Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kontynuacje i nawiązania, czyli liryczne powroty do tematów.
#1
Podczas lektury Wielkiej Księgi i "Tunelu" zwróciłem uwagę, że spośród utworów, które doczekały sie swej literackiej autorskiej kontynuacji, w świadomości odbiorców funkcjonują w większości - części pierwsze. Pomijam juz fakt, że owe kontynuacje nie zawsze były umuzyczniane.

Na gorąco wybrałem przykłady:
1. Oczywiście "Obławy". To chyba najbardziej znany przykład kontynuacji.
2. "Powrót sentymentalnej panny S" i "Amanci panny S".
3. "Arka Noego" i "Arka Noego II".
4. "Młody las" i "Młody las II".
5. "Źródło" i "Źródło II (Rozlewiska)".
6. "Nasza klasa" (która też jest zestawieniem dwóch części) i "Nasza klasa`92".
7. "Mury" i "Mury`87 (Podwórko)".
8. "Linoskoczek" i "Linoskoczek II".
9. "Manewry" i "Manewry II".
10. "Dzień gniewu" i "Dzień gniewu II".

Osobną kwestią pozostają wiersze, mniej znane, bo nieumuzycznione autorsko:
1. "Ocean Indyjski I" i "Ocean Indyjski II".
2. "Oda do Nieodgadnionej" i "Oda do Nieodgadnionej (Dylematy wolności)".

Natomiast "Limeryki o narodach" i "Limeryki o narodach II" Jacek zwykła łączyć i wykonywać na koncertach w całości.

"Obławy", z pominięciem IV części, również są znane, bo wykonywane w całym obławowym, zwykle, secie. Niemniej NAJBARDZIEJ znaną pozostaje cześć pierwsza.

Z piosenek, nazwijmy je roboczo - antyreżimowych, opozycyjnych, jedynie owe pierwowzory wykonywał Jacek na koncertach. Ich kontynuacje nie zaistniały za bardzo lub w ogóle w powszechnym odbiorze. Pewnie dlatego, że były kontrastowo w stosunku do pierwowzorów - wyrazem rozczarowania autora rzeczywistością (a to się juz nie podobało, jak ostatnia zwrotka pierwszych "Murów") i po prostu - nie były juz antyreżimowe.

Ja np. bardzo lubię posłuchać "Podwórka" czy "Rozlewisk", o Naszej klasie`92" nie wspominając i żałuję, że Jacek nie zrobił (?) kiedyś koncertu z "podwójnymi" piosenkami. Smile

Czy pominąłem jeszcze jakiś zestaw-parę utworów, przychodzi Wam cos do głowy?
Odpowiedz
#2
Jest jeszcze "Dzień gniewu" oraz "Dzień gniewu II (Czarnobyl)", chociaż melodia różni się w obu utworach całkowicie, a i tematyka zgoła inna. Więc nie wiem czy można to zaliczyć do "kontynuacji".
Odpowiedz
#3
Simon napisał(a):10. "Dzień gniewu" i "Dzień gniewu II".
Nie rozumiem w ogóle, dlaczego "Dzień gniewu II" ma tę dwójkę w tytule - chyba każdy zgodzi się ze mną, że to nie jest żadna kontynuacja "Dnia gniewu" z Raju, który to utwór dotyczył sprawy teologicznej, Apokalipsy. "Dzień gniewu II" jest o Czernobylu i otrzymał tę cyferkę w tytule chyba tylko dla odróżnienia, zaszła tu tylko zbieżność tytułów.
Żadną miarą nie uznałbym tej piosenki za "kontynuację".

[ Dodano: 15 Maj 2008, 23:52 ]
Zbigniew napisał(a):Jest jeszcze "Dzień gniewu" oraz "Dzień gniewu II (Czarnobyl)", chociaż melodia różni się w obu utworach całkowicie, a i tematyka zgoła inna. Więc nie wiem czy można to zaliczyć do "kontynuacji".
Zbigniewie, przecież
Simon napisał(a):10. "Dzień gniewu" i "Dzień gniewu II".
ale słuszne są Twe wątpliwości, co do zaklasyfikowania "Dnia gniewu" czernobylskiego jako kontynuacji "Dnia gniewu" rajskiego.
Miłość - księga stara. Kto nie czytał, polecam.
Odpowiedz
#4
Adam_Leszek napisał(a):Żadną miarą nie uznałbym tej piosenki za "kontynuację".
Racja, racja.
Rozpędziłem się. Smile
Choc apokaliptycznej analogii nie sposób się nie dopatrzeć.
Odpowiedz
#5
Jeszcze "Pompeja" i "Pompeja II (Lupanar)" mi się przypomina, chociaż też obie te "części" mają mało ze sobą wspólnego.

[ Dodano: 15 Maj 2008, 23:58 ]
Aha, no i oczywiście
"Sen Katarzyny" i "Sen Katarzyny II".
Miłość - księga stara. Kto nie czytał, polecam.
Odpowiedz
#6
Pompeja i Pompeja II.
Są też wiersze o tym samym tytule z różnych lat: Da capo (1988) i Da capo (1997), ale nie wiem czy to można uznać za kontynuację.
Są Ocean Indyjski I i Ocean Indyjski II napisane dzień po dniu. (09 i 10.01.1988).

