Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: NUTY i TABY
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
W związku z tym że uruchominy został osobny dział poświęcony graniu utworów Mistrza mam prośbę do wszystkich gitarzystów.
Jeżeli ktoś umie dobrze grać jakieś/jakąś piosenki/piosenkę Jacka, ma rozpracowaną grę tych piosenek, które gra się techniką apoyando (w całości lub w niektórych zwrotkach) niech się podzieli tymi umiejętnościami. Niech zapisze je w postaci tabulatury i niech opublikuje w dziale muzyka swe osiągniecia. Ja na razie zamieściłem trzy utwory (Bajka, Przyjaciele i Nasza klasa), nad kolejnymi pracuję (m.in. Powtórka z Odysei, Tren spadkobierców, Upadek Ikara ...) Smile
Wyniki pracy przysyłajcie mnie albo Arturowi Smile Wrzucimy wtedy na stronę Wink
Mam pewną propozycję: może zacząć robić taby w jakimś narzędziu? Praca jest szybsza i przyjemniejsza, a użytkownicy będą mogli nie tylko obejrzeć tab ale też odsłuchać. Dla przykładu zrobiłem "Pompeję II" w edytorze Tabledit (w załączniku) Nie jest to jednak skończony tab - brak intro itp.

Darmowy viewer/player TEFview można ściągnąć stąd: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tabledit.com/download/downlo_e.shtml">http://www.tabledit.com/download/downlo_e.shtml</a><!-- m -->.

Co o tym sądzicie?
Pozdrawiam
Dauri

PS. Próba dołączenia załącznika zakończyła się komunikatem "Rozszerzenie tef jest niedozwolone". W związku z tym pytanie do moderatora: co zrobić? Mogę załączyć w zipie, ale czy to nie łamie regulaminu?
Zip jest dopuszczalny.
daj w zipie Smile
dauri napisał(a):PS. Próba dołączenia załącznika zakończyła się komunikatem "Rozszerzenie tef jest niedozwolone". W związku z tym pytanie do moderatora: co zrobić? Mogę załączyć w zipie, ale czy to nie łamie regulaminu?
.tef już chodzą. trudno przewidzieć wszystkie potrzebne rozszerzenia Wink
Artur napisał(a):.tef już chodzą. trudno przewidzieć wszystkie potrzebne rozszerzenia Wink
A nie można zdefiniować rozszerzeń zabronionych zamiast dozwolonych? Byłoby chyba łatwiej :| :roll:

Pozdrawiam
Zeratul
To jest ciekawa sprawa, bo w jednym oknie definiuje sie zabronione a w drugim zakazane co jest nielogiczne przecież, bo na co nie zezwoli się to jest zakazane przecież Wink
No to próbuję w TEF-ie...

Jeżeli ktoś ma doświadczenie z innymi edytorami tabów niż Tabledit, sugestie będą mile widziane.
Pozdrawiam
Dauri
A czy nie prościej robić taby w najpopularniejszym narzędziu tabowym czyli GuitarPro?
Rozszerzenia plików gp4 lub gpt (starsze wersje).
erem napisał(a):A czy nie prościej robić taby w najpopularniejszym narzędziu tabowym czyli GuitarPro?
Rozszerzenia plików gp4 lub gpt (starsze wersje).
A Ty zapewne nabyłeś ten program drogą kupna ( Wink )? - za jakieś marne 30$ o ile mnie pamięć nie myli? :wredny:

Pozdrawiam
Zeratul
Są darmowe, ale bez wielu funkcji programy GP.
blaise14 napisał(a):Są darmowe, ale bez wielu funkcji programy GP.
Ciekawe gdzie - na stronie GP o tym nie słyszeli Smile

Pozdrawiam
Zeratul
Trial, sheeware Wink
a jakby ktoś z gitarzystów zajrzał tutaj: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?p=102492#102492">http://www.kaczmarski.art.pl/forum/view ... 492#102492</a><!-- m --> też by było fajnie Smile
witam .może mi ktoś napisać jak zagrać funkcje DO i GO i co to wogołe znaczy to ,,O,, szukałem w necie wszędzie i nie ma takiej funkcji jak DO i GO.z góry dzięki
Szukaj pod hasłem "akordy zerowe".
Ja używam darmowego (warto zaznaczyć) edytora Power Tab Editor. Link do strony: http://www.power-tab.net/

Co do akordów zerowych, to dwa linki mogę podać:
O akordach zerowych (budowa, tworzenie): http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?t=2102
Akordy zerowe (schematy): <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/taby/akordy_zerowe.txt">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... zerowe.txt</a><!-- m -->
Żeby nie tworzyć kolejnych tematów - ma ktoś taby do "Ofiary"?
Andrzeeej napisał(a):Żeby nie tworzyć kolejnych tematów - ma ktoś taby do "Ofiary"?
Nie trzeba tworzyć kolejnego tematu, ponieważ... taki temat już jest !!

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?f=21&t=445&hilit=ofiara">viewtopic.php?f=21&t=445&hilit=ofiara</a><!-- l -->

I stamtąd
Przemek napisał(a):W ofierze kapodaster na 2 progu zakładamy i gra się mnie jwięcej w tym stylu:
-|------------------------------------------------------|
-|------------------------------------------------------|
-|--22222222222222222222222-2222222222222222222222222---|
-|------------------------------------------------------|
-|-0-----------------------0----------------------------|
-|------------------------------------------------------|


-|------------------------------------------------------|
-|------------------------------------------------------|
-|--22222222222222222222222-2222222222222222222222222---|
-|------------------------------------------------------|
-|-0-----------------------0----------------------------|
-|------------------------------------------------------|

a
-|-------------0---0-1-0-1-0---0------------------------|
-|-1-0-1-3-1-3---3-----------3---3-1-3-1-0-1-0----------|
-|--2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-1-1-|
-|------------------------------------------------------|
-|-0----------------------------------------------------|
-|------------------------------------------------------|


a
-|-------------0---0-1-0-1-0---0------------------------|
-|-1-0-1-3-1-3---3-----------3---3-1-3-1-0-1-0----------|
-|--2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-1-1-|
-|------------------------------------------------------|
-|-0-----0-----0-----0-----0-----0-----0-----0----------|
-|--------------------------------------------------0---|

-|------------------------------------------------------|
-|------------------------------------------------------|
-|--22222222222222222222222-2222222222222222222222222---|
-|------------------------------------------------------|
-|-0-----------------------0----------------------------|
-|------------------------------------------------------|


-|------------------------------------------------------|
-|------------------------------------------------------|
-|--22222222222222222222222-2222222222222222222222222---|
-|------------------------------------------------------|
-|-0-----------------------0----------------------------|
-|------------------------------------------------------|

a
-|---------------------0-------0---1----0-------------------------0-------0--1----0------
-|-1--0--1--3--1----3-------3--------------0----1--0-1---3---1--3------3--------------0--
-|--2--2--2--2--2----2---2----2--2---2----2--2----2--2--2--2--2--2-2-----2----2-----2--2-
-|---------------------------------------------------------------------------------------
-|-0-------------------0------------------------0-----------------0----------------------
-|---------------------------------------------------------------------------------------
pi-ja-ny li-sto-nosz ze swia-ta mo-dli-szek przy-wo-zi mi li-sty i ni-szczy mi ci-szę


Teraz trzeba te taby wkleić do notatnika z czcionka Curier New i powinno być ok ...
Dziękuję. Piwko Smile
Ma ktoś tabulaturę do "u wrót doliny" ?
Witam, czy ma ktoś tabulaturę do "Źródła"? Byłbym bardzo wdzięczny. Smile
nuty i akordy nie wystarczą ?
Nie wystarczą, chyba że ktoś ma doskonały słuch.
Czy naprawdę piosenki JK trzeba grać i śpiewać identycznie, jak Autor?
Niektóre trzeba co najmniej nie grać gorzej. A "Źródło " do takich się zalicza. Równie dobrze można zapytać, czy naprawdę Chopina trzeba grać identycznie jak autor zapisał w nutach?
Hmm, niestety nie mam tak dobrego słuchu by zagrać Źródło po samych akordach i nutach. Ponawiam więc pytanie. Czy ktoś ma może do tego tabulatury/ ew. czy mógłby je zrobić?
pkosela napisał(a):Czy naprawdę piosenki JK trzeba grać i śpiewać identycznie, jak Autor
To zależy co się chce osiągnąć/przekazać/zaprezentować.

Można oczywiście wybrać piosenki, które się następnie przerobi na jakąś tam swoją modłę, z dodaniem podbudowy ideologicznej nt. własnej ich interpretacji. Tyle że - jak uczy doświadczenie - przeróbki takie nie tylko nie są nową jakością, ale nie wnoszą kompletnie żadnej wartości dodanej, a jedynym piętnem, jakie odciska na utworach wykonujący je artysta, jest popsucie melodii, pogubienie rytmu, a nawet zarżnięcie rymu, czyli mówiąc dosadnie - spieprzenie całości. Wykonawca ma za to słuszne poczucie wkładu własnego w tym spieprzeniu, co - paradoksalnie - pełni rolę elementu autorskiego, a to z kolei legitymizuje go jako prawowitego wykonawcę tych przeróbek.

