Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: Bard w walce z totalitaryzmem....
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witajcie. Mam ogromną prośbę. Traf chciał ze w rou pańskim AD 2008 zdaje mature i na temat ustny z polskiego wybrałem

"Bard w walce z totalitaryzmem. Omów zagadnienie odwołując się do twórczości wybranego twórcy, np.: Jacka Kaczmarskiego"

Usiadem dziś do tego i nagle mam pustke w głowie... Wiem że sam powinienem to zrobic ale prosze o jakas pomoc w nakierowaniu na utwory i pomoc w określeniu problematyki.
siedzie nad tym juz z 3 godziny i nic mi do głowy nie przychodz. Tak samo nie moge znaleźć żadnego utwory mistrza ktry by mnie naprowddził na co. Poprostu zero.
Przyjeło się, że najpierw podaje sie swoje koncepcje, żeby rozpocząć dyskusję.

Może Ze sceny albo Nie Lubię?
Azrad napisał(a):Bard w walce z totalitaryzmem
W sumie najpierw na myśl mi przyszedł Kakofoniks...
Azrad napisał(a):Tak samo nie moge znaleźć żadnego utwory mistrza ktry by mnie naprowddził na co. Poprostu zero.
Wyluzuj,jeszcze dużo czasu. Poszukaj np. w dyskografii na stronie utworów z lat 80-tych i może coś Ci do głowy przyjdzie...

[ Dodano: 25 Listopad 2007, 18:38 ]
Torrentius napisał(a):Przyjeło się, że najpierw podaje sie swoje koncepcje
Ale facet wyraźnie napisał,że nie ma swojej koncepcji. Aż strach,że znowu będzie o Postinorze.
No wąłsnie nad koncepcja mam problem.
Zastanawiam sie jaka problematyke wybrać. Myslałem nad "Rolą Kaczmarskiego w obalaniu/walce z totalitaryzmem"
Ewentualnie metody walki z ustorjem.

A co do utworów to wpała mi do glowy Obława II, Epitafium dla wysokiego, JAłta, tradycja, Ballada wrzesniowa.
Alek napisał(a):Ale facet wyraźnie napisał,że nie ma swojej koncepcji.
Jak widać jednak coś do powiedzenia ma Smile .
No może i mam bo przewertowałem kilka storn i te tytuły wynalazłem.Big Grin a co do problematyki to jest włąsnie cały myk jak już sie oresli to potem juz poleciBig Grin
Azrad, a jakiś wstęp teoretyczny masz? Skąd wziął się ten pojęciowy wizerunek "bard wojujący" jako artysta walczący z narzuconym ustrojem?
Ogólnie wstepm mam taki ze wyjasnie czym jest totalitaryzm potem kto to jest bard. a tak to ogólnie nie do konca potrafie sobie problematyke odnaleźć
Na pewno musisz określić, dlaczego Kaczmarskiego uważasz za barda i znaleźć utwory, w których punktuje on system i jego chore zasady. W przypadku Jacka ciężko mówić o utworach bezpośrednio wzywających do walki, raczej trzeba szukać utowrów, w których prześmiewa on system lub mówi o nim, używając metafor.
Moze warto przywołać przykłady innych walczących bardów (choćby Llach)?
To by było o tyle, dobre, że można go połączyć z Murami, które przecież stały się jego sztandarową pieśnią.
Na koniec możesz też powiedzieć coś o późniejszej twórczości, bo przecież po 89' JK nadal komentowal zycie polityczne.
Jeśli wybierzesz coś wg Wysockiego, to od razu będziesz miał kolejny przykład barda tworzącego w ustroju totalitarnym.
Azrad napisał(a):Ogólnie wstepm mam taki ze wyjasnie czym jest totalitaryzm potem kto to jest bard. a tak to ogólnie nie do konca potrafie sobie problematyke odnaleźć

Interesujące Smile. Bo mnie to zajęło sto kilkadziesiąt stron i wcale nie uważam problematyki za satysfakcjonująco wyczerpaną Wink.
Poważniej: jaką chcesz dać definicję barda? I jaki chcesz mieć związek pomiędzy bardem a totalitaryzmem? Mówię zupełnie poważnie, odwołanie się do źródeł tego - powiedzmy - schematu kulturowego bardzo by Ci ułatwiło sprawę. Dlatego pytam, czy znasz te źródła?
A z Wysockim uważaj.
Zmienna chyba też się prezentowała z podobnego tematu...

