Witam

Dawno nie pisałam a muszę się przecież pochwalić moim planem prezentacji

Najważniejszą książkę ("JK w świecie tekstów") kserowałam w całości w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu i sobie powoli czytam i piszę pracę. Mam "już" wstęp i analizę obrazów, gorzej z interpretacją dzieł... To mi raczej nie idzie, ale będę się zwracać do Was o pomoc a raczej poprawianie mnie w mojej własnej interpretacji. A oto mój plan:
TEMAT: Zaprezentuj wybrane postacie biblijne i mitologiczne w twórczości Jacka Kaczmarskiego.
I. Literatura podmiotu:
1. Kaczmarski Jacek, Upadek Ikara [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/u/upadek_ikara.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... _ikara.php</a><!-- m -->
2. Kaczmarski Jacek, Dzieci Hioba [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/d/dzieci_hioba.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... _hioba.php</a><!-- m -->
3. Kaczmarski Jacek, Młody Bachus [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/m/mlody_bachus.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... bachus.php</a><!-- m -->
4. Kaczmarski Jacek, Powołanie św. Mateusza [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/powolanie_sw_mateusza.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... teusza.php</a><!-- m -->
5. Kaczmarski Jacek, Syn marnotrawny [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/s/syn_marnotrawny.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... trawny.php</a><!-- m -->
6. Bruegel Peter, Upadek Ikara, [w:] Wielka kolekcja sławnych malarzy, Peter Bruegel między 1525 a 1530-1569, Oxford Educational sp. z o. o., Poznań 2006, ISBN 83-7425-491, s. 28
7. Caravaggio Michelangelo, Młody Bachus, [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.paladine.ndl.pl/kaczmarski/pic/carav_bachus.jpg">http://www.paladine.ndl.pl/kaczmarski/p ... bachus.jpg</a><!-- m -->
8. Caravaggio Michelangel, Powołanie św. Mateusza, [w:] Klasycy sztuki, Caravaggio, Rzeczpospolita, Warszawa 2006, ISBN 83-60529-09-4, s.66
II. Literatura przedmiotu:
1. Wielka kolekcja sławnych malarzy, Peter Bruegel między 1525 a 1530-1569, Oxford Educational sp. z o. o., [tu:] Upadek Ikara, Poznań 2006, ISBN 83-7425-491, s.28
2. Kaczmarski Jacek, Mury runęły bard wydoroślał, rozm. przepr. Hrybacz Barbara, „Elle”, 1997, nr 4, s. 30-33 [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/media/wywiady/1997/mury_runely_bard_wydoroslal.php">http://www.kaczmarski.art.pl/media/wywi ... roslal.php</a><!-- m -->
3.Jacek Kaczmarski, Za dużo czerwonego, rozm. przepr. Jolanta Piątek [w:] „Odra”,2002,
nr 483, s. 26-27
4. Klasycy sztuki, Caravaggio, Rzeczpospolita, [tu:] Powołanie św. Mateusza, Warszawa 2006, ISBN 83-60529-09-4, s. 66-67
5. Gajda Krzysztof, Jacek Kaczmarski- w świecie tekstów, Poznańskie 2003, ISBN 83-7177-296-3
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Przedstawienie postaci Jacka Kaczmarskiego.
2. Przedstawienie biografii poety na podstawie wiersza „Syn mrnotrawny”.
3. Analiza obrazu petera Bruegla „Upadek Ikara”
4. Interpretacja wiersza „Upadek Ikara” przy pomocy obrazu Petera Bruegla „Upadek Ikara”.
5. Inne spojrzenie na tragizm postaci biblijnych.
6. Analiza obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Młody Bachus”.
7. Interpretacja wiersza „Młody Bachus” przy pomocy obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Młody Bachus”.
8. Analiza obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Powołanie św. Mateusza”.
9. Interpretacja wiersza „Powołanie św. Mateusza” na odstawie obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Powołanie św. Mateusza”.
10. Podsumowanie.
IV. Materiały pomocnicze:
1. Prezentacja multimdialna.
[Dodano 27 kwietnia 2009 o 19:23]
Julioanna- dziękuję Ci serdecznie za podpowiedź, gdzie mogę "JK w świecie tekstów" znaleźć. Mam i korzystam

Pomoc Twa przydała się bardzo

I masz rację, w bibliotece mogłam liczyć na pomoc bardzo życzliwych ludzi, aż miło w takiej bibliotece przebywać, nie mówiąc już o samym budynku (czułam się jak na planie filmowym Harrego Pottera

)
[Dodano 29 kwietnia 2009 o 16:35]
Witam. Dokonałam już interpretacji wiersza "Młody Bachus". Mam też analizę obrazu ale to mniej ważne, ale też wkleję

