Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
środki artystyczne w twórczości JK
#20
cicha napisał(a):"..jeŚliŚ naS SIę nie przeStraSZył
idź przed SIebie ŚCIeŻką na Sam SZCZyt.."

Fajna ta instrumentacja głoskowa, fajna.. :rotfl:
A dokładniej: aliteracja (o ile się nie mylę: powtórzenie jednakowych głosek/zespołów głoskowych na początku sąsiadujących wyrazów) Smile
Ja najbardziej lubię u Jacka to doskonałe zespolenie warstwy dźwiękowej z obrazem, takie podwójne unaocznienie metafory:

"...Bo gilotyna gRała, aż CHRUPały
Karki w bieliźnie..."

albo cytowane już przez Huberta:

,,...Z pismem błyskawic obyte źrenice
tak się rozwarły, że wzrok z nich wyplusnął..."

Wydaje mi się, że Jacek doskonale operuje warstwą dźwiękową piosenek, ilustrując już samym brzmieniem rozmaite kontrasty, jak np. antynomia: miękkie-twarde, przez co teksty są też doskonale skontrastowane emocjonalnie, wywołują u słuchacza/czytelnika szereg następujących po sobie odczuć, dosłownie "opalizują" tymi emocjami i (także) dlatego (przynajmniej mnie) tak poruszają. Świetnym przykładem "Barykada":

"W popiołu plusz się zapadamy,
(miękko, miękko, delikatnie, kojąco, etc.... te wszystkie "Ł" i "P" dosłownie "Pękające" jak takie małe miękkie bąbelki Wink , no i ten SZeleSZCZący pluSZSZSZ...

W który zmieniły się pokłady,
Niebo się coraz wyżej złoci,
(analogicznie)
OKRęt nabieRa KRWi."

i od razu, "z grubej rury", te twarde jak skała Jackowe "rrr" i jeszcze "K" i "W" plus konotacja "KRWI"... to spada jak głaz, nagle, niespodziewanie, miażdży, rozwala, kruszy
i rozkrwawia ten zawarty w trzech pierwszych wersach idylliczny (choć katastroficzny w zasadzie) obrazek utkany z miękkich szelestów i bąblowych pękań Wink

I to samo w ostatniej strofie:

"TuBylec się PerŁaMi PoCi
TaM, gDZIe ZIeLoNa i gŁĘBoka
RZeka wŚród PaLm Leniwie gada,(...)

Niosący w Darze HUK i poCISK,
- tu, na marginesie, ciekawe zjawisko: "pocisk" mimo podobieństwa do wcześniejszego "poci" (z którym w dodatku się rymuje) wydaje się tu rrażąco ttwwarrrde, chociażby przez artykulację Jacka, ale i ze względu na dość jednoznaczne zabarwienie emocjonalne wyrazu "pocisk"... jak sądzę Smile

ŚmieRć nieZaWoDną w mGnieniu Oka" (twardo, te same spółgłoski, ale mniej ich więc wyraźniej akcentowane)

W ogóle ta opozycja miękkie-twarde, słyszalna, widzialna i niemal namacalna w "Barykadzie" wspaniale oddaje dramat tego nadzwyczaj wrażliwego chłopca skazanego na "śmierć niezawodną w mgnieniu oka" i na niesienie daru, jakim jest "huk i pocisk" i to jest tak samo obecne u Baczyńskiego - co, obok wielu motywów obecnych w poezji tegoż i skondensowanych w wierszu Kaczmara, świadczy o geniuszu tej stylizacji, o ogromnej spostrzegawczości naszego Mistrza (podobnie zresztą, jak "Epitafium dla BJ", wyborny IMHO pastisz Jasieńskiego)
A jeśli jeszcze dodać wyraźne autorskie piętno tego tekstu, mimo tej całej stylistycznej otoczki - doprawdy, JK Wielkim POetą Był :rotfl:
pozdrawiam
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Wątki zimowe w twórczości JK. stepniarz 24 9,935 12-07-2010, 09:03 AM
Ostatni post: stepniarz
  refleksja nt późniejszej twórczości JK jodynka 30 10,726 01-13-2009, 11:21 PM
Ostatni post: percey
  Aforyzmy w twórczości Jacka DX 21 9,185 07-09-2008, 10:10 PM
Ostatni post: gosiafar
  Cytaty z twórczości J.K adam_now 170 58,466 01-15-2008, 05:53 AM
Ostatni post: Justynka
  Porównania w twórczości Jacka tom 7 4,749 08-22-2004, 04:52 PM
Ostatni post: ann

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości