Witam
Wybranym przez mnie tematem maturalnym są muzyczne i malarskie inspiracje w twórczości Jacka Kaczmarskiego. Przesłuchałem większość utworów Jacka i wybrałem do analizy Wojnę postu z karnawałem i Ambasadorów (malarstwo) oraz Karmaniolę i Tradycję (muzyka), Zastanawiam się jednak czy nie byłoby wart wspomnieć jeszcze o innych inspiracjach. O ile w przypadku malarstwa nie mam większych problemów, o tyle nie potrafię znaleźć dobrych inspiracji muzycznych. Będę wdzięczny za wszystkie propozycje, a także za ocenę wybranych przeze mnie piosenek.
Vitek napisał(a):o tyle nie potrafię znaleźć dobrych inspiracji muzycznych.
A myślałeś o piosence "czastuszki o pierestrojce" oraz "ballada pozytywna"?
Dodatkowo można nadmienić, iż w ''Rejtanie'' jest fragment "Marsylianki".
W piosence "Bob Dylan" JK wzoruje się przecież właśnie na Dylanie.
"Wigilia na Syberii" - żywcem wyjęty kawałek kolędy.
O to chodziło?
tudzież "przypowieść byle jaka o europejskości Polaka"
wikipedia napisał(a):Kaczmarski w celu ilustracyjnym często nawiązywał do różnych stylów muzycznych. W jego twórczości solowej oraz w utworach Tria można usłyszeć motywy narodowe:
* rosyjskie (Encore, jeszcze raz..., Czastuszki o pierestrojce)
* ukraińskie (fragment (przytoczony zresztą "ze słuchu" i błędnie zacytowany) ukraińskiej piosenki ludowej w Romansie historiozoficzno-erotycznym o princessie Doni i parobku Ditku ze wstawką etnograficzną)
* stricte polskie (polonez Z pasa słuckiego pożytek, warszawski tzw. folk miejski – estetyka piosenki ulicznej: Karnawał w Victorii)
* hiszpańskie (flamenco Sąd nad Goyą, Zakopywanie głowy, tango Między nami)
* francuskie (walc paryski Pożegnanie Okudżawy, gawot Artyści, oraz melodia karmanioli w Karmanioli)
* amerykańskie (blues Przy ołtarzu baru, zydeco Źródło wszelkiego zła, Postmodernizm)
* japońskie (sposób akompaniamentu w Japońskiej rycinie);
Jednym z rzadkich w twórczości Kaczmarskiego przykładów wykorzystania standardów gatunkowych do ilustracji utworu jest muzyka do Przyśpiewki bylejakiej o europejskości Polaka (konwencja hip-hopowa) i stylizowany na rockową balladę Dylan.
Spotkać można też dosłowne cytaty np.:
* Sarabanda z Suity 11 d–moll[5] G.F.Haendla w Nad spuścizną po przodkach deliberacje
* polskie kolędy w Wigilii na Syberii
* Ukraina oraz fragment Marsylianki w Rejtan, czyli raport ambasadora
* XIX-wieczna piosenka warszawska "W Saskim Ogrodzie przy wodotrysku" w zakończeniu Katynia
* rosyjska pieśń wojenna Święta Wojna w zakończeniu Autoportretu Witkacego
* polski hymn narodowy (przekształcenie) w zakończeniu Tradycji.
może nie specjalnie oryginalnie, ale przynajmniej skutecznie

A to: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q">http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q</a><!-- m --> ? Kojarzy się Wam z czymś?
Zbigniew napisał(a):A to: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q">http://www.youtube.com/watch?v=JSAd3NpDi6Q</a><!-- m --> ? Kojarzy się Wam z czymś?
Ciekawe, czy Kaczmarski zapłacił ZAiKSy.
ZAiKSy za to się nie należą.
Nad spuścizną po przodkach deliberacje. Mam pytanie: z której płyty pochodzi nagranie Rejtana z fortepianem, gdzie zawarte są te dwa nawiązania, wyżej wspomniane, w notce z Wikipedii, do Marsylianki i Ukrainy ? Czy Kaczmarski wypowiadał się na temat tych nawiązań ? Czy ktoś to opisał, bądź zajmował się tym wcześniej w jakiś publikacjach naukowych ?
Thorus napisał(a):Nad spuścizną po przodkach deliberacje. Mam pytanie: z której płyty pochodzi nagranie Rejtana z fortepianem, gdzie zawarte są te dwa nawiązania, wyżej wspomniane, w notce z Wikipedii, do Marsylianki i Ukrainy ?
Muzeum.