Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[polski/matura] postacie biblijne i mitologiczne
#31
elfka napisał(a):a jak mogę znaleźć czasopismo z 1997roku??? bo są artykuły do utworów, ale potrzebne mi są całe żeby móc się do nich odwołać i nie mogę nigdzie w internecie znaleźć tego...
Artykuły w całości też są na stronie (w dziale "Media")...

Pozdrawiam
Z.
[size=85][i]Znaczyło słowo - słowo, sprawa zaś gardłowa
Kończyła się na gardle - które ma się jedno;
Wtedy się wie jak życie w pełni posmakować,
A ci, w których krew krąży - przed śmiercią nie bledną.[/i][/size]
Odpowiedz
#32
Elfko, po czasopisma z 1997 roku (o ile nie ma ich jeszcze na stronie) trzeba by się samemu wybrać do czytelni. Nie wiem, o jakie tytuły dokładnie Ci chodzi, być może znajdziesz je w bibliotece w Oleśnicy (tam, zdaje się, masz najbliżej, prawda?).
Jeżeli w Oleśnicy się nie uda, to może spróbuj się w jakąś sobotę wybrać do jednej z wrocławskich bibliotek. Czasopisma (chyba że to jakieś białe kruki) powinny być dostępne w czytelni Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rynku albo w czytelni Biblioteki Uniwersyteckiej. Z obu czytelni może skorzystać każdy za okazaniem dowolnego dokumentu ze zdjęciem, może być szkolna legitymacja; w obu można kserować. Można spokojnie liczyć na pomoc w wyszukiwaniu w katalogach i w wypełnianiu rewersów (co zresztą specjalnie trudne nie jest).
"Jacek Kaczmarski w świecie tekstów" Gajdy jest we Wrocławiu dostępny tylko w dwóch miejscach: w czytelni Biblioteki Uniwersyteckiej i w Ossolineum.
[color=#008080][i]Nikt nigdy ich już nie obudzi,
Śmiech z klątwą się na usta cisną...
Głupio jest żyć wśród mądrych ludzi
Z ich piękną Latającą Wyspą.[/i][/color]
Odpowiedz
#33
wielkie dziękiSmile prosiłam siostrę żeby sprawdziła w Kaliszu bo ona się tam uczy na UAMie i nie było ale pojadę teraz do Wrocławia i za jednym razem postaram się wszystko załatwićWink wzięłam jeszcze książki do opisu obrazów. i poszłam do bibliotekarki i się okazało że potrafi dużo lepiej doradzić niż moja polonistka, bo ona zamiast mi pomóc ciągle wmawia mi że to temat nie dla mnie. z pracą jakoś sobie poradzę tylko z książkami gorzej a ona od razu że nic o kaczmarskim nie wiem. troche mnie tym zdenerwowała ale przynajmniej u pani bibliotekarki mam jakieś wsparcieWink
Odpowiedz
#34
WitamSmile Dawno nie pisałam a muszę się przecież pochwalić moim planem prezentacjiWink Najważniejszą książkę ("JK w świecie tekstów") kserowałam w całości w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu i sobie powoli czytam i piszę pracę. Mam "już" wstęp i analizę obrazów, gorzej z interpretacją dzieł... To mi raczej nie idzie, ale będę się zwracać do Was o pomoc a raczej poprawianie mnie w mojej własnej interpretacji. A oto mój plan:

TEMAT: Zaprezentuj wybrane postacie biblijne i mitologiczne w twórczości Jacka Kaczmarskiego.

I. Literatura podmiotu:
1. Kaczmarski Jacek, Upadek Ikara [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/u/upadek_ikara.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... _ikara.php</a><!-- m -->
2. Kaczmarski Jacek, Dzieci Hioba [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/d/dzieci_hioba.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... _hioba.php</a><!-- m -->
3. Kaczmarski Jacek, Młody Bachus [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/m/mlody_bachus.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... bachus.php</a><!-- m -->
4. Kaczmarski Jacek, Powołanie św. Mateusza [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/powolanie_sw_mateusza.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... teusza.php</a><!-- m -->
5. Kaczmarski Jacek, Syn marnotrawny [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/s/syn_marnotrawny.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... trawny.php</a><!-- m -->
6. Bruegel Peter, Upadek Ikara, [w:] Wielka kolekcja sławnych malarzy, Peter Bruegel między 1525 a 1530-1569, Oxford Educational sp. z o. o., Poznań 2006, ISBN 83-7425-491, s. 28
7. Caravaggio Michelangelo, Młody Bachus, [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.paladine.ndl.pl/kaczmarski/pic/carav_bachus.jpg">http://www.paladine.ndl.pl/kaczmarski/p ... bachus.jpg</a><!-- m -->
8. Caravaggio Michelangel, Powołanie św. Mateusza, [w:] Klasycy sztuki, Caravaggio, Rzeczpospolita, Warszawa 2006, ISBN 83-60529-09-4, s.66

II. Literatura przedmiotu:
1. Wielka kolekcja sławnych malarzy, Peter Bruegel między 1525 a 1530-1569, Oxford Educational sp. z o. o., [tu:] Upadek Ikara, Poznań 2006, ISBN 83-7425-491, s.28
2. Kaczmarski Jacek, Mury runęły bard wydoroślał, rozm. przepr. Hrybacz Barbara, „Elle”, 1997, nr 4, s. 30-33 [on line] [dostęp 25 marca 2009], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/media/wywiady/1997/mury_runely_bard_wydoroslal.php">http://www.kaczmarski.art.pl/media/wywi ... roslal.php</a><!-- m -->
3.Jacek Kaczmarski, Za dużo czerwonego, rozm. przepr. Jolanta Piątek [w:] „Odra”,2002,
nr 483, s. 26-27
4. Klasycy sztuki, Caravaggio, Rzeczpospolita, [tu:] Powołanie św. Mateusza, Warszawa 2006, ISBN 83-60529-09-4, s. 66-67
5. Gajda Krzysztof, Jacek Kaczmarski- w świecie tekstów, Poznańskie 2003, ISBN 83-7177-296-3

III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Przedstawienie postaci Jacka Kaczmarskiego.
2. Przedstawienie biografii poety na podstawie wiersza „Syn mrnotrawny”.
3. Analiza obrazu petera Bruegla „Upadek Ikara”
4. Interpretacja wiersza „Upadek Ikara” przy pomocy obrazu Petera Bruegla „Upadek Ikara”.
5. Inne spojrzenie na tragizm postaci biblijnych.
6. Analiza obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Młody Bachus”.
7. Interpretacja wiersza „Młody Bachus” przy pomocy obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Młody Bachus”.
8. Analiza obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Powołanie św. Mateusza”.
9. Interpretacja wiersza „Powołanie św. Mateusza” na odstawie obrazu Michelangelo Merisi da Caravaggio „Powołanie św. Mateusza”.
10. Podsumowanie.

IV. Materiały pomocnicze:
1. Prezentacja multimdialna.

[Dodano 27 kwietnia 2009 o 19:23]
Julioanna- dziękuję Ci serdecznie za podpowiedź, gdzie mogę "JK w świecie tekstów" znaleźć. Mam i korzystamWink Pomoc Twa przydała się bardzoSmile I masz rację, w bibliotece mogłam liczyć na pomoc bardzo życzliwych ludzi, aż miło w takiej bibliotece przebywać, nie mówiąc już o samym budynku (czułam się jak na planie filmowym Harrego PotteraWink)

[Dodano 29 kwietnia 2009 o 16:35]
Witam. Dokonałam już interpretacji wiersza "Młody Bachus". Mam też analizę obrazu ale to mniej ważne, ale też wklejęWink Jeśli macie jakieś uwagi do interpretacji to bardzo proszę abyście je tu zamieścili ok? Z góry dziękujęSmile

Analiza obrazu:
Młody Bachus- obraz znakomitego malarza barokowego Caravaggia, który był głównym twórcą we Włoszech w tym okresie. Malował głównie tematykę religijną i mitologiczną. Mając zaledwie 24 lata otrzymywał już poważne zamówienia malarskie. Był postacią kontrowersyjną, często wdawał się w bójki, zginął najprawdopodobniej w trakcie jednej z nich, co jednak nie jest pewne, zwłaszcza, że ciała nie odnaleziono.
Młody Bachus został namalowany w okresie wczesnego baroku włoskiego. W obrazie widzimy charakterystyczne cechy epoki: głównym źródłem przekazu jest barwa, jej malowniczość, światło i barwa kontrastują ze sobą. Widoczna jest finezyjność i teatralność ruchów postaci (sposób trzymania kieliszka, spojrzenie postaci). Sama tematyka jest już charakterystyczna dla epoki. Dzieło jest emocjonalne, portret postaci uzupełniony jest martwą naturą. W obrazie tym widać też zapowiedź przyszłego caravaggionizmu, który charakteryzował się dobitnym realizmem postaci widoczny choćby w brudnych paznokciach młodego boga. Czy też przesyceniem obrazu światłem. Obraz został namalowany olejem na desce we wczesnej twórczości malarza. Dominującą postacią dzieła jest półpostać młodego boga Bachusa, uzupełniona bardzo realistycznie ujętą martwą naturą, która może tu symbolizować ziemskie rozkosze jedzenia i picia. W obrazie brak jest planów, tło jest jednolite, celem jest wyeksponowanie postaci. Bachus przedstawia tu postawę kusiciela, wysuwa w stronę widza kielich, proponując wspólną zabawę. Kusi sobą, winem, rajskimi owocami. Artysta za pomocą światła (jasnych barw) uwydatnia istotne elementy (postać boga, kosz owoców, wino, delikatna tkanina). Zimne szarości kontrastują z przepychem godząc ostrą realność elementów obrazu z baśniowym wystrojem całości. Rysunek dzięki temu staje się dokładny i czytelny. Szeroki snop światła płynnie modeluje postać i martwą naturę, a barwa jest precyzyjnym uzupełnieniem rysunku.


