NowhereWoman napisał(a):* renesans - Jan Kochanowski lub też Pana Rejowe gadanie - składnia, język, wersyfikacja
* romantyzm - Czaty śmiełowskie - wykorzystanie charakterystycznego układu rymów, rytmu i biografii poety
* XX wiek - Epitafum dla Brunona Jasieńskiego - składnia, rytm, metafory, życiorys poety
* Wojna - Barykada (Śmierć Baczyńskiego) - zbliżenie się językiem i użytymi metaforami, porównanie z wierszami Baczyńskiego
Moim zdaniem świetny wybór przykładów! Wszystkie bardzo wyraziste, a różne tak pod względem rodzaju jak i celu naśladownictwa...
Pierwsze dwa utwory są bowiem w swej treści współczesne, autobiograficzne. Podobieństwo w postrzeganiu rzeczywistości, dystansu do świata i patrzenia na świat przez dwóch dojrzałych poetów w różnych epokach (
Jan Kochanowski) oraz znalezienie się dwóch poetów w podobnej sytuacji, choć innej chwili historycznej* (
Czaty śmiełowskie) są pretekstem do ukazania pewnej powtarzalności - mechanizmów społecznych czy psychologicznych rządzących wielkimi sprawami, a jednocześnie znalezienie swojego postrzegania rzeczywistości i własnego losu na karuzeli dziejów.
Trzeci i czwarty utwór to już wiersze epitafijne**, w całości poświęcone innym poetom - ich pamięci i ich losom - bez elementów autobiograficznych.
Zupełnie innym celom służy więc naśladownictwo w pierwszej i w drugiej parze utworów, co odróżnia je jednoznacznie.
* z przymrużeniem oka, dzięki komizmowi zestawień:
Tam reduty, potyczki,
Bem, Prądzyński, Chłopicki
i:
Tam skandale i grandy,
Tam odchodzi Falandysz
** choć pierwszy z nich to epitafium osobliwe, bo cierpkie, ironiczne wręcz (co słowo "epitafium" w tytule jeszcze podkreśla)
Nowhere Woman napisał(a):Mnie się zawsze wydawalo, że do "Trzech budrysów"... Czy też chodzi o "Czaty"?
Oczywiście że chodzi o
Czaty! Wskazuje na to już sam tytuł:
Czaty śmiełowskie, ale też treść obydwu utworów!
Co więcej -
Czaty Mickiewiczowskie są wskazówką, a może tylko zachętą do szukania pozaliteralnych, międzywierszowych interpretacji
Czatów śmiełowskich, na co z kolei wskazują te oto fragmenty:
Kto ucieka od strapień
Tu, gdzie nocą w drzwi drapie
Wiatr gałęzią - kochanki paznokciem…
Lecz, jak gromić Adama,
Gdy rozterka ta sama
Zamiast w walce - wyżywa się w piosnkach?
KN.