Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
Mam pytanie do miłośników muzyki klasycznej (przy okazji Konkursu Szopenowskiego objawili się na tym forum - Juta, Adme, KN a i ostatnio jakoś były dyskusje okołomozartowskie).
Pytanie dotyczy tematu, który Z Łapiński zaczerpnął od G. F Haendla.
Otóż, jak wiadomo, Łapiński inspirował się Haendlem.
Ale...sam temat muzyczny, który wykorzystał Haendel a potem Łapiński jest przecież starszy.
Albo inaczej: temat ten - o ile wiem - był w baroku wykorzystywany przez wielu kompozytorów. To był temat - jak mi wiadomo - dyżurny, obowiązkowy do przerobienia, że się tak nieładnie wyrażę.
Czy bylibyście uprzejmi wskazać tych innych kompozytorów poza Haendlem.
Gdzie tego tematu jeszcze można szukać?
W jakich kompozycjach?
U jakich autorów!
"kłaniam się do ziemi" - jak powiadał klasyk!
Liczba postów: 459
Liczba wątków: 12
Dołączył: Sep 2005
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):temat ten - o ile wiem - był w baroku wykorzystywany przez wielu kompozytorów. Pawle, odpowiedziałeś sobie sam na to pytanie. Motyw ten był, jak słusznie zauważyłeś motywem "dyżurnym", przewijał się wśród wielu utworów w różnej oprawie. Posłuchaj dla przykładu Jędrzejewskiego, słyszałem coś podobnego w kilku jego utworach.
Apokalypsy horký dech
nevidíš slunce naposled
teď čekají nová převtělení
amulet v kruhu tváře mění
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
Multan napisał(a):Pawle, odpowiedziałeś sobie sam na to pytanie. Nie, nie, ie odpowiedziałm. Pytam, gdzie JESZCZE, poza Haendlem.
A jak się ten dyżurny motyw nazywa - tzn jak tego szukać, wg jakiego hasła?
Liczba postów: 459
Liczba wątków: 12
Dołączył: Sep 2005
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):Pytam, gdzie JESZCZE, poza Haendlem. Dostałeś jedną z odpowiedzi
Paweł Konopacki napisał(a):A jak się ten dyżurny motyw nazywa - tzn jak tego szukać, wg jakiego hasła? A tego to już za cholerę nie wiem - nie jestem muzykiem, nawet nut nie znam
Apokalypsy horký dech
nevidíš slunce naposled
teď čekají nová převtělení
amulet v kruhu tváře mění
Liczba postów: 1,243
Liczba wątków: 30
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Jak dla mnie to praktycznie cała zwrotka tej piosenki to jest "Sarabanda" Haendla. Natomiast nie wiem jak jest z refrenem bo refrenu w kompozycji Haendla nie słyszałem. Zwrotka jest prawie że identyczna - różni się jedynie w kilku momentach rytmicznie, ale pewnie to zostało podciągnięte pod tekst przez Łapińskiego. Natomiast o tym, że ten motyw nie jest do końca skomponowany przez Haendla tylko zaczerpnięty skądinąd tego nie wiedziałem ani nie słyszałem tego motywu w innym wykonaniu niż Haendla. Cały czas byłem przekonany że to jest wyłącznie haendlowskie.
Liczba postów: 147
Liczba wątków: 0
Dołączył: Jul 2005
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):A jak się ten dyżurny motyw nazywa - tzn jak tego szukać, wg jakiego hasła? Ten temat (nie motyw o czym tak doświadczony muzyk powinien wiedzieć) to "La Folia', czyli jeden z najczęściej wykorzystywanych tematów w historii muzyki. Powstał w II połowie XVII w. w Portugalii. Kompozytorzy ukochali sobie ten temat i umieszczali go zazwyczaj w basie, jako podstawa wielokrotnych wariacji w wyższym głosie.
Paweł Konopacki napisał(a):Czy bylibyście uprzejmi wskazać tych innych kompozytorów poza Haendlem.
Gdzie tego tematu jeszcze można szukać?
W jakich kompozycjach?
U jakich autorów! Ależ oczywiście. Z połowa kompozytorów baroku, z jedna czwarta klasycyzmu, sporo romantycznych i współczesnych. Zazwyczaj temat ten przypisywany jest Corellemu, który go tylko wykorzystał.
Temat 'La Folia' pojawiał się m.in. u takich kompozytorów jak C.Ph.E. Bach, Beethoven, Boccherini, Cramer, Falconieri, Liszt, Lully, Marais, Rachmaninow, Salieri itd.
Wszystko, co potrzebne znajdziesz na stronie:
http://www.folias.nl
Pozdrawiam
Juta
Dajcie żyć po swojemu grzesznemu, a i świętym żyć będzie przyjemniej!
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
JUTA napisał(a):Ten temat (nie motyw o czym tak doświadczony muzyk powinien wiedzieć) W pierwszym poście kosekwentnie używałem prawidłowego określenia
Poza tym bardzo dziękuję za odpowiedź!
W nagrodę - jeśli nie masz - mogę Ci przesłać La Folia w wykonaniu Jordiego Savalla.
Miło, że ktoś się na prawdę intersuje klasyką
No a teraz przyznam się: pytanie było retoryczne z mojej strony, tzn zadając je znałem już odpowiedź. Tego wieczora, którego wysyłałem pytanie na Forum, parę godzin wcześniej na poły z autorką biogramu Kaczmara na Wikipedii uzupełnialiśmy informacje o inspiracjach muzycznych w piosenkach JK między innymi o dane dotyczące piosenki "Nad spuścizną po przodkach deliberacje"
Nie wiedzieliśmy, którym dokładnie utowrem Haendla inspirował się Łapiński. Ale wiedzieliśmy, ze trzeba szukać właśnie po temacie La Folia. No i udało się. Biogram został uzupełniony o - jak nam się zdawało - ważną z kaczmarologicznego punktu widzenia informację.
Zadając pytanie na Forum byłem ciekawy, kto udzieli odpowiedzi. Sądziłem, ze może odpowie moderator działu albo forumowi tzw. specjaliści od klasyki.
Nie spodziewałem się, ze akurat Ty będziesz ją znała
Podziwiam i jeszcze raz dziękuję.
Jeśli nagroda Cię interesuje - zapraszam na priv celem uzgodnienia przekazania płytki.
A teraz odklikuję "pomogła"
Liczba postów: 6,122
Liczba wątków: 99
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):Nie wiedzieliśmy, którym dokładnie utowrem Haendla inspirował się Łapiński. Nie Łapiński, tylko Kaczmarski. Piosenka Nad spuścizną po przodkach deliberacje inspirowana jest filmem Kubricka pt. Barry Lyndon, jednak ze względu na jej miejsce w programie Sarmatia, umieszczenie informacji (w zapowiedzi koncertowej lub/i w antologii) o tej inspiracji nie za bardzo pasowało do całości programu. Z tego też względu tekst utworu pozbawiony jest jakichkolwiek bezpośrednich odwołań do filmu (nazwy własne, konkretne sytuacje etc). Przewodnim motywem muzycznym Barry'ego Lyndona jest zaś właśnie Sarabanda, co zainspirowało Jacka również w kwestii oprawy muzycznej utworu.
KN.
PS Swoją drogą nie rozumiem zupełnie dlaczego wszelkie ciekawsze muzyczne pomysły w twórczości Tria przypisywane są domyślnie Łapińskiemu. Mało kto z Forumowiczów wie zapewne, że muzyki do piosenki Casanova-Fellini nie skomponował bynajmniej Łapiński, tylko Jacek Kaczmarski. I nie mówicie mi, że muzyki może nie, ale zrobił aranżacje, wymyślił dwa fortepiany i tak dalej. Był akompaniatorem to wymyślił, ale kompozytorem muzyki do tej piosenki jest JK.
Liczba postów: 6,588
Liczba wątków: 189
Dołączył: Sep 2005
Reputacja:
1
Inna sprawa, że ciężko sobie wyobrazić piosenkę pt.Casonova-Fellini, zagraną wyłącznie na gitarze  Zwłaszcza niektóre jej fragmenty. I być może dlatego niektórym kojarzy się ta kompozycja bardziej z Łapińskim, któy zrobił z tego fortepianową perełkę.
Kuba
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
KN. napisał(a):umieszczenie informacji (w zapowiedzi koncertowej lub/i w antologii) o tej inspiracji nie za bardzo pasowało do całości programu Ale co właściwie nie pasowało?
KN napisał(a):Nie Łapiński, tylko Kaczmarski. A jak takie twierdzenie umotywować? W śpiewniku jest, zdaje się, inna informacja podana (od razu mówię: nie robie z Ciebie kłamcy  ) Po porstu pytam,jakzweryfikować informację przez Ciebie podaną, żeby to miało postać faktu a nie tylko stwierdzenia?
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
Paweł Konopacki napisał(a):Sądziłem, ze może odpowie moderator działu Pawle, jesteś aż tak naiwny?? Moderator tego działu pojawia się raz na kilka miesięcy na forum, a do tego działu to chyba wogóle nie zagląda, że o moderowaniu nie wspomnę...
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 148
Liczba wątków: 10
Dołączył: Nov 2005
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):KN napisał(a):Nie Łapiński, tylko Kaczmarski. A jak takie twierdzenie umotywować? W śpiewniku jest, zdaje się, inna informacja podana (od razu mówię: nie robie z Ciebie kłamcy ) Po porstu pytam,jakzweryfikować informację przez Ciebie podaną, żeby to miało postać faktu a nie tylko stwierdzenia? Pomysł wykorzystania muzyki Haendla był na pewno Jacka, a informacja w śpiewniku o Zbyszku jako autorze opracowania tej muzyki jest prawdziwa, bo to Zbyszek odpowiadał za aranżację całego programu. Rzeczywiście, lepiej gdyby w śpiewniku to było sprecyzowane, ale nikt na to wtedy nie wpadł.
Pozdrawiam wszystkich - Jacek
|