Drugim sposobem artystycznego zmierzenia się z twórczością JK jest próba stworzenia propozycji artystycznej z zachowaniem konwencji stworzonej i wypracowanej przez samego autora. W tej sytuacji pojawiają się jednak dwa inne problemy i wynikające z nich ograniczenia. Pierwszy z nich, to ryzyko wpadnięcia w pułapkę wtórności, wtłoczenia się w schemat odtwórcy, narażenia się na zarzut braku elementu autorskiego, tej wartości od siebie dodanej. Drugim istotnym problemem rodzącym się w tej sytuacji jest konieczność zachowania wysokiego poziomu artystycznego. Cokolwiek by bowiem nie mówić o JK i Trio (że amatorzy, że nie muzycy, że nie estradowcy itd), konwencja wypracowana i przez nich prezentowana opierała się między innymi na perfekcji artystycznej ich własnej, autorskiej formuły występów. Okazuje się, że przeskoczenie tego drugiego ograniczenia jest bodajże trudniejsze od poradzenia sobie z ograniczeniem pierwszym. Pierwsze ograniczenie można bowiem ominąć, pisząc na przykład autorską muzykę do wierszy JK (na przykład płyta Tunel wg Jacka Kaczmarskiego). Wtedy powstaje automatycznie problem jakości elementu autorskiego, jakim jest ta własna muzyka do teksów, czyli zahaczamy niejako o sytuację nr 1, no a poza tym wciąż zostaje problem obronienia się w formule narzuconej przez JK i Trio, a tu poprzeczka stoi bardzo wysoko.

Wszystkie dotychczasowe próby artystycznej adaptacji twórczości JK do swoich potrzeb wykonawczych sprowadzają się do jednego z dwóch wyżej opisanych schematów bądź są jakimś stanem pośrednim tychże.
Żadnej jednak ze wszystkich dotychczasowych prób nie sposób uznać za udaną.

Zatem pytania:
pkosela napisał(a):Czy naprawdę piosenki JK trzeba grać i śpiewać identycznie, jak Autor
jak też:
KN napisał(a):Czy naprawdę trzeba i należy w ogóle brać się za śpiewanie piosenek JK, zamiast pozostawić je Autorowi?
wciąż pozostają otwarte.

Pozdrawiam,
KN.
Luter napisał(a):Żadnej jednak ze wszystkich dotychczasowych prób nie sposób uznać za udaną.
Mam inne zdanie.
Luter napisał(a):(Pytania) wciąż pozostają otwarte
To dobrze.
Mnie przekonuje to, co mówili Cicha i Poprawa, przy okazji Nadziei i SFP, na temat własnego wkładu w piosenkę, a także rozumieniu twórczości innych przez siebie.
Z ogółem tego, co napisałeś powyżej, trudno się nie zgodzić, ale ja cały czas szukam i czekam na wykonania nowe, które mnie poruszą. I to niezależnie od tego, czy będą trzymały autorskie konwencję i sposób interpretacji, czy też zostaną w pewien sposób zaadoptowane przez inną stylistykę.
Z jednej strony poruszają coś w słuchaczu faceci występujący tylko z gitarą (czy bardziej rozbudowanym, ale klasycznym dla oryginalnego Tria składem), z drugiej, nie zapomnę pierwszego wrażenia po wysłuchaniu "strachowej" wersji "Szklanej góry", czy "karolinowej Obławy". Dlatego mam nadzieję, że jeżeli ktoś nie będzie tylko "podrabiał", to na tę wartość dodaną (VAT?) będzie większa szansa.
Przyszło mi jednak do głowy, że wypada zaapelować do bardziej muzycznie rozgarniętych, żeby nie pozostawiali podobnych do powyższej próśb bez odpowiedzi. Przecież to jeden ze sposobów na popularyzację twórczości JK. Sam zainteresowałem się w końcu dokładniej kim był Patron tego forum, kiedy po raz któryś okazało się, że śpiewane z gitarą w różnych okolicznościach "okołoogniskowych" piosenki są Jego autorstwa.
Niech sobie oba nurty istnieją. I niech "odtwarzaczy" i tych, co uważają, że mogą wnieść w tą twórczość coś nowego będzie jak najwięcej. Wygramy na tym my, bo będzie w czym wybierać, a i pamięć pozostanie.

To co? Ktoś spróbuje tab do "Źródła"? Big Grin
Stron: 1 2