[polski] matura ustna - Wersja do druku +- Forum o Jacku Kaczmarskim (https://kaczmarski.art.pl/forum) +-- Dział: Różności (https://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=6) +--- Dział: Szkoła (https://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=23) +--- Wątek: [polski] matura ustna (/showthread.php?tid=5823) |
[polski] matura ustna - kłapo - 03-25-2008 Witam, Wybrałam temat "Analizując twórczość literacką wybranego autora, przedstaw różnorodność jej inspiracji" Mam zamiar go uszczegółowić do "Bóg, człowiek, czasy współczesne, (i nad jeszcze jednym motywem wciąż się zastanawiam ) jako przykłady różnorodności inspiracji twórczości Jacka Kaczmarskiego" mam pytanie nie co do kształtu samej prezentacji, czy utworów, które mogłabym wykorzystać. Zastanawia mnie literatura podmiotu - miałam zamiar "wyjść" od jednej z książek, która była zbiorem wierszy czy artykułów, a pod koniec-jako "dodatek" były dwa artykuły o dwóch różnych twórcach-jeden był właśnie o Jacku. W księgarni były dwa egzemplarze, rzecz jasna z moim zostawianiem wszystkiego na ostatnią chwile, zanim się zebrałam, by ją kupić, były już wyprzedane. Szukanie jej z pewnością ułatwiła by mi znajomość tytułu tej książki... było coś nawiązującego (bądź mającego w tytule) do miłości (ale nie była to "Lekcja miłości"), czy ktokolwiek ma pojęcie o czym mówię, bądź zna dokładny tytuł tej książki ? Z góry jestem bardzo wdzięczna za wszelką pomoc. Pozdrawiam - ann - 03-25-2008 Miłość nie jest nam dana - K. Masłoń O to chodziło? Jeśli tak - Nie kłam sobie, a nikt ci nie skłamie - kłapo - 03-25-2008 "Miłość nie jest nam dana" -dokładnie o to. Dziękuje serdecznie! Na razie tyle (oczywiście poza "JK w świecie tekstów" i "Pożegnanie barda"-jeśli gdziekolwiek znajdę) o kolejne zagadnienia, w ramach prezentacji, będę pytać na bieżąco ale jeszcze raz dzięki- "życie mi ratujecie" ) - kłapo - 04-27-2008 ok, mam konspekt (bardziej niż mniej szczegółowy ) ), przedstawiam, może się potomnym przyda. ---------------------------------- Temat ogólny: Analizując twórczość literacką wybranego autora, przedstaw różnorodność źródeł jej inspiracji Temat sprecyzowany: Literackie i malarskie inspiracje w twórczości Jacka Kaczmarskiego. RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI Wstęp: 1. Postać Jacka Kaczmarskiego – skrótowe przedstawienie różnorodności inspiracji; intertekstualny i intersemiotyczny dialog z innymi tekstami kultury i dziełami sztuki; odmienne sposoby i funkcje wykorzystania odniesień (wierny opis, parafrazy, trawestacje; poetycki hołd składany poprzednikom, prowadzenie literackiej gry, dyskursu z dziełem). 2. Uzasadnienie wyboru i omawiania literackich i malarskich inspiracji w twórczości Jacka Kaczmarskiego - reinterpretacje dzieł, wyrażenie siebie, formułowanie prawd ogólniejszej natury. Rozwinięcie: 1. Inspiracje światowymi i polskimi dziełami literackimi – podanie przykładów. 2. Stworzenie świata jako nawiązanie do biblijnej Księgi Rodzaju, trawestacja, transpozycja, reinterpretacja; alegoryczność wiersza – utwór Jacka Kaczmarskiego jako metafora rządów despotycznych. 