Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
W temacie dotyczącym "Kantyczki" padło pytanie jak się tworzy akordy zerowe, więc postaram się to wyjasnic najprosciej jak mozna.
Akord zerowy składa się z czterech dźwięków oddalonych od siebie o trzy póltony.
Jeżeli wypiszemy następujące po sobie dźwieki na klawiaturze to mamy:
c cis d dis e f fis g gis a ais h c cis d dis e f fis itd.
Na akord zerowy składają się jak już pisałem 4 kolejne dźwięki znajdujące się od siebie w odległości trzech póltonów.
czyli jeżeli chcemy utworzy akord:
C0 to bierzemy dźwieki c dis fis a,
Cis0 to bierzemy dźwieki cis e g ais,
D0 to bierzemy dźwieki d f gis h,
a do Dis0 to bierzemy dźwieki dis fis a c ,
hmmm zaraz, zaraz przecież to te same dźwięki na które składa się akord C0???? Właśnie, ta właściwośc akordów zerowych związana z ilością dźwięków i odległościami między nimi powoduje że mozna przyjąc iż:
C0 = Dis0 = Fis0 = A0
Cis0 = E0 = G0 = Ais0
D0 = F0 = Gis0 = H0
Oczywiście dlaczego akurat jest uzyty akord C0, a nie Dis0 (choc niby to to samo) zależy od tonacji i innych względów o których mogą więcej napsiac koledzy muzycy.
a dla nas pozostaje tylko kwestia w jakiej pozycji zagrac dany akord zerowy by to dobrze zabrzmiało
Jeżeli popełniłem jakieś błędy to sorki, ale powyższe to rezultat mojej dedukcji  )
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 1,046
Liczba wątków: 15
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Przemek napisał(a):Oczywiście dlaczego akurat jest uzyty akord C0, a nie Dis0 (choc niby to to samo) zależy od tonacji i innych względów o których mogą więcej napsiac koledzy muzycy. Od tego samego od czego zależy czy jeden dźwięk nazywa się b (obniżone h) czy ais(podniesione a)
[size=75][i]Ciągle mam czarny palec od pisania
I w oczach ciągle coś na kształt płomyka
Poetycznego...stąd mię częsciej wita
Poetą - ten, co widzi, niż co czyta.[/i][/size]
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
a czy podwyższone b, to by było bis
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 2,344
Liczba wątków: 57
Dołączył: Jun 2005
Reputacja:
0
Przemek napisał(a):C0 = Dis0 = Fis0 = A0
Cis0 = E0 = G0 = Ais0
D0 = F0 = Gis0 = H0 Dzięki za tę informację, bo od dłuższego czasu zastanawiałem się, czemu są różne nazwy na te same akordy (wydawało mi się to podejrzane).
Pozdrawiam
Liczba postów: 119
Liczba wątków: 9
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Generalnie nazwa "zerówki" w prosty sposób zależy od tego jaki dźwięk jest w niej najniższy - nie wiem jak to wygląda od strony gryfu, ale zza klawiatury mniej więcej właśnie tak..
Liczba postów: 1,046
Liczba wątków: 15
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Marcin - to zerówki nie mają przewrotów??? bo tak by z tego co mówisz wynikało...
[size=75][i]Ciągle mam czarny palec od pisania
I w oczach ciągle coś na kształt płomyka
Poetycznego...stąd mię częsciej wita
Poetą - ten, co widzi, niż co czyta.[/i][/size]
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
Hmmm, od strony gryfu w zasadzie też najniższy dźwięk jest najczęściej podstawą akordu, oczywiście nie zawsze tak jest.
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 119
Liczba wątków: 9
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
adme napisał(a):Marcin - to zerówki nie mają przewrotów??? bo tak by z tego co mówisz wynikało... Hihi, w zasadzie mają, natomiast pierwszy przewrót a0 - to c0, itd. po prostu taka budowa powoduje że kolejne przewroty pokrywają się z już istniejącymi akordami... zresztą...
na upartego am7 (a-c-e-g)bez prymy to C-dur... ;-) można te układanki wymyślać prawie w nieskończoność...