[ Dodano: 26 Listopad 2007, 17:41 ]
http://www.kaczmarski.art.pl/forum/viewtopic.php?t=4002
Karol napisał(a):A z Wysockim uważaj.
Dlaczego, bo mnie zaciekawiłaś?
Dlatego, że Wysocki, mimo różnych szykan, miał wielu wielbicieli i w KGB, w najwyższych władzach, którzy potrafili zadbać, żeby mu pomóc. Nie miał tak źle (jak na warunki radzieckie), Galiczowi było gorzej.
[ Dodano: 27 Listopad 2007, 19:57 ]
Azrad napisał(a):prosze o jakas pomoc w nakierowaniu na utwory
Co do utworów, to przychodzą mi na myśl:

*"Katyń" (bo to był temat tabu)
*"Świadkowie" (j.w.)
*Po części też "A my nie chcemy"
*"Przedszkole"
*"Rehabilitacja Komunistów" ("Jam po prostu jest rusofil - antykomunista.")
*"Raport o stanie samobójstw"
*"Górnicy"
*"Prośba"
*"Koncert fortepianowy"
*"Marsz intelektualistów"
*"Kołysanka"
*"Świadectwo" (wg. mnie to typowy przykład "walki piosenką")
*"Lament zomowca"
*"M/S "Maria Konopnicka"
*"Nad trumną Bieruta"
*"Pięć sonetów o umieraniu komunizmu"
*"Powiśle"
*"Wizyta w PRL na zaproszenie rzecznika rządu"
*"Wróżba"

"Zostały jeszcze pieśni. One
Już, chcę czy nie chcę, nie są moje.
Niech cierpią los swój - raz stworzone
Na beznadziejny bój z ustrojem.
Sczezł ustrój, a słowami pieśni
Wciąż okładają się współcześni
." Smile

Miłej pracy! :rotfl:
Mimo to nie wydaje mi się,żeby to miało jakiekolwiek znaczenie dla komisji maturalnej. Po pierwsze musieliby o tym wiedzieć,a nawet jeśli,to jeżeli Azrad dobrze wyjaśni obecność Wysockiego,to nie powinno być problemów.
Torrentius napisał(a):Jeśli wybierzesz coś wg Wysockiego, to od razu będziesz miał kolejny przykład barda tworzącego w ustroju totalitarnym.
A to jest chyba jak najbardziej zgodne z prawdą Wink
Teoretycznie nie. Ale w praktyce... Kilka lat temu na konferencji Bardowie zrobił się skandal, bo pewien skądinąd miły i kompetentny dyskutant zaprotestował przeciwko tworzenia z WW martyrologicznej ofiary systemu, bo i wyjazdy, i samochody, paszport w zębach przynoszony itd. powodują, że trudno Wołodię uznać za człowieka najbardziej represjonowanego przez aparat Wink. Pani Anna Żebrowska zakrzyknęła, że to skandal - i wyszła, trzaskając drzwiami, a opinia wywołała dość żywe i niekoniecznie przychylne dyskusje.

A nuż w komisji trafi się ktoś taki Wink?
Karol napisał(a):Poważniej: jaką chcesz dać definicję barda? I jaki chcesz mieć związek pomiędzy bardem a totalitaryzmem? Mówię zupełnie poważnie, odwołanie się do źródeł tego - powiedzmy - schematu kulturowego bardzo by Ci ułatwiło sprawę. Dlatego pytam, czy znasz te źródła?

"Ogólnie w znaczeniu historycznym bardowie to wczesnośredniowieczni poeci-pisarze opiewające bohaterskie czyny władców i rycerzy oraz przełomowe wydarzenie historyczne. Zamieszkiwali dwory Irlandii, Szkocji, Walii i Bretanii lub wędrowali po celtyckich krajach. Obok druidów wchodzili w skład warstwy kapłańskiej, która była zarazem prorokami, sędziami i wychowawcami młodzieży. "

tak miej więcej będzie od strony historycznej a współczesne znaczenie terminu barda chce określić miej więcej w stylu, że bard jako zjawisko kultury XX wieku jest to poeta-pisarz, jest autorem słow i kompozytorem muzyki do tych słow oraz ich wykonawcą, który opowiadał sie przeciwko sferze oficjalności, przeciw rożnego rodzaju instytucją, przeciw systemom politycznym i społecznym. "


ogólnie to taki zarys. A co do powiązania barda z pojęciem totalitaryzmu zamierzam chyba połączyć na zasadzie osobistego sprzeciwu "barda" przeciwko temu systemowi. Formami jego wyrazu itp.

