować, kręcić i nie angażować się; życie to nie bajka, jednak nie należy się za bardzo przejmować; ignorować problemy; przesadna duma z bycia Polakiem, wielka dziejowa rola, poglądy Sarmatów; żyć łatwo i przyjemnie, z zyskiem; własne przemyślenia boh.; język prosty, potoczny, stylizowany na rap; tytuł – tematyka, sposób napisania – byle jak, obraz ogółu Polaków; nastrój bezstresowy, obojętny.
d) „Odpowiedź (...)”- wiek nieokreśl.; doświadczony; zmęczony życiem; nie interesuje go polit, lit.; stracił wiarę w ludzi; wyśmiewa relacje bijący-bity – a teraz razem; odporny na demagogię; nie chce o nic walczyć; negatyw. stos. do Kościoła, ludzie dla ludzi; izolacja od świata; nie dba o pieniądze, domy, kosztowności; gdy spotka ładną kobietę – wolna miłość; nie martwi się na zapas; HIV – zabije się; korzystanie z życia nie bacząc na konsekwencje; pozorne niewzruszenie – mimo tego czuje, że coś jest nie tak w jego wartościach i życiu, uspr. się – w naturze też tak jest, ma przykładzie drzew; nawet ci, którzy żyją bezgrzesznie czasem umierają zbyt szybko, boh. odpowiada na pyt. zawarte w tytule, przedstawia swój sys. wartości; ucieczka od nacisku, schematów.
Ocena: zdegradowanie wartości; upadek człowieczeństwa; brak ambicji i pracowitości; nie chciałabym tak żyć.
3. Wnioski:
a) Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
b) Człowiek w poezji Kaczmarskiego ucieka od schematów, moralności, kontroli, polityki – od ważnych spraw.
c) Człowiek w poezji Kaczmarskiego jest, niestety, bardzo bliski człowiekowi żyjącemu w świecie prawdziwym.
IV. Materiały pomocnicze:
a) Kartka z cytatami.