Liczba postów: 815
Liczba wątków: 97
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
* * *
O Panie! Dlaczego?
Dlaczego naznaczyłeś
Czemu upośledziłeś
Skarałeś sługę swego!
O Panie! Dlaczego?
Czemu unicestwiłeś
Czemu oczy otworzyłeś
stworzyłeś sługę swego!
Po co to wszystko widzę
To ogromne morze zła
Gdzie diabeł barkę ma
Dlaczego z tego szydzę
Z ludzkiej fałszywości
Udawanej miłości
O Panie!
Lepiej żyć w słodkiej
nieświadomości
...o wierzb warkoczach
o dziewczynie
poeta milczy...
Liczba postów: 10,487
Liczba wątków: 268
Dołączył: Apr 2005
Reputacja:
0
Mam tylko jedno pytanie: dlaczego "sonecik"? To, co napisałeś, z sonetem niewiele ma wspólnego. Chyba, że "sonecik" to taki "żarcik"... Ale - jego tresć żartobliwa bynajmniej nie jest...
Liczba postów: 815
Liczba wątków: 97
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Sonet, to kunsztowna (z tym mozesz sie niezgodzic) kompozycja poetyckiego utworu literackiego, która złożona jest z 14 wersów zgrupowanych w dwóch czterowierszach, rymowanych zwykle abba abba i dwóch tercetach.
ostatnia strofa u mnie jest dopisana...
...o wierzb warkoczach
o dziewczynie
poeta milczy...
Liczba postów: 10,487
Liczba wątków: 268
Dołączył: Apr 2005
Reputacja:
0
Dlaczego miałbym się nie zgodzić? Sonet nalezy do najbardziej kunsztownych gatunków lirycznych. Jednak podana przez Ciebie definicja jest niepełna. Piszesz o czterowierszach (kwadrynach) i tercynach (nie - tercetach). Oprócz tego sonet charakteryzuje się tym, iż rozpoczynają go zwykle ujęcia narracyjne lub opisowe ( w kwadrynach) przechodząc do lirycznych, tudzież refleksyjno - filozoficznych zawartych w tercynach, przy czym - druga z owych tercyn stanowi zwykle swoisty punkt kulminacyjny, uogólnienie, podsumowanie, sformułowanie nadrzędnego sensu utworu. I tego mi brak tutaj. Ponadto tradycja literacka sonetu przynosi głównie utwory jedenasto lub trzynastozgłoskowe. Głównie - bo zdarzają się wyjątki od tej reguły, choć raczej o regularnie przestrzeni sylabicznej. U Ciebie tej regularności brak:wersy mają różną rozpietość sylabiczną - (6 7 7 7) (6 7 8 7) (7 7 6) (7 6 7) (3 5 3).
Historia sonetu sięga XIII wieku. Jego pierwotna, klasyczna forma powstała we Włoszech, skąd przeniknęła do poezji francuskiej, hiszpańskiej, z czasem także do innych. W toku swego rozwoju sonet podlegał modyfikacjom. W XIV wieku forma sonetu przeniknęła na grunt francuski, gdzie utrwaliła się w postaci nieco odmiennej niż klasyczna, włoska. Różnica pomiedzy sonetem klasycznym a francuskim (francuska odmiana sonetu nosi także nazwę "sonetu marotycznego", od nazwiska poety C.Marota - który prawdopodobnie pierwszy się nią posłużył) polega na tym, iż ostatnie sześć wersów zaciera wyraźny podział na odrębne, trzywersowe zwrotki, pomimo zachowania takiego podziału graficznego. W układzie takim można wyodrebnić czterowers i dwuwers o parzystym podziale rymów, np. cdcdee.
Wspomnieć należy także o angielskiej odmianie sonetu, tzw. sonecie szekspirowskim. W stosunku do sonetu włoskiego i francuskigo modyfikacja angielska powiększa liczbę rymów do siedmiu i ma układ: ababcdcdefefgg.
Do literatury polskiej sonet wprowadził Jan Kochanowski. Używał formy sonetu wzorowanej na modyfikacji francuskiej, co dowodzi przeniknięcia sonetu do Polski z poezji francuskiej, a nie bezpośrednio - z Włoch. Klasyczną, włoską postac sonetu wprowadził S.Grabowiecki w "Rymach duchownych" (1590). Warto wspomnieć, że odmiana klasyczna zyskała znaczną przewagę nad francuską i na ogół w literaturze polskiej dominuje sonet włoski.
Pozdrowienia.
Liczba postów: 815
Liczba wątków: 97
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
hmmm... dzieki za informacje... bardzo mi sie przydadzą :!:
[ Dodano: 2005-07-10, 15:49 ]
juz zmienilem nazwe tematu zeby sie w oczy za bardzo nie rzucalo
Simon, pozdrowienia :beer: jeszcze raz dzieki
...o wierzb warkoczach
o dziewczynie
poeta milczy...
Liczba postów: 10,487
Liczba wątków: 268
Dołączył: Apr 2005
Reputacja:
0
Ależ Mat - nie ma za co! Chętnie służę skromną pomocą. Twoje zdrowie! :beer: