Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: [polski/matura] Portret współczesnego człowieka w poezji JK
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Pierwsza wersja mojego konspektu maturalnego. Wszelkie komentarze, uwagi, groźby i ogólnie krytyka mile widziane Wink
Literatura przedmiotu kompletnie kijowa, to wiem. Ale ciężko mi cokolwiek tam wpisywać, bo z niczego poza internetem nie korzystałam.
No i czy nie powinnam więcej tam napisać o tych wszystkich pierdołach, na które zwraca się uwagę w wierszach? Sytuację lityczną, wersyfikację, rytmizację, środki stylistyczne itp.?

Temat: Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego. Analizując wybrane utwory, przedstaw i oceń kreację bohatera literackiego.

I. Literatura podmiotu:

1. Kaczmarski Jacek, „Przyśpiewka bylejaka o europejskości Polaka”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/przyspiewka_bylejaka.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... lejaka.php</a><!-- m -->
2. Kaczmarski Jacek, „Odpowiedź na ankietę „Twój system wartości”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/o/odpowiedz_na_ankiete.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... nkiete.php</a><!-- m -->
3. Kaczmarski Jacek, „Postmodernizm”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/postmodernizm.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... ernizm.php</a><!-- m -->

II. Literatura przedmiotu:

1. Jaskuła Wojciech, „Człowiek przegrany w wierszach Jacka Kaczmarskiego”, Warszawa 2007.
2. Kasza Tomasz, „Człowiek w utworach Jacka Kaczmarskiego”, Kraków 1998.
3. Internet: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl">www.kaczmarski.art.pl</a><!-- w -->

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1. Teza: Człowiek współczesny w poezji Kaczmarskiego przedstawiony jest negatywnie.
2. Kolejność prezentowanych treści:
a) Krótka informacja o Kaczmarskim – 22 marca 1957r. Warszawa; dziadek ułan, babcia – Inflanty; drugi dziadek komunista, babcia Żydówka; młodość- pasmo rozterek erotyczno-alk.; zaczyna tworzyć, wiele koncertów, omyłkowo Bard Solidarności; stan wojenny – Francja, koncerty; radio Wolna Europa; podróżuje, tworzy; dwójka dzieci, trzy małżeństwa; nałóg alkoholowy, leczenie; osiedlenie w Australii; marzec 2002r. – rak przełyku; kosztowne leczenie w Austrii, pomagają fani i przyjaciele; 17 marca 2004r. nagroda Fryderyka; 10 kwietnia 2004r. przegrywa z chorobą; pogrzeb 24 kwietnia – Warszawskie Powązki; zmarł mając 47 lat; pozostawił po sobie setki wierszy i piosenek.
b) „Postmodernizm”- prześmiewcza postawa wobec fil. post.; liryka roli, nie utożsamiamy autora z boh. lit.; moralizatorska postawa wobec adresata; nastrój beztroski, wesoły, swobodny; tytuł – wprowadzenie; wiek nieokreślony, bez znaczenia; doświadczenie życiowe; czł. wszystko wolno, niczym się nie przejmować, brak granic, nie próbować rozumieć, umieć; nie stawiać sobie zadań, nie wspinać się – można upaść; wiara jest nieważna, Boga nie ma; nie trzeba dokonywać wyborów, wszystko takie samo, zacieranie granic między dobrem a złem, uwolnienie od schematów moralnych; nie rozważać, nie dowodzić, nie wymyślać utopii, nie dyskutować; brak planów i marzeń; żyć chwilą, życie to gra; wyśmiać myślących inaczej; nie dać się wzburzyć; puenta – kiedy celem jest brak celu trzeba bardzo uważać – przypadkiem można osiągnąć jakiś cel; jedyna słuszna droga; język prosty, potoczny.
c) „Przyśpiewka (...)”- wiek boh. nieokreśl., nieważny; doświadczony; na początku ukazanie podejścia – nie chce mu się, wszystkim wkoło jest wszystko obojętne – jemu też powinno; nie zależy mu na jakości czegokolwiek; jeśli trzeba coś zrobić, to byle jak i byle mieć to za sobą; nie warto się męczyć, garbić, klęczeć - szkoda na to życia, nikt nie wyleczy nas z garbu, nie podniesie z klęczek, takich ludzi jest już i tak za dużo; nic nie jest warte wysiłku; żyć trickami i unikami, uciekać od obowiązków; zwrot do adresata – „Motylku” – boh. radzi adresatowi usiąść spokojnie i wyluzować się; miłość z byle kim, byle jak; pokusy lepszego świata – trzeba na nie pracować, a praca to kierat i zbieranie batów; prawdziwą sztuką jest zrobić coś małym kosztem, kombinować, kręcić i nie angażować się; życie to nie bajka, jednak nie należy się za bardzo przejmować; ignorować problemy; przesadna duma z bycia Polakiem, wielka dziejowa rola, poglądy Sarmatów; żyć łatwo i przyjemnie, z zyskiem; własne przemyślenia boh.; język prosty, potoczny, stylizowany na rap; tytuł – tematyka, sposób napisania – byle jak, obraz ogółu Polaków; nastrój bezstresowy, obojętny.
d) „Odpowiedź (...)”- wiek nieokreśl.; doświadczony; zmęczony życiem; nie interesuje go polit, lit.; stracił wiarę w ludzi; wyśmiewa relacje bijący-bity – a teraz razem; odporny na demagogię; nie chce o nic walczyć; negatyw. stos. do Kościoła, ludzie dla ludzi; izolacja od świata; nie dba o pieniądze, domy, kosztowności; gdy spotka ładną kobietę – wolna miłość; nie martwi się na zapas; HIV – zabije się; korzystanie z życia nie bacząc na konsekwencje; pozorne niewzruszenie – mimo tego czuje, że coś jest nie tak w jego wartościach i życiu, uspr. się – w naturze też tak jest, ma przykładzie drzew; nawet ci, którzy żyją bezgrzesznie czasem umierają zbyt szybko, boh. odpowiada na pyt. zawarte w tytule, przedstawia swój sys. wartości; ucieczka od nacisku, schematów.
Ocena: zdegradowanie wartości; upadek człowieczeństwa; brak ambicji i pracowitości; nie chciałabym tak żyć.
3. Wnioski:
a) Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
b) Człowiek w poezji Kaczmarskiego ucieka od schematów, moralności, kontroli, polityki – od ważnych spraw.
c) Człowiek w poezji Kaczmarskiego jest, niestety, bardzo bliski człowiekowi żyjącemu w świecie prawdziwym.

IV. Materiały pomocnicze:
a) Kartka z cytatami.
Hmm...

Zastanawia dobór utworów - wszystkie z twórczości "późnej" - bardziej zdystansowanej
A co z całą galerią postaci z takiej Wojny Postu z Karnawałem?
Może Luter nie jest dobrym przykładem człowieka "współczesnego", ale tacy np. "Bankierzy", "Ja" czy nawet "Włóczędzy"?
Zresztą osadzenie utworu w konkretnych realiach nie powinno odbierać mu uniwersalnej wymowy...

Uważałbym też z generalizacjami we wnioskach - jeśli komisja zna dobrze twórczość JK, może łatwo wdać się w uzasadnioną polemikę.

Co do literatury podmiotu - można podać numery stron z antologii "Ale źródło wciąż bije" - jak już się ostatecznie zdecydujesz na utwory, z pewnością ktoś z forum poda Ci takie dane.

Pozdrawiam
Z.

P.S. Z konkretów jeszcze - przyjrzałbym się "Pejzażowi zimowemu" i "Traktacikowi o wyobraźni"
Dobór może rzeczywiście średnio "obiektywny" względem tematu, pewnie dlatego, że po prostu lubię te utwory i jednocześnie spełniają one kryterium "człowiek współczesny".
Brałam na początku pod uwagę: "Ja", "Włóczędzy", "Syn marnotrawny", "Pejzaż zimowy" "Siedem grzechów głównych" i kilka innych, ale jak na razie stanęło na tamtych trzech.
Wnioski bardzo zgeneralizowane, to fakt. Z komisją chętnie podyskutuję Wink
Salome napisał(a):Dobór może rzeczywiście średnio "obiektywny" względem tematu, pewnie dlatego, że po prostu lubię te utwory i jednocześnie spełniają one kryterium "człowiek współczesny".
Ale to niczego nie uzasadnia. Temat brzmi "Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego", a nie na przykład "Jeden z obrazów współczesnego człowieka w poezji JK". Przy tak dobranych utworach rozwijasz temat w krzywym zwierciadle, a na końcu wysnuwasz wnioski uogólniające wybrane przykłady na całą poezję JK! Nie widzisz fałszu, jaki zionie z takiego opracowania? Praca nie na temat oceniana jest, zdaje się, na niedostateczny, a tu jest gorzej niż nie na temat! Abstrahuję oczywiście od tego, że z dużym prawdopodobieństwem nikt w komisji nie będzie miał pojęcia o JK, jak również nikomu nie będzie zależało na czymś więcej poza tym, żeby egzamin przebiegł w miarę szybko i bezboleśnie. W każdym razie Twoje podejście do tematu jest absolutnie nie do przyjęcia, bo go okropnie fałszuje, a wnioski zakłamują prawdę.