Interpretacja wiersza przy pomocy obrazu:

Wiersz Jacka Kaczmarskiego „Młody Bachus” jest kolejnym utworem powstałym z inspiracji poety obrazami wielkich mistrzów. Sam tytuł oznajmia nam, że utwór będzie opisywał boga wina i zabaw, co więcej, będzie to kolejny opis idealnie zgodny z obrazem Caravaggia o tym samym tytule. Podmiotem lirycznym w wierszu jest sam Bachus, świadczy o tym już pierwszy wers utworu: „Patrzcie a mnie, jak wsparty na łokciu”. Bachus jest zachwycony sobą, swą postacią. Podkreśla wyższość własną- boga- nad nami, prostymi ludźmi: „W uszach mi lutni akordy brzmią słodko/ Ciało opływa kosztowna tkanina”. Będąc bogiem nie musi się spieszyć, nic go nie pogania, nie zaznał pracy, jego ręce są wypielęgnowane: „Spójrzcie na mą dłoń wypielęgnowaną”, a ciało nigdy nie zostało skalane potem: „Na ciało jasne, które nie zna potu”. Choć rysy twarzy młodzieńca na obrazie są wręcz hemafrodytyczne, zauważmy napięte mięśnie, które uwydatnił malarz, aby podkreślić męskość jego budowy: „Słodką siłę w ramionach schowaną/ Jak skrzydło zawsze gotowe do lotu”. Bachus jest zadowolony ze swego życia, z tego, że jest bogiem, kocha ten świat i wyraża chęć wiecznego w nim przebywania: „(...)zasady świata w którym żyć chcę”. Bóg zwraca na siebie uwagę widza w dwóch ostatnich strofach, każe podziwiać siebie, swoje piękno: „Patrzcie na mnie”. W tym właśnie momencie kusi nas winem i rajskim owocem granatu, aby po chwili uświadomić nam, że i tak, jako ludzie śmiertelni, żyjący w pośpiechu, nigdy nie zaznamy takich bogactw, jakich on zaznaje na jednej zaledwie uczcie: „(...)ty, który takich rozkoszy/ w całym swym życiu nie zaznasz i pół”. Zwraca uwagę, że ludzie są zapracowani, a ziemskie przyjemności, takie jak picie wina przysparzają nam jedynie dodatkowych zmartwień: „Gdy zarzygany głową bijesz w stół”. Nagromadzenie epitetów („dźwięki łagodne”, „słodycz płodna”, „złota patera”, „gęste wino”) uplastyczniają przekaz wiersza i zbliżają go do opisu obrazu Caravaggia. Zwroty do adresata („patrz na mnie ty”, „spójrzcie”) przykuwają uwagę czytelnika i dają wrażenie, że podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do nas. Plastyczność utworu współgra z obrazem i staje się jednocześnie jego wiernym opisem.
Odpowiedz
#35
No to tak jakby co to z matury dostałam 80%... Miałam za długą prezentację i mi przerwały i nie pozwoliły skończyć:/ no ale jakoś poszło. Dzisiaj miałam angielski, też 80% i już wakacjeWink
Odpowiedz
#36
A! I dziękuję wszystkim za pomocSmile
Odpowiedz
#37
Świetnie, gratuluję! I miłego odpoczynku! Smile
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#38
elfka napisał(a):No to tak jakby co to z matury dostałam 80%... Miałam za długą prezentację i mi przerwały i nie pozwoliły skończyć:/
Jeszcze jeden maturzysta, który sie przekonał, że jak zaczyna się z JK to trudno skończyć Wink
Gratuluję!
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  matura - temat - Jacek Kaczmarski – poeta i bard. Zaprezentuj sylwetkę twórcy, analizując jego dorobek artystyczny. Ol95 1 3,170 01-10-2015, 09:44 AM
Ostatni post: Zbrozło
  [matura]Moja praca. Prośba. ciokal 10 6,414 04-15-2014, 07:06 PM
Ostatni post: ciokal
  [matura] "Lalka, czyli polski pozytywizm" i "Dzieci Hioba" Alicja 3 3,780 02-28-2014, 08:29 PM
Ostatni post: Alicja
  [matura] Czołg i Luter Zbrozło 17 9,798 05-19-2013, 05:13 PM
Ostatni post: liptus
  [matura] Inspiracje literackie i malarskie w poezji J. K. Zbrozło 3 3,357 04-03-2013, 04:56 PM
Ostatni post: Kuba Mędrzycki
  [matura] Obraz Boga w poezji Jacka Kaczmarskiego Przemek 21 10,203 02-23-2013, 12:04 PM
Ostatni post: Luter
  [Matura] Jak tworzą się zbrodniarze - prośba o pomoc Aneta 14 8,233 02-05-2013, 08:09 PM
Ostatni post: Aneta
  [matura] Znane osobistości w tekstach Kaczmarskiego wiktor.piek 36 11,013 03-29-2012, 04:58 PM
Ostatni post: wiktor.piek
  matura-inspiracje historyczne i literackie w twórczości JK. Alis 5 2,848 10-13-2011, 10:12 PM
Ostatni post: M.S.
  [matura] "Sławne postacie w tekstach Jacka Kaczmarskiego" nikodem 40 12,729 05-17-2011, 12:05 PM
Ostatni post: nikodem

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości