Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: [polski] matura ustna
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam,
Wybrałam temat "Analizując twórczość literacką wybranego autora, przedstaw różnorodność jej inspiracji"
Mam zamiar go uszczegółowić do "Bóg, człowiek, czasy współczesne, (i nad jeszcze jednym motywem wciąż się zastanawiam Smile ) jako przykłady różnorodności inspiracji twórczości Jacka Kaczmarskiego"
mam pytanie nie co do kształtu samej prezentacji, czy utworów, które mogłabym wykorzystać. Zastanawia mnie literatura podmiotu - miałam zamiar "wyjść" od jednej z książek, która była zbiorem wierszy czy artykułów, a pod koniec-jako "dodatek" były dwa artykuły o dwóch różnych twórcach-jeden był właśnie o Jacku. W księgarni były dwa egzemplarze, rzecz jasna z moim zostawianiem wszystkiego na ostatnią chwile, zanim się zebrałam, by ją kupić, były już wyprzedane. Szukanie jej z pewnością ułatwiła by mi znajomość tytułu tej książki... Big Grin było coś nawiązującego (bądź mającego w tytule) do miłości (ale nie była to "Lekcja miłości"), czy ktokolwiek ma pojęcie o czym mówię, bądź zna dokładny tytuł tej książki Smile? Z góry jestem bardzo wdzięczna za wszelką pomoc.
Pozdrawiam
"Miłość nie jest nam dana" -dokładnie o to. Dziękuje serdecznie! Na razie tyle Smile (oczywiście poza "JK w świecie tekstów" i "Pożegnanie barda"-jeśli gdziekolwiek znajdę) o kolejne zagadnienia, w ramach prezentacji, będę pytać na bieżąco Big Grin ale jeszcze raz dzięki- "życie mi ratujecie" Smile)
ok, mam konspekt (bardziej niż mniej szczegółowy Smile) ), przedstawiam, może się potomnym przyda.
----------------------------------
Temat ogólny:
Analizując twórczość literacką wybranego autora, przedstaw różnorodność źródeł jej inspiracji

Temat sprecyzowany:
Literackie i malarskie inspiracje w twórczości Jacka Kaczmarskiego.

RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI
Wstęp:

1. Postać Jacka Kaczmarskiego – skrótowe przedstawienie różnorodności inspiracji; intertekstualny i intersemiotyczny dialog z innymi tekstami kultury i dziełami sztuki; odmienne sposoby i funkcje wykorzystania odniesień (wierny opis, parafrazy, trawestacje; poetycki hołd składany poprzednikom, prowadzenie literackiej gry, dyskursu z dziełem).
2. Uzasadnienie wyboru i omawiania literackich i malarskich inspiracji w twórczości Jacka Kaczmarskiego - reinterpretacje dzieł, wyrażenie siebie, formułowanie prawd ogólniejszej natury.

Rozwinięcie:

1. Inspiracje światowymi i polskimi dziełami literackimi – podanie przykładów.
2. Stworzenie świata jako nawiązanie do biblijnej Księgi Rodzaju, trawestacja, transpozycja, reinterpretacja; alegoryczność wiersza – utwór Jacka Kaczmarskiego jako metafora rządów despotycznych.
3. Twórczość Zbigniewa Herberta jako inspiracja dla wierszy: Tren spadkobierców, Zbigniewowi Herbertowi, Kwestia Odwagi; wskazanie odniesień do poszczególnych dzieł Z. Herberta w Trenie spadkobierców, okoliczności powstania, hołd złożony Herbertowi, ukazanie własnej sprawności warsztatowej, poetycka gra, ogólniejsza refleksja a propos rozszarpywania schedy – wykorzystywania imienia i spuścizny zmarłego dla potrzeb bieżących rozgrywek politycznych.
4. Malarstwo europejskie i polskie jako źródło inspiracji twórczości Jacka Kaczmarskiego – przykłady.
5. Interpretacja obrazu Kanibalizm B. W. Linkego; wskazanie podobieństw i różnic względem obrazu w Kanapce z człowiekiem Jacka Kaczmarskiego, środki zastosowane dla oddania charakteru obrazu, identyfikacja z ofiarą; problem reifikacji jednostki, relacji między oprawcą a ofiarą.
6. Upadek Ikara jako wierny opis malarskiego dzieła Piotra Bruegla Starszego Pejzaż ze spadającym Ikarem; literackie obrazowanie, wymowa utworu literackiego współgra z wymową obrazu – znikomość losu jednostki, obojętność na jej tragedię, kruchość człowieka w porównaniu z ogromem natury.

Zakończenie:

1. Rozmaite dzieła literackie i malarskie jako jedne z wielu inspiracji Jacka Kaczmarskiego; odniesienia do dzieł literackich i malarskich jako sposób mówienia o rzeczywistości, formułowania uniwersalnych, zawsze aktualnych prawd, odczytywalnych zarówno dla pokolenia autora jak i współczesnego, młodego czytelnika.

-----------------
wszelkie uwagi mile widziane Smile do jutra, do 11, muszę to oddać, toteż zawsze poprawki jeszcze mogę wprowadzić.
Wystarczy Ci czasu Smile?
Jeszcze nie wiem - ale postaram się opracować to tak, że będzie musiało starczyć Smile! Choć, jakby nie patrzeć, na żaden temat podany na liście nie można się w pełni/w połowie/ w 1/10 wypowiedzieć w ciągu 15 minut. Ja, omawiając literackie i malarskie inspiracje w twórczości JK, wybrałam tylko 4 utwory- a tak czy siak, mam wątpliwości, czy się wyrobię :'
Piekny temat. Ja bym tylko postawił bardziej na ta różnorodność inspiracji. Tzn. nie ograniczałbym się do malarstwa i literatury, ale także mówil o filmie, historii, wydarzeniach aktualnych na chwilę powstawania utowrów, autotematyzmie.
Wtedy pokazać można faktyczną róznorodnośc inspiracji - a o to chodzi w temacie.
Również miałam taki zamiar Smile. Ale oboje jesteśmy chyba świadomi, że jest to materiał na minimum kilkugodzinny wykład. Nie na 15-minutową prezentację. Musiałam sprecyzować temat - wybrałam literaturę i malarstwo - a te 4 utwory, to i tak kropla w morzu inspiracji Smile)

W prezentacji na wstępie zaznaczam, że inspiracji (filmem, historią, bieżącymi wydarzeniami, literaturą, malarstwem) jest o wiele więcej, podaję konkretne tytuły. Początkowo miało to wyglądać tak, jak zarysowałeś - ale cóż, "czas nie pozwala". A szkoda.
Już po...

Z pytań:
- Z czego wynika twoja fascynacja JK?
- Jak nazywamy pogląd mówiący, że Bóg stworzył świat, a następnie pozostawił go "samemu sobie".
- Jak kształtował się wizerunek Boga w twórczości JK na przestrzeni lat. (cudownie)

Zrealizowałam wszystko co miałam w konspekcie, puściłam jeszcze zapowiedź do "Raju" i miałam ponad połowę kartki A4 cytatów (zmieściłam się w 15 min)- ale fakt, faktem, bardzo szybko mówiłam.

20/20 Smile)

Teraz Agato - trzymam kciuki za Ciebie Wink (i za wszystkich forumowych maturzystów tegorocznych)
kłapo, teraz wysoko postawiłaś poprzeczkę i jak ja mam spokojnie iść na mój egzamin ! Smile Gratuluję bardzo, bardzo ! :brawo: :brawo:

Trzymałam kciuki, to musiało dobrze pójść :>
Gratulacje w takim razie najwyższego wyniku Big Grin

Swoją drogą, straszna porażka z tymi prezentacjami, człowiek się postara, pomęczy, a podczas rekrutacji na studia i tak nikogo to nie będzie obchodzić...
kłapo napisał(a):20/20 Smile)
Jesteś Wielka! Gratuluję! Smile
Agata napisał(a):i jak ja mam spokojnie iść na mój egzamin ! Smile
Niech to będzie motywacją Big Grin!
Agata napisał(a):Trzymałam kciuki, to musiało dobrze pójść :>
Musiało, musiało! Ponadto trafiłam idealnie - jedna babeczka z komisji jest organizatorką pomorskiego konkursu poezji JK (w którym zresztą co roku biorę udział), druga - co wynikało z zadawanych pytań - też całkiem niezłe pojęcie o twórczości i życiu Kaczmara miała Smile
Nowhere Woman napisał(a):Swoją drogą, straszna porażka z tymi prezentacjami, człowiek się postara, pomęczy, a podczas rekrutacji na studia i tak nikogo to nie będzie obchodzić...
Z jednej strony tak. Choć dla mnie gromadzenie materiałów, pisanie pracy, tworzenie prezentacji było raczej przyjemnością niż męczeniem Smile Ale mimo wszystko dla wielu osób egzamin wiąże się z ogromnym stresem (nawet jeśli mają świadomość, że "do niczego się to nie przyda") więc po co ich na to wszystko narażać, bez konkretnego celu i sensu? Ok - może "uczy" tworzenia bibliografii, formułowania wypowiedzi - ale zamiast tego można by takie "zadanie" zrealizować w ciągu roku, w ramach zajęć. I wyrzucić wtedy tę prezentację z "programu matur", albo wymyślić coś, co sprawiałoby, że będzie jednak przydatna. Tak czy siak - mając świadomość, że robiłam to wszystko dla siebie (bo mogłam wybrać "Motyw podróży w lit." i zrobić byle było), tym bardziej chciałam się przyłożyć i cieszę się z wyniku.
gosiafar napisał(a):Jesteś Wielka! Gratuluję! Smile
Żadna tam kwestia wielkości Big Grin! Wystarczyła wyczuwalna przez komisję ekscytacja tematem i mówienie do rzeczy Smile)
kłapo napisał(a):Wystarczyła wyczuwalna przez komisję ekscytacja tematem i mówienie do rzeczy Smile)
To prawda, dobrze, gdy komisja jest zainteresowana tematem i się w nim orientuje! Bo z tym różnie bywa...
kłapo napisał(a):jedna babeczka z komisji jest organizatorką pomorskiego konkursu poezji JK (w którym zresztą co roku biorę udział), druga - co wynikało z zadawanych pytań - też całkiem niezłe pojęcie o twórczości i życiu Kaczmara miała Smile
Zaprosiłaś na forum? Wink
gosiafar napisał(a):Zaprosiłaś na forum? Wink
Coś Ty Big Grin! Trzeba się tu czasem wykazać silnymi nerwami, a na to nie chcę jej narażać - jest po 60tce Smile) (chociaż , kurde, profil na n-k ma! :>) pomyśle nad tym Wink
Jako tegoroczna maturzystka gratuluję serdecznie sukcesów :poklon: .
kłapo napisał(a):Z czego wynika twoja fascynacja JK?
No z czego?
kłapo napisał(a):puściłam jeszcze zapowiedź do "Raju"
Ten, który mówi Gintrowski?

Serdeczne gratulacje! *-`-
gredler napisał(a):
kłapo napisał(a):Z czego wynika twoja fascynacja JK?
No z czego?
Mówisz jak nauczyciel Wink I wyobraź sobie, że na odpowiedź dali mi tylko 2 minuty!
gredler napisał(a):Ten, który mówi Gintrowski?
Nie, nie, Grudziński chyba. Ale jeszcze się upewnię Smile)