Jeśli już trzymamy się późnej twórczości, to przyczynkiem do Twojego tematu mogą być również takie utwory jak:

Traktacik o wyobraźni
Landszaft z kroplą krwi
Powtórka z Odysei
Pytania retoryczne
Autoportret z psem


Masz rację, że portret współczesnego człowieka w poezji JK jest też taki, jak w wybranych przez Ciebie utworach, ale nie tylko taki - czego przy tak a nie inaczej sformułowanym temacie po prostu nie wolno Ci pominąć.
Fakt, ja potraktowałam ten temat tak, że "mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać". Jednak nie sądzę, aby ktokolwiek z komisji zwrócił uwagę na to, że jest to pokazanie tylko jednego z wielu obrazów współczesnego człowieka w poezji JK, a nawet jeśli ktoś zwróci - cóż, mój problem. Traktując zagadnienie pod tym kątem ("mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać") chyba nie zionie ono fałszem, nie jest nie do przyjęcia i nie zakłamuje prawdy?
Salome napisał(a):Traktując zagadnienie pod tym kątem ("mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać") chyba nie zionie ono fałszem, nie jest nie do przyjęcia i nie zakłamuje prawdy
Tak, ale wtedy nie możesz formułować wniosków uogólniających, w rodzaju: "Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania", tylko raczej: "Człowiek w wybranych przeze mnie utworach Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania".
Salome napisał(a):Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego. Analizując wybrane utwory, przedstaw i oceń kreację bohatera literackiego.
Zastanawiam się, czy wyróżnione sformułowanie może być podstawą do ujęcia tematu w wybrany przez Ciebie sposób ("jeden z obrazów")...
Moim zdaniem takie podejście jest dość ryzykowne (choć oczywiście nie da się przedstawić całościowej wizji człowieka u JK na podstawie analizy kilku utworów)
Co do generalizacji - widzę, że zgadzamy się z Lutrem.

Pozdrawiam
Z.
Luter napisał(a):Tak, ale wtedy nie możesz formułować wniosków uogólniających, w rodzaju: "Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania", tylko raczej: "Człowiek w wybranych przeze mnie utworach Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania".
Dzięki, przydatna rada, zmienię te kilka słów.
Zeratul napisał(a):Zastanawiam się, czy wyróżnione sformułowanie może być podstawą do ujęcia tematu w wybrany przez Ciebie sposób ("jeden z obrazów")...
Z ciekawości nie wspomnę o tym nauczycielce, pewnie nawet nie zauważy tej niezgodności z tematem.
Zeratul napisał(a):ale tacy np. "Bankierzy"
Ano, szczególnie
Cytat:Ale niewypłacalny!
Kryzys pożarł gwarancję i sumę!
Smile
Salome napisał(a):Dzięki, przydatna rada, zmienię te kilka słów.
myślę, że Lutrowi chodziło raczej o zmianę kilku utworów, bo nie wspominając o innych sposobach portretowania ludzkości współczesnej wykazujesz co najmniej złą wolę, spłycasz temat i zakrawa to na ignorancję. ale przede wszystkim sama idealnie wpisujesz się w swoją hipotezę:
Salome napisał(a):a) Człowiek ... nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
Salome napisał(a):Fakt, ja potraktowałam ten temat tak, że "mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać".
Czytanie ze zrozumieniem (jakby jednak trzeba było wytłumaczyć dogłębniej - nie twierdzę, że Kaczmarski TYLKO źle pisał o człowieku współczesnym).
stepniarz napisał(a):przede wszystkim sama idealnie wpisujesz się w swoją hipotezę: a) Człowiek ... nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
To jest dopiero generalizacja (i kąśliwa uwaga w jednym, wow)! Dzięki za cynk, muszę odmienić moje życie i przestać robić wszystko bez zaangażowania Big Grin
Zbrozło napisał(a):
Zeratul napisał(a):ale tacy np. "Bankierzy"
Ano, szczególnie
Cytat:Ale niewypłacalny!
Kryzys pożarł gwarancję i sumę!
Smile
Jak zawsze ponadczasowo Smile
Salome napisał(a):Dzięki za cynk, muszę odmienić moje życie i przestać robić wszystko bez zaangażowania
nic nie musisz. czytać postów ze zrozumieniem, słuchać rad, być kreatywna, mieć poczucia humoru, szukać własnej drogi... etc. wszystko to możesz móc lub chcieć.
Tobie za to, z całym szacuneczkiem, polecam czytanie postów ze zrozumieniem Smile
dobrze mamo