Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: Ballada Żebracza
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam. Poszukuję akordów do Ballady Żebraczej. Utwór wspaniały, a traktowany w śpiewniku na stronie po macoszemu. Pozdrawiam
Chwyty, które dostałem od Przemka:

Dajcie mi proszę, co łaska. a G a
Żebrak - też człowiek do diaska! a G a
Śpiewać już nie mam siły, d E7 a
Żarty mi się skończyły. f E7 a


Siedzę na placu Zamkowym a E
Z tym, co na plecach zostało, E7 a
Sięgam po rozum do głowy, A7 d
Lecz rozum by żyć - to za mało! H E7


i tak dalej Smile
A nie F-dur, zamiast F-molla?

Pozdrawiam
ps
ps napisał(a):A nie F-dur, zamiast F-molla?
Zdecydowanie F-dur !
Przepisałem nawet nie sprawdzając Sad Przepraszam za błąd Wink
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Akordy takie jak lubię- proste i eleganckie. Pozdrawiam.
Witam,
Chciałem się zapytać, w jaki sposób gracie tę piosenkę? Bo idzie bas + 2x wioliny. Ja mogę to zagrać na 2 sposoby tzn.
Jednym ze sposobów, jest uderzanie strun, jak w zwykłym biciu. Tzn bas + wioliny środkowym i serdecznym z góry na dół. Wychodzi wtedy płynniej (zwłaszcza refren) ale jakoś dziwnie brzmi przy zwrotkach.
Drugi, na który próbowałem grać to bas + 3 wioliny na raz. Tzn, kciukiem gram strunę basową, a wskazującym, środkowym i serdecznym szarpię struny. Dźwięk wychodzi jakby "czystszy", ale nie ma takiej mocy jak sposób poprzedni...

Czy ktoś widział może jak grał Jacek? Jak Wy to gracie?
Zbigniew napisał(a):Jak Wy to gracie?
Ja to gram
Zbigniew napisał(a):kciukiem gram strunę basową, a wskazującym, środkowym i serdecznym szarpię struny.
tak Smile
Zbigniew napisał(a):Jak Wy to gracie?
A tak:
Zbigniew napisał(a):bas + wioliny środkowym i serdecznym z góry na dół.
Tyle, że oprócz serdecznego i środkowego dodaję jeszcze wskazujący. Wg mnie rzeczywiście jest to płynniejsze, ale też bardziej, hmmm, dźwięczne? Zresztą tym "stylem" gram wszystkie piosenki JK oparte na tym specyficznym biciu (np. "Krowa", "Głupi Jasio", "Świadectwo", "Korespondencja klasowa", itd.).
Moim zdaniem nie brzmi to dziwnie przy zwrotkach. Wink

Pozdrawiam
ps
Dzięki za odpowiedzi. Póki co będę grał tak jak ps. A ten drugi sposób, to chyba wymaga po prostu dopracowania.
Zbigniew napisał(a):Ja mogę to zagrać na 2 sposoby
Przyszły mi do głowy jeszcze dwa inne sposoby (aczkolwiek, to już raczej wariacje na temat dwóch wcześniejszych):

• Bas uderzamy oczywiście kciukiem, po czym ni to ciągniemy/ni to szarpiemy/ni to uderzamy wioliny środkowym, serdecznym i wskazującym od dołu.

• Drugi sposób jest bardziej skomplikowany (ale tylko trochę Wink ). Polega on na odpowiednim akcentowaniu bicia zwanego triplet rasgueos ( ktoś kiedyś zamieścił na forum film, ze sposobem grania "Obławy", przez owego Ktosia. Bicie, którym grał, to właśnie ów triplet rasgueos).

Sam triplet polega na:
1. Ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. Ciągniemy kciukiem w górę po strunach
3. Resztą palców uderzamy struny w dół
Przy "Balladzie żebraczej" punkt pierwszy wykorzystujemy do uderzenia basu, a drugi i trzeci do uderzania wiolinów.
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem zbytnio. Wink

Pozdrawiam
ps

[ Dodano: 13 Listopad 2006, 17:45 ]
Zbigniew napisał(a):A ten drugi sposób, to chyba wymaga po prostu dopracowania.
Jak wszystko Wink
Można jeszcze wszystko grać kciukiem, tzn. bas (4 struna) od dołu wioliny 2x i bas (5 struna)
Brzmi to w miarę jak dla mnie, tylko trochę męczące grać samym kciukiem Smile
Kuba Mędrzycki napisał(a):
ps napisał(a):A nie F-dur, zamiast F-molla?
Zdecydowanie F-dur !
Nie mam pewności, bo dawno nie słyszałem, ale wydaje mi się, że jednak sie nieco zasugerowaliście. Wink
Moim zdaniem jest F-moll, ale nie mam jak posłuchać, więc i pewności nie mam całkowitej.
M.
ps napisał(a):Sam triplet polega na:
1. Ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. Ciągniemy kciukiem w górę po strunach
3. Resztą palców uderzamy struny w dół
A nie wyglądało to przy obławie tak:
1. palcami uderzamy struny w dół
2. nastepnie ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. i ciągniemy kciukiem w górę po strunach
Przemek napisał(a):
ps napisał(a):Sam triplet polega na:
1. Ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. Ciągniemy kciukiem w górę po strunach
3. Resztą palców uderzamy struny w dół
A nie wyglądało to przy obławie tak:
1. palcami uderzamy struny w dół
2. nastepnie ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. i ciągniemy kciukiem w górę po strunach
Tak było na filmiku jak mówi Przemek, i ja tak gram.
Przemek napisał(a):
ps napisał(a):Sam triplet polega na:
1. Ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. Ciągniemy kciukiem w górę po strunach
3. Resztą palców uderzamy struny w dół
A nie wyglądało to przy obławie tak:
1. palcami uderzamy struny w dół
2. nastepnie ciągniemy kciukiem w dół po strunach
2. i ciągniemy kciukiem w górę po strunach
Przy wielokrotnym powtórzeniu jest to dokładnie to samo (zwłaszcza przy szybkich rytmach).

Pozdrawiam
ps
Tak, ale chyba inaczej brzmi jak się kończy kolejny akord ?
Przemek napisał(a):chyba inaczej brzmi jak się kończy kolejny akord ?
No tak, przez to, że (na filmie) struny uderzone są najpierw dwa razy z góry, ma to trochę inny akcent, niż ten w "moim" sposobie bicia.
Co nie zmienia faktu, że jest to cały czas to samo bicie. Smile

Pozdrawiam
ps