![]() |
APEL DO NAUCZYCIELI I UCZNIÓW - Wersja do druku +- Forum o Jacku Kaczmarskim (https://kaczmarski.art.pl/forum) +-- Dział: Różności (https://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=6) +--- Dział: Szkoła (https://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=23) +--- Wątek: APEL DO NAUCZYCIELI I UCZNIÓW (/showthread.php?tid=1277) |
APEL DO NAUCZYCIELI I UCZNIÓW - Simon - 07-03-2005 Zwracamy się z prośbą o pomoc do nauczycieli różnych specjalności, którym bliska jest twórczość Jacka Kaczmarskiego, i którzy w jakikolwiek sposób wykorzystują tę twórczość w swej pracy dydaktycznej. Piosenek Jacka Kaczmarskiego słuchają w dużej mierze ludzie młodzi. Odnajdują w nich odbicie swych niepokojów i radości. Ustalenie to może posłużyć za punkt wyjścia do rozważań o roli, jaką odegrać może twórczość pieśniarza w szkolnej edukacji, nie tylko polonistycznej. W realizacji celów i zadań stojących przed nauczycielem języka polskiego, historii, plastyki, wiedzy o społeczeństwie czy religii - twórczość ta może okazać się nader pomocna. Przy dzisiejszym, przeładowanym, programie nauczania ważne jest, aby lekcje wyzwoliły się ze sztywnych schematów, przestały być jednostajne i nudne. Idea tego działu jest prosta: zależy nam na zebraniu gotowych propozycji dydaktycznych (konspektów, scenariuszy lekcji, tematów prac pisemnych, prezentacji, itp.), które mogą być pomocne nauczycielowi pragnącemu wzbogacić zakres nauczanego materiału o utwory Jacka Kaczmarskiego. Materiały, które - miejmy nadzieję - uda nam się zebrać w ramach tego działu, będą mogły służyć za wzorzec, gotowy do przeniesienia na jednostkę lekcyjną, jak również za pewną propozycję w ogólnym zarysie, podatną na modyfikacje uwzględniające osobiste preferencje nauczyciela. Bogactwo formy i treści, korelacja z programem nauczania, intertekstualność, ponadczasowość - to tylko niektóre z walorów poezji Jacka Kaczmarskiego, stanowiące o jej dydaktycznej "atrakcyjności". Możliwość, czy wręcz - potrzebę, wykorzystania piosenek barda w szkole bardzo trafnie ujęła Anna Ślósarz, nauczyciel języka polskiego w myślenickim liceum: "Są pisane najczęściej w pierwszej osobie, a to sprawia, że tekst śpiewany nie pozostaje uczniom obojętny, bardziej przecież niż mówiony oddziałuje na emocje, zapada w pamięć, zyskuje powiązania ze współczesnością, budzi potrzebę dyskusji. Jest uznany przez młodzież za >>swój<<, a nie za >>drętwe moralizatorstwo<<, dlatego bardziej przemawia i pozostaje w pamięci niż utwór czytany, wykład nauczyciela, czy referat kolegi". (Piosenki Jacka Kaczmarskiego na lekcjach języka polskiego, "Polonistyka" 1995, nr 2, s.100-101.) Wiadomo więc skądinąd, że Jacek Kaczmarski obecny jest w szkolnej praktyce. Jego utwory pojawiają się w podręcznikach, nauczyciele odwołują się do tekstów Jego autorstwa. Naszą prośbę o pomoc kierujemy również do UCZNIÓW: pomóżcie nam w dotarciu do swych nauczycieli, którzy podejmują takie działania. Byc może nie wiedzą oni nawet o istnieniu tej strony, może udałoby sie pozyskać ich do współpracy i wzajemnej wymiany doświadczeń. Wszyscy zgodzimy się, że twórczość Jacka Kaczmarskiego obecna jest - mniej czy bardziej - w edukacji szkolnej. Nawet jeśli mniej - to na pewno jest warta tego, aby ją tam wprowadzić. Być może okres wakacyjny jest dobrym czasem na podjęcie próby zabrania takich materiałów - nauczyciele wszak mają trochę wolnego czasu, który mogliby wykorzystać przyłączając się do nas i dzieląc się pomysłami. :help: Pozdrowienia! ![]() - pstolars - 08-23-2005 Czy nie dałoby się przygotować osobną brytfankę na mięso? Po paru ładnych minutach przeglądania postów znalazłem tylko to: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/zalaczniki/praca.doc">http://www.kaczmarski.art.pl/zalaczniki/praca.doc</a><!-- m --> Wielkie dzięki! Może nie piszmy już więcej własnych komentarzy i niech ten wątek stanie się brytfanką. - Niktważny - 08-23-2005 <!-- m --><a class="postlink" href="http://podn.wegrow.pl/serwis/publikacje/kaczm.htm">http://podn.wegrow.pl/serwis/publikacje/kaczm.htm</a><!-- m --> <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.archiwum.literka.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1083">http://www.archiwum.literka.pl/modules. ... e&sid=1083</a><!-- m --> <!-- m --><a class="postlink" href="http://64.233.179.104/search?q=cache:ajGqZC8o2IIJ:www.wsip.com.pl/Link%3FrefId%3DNTB4RTUDT7PU76275R7IY313+kaczmarski+konspekt+lekcji&hl=pl">http://64.233.179.104/search?q=cache:aj ... kcji&hl=pl</a><!-- m --> <!-- m --><a class="postlink" href="http://64.233.179.104/search?q=cache:MTMiOxnFmRkJ:www.wsip.pl/Link%3FrefId%3DG83XCPKIKAPX811BMU36VK5T+kaczmarski+konspekt+lekcji&hl=pl">http://64.233.179.104/search?q=cache:MT ... kcji&hl=pl</a><!-- m --> <!-- m --><a class="postlink" href="http://64.233.179.104/search?q=cache:gSuZ24mo9RUJ:www.wsip.com.pl/Link%3FrefId%3D78255P0X7H54S56NIDM55I47+kaczmarski+konspekt+lekcji&hl=pl">http://64.233.179.104/search?q=cache:gS ... kcji&hl=pl</a><!-- m --> <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.wsip.pl/serwisy/prnaucz/liceum/jpolski2_ponadgim_podroz.pdf">http://www.wsip.pl/serwisy/prnaucz/lice ... podroz.pdf</a><!-- m --> - Simon - 08-23-2005 Dzięki Olaffie! Ziarno do ziarna i zbierze się... - kemots - 10-01-2005 Może to nie będzie do końca pomoc dla autora postu, ale przypomniało mi się coś podczas czytania tego wątku. Znajoma wspominała mi kiedyś, że u niej w liceum na lekcjach języka polskiego często wykorzystują utwory Jacka jako pomoc w omawianiu wybranych epok historycznych. Ciekawe jest jednak to, że do jej klasy chodzi miłośnik twórczości Kaczmarskiego i przed próbą analizowania utworów Kaczmarskiego są one przez tego kolegę najpierw grane na gitarze. Efekt jest podobno napradę niezły: duże zainteresowanie klasy, ciekawe dyskusje i w ogóle miła atmosfera na lekcji, ciekawa sprawa. - Simon - 10-01-2005 Może przez ową znajomą uda się nawiązac kontakt z nauczycielem, który pracuje tymi metodami? - kemots - 10-03-2005 Simon napisał(a):Może przez ową znajomą uda się nawiązac kontakt z nauczycielem, który pracuje tymi metodami?No dobrze, nie ma sprawy, przynajmniej się postaram - ATTENA - 10-18-2005 Witam Jestem nauczycielką języka polskiego oraz wielbicielką twórczości Kaczmarskiego. Ucze w szkole podstawowej i wykorzystuję piosenki, teksty Kaczmarskiego jako ilustrację poetycką przy omawianiu Mitologii grzeckiej i Biblii. Tylko tyle mogę sobie "zafundować" w tym etapie kształcenia. Miałam nawet w ubiegłym roku lekcję otwartą, na której wykorzystałam piosenkę Kaczmarskiego "Wieża Babel". Dysponuje konspektem, chociaż noszę się z zamiarem opublikowania go, ponieważ lekcja uzyskała najwyższe możliwe noty. Uczniowie, których "wychowywałam" na twórczości Kaczmarskiego sa zafascynowani jego osobowością artystyczną. Kupili sobie nawet płyty!!! ![]() - kaja - 11-02-2005 gratuluje sukcesu wychowawczego ![]() "Zwierzenia idealistki" - ATTENA - 11-02-2005 Dziękuję! Pierwsza reakcja takich dzieci jest raczej nieprzyjemna. Zaczynają się śmiać. Współczesne pokolenie- wychowane na innego rodzaju muzyce- nie rozumie pełnych wartości tekstów. Dopiero po kilkurazowym wysłuchaniu zaczynają wsłuchiwać się w słowa, dostrzegają melodyjność, niezwykłą korelację pomiędzy tekstami a rytmiką. Pytają o to, co niezrozumiałe. Szukają kontekstów znany sobie z literatury i ...odkrywają nowy świat. Dzieki takim dzieciakom chce się pozostać jak najdłużej idealistą w tym zawodzie ![]() - Simon - 11-02-2005 Swojego czasu prowadziłem zajęcia w szkole podstawowej "dotyczące Kaczmara". Wykorzystywałem "Życie do góry nogami", "Mury", "Głupiego Jasia". Bardzo miło wspominam te dydaktyczne próby, mimo iż idealizmu pozbyłem się już dawno temu. "Gdzieś się zapodziały młodzieńcze nadzieje..." - ATTENA - 11-02-2005 Nie twierdzę, że proces wychowawczy jest przyjemny i krotki. Mnie zajęło to dwa lata, zanim dzieciaki doceniły wszystko to, co stanowi fundament hierarchii wartości. Kaczmarski to zaproponowany autorytet, który w końcu przemówił do młodego pokolenia. Osobiście znam wielu gimnazjalistów słuchajacych Kaczmarskiego. Zreszta cała moja rodzina jest "Kaczmarofilska" ![]() Pozdrawiam ![]() - radziu_88 - 11-02-2005 Tak,takie lekcje fajnie mijają ![]() pozdro - Simon - 11-02-2005 ATTENA napisał(a):A każde ziarno wydaje plony... więc mam nadzieję, że grono Jego wielbicieli stale rośnie...A pewnie, że tak. Mnie było o tyle "łatwiej" ( a może i trudniej, kto wie...), gdyż uczyłem kilka lat w liceum, a więc miałem do czynienia ze starszą młodzieżą. Tutaj można już było poszerzyć konteksty, wydobyć intertekstualność utworów itp. Re: "Zwierzenia idealistki" - kaja - 11-02-2005 ATTENA napisał(a):Dziękuję!No właśnie zastanawiałam sie jak to przyjeli. No bo bądź co bądź to podstawówka. Dlatego sadze, ze sukces jest podwójny 1: zachęcenie młodych ludzi do Kaczmarskeigo ( który przecież jak sami wiemy pisze dosć skaplikowane teksty); 2: wywołanie u młodych ludzi funkicji "myśl" a nie tylko "notuj", " nie notuj" ( a naprawde niewielu nauczycielom się to udaje). Oby tak dalej ![]() - Jkub - 11-10-2005 U mnie na lekcji polskiego w zeszłym roku udało mi sie przekonać nauczycielkę do przerobienia "Murów" bo jakimś cudem znalazły sie w kontynuacjach i nawiązaniach. Fajno było ale za mało. Niestety w podręczniku, z którego korzystamy (wyd. Stentor, tytuł przydługaśny ![]() - kaja - 11-15-2005 "przeszłość to dziś" - tytuł podręcznika, czy ja wiem czy taki długasny? kl III str. 149, zdjęcie "(...) Bardem podziemnej "solidarności" był Jacek Kaczmarski ( 1957-2004), poeta i pieśniarz. Wykonywane przez niego utwory - zwłaszcza Mury i Zbroja - podczas stanu wojennego odgrywały rolę protest songów.