-----------------
A co do nawiązania do twórczości Wysockiego to myślałem o tym juz wcześniej. poradziłem sie polonistki zaproponowała omówienie Obławy I i Obławy II i niejako porównanie, że mistrz wzorował sie na Wysockim.
Torrentius napisał(a):Może Nie Lubię?

Jeśli jednak zdecydowałbyś się przywołać Wysockiego (choć Karol ma rację, że Wysocki nie jest taki jednoznaczny), Nie lubię mogłoby stanowić ciekawy materiał do porównań. W tym tekście dosyć dobrze widać różnicę w podejściu obu bardów do otaczającej ich rzeczywistości i w jej opisywaniu. IMHO wersja JK jest mniej "egzystencjalna", za to konkretniejsza ("w słuchawce suchy, metaliczny szczęk" "niewyjaśnione przyczyny") i bardziej brutalna ("Ja nienawidzę strzałów w tył głowy" zamiast w plecy). Przypuszczam, że Wysocki nie mógłby sobie na takie "konkrety" pozwolić w ówczesnej radzieckiej rzeczywistości.
Podobnie można porównywać "Obławę" JK i "Polowanie na wilki" WW. Ale takie porównania to chyba nie temat do Twojej prezentacji maturalnej... chociaż mogłyby być ciekawe.
Azrad napisał(a):który opowiadał sie przeciwko sferze oficjalności, przeciw rożnego rodzaju instytucją,
Na szczęście to matura ustna - może to przynajmniej wymówisz zgodnie z przepisami. :wredny:
Przepraszam za literówki ogólnie pisze na kolanie ze tak powiem. A do tego nie przywykłem do laptopa. A co do utworów to jak chyba pisałem już albo i nie to myślę nad Nie lubię, Obława I i II Ze sceny i Epitafium dla W.W ( co do ostatniego jeszcze muszę sie zastanowić)
Azrad napisał(a):Przepraszam za literówki ogólnie pisze na kolanie ze tak powiem. A do tego nie przywykłem do laptopa.

Przepraszam za ciągnięcie offtopa, ale patrząc na odległość klawiszy "o", "m" oraz"Alt" i "a", mam wrażenie, że musisz mieć nietypową klawiaturę. :wredny:
Freed napisał(a):(choć Karol ma rację, że Wysocki nie jest taki jednoznaczny)
A Kaczmarski jest jako bard?
No dziwna jest ale postaram sie pisać poprawnie. Dobra ale juz wracamy do tematuBig Grin
Azrad napisał(a):A co do utworów ... to myślę nad Nie lubię, Obława I i II Ze sceny i Epitafium dla W.W ( co do ostatniego jeszcze muszę sie zastanowić)

Wszystkie utwory nawiązują do WW. Wobec tego będziesz się jednak musiał w jakiś sposób odnieść do „antysystemowej” roli Wysockiego jako barda. Może warto w takim razie zastanowić się nad różnicami w sposobach poetyckiej walki z totalitaryzmem obu bardów.

A być może także nad różnicami ustrojów, z jakimi przyszło im się zmagać...
Właśnie nie wiem czy tak zrobić bo może się potem okazać ze mowie nie na tematBig Grin chyba ze zmienię utwory albo tylko wspomnie o tym że mentalnym ojcem Mistrza był WW
Alek napisał(a):
Freed napisał(a):(choć Karol ma rację, że Wysocki nie jest taki jednoznaczny)
A Kaczmarski jest jako bard?

W pewnym okresie życia i w części utworów Kaczmarski jest bardzo jednoznaczny jako "bard antytotalitarny".
Ogólnie gdyby nie był jednoznaczny to by nie dali takiego tematu na maturze:d A przynajmniej tak sformułowanego