Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: RWE - Kwadranse Jacka Kaczmarskiego
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Zdaje się, że na Stronie nie ma jeszcze teksów zapowiedzi do utworów z Kwadransów Jacka Kaczmarskiego (Arka Noego, płyty 4-8). Postanowiłem wystąpić z inicjatywą uzupełnienia tego braku. Na początek spisałem jedną z najciekawszych, moim zdaniem, zapowiedzi. Skojarzyła mi się ona w związku z toczącą się ostatnio na forum dyskusją w jednym z wątków działu Twórczość własna, a raczej w związku z przypuszczalnymi motywacjami działań i bodźców skłaniających niektórych użytkowników do wypowiedzi.

Mam nadzieję, że wspólnymi siłami szybko uporamy się z całością zapowiedzi. Spisane teksty proponuję umieszczać w postach do tego wątku, a Administracja wrzuci na stronę (trzeba byłoby chyba pomyśleć o jakimś specjalnym miejscu) kiedy jej będzie pasowało.
Dla porządku proponuję podawać tytuł utworu, który dana zapowiedź poprzedza oraz datę emisji Kwadransa.
____________________

Zapowiedź przed utworem Marsz intelektualistów, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 23 kwietnia 1989.

Jacek Kaczmarski:

W dobie szybko po sobie następujących wydarzeń politycznych, które w polskim przypadku znajdują często fascynujące odbicie w publikacjach prasowych obojga obiegów, pojawia się motyw interesujący mnie chyba najbardziej: pytanie o łatwość, z jaką ludzie publiczni potrafią zmieniać swoje poglądy zależnie od tak zwanych zewnętrznych okoliczności. Być może zresztą nie chodzi wcale o zmianę poglądów tylko zmianę charakteru i sensu publicznych wypowiedzi przy zachowaniu poglądów w tajemnicy - zjawisko, zdaje się, typowe dla komunistycznej rzeczywistości. Wspomniany motyw pojawia się w artykułach, felietonach i glosach z wielu powodów. Raz - jako analiza ułomności inteligencji (pojmowanej jako klasa społeczna); raz - jako dowód dojrzewania tych, którzy lata całe nie zdawali sobie sprawy, co czynią; raz - jako bezpośrednie donosy na konkretne osoby ("Patrzcie! Oto klerykał, który był stalinowcem" lub: "Patrzcie! Oto reformator, który wprowadzał stan wojenny"). W sytuacji polskiej trudno nie otrzeć się o to zagadnienie, jeśli zabiera się głos w sprawach ogólnych lub jeśli chce się mieć na nie bezpośredni wpływ. Polityk czy publicysta polityczny musi brać pod uwagę okoliczności, ale nie znaczy to, że zwolniony jest z obrony pewnego stałego systemu wartości, w imię których występuje. Jeśli nie widać owego stałego systemu wartości w tym, co robi lub pisze - nie broni niczego i żadne słowne woltyżerki nie zakryją pustki pod liną, na której się popisuje. Opinia publiczna natychmiast to wyczuwa (nieraz instynktownie) i woli - symboliczne nawet - uproszczone wskazania polityczno-moralne niż relatywizujące wszystko rozważania "za" i "przeciw", gdyż w tym relatywizmie najsprawniej poruszają się ludzie, którzy sami nie wiedzą, czego bronią - oprócz siebie samych.
Pomysł doboru piosenek do dzisiejszego Kwadransa podsunął mi przyjaciel z Polski, cytując w rozmowie telefonicznej fragment mojej piosenki: "W Polsce zmieniają teraz pałki na pióra". Rozpocznę więc od Marszu intelektualistów - napisanego w 1982 roku.
Zapowiedź przed utworem Pielgrzymka , Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 6 listopada 1988.

Jacek Kaczmarski:
Witam państwa.
W dzisiejszym Kwadransie pragnę przedstawić kilka piosenek traktujących o dwóch rodzajach uczuć właściwych dla sytuacji trudnych, konfliktowych. O nadziei, która często wbrew racjonalnym przesłankom przynosi konkretne rezultaty w działaniu, i o zwątpieniu, które przeważnie pod wpływem racjonalnych przesłanek zniechęca do działania.
Oczywiście równie dobrze może sie stać inaczej: nadzieja zawodzi a powodowane nią działanie przynosi jedynie klęski i nieszczęścia, a bezczynność, biorąca się ze zwątpienia, w perspektywie czasu może się okazać cenną namiastką cierpliowści. Problem polega więc nie tyle na wyborze nadziei lub zwątpienia, narzucanym przeważnie przez okoliczności, ile na właściwej ocenie ich realnej wartości w określonym momencie życia jednostkowego i zbiorowego.
Pierwsza piosenka nosi tytuł "Pielgrzymka" i opisuje pewną autentyczną historię z początków XIX wieku, która wydarzyła się w Rosji.
____Pielgrzymka____


Zapowiedź przed utworem Bajka o Polsce, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 6 listopada 1988.

Jacek Kaczmarski:
Kolejny krótki utwór zatytułowałem "Bajka o Polsce".
____Bajka o Polsce____


Zapowiedź przed utworem M/S "Maria Konopnicka", Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 6 listopada 1988.

Jacek Kaczmarski:
Ukonkretnieniem powyższej matafory jest ballada pod tytułem M/S "Maria Konopnicka" oparta na rzeczywistym wydarzeniu z lat siedemdziesiętych, które miało miejsce w stoczni.
____M/S Maria Konopnicka____


Zapowiedź przed utworem Elektrokardiogram, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 6 listopada 1988.

Jacek Kaczmarski:
Piosenka pod tytułem "Kardiogram", której pomysł zawdzięczam powszechnie znanemu w okresie Solidarności plakatowi wyznaczającemu rytm życia narodu czerwoną, rozedrganą linią może być podsumowaniem tegorocznych wydarzeń w Polsce.
____Elektrokardiogram____


Zapowiedź przed utworem Arka Noego, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 6 listopada 1988.

Jacek Kaczmarski:
I na zakończenie "Arka Noego" - utwór opisujący jeden z arrasów wawelskich, napisany w 1980 roku.
____Arka Noego____
Świąteczny koncert życzeń 25 grudnia 1983. Zapowiedź do utworu „Wigilia na Syberii”

Kolejne życzenia mają sens symboliczny - skierowane są do tych wszystkich, którzy nie wiedzą. Którzy jak rośliny reagują na impulsy świata zewnętrznego nie dbając czy reakcje ich składające się w końcu na to co nazywają życiem tworzą jakikolwiek w miarę choćby sensowny porządek:
- Tym którzy nie wiedzą, że jedni są bici a inni biją;
- Że ktoś kłamie, chociaż występuje w telewizji;
- Że ktoś kradnie, choć daje im kartki;
- Tym którzy nie wiedzą, że w ich imieniu handluje się bronią z kimś kogo się następnie oskarża o politykę agresji;
- Że w ich miłującej pokój ojczyźnie szkoli się obce wojska za nienawistne dewizy;
- Tym którzy nie wiedzą co jedzą i na czym śpią, kiedy po nich przyjdą, a kiedy o nich zapomną;
- Tym którzy nie wiedzą co się stało z ich sąsiadem, co z Edwardem Gierkiem, gdzie są książki Breżniewa, których nikt nie chce kupić, a co się dzieje z maszynami do szycia, które wszyscy chcą kupić?;
- Tym, którzy nie wiedzą, że stoją w awangardzie zwycięskiego pochodu komunizmu, który leży na składach broni atomowej;
- Wreszcie tym, którzy nie wiedzą, że trzeba wiedzieć – nikt nie składa żadnych życzeń, gdyż nie wiedzą zapewne że w Boże Narodzenie takowe się składa, a bydlątka w stajence mówią ludzkim głosem:

-------Wigilia na Syberii-------

Zaraz dodam zapowiedź z koncertu życzeń do piosenki "Ballada pozytywna"
Mam taką sugestię: jak ktoś zaczyna przepisywać zapowiedź to niech to napisze i powie, o którą zapowiedź chodzi, bo to przepisywanie trochę trwa i w końcu dojdzie do tego, że dwie osoby przepiszą to samo Wink.

Jeśli ktoś będzie miał chwilę czasu to proszę niech rzuci okiem czy nie ma błędów ortograficznych i interpunkcyjnych lub ew. czy nie pomyliłem czegoś przepisując.


Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 31 lipca 1988 (V cd z Arki Noego).

Zapowiedź przed utworem Dylemat.
Witam państwa.
Powstanie warszawskie było i jest stałym przedmiotem sporów i analiz historyków, weteranów drugiej wojny światowej i szerokich kręgów społeczeństwa. Niezależnie od konfrontowanych ze sobą sprzecznych opinii "co by było gdyby powstanie nie wybuchło..." lub „gdyby Armia Czerwona przyszła walczącym z pomocą…” przeszło do historii jako kolejny symbol klęski sprawy polskiej poniesionej w imię racji wyższych, niewymiernych, według niektórych iluzorycznych. Narzucone z góry milczenie na temat powstania warszawskiego w pierwszym dziesięcioleciu powojennej rzeczywistości komunistycznej polski, prześladowanie jego uczestników i przeinaczanie tego okresu historii, w ogóle sprawiło, że 63-dniowy zryw mieszkańców stolicy stał się alegorią walki o polskość w generalnym rozumieniu, a tragiczna śmierć setek tysięcy młodych przede wszystkim ludzi ofiarą na ołtarzu historii. Okres Solidarności, który rozbudził w znacznej części społeczeństwa poczucie dumy narodowej i potrzebę odsłaniania jej korzeni również sprawił, że rzeczywistość powstania warszawskiego stała się rzeczywistością żywą dla współczesnych, a weterani z AK doradzali działaczom związku jak prowadzić robotę konspiracyjną. Wreszcie stan wojenny połączył symbole w powszechnie spotykanym znaku AK-owskiej kotwicy z literą S. Piosenki, które napisałem na temat powstania warszawskiego lub pod wpływem związanej z powstaniem atmosfery nie rozstrzygają oczywiście sporów politycznych, ani też nie starają się podtrzymywać się żadnej z narodowych mitologii. Interesował mnie jako człowieka, który nie przeżył wojny, wymiar ludzki beznadziejnej walki i poświęcenia oraz ślady jakie pozostają w ludzkiej świadomości przez całe pokolenia po tego rodzaju bohaterskiej hekatombie. Pierwszy z utworów, które chcę przedstawić, prezentowany już w ramach tej audycji, nosi tytuł AK AL Dylemat i napisany został w oparciu o autentyczną historię z tamtego okresu.
_____Dylemat_____


Zapowiedź przed utworem Barykada.
Jednym z głównych argumentów przeciwników powstania warszawskiego i to nie tylko przeciwników z grona partyjno-ideologicznych interpretatorów jest fakt, że poniosły śmierć tysiące ludzi młodych, stanowiących potencjalną siłę narodu na przyszłość, a wśród nich jednostki wybitne. Poeci Tadeusz Gajcy, Krzysztof Kamil Baczyński byli stworzeni nie po to by po prostu zginąć, lecz po to by tworzyć. Jest to myślenie uproszczone, człowiek oczywiście nie wybiera czasów, w których żyje, nie zna też dnia swojej śmierci, ale żyjąc w określonym czasie wybiera rodzaj reakcji nań, sam decyduje o sposobie w nim uczestnictwa. Zarówno zresztą Baczyński jak i Gajcy w swoich utworach patrzyli na własny los z niezwykłym dystansem, w którym było miejsce i na wrażliwość i na perspektywę historyczną i na tradycję literacką. Napisałem na ten temat piosenkę pod tytułem Barykada (Śmierć Baczyńskiego) wzorowaną, na niektórych jego wierszach z 43 i 44 roku.
_____Barykada_____

Zapowiedź przed utworem Czołg.
Tragedia powstania warszawskiego, a Armia Czerwona stojąca na prawym brzegu Wisły to obraz poruszający nie tylko Polaków. Włodzimierz Wysoki napisał przed laty piosenkę, która z oczywistych względów nie była szeroko znana, w której utożsamia się z czołgiem bezczynnie obserwującym płonącą Warszawę, oczekującym na rozkaz ruszenia do walki, który nie padnie. W ustach Rosjanina wymowa tego tekstu była jednoznaczna: nawet martwa maszyna, mogła mieć więcej w sobie ludzkich odruchów niż ludzie, którzy nią dysponowali i kierowali. Oto moja wersja tej piosenki. Czołg.
_____Czołg_____

Zapowiedź przed utworem Mury ’87 (Podwórko).
Na zakończenie zapowiedziana piosenka o śladach, jakie w rzeczywistości Polski współczesnej i w świadomości Polaków pozostawiło powstanie jako fakt historyczny i jako symbol. Piosenka inspirowana malarstwem Łukasza Korolkiewicza nosi tytuł Podwórko Mury ’87.
_____Mury ’87 (Podwórko)_____
Świąteczny koncert życzeń 25 grudnia 1983. Zapowiedź do utworu „Ballada Pozytywna”

Wahającym się co robić w tak niewygodnej dziś dla niezdecydowanych sytuacji, nieprzebraną ilość życzeń składają wahający się: czy w ogóle je złożyć, czy nie? Tym którzy chcą żyć w Polsce Ludowej reżimu wojskowego, ale wahają się czy by nie wyjechać na zachód, wahający życzą, albo może lepiej nie, co następuje:
- Zdrowia i szczęścia, względnie choroby i nieszczęścia: w życiu osobistym i zawodowym lub publicznym i amatorskim;- Wytrwałości i wiary, albo zniechęcenia i niewiary w wykonywane czynności i reprezentowane opinie, lub w niewykonane czynności i brak reprezentowanych opinii;
- Lojalności i zaufania wobec Polski Ludowej, względnie nielojalności i nieufności wobec Polski Ludowej w oparciu o rzeczywiste osiągnięcia programu reform i wyraźny spadek napięcia społecznego, względnie w oparciu o rzeczywistą porażkę programu reform i wyraźny wzrost napięcia społecznego;
- Dobrego zaopatrzenia w artykuły codziennego użytku, ewentualnie złego zaopatrzenia w artykuły niecodziennego użytku, bądź dobrego zaopatrzenia w artykuły niecodziennego użytku, ewentualnie złego zaopatrzenia w artykuły codziennego użytku w zależności od tego czego komu jeszcze brak;
- I na koniec w ogóle wszystkiego czego tylko wahający się pragną, a ponieważ być może jako wahający się nie wiedzą czego pragną, więc niczego, względnie tego o czym nie wiedzą, a że wahający się z reguły decydują się na to co ich zaskakuje czyli na to co zostało zdecydowane za nich – niech i tak będzie, albo nie;
- Niezdecydowanym – niezdecydowani:

-------Ballada Pozytywna-------

WAŻNE
Chciałem poinformować wszystkich, że na stronie są umieszczone zapisy Kwadransów z płyty 4 i 5 (KJK I i II)

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/dyskografia/kwadranse_1/jacek.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... /jacek.php</a><!-- m --> (cd 4)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/dyskografia/kwadranse_2/jacek.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... /jacek.php</a><!-- m --> (cd 5)
Brr, teraz to mówisz Tongue?
TomciO napisał(a):Brr, teraz to mówisz Tongue ?

Przepraszam :niepewny:
Mimo wszystko mam nadzieje że twoja praca nie pójdzie na marne... ?
Nie no spoko, ostatecznie to nie zajmuje aż tak dużo czasu. Potem wrzucę coś jeszcze.
Świąteczny koncert życzeń 25 grudnia 1983. Zapowiedź do utworu „Źródło”
Wszystkim ludziom dobrej woli i sprawiedliwego czyny życzymy, aby pozostali sobą:
-Oczernionym i pozbawionym prawa do obrony, pobitym i pozbawionym prawa do opieki, wygnanym i pozbawionym dachu nad głową, wyrzuconym z pracy i pozbawionym prawa do wykonywania zawodu za to, że chcieli być sobą życzymy aby sobą pozostali;
- Zapomnianym i wykreślonym z książek, podręczników i ludzkiej pamięci rozpamiętującym krzywdy i niewidzącym nadziei, samotnym wśród najbliższych i czującym się dobrze pośród obcych, życzymy, aby pozostali sobą – pamięć o nich trwa, nie tylko w policyjnych aktach;
- Nowonarodzonym – nadziei udręczonych rodzin – od których w zamian za prawo do życia oczekuje się ślepego posłuszeństwa, życzymy, aby dana im była szansa bycia sobą, cierpienie warte każdej ceny;
- Umierającym - patrzącym wstecz w obrazy błahe i tragiczne, w anegdoty i historię świata oglądającym pola bitew i aksamitne gabinety, krew i wino, papier i marmur – życzymy zgody ze sobą, ona łagodzi ból kłamstwa i zdrady, jeśli, tylko szczera;
- Zakłamanym w dobrej wierze – Wallenrodom sumienia, architektom nieskończonych kamuflaży, Tezeuszom aluzji i archiwariuszom masek - życzymy niespodziewanego zwierciadła, by szminkom albo krwią mogli spisać szybki bilans zanim nie jest za późno
- Wszystkim, którzy nie poddali się pokusie marszu w zwartych szeregach - w dźwięku trąb i łopocie sztandarów, które podobne do własnych, wrogim wiatrem szarpane, którzy wybierają ciemne zaułki i nagłe zakręty, aby zgubić swój cień, którzy żyją w niepewności następnej chwili za to, że nie chcieli stratować jej równym krokiem plutonów – życzymy gruntu pod nogami i jasności widzenia, niech pozostaną sobą
- Wszystkim ludziom dobrej woli i sprawiedliwego czynu

------Źródło------

Nadaliśmy świąteczny koncert życzeń Jacka Kaczmarskiego. Tu rozgłośnia Polska RWE.
Zapowiedź przed utworem Rycerze Okrągłego Stołu, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 26 lutego 1989.

Jacek Kaczmarski:
Witam państwa.
Tematyka rozmów Okrągłego Stołu dominuje zarówno w krajowych środkach masowego przekazu jak i w programie naszej rozgłośni. Nikt jeszcze nie jest w stanie ocenić czy negocjacje te są rzeczywiście zupełnie nowym eksperymentem w praktyce realnego socjalizmu, czy okażą się jedynie modyfikacją ustalania umów społecznych z sierpnia 1980. Ludzie nie biorący bezpośrednio udziału w dyskusjach i w podejmowaniu decyzji często wskazują jednak na fakt, że obecnie, na półmetku rozmów, opinia publiczna w Polsce wydaje się znużona nawałem informacji, z których nadal trudno wyciągnąć konkretne i jednoznaczne wnioski. O tym znużeniu większej części wielokrotnie rozczarowywanego społeczeństwa mówią także oficjalne masmedia w kraju. Ludzie pióra skarżą się jednocześnie, że sytuacja jest tak niejasna, zmieniająca się z dnia na dzień i z tygodnia na tydzień i to nie w jednym, określonym kierunku, że trudno w ogóle wyrobić sobie spójny pogląd na to, co się dzieje, a co dopiero pisać o tym, jeśli pisanie nie ma być jedynie doraźną interwencją o charakterze publicystycznym. Z jednej więc strony chęć uogólnienia zjawiska społecznego i politycznego, które, być może, ma wyjątkową wagę dla dnia dzisiejszego i na pszyszłość, z drugiej lęk przed jednoznaczną oceną, pozytywną czy negatywną, która może się zdezaktualizować z dnia na dzień. W tle rozdrażniona obojętność tych, w których imieniu i, jak się mówi, dla których dobra rozmowy są prowadzone. Korzystając z dystansu, jaki daje emigracja, pozwoliłem sobie na napisanie trzech piosenek związanych z tematyką Okrągłego Stołu. Nie było moim zamiarem stawianie prognoz politycznych ani doraźna ocena przebiegu negocjacji - zbyt mało się na tym znam i nie dysponuję niczym poza wachlarzem najróżniejszych opini. Dlatego dzisiejszy Kwadrans zatytułowałem "Baśnie o Okrągłym Stole" gdyż są to w rzeczy samej zmitologizowane refleksje o charakterze półpoważnym.
Pierwsza piosenka nosi tytuł "Rycerze Okrągłego Stołu" i korzysta z narzucającego się skojarzenia z legendami o średniowiecznej Anglii i Królu Arturze. "Rycerze Okrągłego Stołu":
____Rycerze Okrągłego Stołu____


Zapowiedź przed utworem Kiedy, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 26 lutego 1989.

Jacek Kaczmarski:
Drugi utwór nosi tytuł "Kiedy". Jest to rodzaj wizji opartej na wypowiedziach i koncepcjach jednego z uczestników rozmów Okrągłego Stołu po stronie społecznej. Wizji uzupełnionej moimi własnymi refleksjami. "Kiedy":
____Kiedy____


Zapowiedź przed utworem Lirnik i tłum, Kwadrans Jacka Kaczmarskiego, 26 lutego 1989.

Jacek Kaczmarski:
I na zakończenie piosenka pod tytułem "Lirnik i tłum". Tu kostiumem historycznym dla dywagacji na temat dnia dzisiejszego jest rzeczywistość Polski szlacheckiej, a raczej obraz Polski szlacheckiej utrwalony w naszej świadomości sienkiewiczowską trylogią. "Lirnik i tłum":
____Lirnik i tłum____
Tutaj krótsze już te zapowiedzi, mam nadzieję, że w miarę ok przepisałem.

Kwadrans Jacka Kaczmarskiego z 11 grudnia 1988 (VI cd z Arki Noego).

Zapowiedź przed utworem Ararat.
Witam państwa.
Wydarzenia na Zakaukaziu, tak niespodziewanie i tragicznie spuentowane środowym trzęsieniem ziemi w Armenii i hekatombą dziesiątków tysięcy ludzi, skłoniły mnie do poświęcenia tego kwadransa tematyce zagłady, kataklizmu, wyroku losu, których rzadko jesteśmy bezpośrednimi świadkami - doświadczenie uczy, że „umierają inni” - ale które determinują i zawsze determinowały nasz stosunek do świata i do życia. Wszystkie religie zawierają w sobie element śmierci. Jedne grożą nią, inne ją obiecują, są i takie, które pomniejszają jej znaczenie wobec zagadnień istotniejszych. W wymiarze indywidualnym jednak, pozostaje ona czymś, z czym pogodzić się trudno, a zrozumienie, że jest nieunikniona nie usuwa jej z naszych myśli. Pierwszy utwór nosi tytuł Ararat – nazwa góry związanej z tradycją biblijną, góry, która od wieków patrzyła na cierpienia i kolejne zagłady jednego z najstarszych narodów chrześcijańskich na świecie, Ormian.
_____Ararat_____

Zapowiedź przed utworem Powódź.
Kolejny utwór łączy tematykę kataklizmu z wymiarem politycznym, aktualnym dla narodów, które znalazły się w orbicie siły komunizmu. Powódź.
_____Powódź_____

Zapowiedź przed utworem Targ.
Trzeci utwór nosi tytuł Targ i mówi o bezsilności tych, którzy kataklizm natury czy kataklizm wojny przeżyli.
_____Targ_____

Zapowiedź przed utworem Strącanie aniołów.
Z kolei Strącanie aniołów - piosenka o pierwszym katakliźmie, który podzielił boski ład i powtarza się odtąd w życiu wszystkich ludzkich pokoleń.
_____Strącanie aniołów_____

Zapowiedź przed utworem Dzieci Hioba.
I na zakończenie jeszcze jeden motyw biblijny: Dzieci Hioba. Piosenka o uwikłaniu ludzi zwykłych w tajemne siły rządzące światem i człowiekiem, ludzi, którzy nie mogą pojąć dlaczego i za co giną. Utwór napisany w 1981 r., na krótko przed wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce.
_____Dzieci Hioba_____
Luter napisał(a):Spisane teksty proponuję umieszczać w postach do tego wątku, a Administracja wrzuci na stronę (trzeba byłoby chyba pomyśleć o jakimś specjalnym miejscu) kiedy jej będzie pasowało.
Chyba nie ma co specjalnie myśleć. W panelu każdego utworu jest zakładka Jacek o utworze i to chyba idealne miejsce by tam zamieszczać Jackowe zapowiedzi z Kwadransów. Gorzej chyba z czasem u Administracji. Ja już zapomniałem kiedy była ostatnia aktualizacja...
Chciałbym zauważyć, że obecna akcja przepisywania nie jest niczym nowym - wyniki poprzedniej można już od dawna oglądać na stronie we wspomnianej przez lodbroka zakładce przy utworach...
Jej zapis "forumowy" znajdziecie tu: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?t=1025">http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?t=1025</a><!-- m --> (proponowałbym scalenie wątków)

Swego czasu (jeszcze przed pojawieniem się "Arki") przepisałem już wszystkie zapowiedzi ze Świątecznego Koncertu Życzeń - można je znaleźć we wspomnianym wątku i na stronie - polecam sprawdzenie informacji przy wybranym utworze przed spisywaniem zapowiedzi, bo czasem można się napracować trochę bez sensu Sad

Pozdrawiam
Zeratul
Skoro ŚW. koncert życzeń jest opracowany to ja moge się zabrać za kwadrans JK z 8 stycznia 1986r. OK?

Acha i jeszcze jedno: Skoro Mości Panie Zeratulu koncert życzeń już był umieszczony na forum to dlaczego go nie ma na stronie?
Część przepisywanych Artur chyba przed wakacjami wrzucał na stronę.
tmach napisał(a):Część przepisywanych Artur chyba przed wakacjami wrzucał na stronę.
Pijesz do mnie??
Zbrozło napisał(a):Acha i jeszcze jedno: Skoro Mości Panie Zeratulu
:o
Na forum Pan (zwłaszcza pisany z wielkiej litery) jest tylko stopień niżej od obelgi Wink
Obraziłeś się na mnie?
Nie wydaje mi się, bym napisał cokolwiek złośliwie...
Rozumiem, że się napracowałeś, ale nie powinieneś chyba z tego powodu się wściekać na mnie Wink
Zbrozło napisał(a):koncert życzeń już był umieszczony na forum to dlaczego go nie ma na stronie?
Ależ jest :o
Np. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/zapowiedzi/koncert_fortepianowy.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... ianowy.php</a><!-- m -->
Przejrzyj linki "Jacek o..." z utworów: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/dyskografia/swiateczny_koncert_zyczen/index.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... /index.php</a><!-- m -->

Pozdrawiam
Zeratul

P.S.1 Nie trać zapału - jest jeszcze wiele rzeczy do przepisania, a każda praca zostanie doceniona...
P.S.2 Przykładowy link do zapowiedzi na forum: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?p=22984#22984">http://www.kaczmarski.art.pl/forum/view ... 2984#22984</a><!-- m -->
P.S.3
Zbozło napisał(a):Pijesz do mnie??
Też jesteś Artur? :Smile
tmach miała na myśli miłościwie nam panującego admina :agent:
Zeratul napisał(a):Na forum Pan (zwłaszcza pisany z wielkiej litery) jest tylko stopień niżej od obelgi Wink
Obraziłeś się na mnie?
Nie wydaje mi się, bym napisał cokolwiek złośliwie...
Rozumiem, że się napracowałeś, ale nie powinieneś chyba z tego powodu się wściekać na mnie Wink
Ależ ja się nie obraziłem! Ja tylko chciałem podkreślić wyższość umysłu Szanownego Moderatora nad moim skromnym i niegodnym :rotfl: .
Zeratul napisał(a):Ależ jest :o
Np. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art...ortepianowy.php">http://www.kaczmarski.art...ortepianowy.php</a><!-- m -->
Przejrzyj linki "Jacek o..." z utworów: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art...yczen/index.php">http://www.kaczmarski.art...yczen/index.php</a><!-- m -->
Tak, przejrzałem te linki, i zobaczyłem, że nie ma tam zapowiedzi, które przepisałem dzisiaj. Dopiero ty w godzinach popołudniowych mi podesłałeś link do tematu zapowiedzi i wtedy dokonałem odkrycia, że Administracja jednak wolno działa skoro nie umieściła twojej pracy na stronie.
Zeratul napisał(a):Też jesteś Artur? :Smile
tmach miała na myśli miłościwie nam panującego admina :agent:
Taa no to akurat wiedziałem że miała na myśli admina. Jeno myślałem że chciała mnie w ten sposób "poniżyć" i podkreślić jaki to ja tuman jestem. Ale to był mój błąd za który przepraszam.

----
Ponieważ nie znalazłem na stronie KJK z 8.1.1986 więc oto go zamieszczam:

Kwadrans Jacka Kaczmarskiego z dnia 8 stycznia 1986 roku
Zapowiedź JK do piosenki „Krzyż i pies”

Witam państwa!

W cyklu kwadransów prezentujących piosenki z mojego najnowszego programu zatytułowanego „Mój Zodiak” dziś kolejne utwory. Rozpocznę od napisanego najdawniej – bo niemal przed dwoma laty – po konflikcie we Włoszczowej zwanym także „Wojną o krzyże”, napisałem tekst „krzyż i pies”, gdzie na przebieg wydarzeń pada spojrzenie z perspektywy milicyjnego psa. A zatem „krzyż i pies”:
----Krzyż i pies----

Zapowiedź JK do piosenki „Baran”
Kolejna piosenka to pierwszy znak zodiaku – Baran. Przy komponowaniu tekstów tego cyklu nie opierałem się oczywiście na astrologicznych wróżbach, ale portretowałem znane mi – lepiej lub gorzej – sylwetki ludzkie prezentujące typowe w ostatnich latach postawy wobec otaczającej je rzeczywistości. Ponieważ jednak cykl ten nie jest, lub nie miał być pamfletem politycznym, ale raczej analizą naszych wyborów i decyzji nie będę precyzował o kogo mi konkretnie chodzi w każdym z utworów. Oto sylwetka znanego mi „Barana”:
----Baran----

Zapowiedź JK do piosenki „Przypowieść prawdziwa o szaliku”
A teraz kolejna z moich piosenek czerpiących inspiracje z autentycznych wydarzeń z lat ostatniej wojny. „Przypowieść prawdziwa o szaliku”:
----Przypowieść prawdziwa o szaliku----

Zapowiedź JK do piosenki „Rublow”
I na koniec utwór zamykający program „Mój Zodiak” – „Andriej Rublow”. Refleksja nad filmem Andrieja Tarkowskiego pod tym samym tytułem ukazująca życie artysty w czasach zniszczeń, przemocy i śmierci. Poszukiwanie pozytywnych wartości i moralnego ładu w warunkach życia, które wydobywają z ludzi najniższe instynkty. „Andriej Rublow”:
----Rublow----

PS: Zapomniałem dodać, że moje imie to Jan. (Jan = Zbrozło, Zbrozło = Głupi jasio [Coś w tym jest?])
lodbrok napisał(a):Chyba nie ma co specjalnie myśleć. W panelu każdego utworu jest zakładka Jacek o utworze i to chyba idealne miejsce by tam zamieszczać Jackowe zapowiedzi z Kwadransów.
Niezupełnie...
Zakładka "Jacek o utworze" powinna oczywiście zawierać również zapowiedź z Kwadransa (jeśli takowa jest). Pamiętaj jednak, że Kwadranse są logicznymi i tematycznymi całościami; niekiedy nadają piosenkom nowy sens poprzez umieszczenie ich w nowym kontekście. Dlatego uważam, że zapowiedzi powinny być dostępne również w układzie takim, jak w Kwadransach (czyli tak jak teraz jest na stronie po kliknięciu w "Jacek o..." przy płytach Kwadranse I i Kwadranse II).
Kwadrans Jacka Kaczmarskiego z 25 grudnia 1988 (VI cd z Arki Noego).

Zapowiedź przed utworem Zesłanie studentów.
Witam państwa.
Mój świąteczny program różni się od pozostałych, cotygodniowych moich programów tym, że będzie trwał dwukrotnie dłużej i że utrzymany jest w tonacji lirycznej, nie interwencyjnej. Składa się z dwóch niejako bloków i puenty. Pierwszy blok to dwie piosenki związane z nastrojem wigilijnym, świątecznym, a zarazem z naszymi polskimi tradycjami. Kolejne trzy utwory łączy to, że powstały w oparciu o filmy zmarłego w 1986 r. radzieckiego reżysera-emigranta Andrieja Tarkowskiego i podobnie jak owe filmy, mówią o poszukiwaniu wartości wyższych, metafizycznych, w świecie, który zdaje się zaprzeczać ich istnieniu. I wreszcie puenta to, wraz z życzeniami spokojnych świąt i nowego roku lepszego niż poprzednie, moje osobiste zwierzenie. Pierwszą piosenką jest Zesłanie studentów. Utwór będący opisem obrazu Jacka Malczewskiego pod tym samym tytułem. Twarze studentów odpoczywających na etapie syberyjskiej zsyłki to odmłodzone oblicza XIX-wiecznych poetów polskich: Mickiewicza, Zana, Czeczota, symbolizujący jakby potencjał młodości i talentu, który skazany został na nieistnienie w przestrzeniach Syberii. Piosenka pochodzi z programu Muzeum, który powstał w 1981 roku. Zesłanie studentów.
_____Zesłanie studentów_____

Zapowiedź przed utworem Wigilia na Syberii.
Drugi utwór to również opis obrazu Jacka Malczewskiego, pod tytułem Wigilia na Syberii. A więc swego rodzaju dalszy ciąg historii związanej z pierwszym obrazem. Zesłańcy są już starsi, wynędzniali i pełni zrezygnowanej tęsknoty za krajem, z którego pozostał im jedynie obyczaj. A może właśnie zachowanie owego obyczaju jest najważniejsze? Wigilia na Syberii.
_____Wigilia na Syberii_____

Zapowiedź przed utworem Rublow.
Pierwszy utwór z cyklu opartych na twórczości filmowej Andrieja Tarkowskiego to Andriej Rublow. Historia jednego z najwybitniejszych malarzy rosyjskich ikon, którego życie przypadło na wyjątkowo ciężki okres dziejów Rosji, najazdów tatarskich, kryzysów wiary. Film jest pełen swobodnych skojarzeń i kulturowych odniesień, jest próbą ocalenia sztuki jako dążenia do Boga w bezmiarze cierpień gwarantowanych ludziom czarną codziennością. Andriej Rublow.
_____Rublow_____

Zapowiedź przed utworem Stalker.
Kolejna piosenka powstała w oparciu o film pod tytułem Stalker, nakręcony przez Tarkowskiego według opowiadania braci Strugackich. Poszukiwanie prawdy, która choćby najgorsza, mogła wytłumaczyć jakiś sens czy choćby konsekwencję w tym czego jesteśmy świadkami wokół siebie, przynosi jedyną możliwą odpowiedź – że samo poszukiwanie jest lub może stać się ową prawdą. Stalker.
_____Stalker_____

Zapowiedź przed utworem Ofiara.
I wreszcie trzecia i najnowsza piosenka zainspirowana filmem Andrieja Tarkowskiego, ostatnim przed jego śmiercią. Film nosi tytuł Ofiara i zajmuje się problemem indywidualnej odpowiedzialności każdego człowieka za zło tego świata. Próba zamienienia tego rodzaju poczucia odpowiedzialności w czyn, w działanie odbierana jest jednak jako przejaw szaleństwa, chorobliwej donkiszoterii. Pozbycie się jednak owej odpowiedzialności indywidualnej, zamknięcie się przed nią, odbiera nam, zdaje się mówić Tarkowski, człowieczeństwo. Ofiara.
_____Ofiara_____

Zapowiedź przed utworem Konfesjonał.
I na zakończenie Konfesjonał. Piosenka autorefleksyjna, którą zamykam ów półgodzinny kwadrans świąteczny, życząc jednocześnie wszystkim słuchaczom spokojnych świąt i szczęśliwego nowego roku.
_____Konfesjonał_____
Luter napisał(a):Dlatego uważam, że zapowiedzi powinny być dostępne również w układzie takim, jak w Kwadransach (czyli tak jak teraz jest na stronie po kliknięciu w "Jacek o..." przy płytach Kwadranse I i Kwadranse II).
Oczywiście, że tak i taki zamysł był od początku, żeby w przypadku danego wydawnictwa (programu, albumu, koncertu itp.) istniała również zakładka Jacek o i jeśli jakieś wypowiedzi J.K. na ten temat udało się odnaleźć, zostały one zamieszczone przy danym wydawnictwie. O ile pamiętam Kwadranse I i II opracowała tmach i oczywistym było dla wszystkich, że jej opracowania będą zamieszczone w tym miejscu gdzie są obecnie.
Natomiast dla mnie oczywistym jest również, że wypowiedzi J.K. na temat danego utworu prezentowanego w Kwadransie, powinny znaleźć się bezpośrednio przy tym utworze, umieszczonymw Dziale Twórczość/Wierszy spis alfabetyczny. Stąd ta wypowiedź:
Luter napisał(a):Administracja wrzuci na stronę (trzeba byłoby chyba pomyśleć o jakimś specjalnym miejscu) kiedy jej będzie pasowało.
- (podkreślenie moje)
wzbudziła nieco moje zdziwienie, bo nie widzę potrzeby szukania jakiegoś specjalnego, nowego miejsca, skoro ono już jest. I tyle w tym temacie.
lodbrok napisał(a):Gorzej chyba z czasem u Administracji. Ja już zapomniałem kiedy była ostatnia aktualizacja...
Znajdzie się czas, będzie aktualizacja Wink
Kwadrans JK z 12 lutego 1989 roku

Zapowiedź do utworu „Głupi Jasio”

Witam państwa !

Tematem piosenek na które składa się dzisiejszy kwadrans, są powroty. Mimo iż „nigdy nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki” wracamy i usiłujemy wracać do kogoś, lub czegoś przez całe życie: do bliskich nam ludzi, do nie zamkniętych konfliktów, do opuszczonych kiedyś miejsc, wreszcie do wspomnień, mysli, wrażeń i wątków z przeszłości. Rzadko kiedy powrót taki się udaje, (w tym sensie że nie jest rzeczywistym powrotem do czegoś co było lecz kontynuacją owego pozostawionego za sobą zjawiska). W kontekście czasu i przestrzeni powroty są czymś złudnym. Nieuchronne zmiany oddalają od siebie ludzi i przedmioty; i to co niegdyś zdawało się jednorodne, obecnie okazuje się sobie obce, wywołując rozczarowanie i rozdrażnienie. Rzeczywiste powroty mogą więc zaistnieć raczej w sferze myśli, a także w mitologicznej sferze kultury. Stąd pierwszy utwór, który zaprezentuję nosi tytuł: „Z baśni dzieciństwa” i opisuje schemat: odejścia, wędrówki i powrotu na klasycznym schemacie sformułowanym przez Bachtina, a znanym i podświadomie rozumianym przez wszystkie chyba dzieci. Nie jest to jednak piosenka dla dzieci. „Z baśni dzieciństwa”:
-------Głupi Jasio-------

Zapowiedź do utworu „Powrót z Syberii”

Odejście i powrót ma w tradycji polskiej wymiar historyczny i polityczny, zwłaszcza po doświadczeniach XIX i XX wieku. Oto utwór oparty na obrazie Jacka Malczewskiego zatytułowanym właśnie „Powrót”. Przedstawiającym zwłoki Sybiraka przed szlacheckim dworkiem Jego młodości. „Powrót”:
-------Powrót z Syberii-------

Zapowiedź do utworu „Kazimierz Wierzyński”

Zdarzają się powroty o charakterze symbolicznym, który wydaje się nieraz istotniejszy od fizycznego faktu, czyjegoś powrotu do źródeł. Do takich należą powroty poetów zmarłych na zesłaniu lub emigracji. W poniedziałek 13 lutego przypada dwudziesta rocznica śmierci Kazimierza Wierzyńskiego i jemu właśnie - na zakończenie - poświęcony jest ten utwór.
-------Kazimierz Wierzyński-------

[ Dodano: 24 Styczeń 2008, 20:15 ]
Kwadrans JK z 12 lutego 1989 roku

Zapowiedź do utworu „Pompeja”

Witam państwa !

W opinii wielu publicystów, pisarzy i poetów komentujących historię polski i polaków, szczególnym fatum ciążącym na narodzie i państwie, a może nawet swojego rodzaju przeznaczeniem jest dźwiganie się z najgłębszych upadków, budowanie wszystkiego od nowa, ciągłe wydobywanie się z sytuacji beznadziejnych, kiedy to trzeba maksymalnego wysiłku i poświęcenia, by zacząć jeszcze raz, lub po prostu: by przetrwać. Owe kolejne upadki, najgłębsze dna i sytuacje kryzysowe są z kolei wynikiem dziwnej niefrasobliwości, niegdyś społeczeństwa, (w ostatnich czterdziestu latach komunistycznej władzy), wobec wszelkich oznak zbliżającej się klęski; głuchota na ostrzeżenia i przestrogi. Daleki jestem od stwierdzenia, że jest to jakaś cecha narodowa. Dzieje innych społeczeństw i państw również znają takie okresy. Współcześnie jednak staliśmy się specjalistami od „znajdywania wyjść z sytuacji bez wyjścia” - by użyć sformułowania Jacka Kuronia - i dokonywania rzeczy niemożliwych, zawsze jednak wówczas, gdy katastrofa zagląda nam w oczy. Piosenkom związanym z tym zjawiskiem poświęcony będzie dzisiejszy kwadrans. Pierwsza z nich, napisana w 1978 roku nosi tytuł „Pompeja” i mówi właśnie o owym niesłyszanym przez nikogo, bądź lekceważonym ostrzeganiu przed nadchodzącą klęską. „Pompeja”:
------Pompeja------

Zapowiedź do utworu „Powódź ”

Drugi utwór powstał w 1983 roku i jest metaforycznym komentarzem do sytuacji Stanu Wojennego, rozciągniętego na znany nam widzialny świat. „Powódź”:
------Powódź------

Zapowiedź do utworu „Panna”

Z kolei jeden z wierszy z cyklu „Mój Zodiak” poświęcony ocalaniu z klęski, z ruin i zgliszcz tego co ważne dla przyszłości.

Zapowiedź do utworu „Wykopaliska”

I na zakończenie: piosenka o wyciąganiu wniosków z przeszłości, choćby najczarniejszej dla wiedzy o czasach nam współczesnych, o sobie samych. Wykopaliska.

------Wykopaliska------

___________________________________________________________________________________________________________________________

KJK 23 IV 1989 (oprócz zapowiedzi do „Marszu intelektualistów”, którą już zrobił Luter);

KJK 21 V 1989

KJK 21 X 1990

KJK 28 X 1990
Wszystkie te Kwadranse znajdziecie na płycie nr 7 „małej Arki Noego” (KJK IV)
Fragment Kwadransu Jacka Kaczmarskiego, 12 marca 1989

Witam państwa!

W dzisiejszym kwadransie przedstawię cztery nowe, - ostatnio napisane - piosenki, które są dość wprawdzie niejednolite stylistycznie, ale łączy je jeden (podskórny niejako) temat – Sceptycyzm. To co było niegdyś postawą filozoficzną, czy elementem metody poznania, w naszych egalitarnych czasach zjawisk masowych jest – jak mi się wydaje – przeważnie rodzajem instynktownej samoobrony człowieka, który woli nie oczekiwać zbyt wiele od otaczającego go świata, nie wierzyć zbyt głęboko w cokolwiek, nie angażować się bez reszty w najsłuszniejsze nawet przedsięwzięcia, by nie doznać kolejnych bolesnych rozczarowań, by nie poczuć się oszukanym, lub – co gorsze – zdradzonym przez samego siebie. Ów sceptycyzm w wydaniu potocznym, zdaje się walczyć z naturalną dla każdego chęcią do zatopienia się w idei lub działaniu, ale tyle już razy na przestrzeni kilkudziesięciu lat, a więc w okresie nie przekraczającym jednego ludzkiego życia, takie zatopienie okazywało się zdradliwe lub zabójcze i dla jednostki i dla całych społeczności, że trudno się dziwić wspomnianemu mechanizmowi samoobrony.
Pierwszym utworem, który chciałbym zaprezentować jest krótka piosenka pod tytułem „Światło”. Powstała pod wpływem najnowszej lektury książki Josepha Hellera (znanego w Polsce z „Paragrafu 22” i „Coś się stało”). Książka nosi tytuł „Picture This”, co można przetłumaczyć jako „Wyobraź sobie” lub „Namaluj to” i jest rodzajem fabularyzowanego eseju o Rembrandcie tworzącym obraz „Arystoteles kontemplujący popiersie Homera”. Ten wątek umożliwia Hellerowi dywagacje na temat cywilizacji antycznej, nowożytnej i współczesnej, jako że obraz ten znajduje się obecnie w Nowym Yorku. Dywagacje Hellera (nie muszę dodawać) są natury sceptycznej. A więc na początek: „Światło”.

-----------Światło--------
__________________________________________________________________________
[Obrazek: heller.jpg] - Joseph Heller
[Obrazek: ksiazki28m.jpg] - "Picture This"
[Obrazek: rembrandt36.JPG] - "Arystoteles kontemplujący popiersie Homera"
Zbrozło napisał(a):-----------Światło--------
Wklejając obrazki używaj raczej znacznika:
Kod:
[img]http://link.jpg[/img]
niż
Kod:
[url=http://link.jpg]tekst[/url]
__________________________________________________________________________
[Obrazek: heller.jpg] - Joseph Heller
[Obrazek: ksiazki28m.jpg] - "Picture This"
[Obrazek: rembrandt36.JPG] - "Arystoteles kontemplujący popiersie Homera"

Pozdrawiam
Zeratul
Zeratul napisał(a):Wklejając obrazki używaj raczej znacznika:
a jaka jest różnica, skoro widać to samo?
Kod:
[url]
służy do wklejania odnośnika
Kod:
[img]
służy do wklejania obrazka
jodynka napisał(a):a jaka jest różnica, skoro widać to samo?
A widać to samo?
jodynka napisał(a):
Zeratul napisał(a):Wklejając obrazki używaj raczej znacznika:
a jaka jest różnica, skoro widać to samo?
Nie u wszystkich i nie zawsze Wink
Niestety obrazki wstawione przez 'url' nie zawsze się dobrze ładują Sad
Z technicznego punktu widzenia: obydwa znaczniki robią prawie to samo, tj. tylko podlinkowują obrazek z sieci.

Pozdrawiam
Zeratul
Kwadrans JK z 21.10.1993


Zapowiedź do utworu „Mistrz Hieronimus van Aeken"

Witam państwa!
Wolność (lub nawet obietnica wolności) wywołuje w społeczeństwach i w poszczególnych jednostkach najróżniejsze oczekiwania i skojarzenia. Jest z całą pewnością czymś upragnionym, czymś niezbędnym, ale jednocześnie dla tych, którzy nigdy (lub prawie nigdy) nie zaznali jej w praktyce, czymś szalenie nieokreślonym. Czterem problemom związanym z pojmowaniem wolności chce poświęcić dzisiejszy kwadrans.
Pierwsza piosenka na ten temat nosi tytuł „Mistrz Hieronimus van Aeken” i powstała w oparciu o malarstwo Holenderskiego mistrza wczesnego renesansu – Hieronima Boscha. Malarstwo to, odróżniające się swą niezwykłością i oryginalnością od wszystkich mu współczesnych, jest kosmiczną niemal wizją państw i społeczeństw, świata realnego i wyobrażonego, pogrążonych w chaosie mrówczych dążeń, sprzecznych interesów. Chaos ten, choć pełen okrucieństwa, nieograniczonej zmysłowości i wszechobecności śmierci, wydawać się może niektórym gwarancją wolności: od zasad, od nakazów wiary, od siebie samych wreszcie. „Mistrz Hieronimus van Aeken”


-----Mistrz Hieronimus van Aeken-----

Zapowiedź do utworu „Ślepcy”

Kolejny utwór jest również refleksją na temat malarstwa. Tym razem jest to opis głośnego obrazu Pietera Broughela pt: „Ślepcy”. Metafora ludzkiej wędrówki przez życie w ogóle jest tu dla mnie opisem pewnego rodzaju wolności: od celu zewnętrznego, wolności szukanej w sobie, choć związanej z bezustannymi cierpieniami i groźbą ostatecznej klęski. „Ślepcy”.

-----Ślepcy-----

Zapowiedź do utworu „Hymn”

Trzecia piosenka zajmuje się tym, czy wolności można się nauczyć, jeżeli nigdy się jej nie doświadczyło, a jeśli można to jakiego jej wymiaru? Utwór nosi tytuł „Hymn”.

-----Hymn-----

Zapowiedź do utworu „Walka Jakuba z Aniołem”

I na zakończenie: utwór napisany w 1980 roku stanowiący część programu pt: „Raj”, oparty o jeden z wątków Starego Testamentu. „Walka Jakuba z Aniołem”, piosenka o zobowiązaniach i obciążeniach połączonych z walką o wolność i z samym pojęciem wolności indywidualnej i społecznej. „Walka Jakuba z Aniołem”

-----Walka Jakuba z Aniołem-----

______________________________________________________________________

Kwadrans JK z 28.10.1993

Zapowiedź do utworu „Odnosimy się”

Witam państwa! Bismarck powiedział kiedyś że Polacy są „największymi politykami w poezji” i „największymi poetami w polityce”. Jakkolwiek negatywnie może ta opinia brzmieć w ustach polityka, wywodzi się z dość powszechnego (nie tylko na zachodzie) przekonania, że w swoich doraźnych decyzjach kierujemy się często motywami irracjonalnymi, emocjonalnymi i kulturowymi, podczas gdy w twórczej refleksji potrafimy się zdobyć na jasność i trafność sądów i ocen. Piosenki, które przedstawie w dzisiejszym kwadransie związane są z tym właśnie problemem. Pierwsza z nich nosi tytuł „Odnosimy się” i mówi o naszym przywiązaniu do romantycznej tradycji literackiej, która w momentach ciężkiej codzienności staje się wyznacznikiem naszych wyborów, lub (jak to wydaje się mieć miejsce obecnie) zastępuje nam wybory oczywiste. Utwór „Odnosimy się” dedykuje Piotrowi Szczepanikowi.

-----Odnosimy się-----

Zapowiedź do utworu „Ostatnia mapa Polski”


Druga piosenka – napisana przed paru laty – opowiada o autentycznym dialogu jaki miał miejsce między Tadeuszem Kościuszką, a królem Stanisławem Augustem Poniatowskim w przeddzień bitwy pod Maciejowicami. Stawia ona następujące zagadnienie: Czy Polska to symbol czy rzeczywistość?

-----Ostatnia mapa Polski-----

Zapowiedź do utworu „Zaproszenie do piekła”


Analogiczny problem w wymiarze osobistym i umiejscowionym stawiam w piosence „Zaproszenie do piekła”, opartej na rozmowie z jednym z moich przyjaciół w Polsce.

-----Zaproszenie do piekła-----

Zapowiedź do utworu „Osły i ludzie”

Pora przejść do utworów mówiących o przyszłości czyli o nadziei. Pierwszy z nich opowiada o konieczności nadziei w wymiarze indywidualnym, która jest warunkiem (nie jedynym, ale pierwszym) urzeczywistnienia marzeń. Napisany w 1980 roku jest opisem jednej z grafik Francisco Goi pt. „Osły i Ludzie”.

-----Osły i Ludzie-----

Zapowiedź do utworu „Przybycie tytanów”

I na koniec: piosenka o złudności nadziei zbiorowych, manipulowanych przez środki masowego przekazu, społeczne przeczucia i tak zwane „znaki na niebie i ziemi”. Jeden z moich najdawniejszych utworów pt. „Przybycie Tytanów”. W dwanaście lat po napisaniu opatrzony nową aktualnością związaną z Pierestrojką.

-----Przybycie Tytanów-----
Stron: 1 2