3. Twórczość Zbigniewa Herberta jako inspiracja dla wierszy: Tren spadkobierców, Zbigniewowi Herbertowi, Kwestia Odwagi; wskazanie odniesień do poszczególnych dzieł Z. Herberta w Trenie spadkobierców, okoliczności powstania, hołd złożony Herbertowi, ukazanie własnej sprawności warsztatowej, poetycka gra, ogólniejsza refleksja a propos rozszarpywania schedy – wykorzystywania imienia i spuścizny zmarłego dla potrzeb bieżących rozgrywek politycznych. 4. Malarstwo europejskie i polskie jako źródło inspiracji twórczości Jacka Kaczmarskiego – przykłady. 5. Interpretacja obrazu Kanibalizm B. W. Linkego; wskazanie podobieństw i różnic względem obrazu w Kanapce z człowiekiem Jacka Kaczmarskiego, środki zastosowane dla oddania charakteru obrazu, identyfikacja z ofiarą; problem reifikacji jednostki, relacji między oprawcą a ofiarą. 6. Upadek Ikara jako wierny opis malarskiego dzieła Piotra Bruegla Starszego Pejzaż ze spadającym Ikarem; literackie obrazowanie, wymowa utworu literackiego współgra z wymową obrazu – znikomość losu jednostki, obojętność na jej tragedię, kruchość człowieka w porównaniu z ogromem natury. Zakończenie: 1. Rozmaite dzieła literackie i malarskie jako jedne z wielu inspiracji Jacka Kaczmarskiego; odniesienia do dzieł literackich i malarskich jako sposób mówienia o rzeczywistości, formułowania uniwersalnych, zawsze aktualnych prawd, odczytywalnych zarówno dla pokolenia autora jak i współczesnego, młodego czytelnika. ----------------- wszelkie uwagi mile widziane do jutra, do 11, muszę to oddać, toteż zawsze poprawki jeszcze mogę wprowadzić. - Nowhere Woman - 04-29-2008 Wystarczy Ci czasu ? - kłapo - 04-29-2008 Jeszcze nie wiem - ale postaram się opracować to tak, że będzie musiało starczyć ! Choć, jakby nie patrzeć, na żaden temat podany na liście nie można się w pełni/w połowie/ w 1/10 wypowiedzieć w ciągu 15 minut. Ja, omawiając literackie i malarskie inspiracje w twórczości JK, wybrałam tylko 4 utwory- a tak czy siak, mam wątpliwości, czy się wyrobię :' - Niktważny - 04-29-2008 Piekny temat. Ja bym tylko postawił bardziej na ta różnorodność inspiracji. Tzn. nie ograniczałbym się do malarstwa i literatury, ale także mówil o filmie, historii, wydarzeniach aktualnych na chwilę powstawania utowrów, autotematyzmie. Wtedy pokazać można faktyczną róznorodnośc inspiracji - a o to chodzi w temacie. - kłapo - 04-29-2008 Również miałam taki zamiar . Ale oboje jesteśmy chyba świadomi, że jest to materiał na minimum kilkugodzinny wykład. Nie na 15-minutową prezentację. Musiałam sprecyzować temat - wybrałam literaturę i malarstwo - a te 4 utwory, to i tak kropla w morzu inspiracji ) W prezentacji na wstępie zaznaczam, że inspiracji (filmem, historią, bieżącymi wydarzeniami, literaturą, malarstwem) jest o wiele więcej, podaję konkretne tytuły. Początkowo miało to wyglądać tak, jak zarysowałeś - ale cóż, "czas nie pozwala". A szkoda. - kłapo - 05-09-2008 Już po... Z pytań: - Z czego wynika twoja fascynacja JK? - Jak nazywamy pogląd mówiący, że Bóg stworzył świat, a następnie pozostawił go "samemu sobie". - Jak kształtował się wizerunek Boga w twórczości JK na przestrzeni lat. (cudownie) Zrealizowałam wszystko co miałam w konspekcie, puściłam jeszcze zapowiedź do "Raju" i miałam ponad połowę kartki A4 cytatów (zmieściłam się w 15 min)- ale fakt, faktem, bardzo szybko mówiłam. 20/20 ) Teraz Agato - trzymam kciuki za Ciebie (i za wszystkich forumowych maturzystów tegorocznych) - Agata - 05-09-2008 kłapo, teraz wysoko postawiłaś poprzeczkę i jak ja mam spokojnie iść na mój egzamin ! Gratuluję bardzo, bardzo ! :brawo: :brawo: Trzymałam kciuki, to musiało dobrze pójść :> - Nowhere Woman - 05-10-2008 Gratulacje w takim razie najwyższego wyniku Swoją drogą, straszna porażka z tymi prezentacjami, człowiek się postara, pomęczy, a podczas rekrutacji na studia i tak nikogo to nie będzie obchodzić... - gosiafar - 05-10-2008 kłapo napisał(a):20/20 )Jesteś Wielka! Gratuluję! - kłapo - 05-11-2008 Agata napisał(a):i jak ja mam spokojnie iść na mój egzamin !Niech to będzie motywacją ! Agata napisał(a):Trzymałam kciuki, to musiało dobrze pójść :>Musiało, musiało! Ponadto trafiłam idealnie - jedna babeczka z komisji jest organizatorką pomorskiego konkursu poezji JK (w którym zresztą co roku biorę udział), druga - co wynikało z zadawanych pytań - też całkiem niezłe pojęcie o twórczości i życiu Kaczmara miała Nowhere Woman napisał(a):Swoją drogą, straszna porażka z tymi prezentacjami, człowiek się postara, pomęczy, a podczas rekrutacji na studia i tak nikogo to nie będzie obchodzić...Z jednej strony tak. Choć dla mnie gromadzenie materiałów, pisanie pracy, tworzenie prezentacji było raczej przyjemnością niż męczeniem Ale mimo wszystko dla wielu osób egzamin wiąże się z ogromnym stresem (nawet jeśli mają świadomość, że "do niczego się to nie przyda") więc po co ich na to wszystko narażać, bez konkretnego celu i sensu? Ok - może "uczy" tworzenia bibliografii, formułowania wypowiedzi - ale zamiast tego można by takie "zadanie" zrealizować w ciągu roku, w ramach zajęć. I wyrzucić wtedy tę prezentację z "programu matur", albo wymyślić coś, co sprawiałoby, że będzie jednak przydatna. Tak czy siak - mając świadomość, że robiłam to wszystko dla siebie (bo mogłam wybrać "Motyw podróży w lit." i zrobić byle było), tym bardziej chciałam się przyłożyć i cieszę się z wyniku. gosiafar napisał(a):Jesteś Wielka! Gratuluję!Żadna tam kwestia wielkości ! Wystarczyła wyczuwalna przez komisję ekscytacja tematem i mówienie do rzeczy ) - gosiafar - 05-11-2008 kłapo napisał(a):Wystarczyła wyczuwalna przez komisję ekscytacja tematem i mówienie do rzeczy )To prawda, dobrze, gdy komisja jest zainteresowana tematem i się w nim orientuje! Bo z tym różnie bywa... kłapo napisał(a):jedna babeczka z komisji jest organizatorką pomorskiego konkursu poezji JK (w którym zresztą co roku biorę udział), druga - co wynikało z zadawanych pytań - też całkiem niezłe pojęcie o twórczości i życiu Kaczmara miałaZaprosiłaś na forum? - kłapo - 05-12-2008 gosiafar napisał(a):Zaprosiłaś na forum?Coś Ty ! Trzeba się tu czasem wykazać silnymi nerwami, a na to nie chcę jej narażać - jest po 60tce ) (chociaż , kurde, profil na n-k ma! :>) pomyśle nad tym - basik - 05-13-2008 Jako tegoroczna maturzystka gratuluję serdecznie sukcesów :poklon: . - gredler - 05-13-2008 kłapo napisał(a):Z czego wynika twoja fascynacja JK?No z czego? kłapo napisał(a):puściłam jeszcze zapowiedź do "Raju"Ten, który mówi Gintrowski? Serdeczne gratulacje! *-`- - kłapo - 05-14-2008 gredler napisał(a):Mówisz jak nauczyciel I wyobraź sobie, że na odpowiedź dali mi tylko 2 minuty!kłapo napisał(a):Z czego wynika twoja fascynacja JK?No z czego? gredler napisał(a):Ten, który mówi Gintrowski?Nie, nie, Grudziński chyba. Ale jeszcze się upewnię ) |