(...)" Kl II cz I str 174, Mury i notka biograficzna w której mozęmy przeczytać : "Jacek Kaczmarski ( ur. 1957)* - autor piesni wykonywanych z akompaniamentem gitary, nawiązujących do romantycznej tradycji politycznej. Choć często posługiwał się kostiumem historycznym, nazywano go "bardem solidarności" czy "bardem czasów stanu wojennego". Jego piosenki krążyły powielane domowym sposobem, a Mury stały się hymnem ówczesnej opozycji." mogło by być więcej... :/ i nie tylko tekst murów :/ ale cieszmy sie z tego co mamy. Niestety tylko w 3 podręcznikach znalazły się wzmianki o nim :/ * podrecznik wydany w 2003 roku - lodbrok - 11-15-2005 kaja napisał(a):pieśniażKaju, tak jest to napisane w podręczniku :wink: ? Czy możesz podać dokładny tytuł podręcznika, autorów, miejsce wydania, wydawnictwo? A może jakiś skan okładki i zawartości dałoby się zrobić? Pozdrawiam ![]() - Szymon - 11-15-2005 A tak swoją drogą... pamiętacie następującą wypowiedź Jacka? (czat na onet.pl -13 października 2000) "Taclem: Czy wiesz, że Twoje piosenki są niekiedy traktowane przez uczniów jako pomoce naukowe ? J.K.: Wiem i ubolewam nad tym. J.K.: Przestrzegam przed brakiem dystansu, są one: 1.subiektywne, 2.emocjonalne, 3.niesprawiedliwe, 4.moje." ![]() Pozdrawiam serdecznie - kaja - 11-19-2005 lodbrok napisał(a):Kl II cz Ikaja napisał(a):pieśniażKaju, tak jest to napisane w podręczniku :wink: ? Aleksander Nawarecki, Dorota Siwicka Przeszłość to dziś literatura, język, kultura II klasa liceum i technikum część I Wydawnictwo STENTOR Warszawa 2003 (ja mam wydanie 1) Kl III Jacek Kopciński Przeszłość to dziś literatura, język, kultura III klasa liceum i technikum Wydawnictwo STENTOR Warszawa 2004 ( nie jest napisane, które wydanie) Skan powinnam mieć jutro ale nie wiem co z tego wyjdzie. Postaram sie przesłaś jak najszybciej. Co do pozostałych podręczników: -Alina Kowalczykowa, Krzysztof Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura, podręcznik do języka polskiego dla klasy III gimnazjum. Wydawnictwo Sentor, Warszawa 2002 -Stanisław Rosiek, Ewa Nawrocka, Bolesław Oleksowicz, Grażyna Tomaszewska, Między tekstami. Język polski. Podręcznik dla liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Częśc 3.Romantyzm (Echa współczesne), Gdańskie Towarzystwo Oświatowe, 2003 i jeszcze: -Marek Adamiec, Czytamy polskie wiersze współczesne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 1997 - materiały pomocnicze dla szkół. Niestaty tego narazie nie jestem w stanie seskanować bo nie posiadam tych ksiażek, ale moge sie spytać mojej polonistki czy tego czasem nie ma. ![]() [ Dodano: 2005-11-19, 22:50 ] Znalazłam w jeszcze jednej. Stanisław Rosiek, Jolanta Maćkiewicz, Zbigniew Majchrowski Między tekstami Język polski, podrecznik dla liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony Cześć 1 Początki. Średniowiecze ( echa współczesne) Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe Gdańsk 2004. wydanie trzecie Ale tutaj jest tylko tekst przyczynku do legendy o świętym Jerzym i bardzo krótka notka biograficzna: Jacek kaczmarski (1957-2004) poeta, prozaik, kompozytor, pieśniarz; na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych uznany za barda "piosenek zakazanych" - lodbrok - 11-20-2005 Bardzo Ci dziękuję ![]() ![]() - kaja - 12-29-2005 NIestety sama skanera nie mam. Poprosiłam koleżanke.. ale ma skleroze ( biedzactwo w tym wieku ;/ ). Ale spokojnie kiedyś będą ![]() |