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
Eeee, być może się mylę, ale skoro akordy zerowe to akordy zmniejszone, to mają one przewroty. W końcu C - Es - Ges w I przewrocie będzie miał formę Es - Ges - C i żadną miarą nie będzie to akord zmniejszony :| A a0 w przwrocie A - C - Es będzie miało formę C - Es - A i na pewno nie jest to to samo co c0 (wszak między Es a A jest kwarta zwiększona odstępu, a nie tercja mała...). Wydawało mi się zawsze, że to akordy zwiększone nie mają przewrotów (a raczej w przewrotach brzmią tak samo, jak i bez nich  ; C - E - Gis, E - Gis - His). Poprawcie mnie, jeśli się mylę.
:-x :-x :-x :oops: :oops: :oops:
No tak... pomądrzyłem się, a po dokładym przestudiowaniu tematu linijka po linijce zauważyłem subtelną różnicę pomiędzy akordami zmniejszony a zerowymi. Wszak zmniejszone mają tylko 3 dźwięki, a zerowe 4  Zwracam honor, a takim układzie faktycznie przewroty zerowych brzmią tak samo jak one same
Pozdrawiam uniżenie
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
Liczba postów: 351
Liczba wątków: 28
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
Akordy zerowe i zmniejszone to to samo. Oba maja po cztery dzwieki i w teorii harmonii pełnią zazwyczaj funkcję dominanty nonowej bez prymy (czyli tercja - kwinta - septyma - nona, czyli np w przypadku G-dur dzwieki H - D - F - As, czyli akord H0)
Pozdrawiam
Tomek
"Ale po co męczyć gamę
Gdy się gra akompaniament..."
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
Mnie zawsze wmawiano że akordy zmniejszone (tak samo jak minorowe, majorowe i zwiększone) są trójdźwiękami. Stąd też moje zdziwienie i nieporozumienie. Nigdy jeszcze nie spotkałem się z interpretacją, jakoby akordy zmniejszone byłe tetrachordami....
Ale, być może ilu muzyków, tyle teorii
Pozdrawiam sennie
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
Liczba postów: 351
Liczba wątków: 28
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
polecam podręcznik harmonii wybitnego znawcy tematu, profesora K. Sikorskiego. Wiele z twoich wątpliwości się z pewnośnią rozjaśni.
Pozdrawiam
TS
[ Dodano: 2005-12-29, 01:20 ]
moze tylko dopowiem, ze kluczowa role w tej materii odgrywa fakt, iz miedzy wszystkimi dzwiekami akordu zmniejszonego wystepuje odleglosc trzech poltonow, czyli tercji malej. W skali dwunastodzwiekowej, wywoluje to okreslone konsekwencje.
Pozdrawaiam
TS
"Ale po co męczyć gamę
Gdy się gra akompaniament..."
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
Tak, tak, nieporozumienie wywołuje tu fakt, że ja zawsze traktowałem akordy zmniejszone jako trójdźwięki.
Stąd jeszcze jedno moe pytanie - czy między akordem zmniejszonym (bo nie mamy chyba wątpliwości, że coś takiego istnieje), a trójdźwiękiem zmniejszonym (bo ja nie mam wątpliwości, że coś takiego jest, gdyż muszę umieć je śpiewać na KS :wink  nie można postawić znaku równości? Tak by wynikało z tego co piszesz. A to byłaby dla mnie bardzo ciekawa kwestia...
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
a co to jest KS ???
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 119
Liczba wątków: 3
Dołączył: Jun 2005
Reputacja:
0
Przemek napisał(a):a co to jest KS ??? Kara śmierci. :rotfl:
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
KS - Kształcenie słuchu - jeden z przedmiotów w szkole muzycznej. Ponieważ przez ostatnie posty konwersowałem z Tomkiem Susmędem sądziłem, że tylko On nadal jest tą rozmową zainteresowany, a dla Niego akurat ten skrót, jak mniemam, byłby zrozumiały  Za nieporozumienia przepraszam
GSz napisał(a):Kara śmierci. Oj, czasem tak
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
No i właśnie dziwię się że nie zapytasz w szkole nauczycieli, o interesujące cię sprawy. W końcu to powinni by fachowcy (?). Nie mam oczywiście nic przeciwko pytaniu na forum, ale mnie to trochę dziwi, że ucząc się w szkole muzycznej szukasz tu infrmacji ... :]
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
Ale są ferie i szkoła jest zamknięta. A dyskusja wynikła 2 czy 3 dni temu. We wtorek nie omieszkam zapytać
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
Fajnie, tylko podziel się na forum informacjami, które zdobędziesz. A tak na marginesie, co to za szkoła muzyczna?
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
Im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Popołudniowa, tam tylko lekcje teorii muzyki i instrumentu mam. A informacjami nie omieszkam się podzielić, chociaż sądzę, że Tomek Susmęd szybciej rozwieje nasze wątpliwości
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
Liczba postów: 42
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Koledzy, a gdzie ewentualnie można znaleźć schematy takich akordów? H0, C0, E0, szukałem w różnych miejscach (używałem google :wink: ) ale jakoś nie mogę znaleźć...
Liczba postów: 84
Liczba wątków: 1
Dołączył: Nov 2005
Reputacja:
0
damastes napisał(a):Koledzy, a gdzie ewentualnie można znaleźć schematy takich akordów? H0, C0, E0, szukałem w różnych miejscach (używałem google :wink: ) ale jakoś nie mogę znaleźć... <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.spiewnik.pl/chords.php">http://www.spiewnik.pl/chords.php</a><!-- m --> :wink:
[i]Nie istnieje wszak to, co się nie śni...[/i]
Liczba postów: 1,305
Liczba wątków: 32
Dołączył: Jul 2005
Reputacja:
0
damastes napisał(a):Koledzy, a gdzie ewentualnie można znaleźć schematy takich akordów? H0, C0, E0, szukałem w różnych miejscach (używałem google :wink: ) ale jakoś nie mogę znaleźć... Tak trudno poszukać na tej stronie? :|
Wszystkie akordy zerowe są zamieszczone i spisane przez Przemka
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/taby/akordy_zerowe.txt">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... zerowe.txt</a><!-- m -->
Liczba postów: 42
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Strzelec, Radziu, dziękuję wam serdecznie i przepraszam za gapiostwo :oops:
Świetne opracowanie Przemka.
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
Wiedząc jakie dzwięki składają się na akord można sobie samemu odpowiedni chwyt na gitarę opracowac, a dzwięki do zerowych są na początku watku  To jest naprawdę proste, tylko chwilkę pokombinowac trzeba.
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 42
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Dzięki Przemek, wiem, że można wykombinować schemat akordu z dźwięków, ale brak elementarnej wiedzy muzycznej, wrodzone lenistwo itd. :wink:
Pozdrawiam.
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
Wystarczy elementarna wiedza ze szkoły podstawowej. Co innego gdyby samemu opracowa jakieś akordy od podstaw to gorzej, ale jeżeli mamy podane dzwięki wchodzące w skład akordu to nie ma problemu
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 42
Liczba wątków: 4
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Przemek napisał(a):Wystarczy elementarna wiedza ze szkoły podstawowej. Ale ja podstawówkę kończyłem baaardzo dawno :wink:
A moja dalsza edukacja poszła w zupełnie innym kierunku. Powolutku odkrywam sekrety gitary, niestety brak czasu sprawia, że bardzo powolutku...
Liczba postów: 7,682
Liczba wątków: 130
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
1
Ja też dawno jak widzisz  ) Ale wystarczy znac kolejnosc dzwięków w gamie, wiedziec gdzie są półtony, jakie dźwięki na poszczególnych strunach gitary i to już sporo daje :]
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Liczba postów: 393
Liczba wątków: 16
Dołączył: Sep 2004
Reputacja:
0
No i już wszystko jasne. Akord zmniejszony może być zarówno trójdźwiękiem jak i czterodźwiękiem. Jeśli jest trójdźwiękiem przewroty posiada. Jako czterodźwięk w przewrotach brzmi tak samo. I jako czterodźwięk pełni również funkcję dominanty nonowej bez prymy
..::Zdravim::..
Coś się na pewno wydarzy - to jasne.
|