Jeśli macie jakieś uwagi do interpretacji to bardzo proszę abyście je tu zamieścili ok? Z góry dziękuję
Analiza obrazu:
Młody Bachus- obraz znakomitego malarza barokowego Caravaggia, który był głównym twórcą we Włoszech w tym okresie. Malował głównie tematykę religijną i mitologiczną. Mając zaledwie 24 lata otrzymywał już poważne zamówienia malarskie. Był postacią kontrowersyjną, często wdawał się w bójki, zginął najprawdopodobniej w trakcie jednej z nich, co jednak nie jest pewne, zwłaszcza, że ciała nie odnaleziono.
Młody Bachus został namalowany w okresie wczesnego baroku włoskiego. W obrazie widzimy charakterystyczne cechy epoki: głównym źródłem przekazu jest barwa, jej malowniczość, światło i barwa kontrastują ze sobą. Widoczna jest finezyjność i teatralność ruchów postaci (sposób trzymania kieliszka, spojrzenie postaci). Sama tematyka jest już charakterystyczna dla epoki. Dzieło jest emocjonalne, portret postaci uzupełniony jest martwą naturą. W obrazie tym widać też zapowiedź przyszłego caravaggionizmu, który charakteryzował się dobitnym realizmem postaci widoczny choćby w brudnych paznokciach młodego boga. Czy też przesyceniem obrazu światłem. Obraz został namalowany olejem na desce we wczesnej twórczości malarza. Dominującą postacią dzieła jest półpostać młodego boga Bachusa, uzupełniona bardzo realistycznie ujętą martwą naturą, która może tu symbolizować ziemskie rozkosze jedzenia i picia. W obrazie brak jest planów, tło jest jednolite, celem jest wyeksponowanie postaci. Bachus przedstawia tu postawę kusiciela, wysuwa w stronę widza kielich, proponując wspólną zabawę. Kusi sobą, winem, rajskimi owocami. Artysta za pomocą światła (jasnych barw) uwydatnia istotne elementy (postać boga, kosz owoców, wino, delikatna tkanina). Zimne szarości kontrastują z przepychem godząc ostrą realność elementów obrazu z baśniowym wystrojem całości. Rysunek dzięki temu staje się dokładny i czytelny. Szeroki snop światła płynnie modeluje postać i martwą naturę, a barwa jest precyzyjnym uzupełnieniem rysunku.
Interpretacja wiersza przy pomocy obrazu:
Wiersz Jacka Kaczmarskiego „Młody Bachus” jest kolejnym utworem powstałym z inspiracji poety obrazami wielkich mistrzów. Sam tytuł oznajmia nam, że utwór będzie opisywał boga wina i zabaw, co więcej, będzie to kolejny opis idealnie zgodny z obrazem Caravaggia o tym samym tytule. Podmiotem lirycznym w wierszu jest sam Bachus, świadczy o tym już pierwszy wers utworu: „Patrzcie a mnie, jak wsparty na łokciu”. Bachus jest zachwycony sobą, swą postacią. Podkreśla wyższość własną- boga- nad nami, prostymi ludźmi: „W uszach mi lutni akordy brzmią słodko/ Ciało opływa kosztowna tkanina”. Będąc bogiem nie musi się spieszyć, nic go nie pogania, nie zaznał pracy, jego ręce są wypielęgnowane: „Spójrzcie na mą dłoń wypielęgnowaną”, a ciało nigdy nie zostało skalane potem: „Na ciało jasne, które nie zna potu”. Choć rysy twarzy młodzieńca na obrazie są wręcz hemafrodytyczne, zauważmy napięte mięśnie, które uwydatnił malarz, aby podkreślić męskość jego budowy: „Słodką siłę w ramionach schowaną/ Jak skrzydło zawsze gotowe do lotu”. Bachus jest zadowolony ze swego życia, z tego, że jest bogiem, kocha ten świat i wyraża chęć wiecznego w nim przebywania: „(...)zasady świata w którym żyć chcę”. Bóg zwraca na siebie uwagę widza w dwóch ostatnich strofach, każe podziwiać siebie, swoje piękno: „Patrzcie na mnie”. W tym właśnie momencie kusi nas winem i rajskim owocem granatu, aby po chwili uświadomić nam, że i tak, jako ludzie śmiertelni, żyjący w pośpiechu, nigdy nie zaznamy takich bogactw, jakich on zaznaje na jednej zaledwie uczcie: „(...)ty, który takich rozkoszy/ w całym swym życiu nie zaznasz i pół”. Zwraca uwagę, że ludzie są zapracowani, a ziemskie przyjemności, takie jak picie wina przysparzają nam jedynie dodatkowych zmartwień: „Gdy zarzygany głową bijesz w stół”. Nagromadzenie epitetów („dźwięki łagodne”, „słodycz płodna”, „złota patera”, „gęste wino”) uplastyczniają przekaz wiersza i zbliżają go do opisu obrazu Caravaggia. Zwroty do adresata („patrz na mnie ty”, „spójrzcie”) przykuwają uwagę czytelnika i dają wrażenie, że podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do nas. Plastyczność utworu współgra z obrazem i staje się jednocześnie jego wiernym opisem.