P.S. Adam Leszek był szybszy Smile
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Odpowiedz
#7
lodbrok napisał(a):Są też wiersze o tym samym tytule z różnych lat
Testament ( wg Brassensa ) i Testament 95.
Plus Leonardo i Mach
Odpowiedz
#8
Adam_Leszek napisał(a):Nie rozumiem w ogóle, dlaczego "Dzień gniewu II" ma tę dwójkę w tytule - chyba każdy zgodzi się ze mną, że to nie jest żadna kontynuacja "Dnia gniewu" z Raju, który to utwór dotyczył sprawy teologicznej, Apokalipsy
Nie bardzo nie rozumiem, czemu nie rozumiesz Smile Tematyka jest inna, ale jednak w pewnej dużej ogólności jest zbieżność - obie piosenki dotyczą apokalipsy, tylko że jedna "teologicznej", a druga atomowej. Zbieżność tytułów wskazuje właśnie na owo podobieństwo poruszanych problematyk. Podobnie w wypadku obu Pompej.
Odpowiedz
#9
Krasny napisał(a):Tematyka jest inna, ale jednak w pewnej dużej ogólności jest zbieżność - obie piosenki dotyczą apokalipsy, tylko że jedna "teologicznej", a druga atomowej. Zbieżność tytułów wskazuje właśnie na owo podobieństwo poruszanych problematyk.
Ja odbieram to tak samo:
$imon napisał(a):Choc apokaliptycznej analogii nie sposób się nie dopatrzeć
Myslę,że Adamowi chodziło o to, iz faktycznie - BEZPOŚREDNIO sie owe piosenki nie łączą tak, jak nasze klasy, źródła czy mury.
Odpowiedz
#10
Krasny napisał(a):Zbieżność tytułów wskazuje właśnie na owo podobieństwo poruszanych problematyk. Podobnie w wypadku obu Pompej
No nie wiem, czy to podobieństwo jest jakieś wyraźne w Pompejach.
Odpowiedz
#11
Krasny napisał(a):Tematyka jest inna, ale jednak w pewnej dużej ogólności jest zbieżność
Oczywiście, zbieżność na jakiejś tam płaszczyźnie jest, ale nie o to idzie.
Nie można drugiej z tych piosenek nazwać "kontynuacją", bo nie jest przecież ona żadnym "dalszym ciągiem", nie jest ani żadnym dopowiedzeniem czegoś, ani palinodią.
Wątpliwe jest też nazwanie tej piosenki "nawiązaniem", bo ani muzycznie, ani tekstowo "Dzień gniewu II" nie odwołuje się do pierwszej części.

Czy wyobrażalne w granicach prawdopodobieństwa jest, żeby Kaczmarski na koncercie zagrał "Dzień gniewu", a później dał zapowiedź: "a teraz druga część tej piosenki..." albo "a teraz, napisany kilka lat później, dalszy ciąg tej piosenki" i zagrał "Dzień gniewu II"?

[ Dodano: 17 Maj 2008, 23:35 ]
tmach napisał(a):Testament ( wg Brassensa ) i Testament 95.
A pomiędzy nimi jeszcze dziewięćdziesiąt trzy inne testamenty... Smile
Miłość - księga stara. Kto nie czytał, polecam.
Odpowiedz
#12
Nie czepiaj się. Jednej małej kreseczki nie napisałam tylko. Zobacz , o której pisałam posta. Big Grin
Plus Leonardo i Mach
Odpowiedz
#13
Simon napisał(a):3. "Arka Noego" i "Arka Noego II".
Jeżeli się nie mylę, to umuzyczniona została tylko pierwsza część ("Arka Noego I") chyba, że istnieje jakieś undergroundowe nagranie?
Odpowiedz
#14
Grubas napisał(a):umuzyczniona została tylko pierwsza część
Zgadza się. Część drugą mam w swoich planach. Smile
Odpowiedz
#15
Simon napisał(a):Jacek zwykła łączyć i wykonywać na koncertach w całości.
O, to ciekawy zalążek do scenariusza filmu "Seksmisja II". Big Grin
Odpowiedz
#16
Adam_Leszek napisał(a):Oczywiście, zbieżność na jakiejś tam płaszczyźnie jest, ale nie o to idzie.
Ja bym powiedział tak: dać dwóm dość różnym wierszom pewne powiązanie tytułami, to wprowadzić pewien dodaktowy sens i odcień znaczeniowy. I o to przypuszczalnie Autorowi tutaj chodziło. A przynajmniej ja tak to odczytuję.
Odpowiedz
#17
Simon napisał(a):"Nasza klasa" (która też jest zestawieniem dwóch części)
Chciałem jedynie zapytać, w którym miejscu przebiega granica zespolenia tych dwóch części.
Pietrek_C
Odpowiedz
#18
Część pierwsza kończy się słowami "był przyjęty przez premiera".
The only thing I knew how to do
Was to keep on keepin' on
Like a bird that flew
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Lalka, czyli polski pozytywizm - przypis Sławek 10 4,172 07-04-2011, 08:01 PM
Ostatni post: Sławek
  Nawiązania do Murów Artur 12 4,401 07-18-2006, 09:23 PM
Ostatni post: Jacek Dybowski

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości