Forum o Jacku Kaczmarskim

Pełna wersja: Bicia w utworach
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Mam takie pytanie, gdyż nie znam wszystkich piosenek JK i nie jestem wytrawnym muzykiem Smile czy któraś z piosenej Pana jacka ma bicie na 5?? Uparcie mi krąży po głowie, że tak, ale nie wiem która Smile
A co to jest bicie na 5 ????? Jak to wygląda? A ja kwygkląda bicie na 1, 2 ,3 albo 4 jakbyś mogła podać przykłady piosenek to może bym łatwiej to zrozumiał .
Przemku.
Chodzi o metrum utworów (czy jest na 3, na 4 czy na 5).
Rozchodzi się w tym wszystkim o to ile jest nut danej wartości w takcie (jak to ktoś gdzieś tutaj próbował tłumaczyć), ale co istotne dla gitarzysty - - o akcenty (w biciu i nie tylko).
Przykłady?
Mury są na trzy(3/4), podobnie Mufka. Walc (ten taniec) jest na trzy.
Na cztery (4/4) natomiast będzie (jeśli się nie mylę) Jan Kochanowski, 1788 i Modlitwa o wschodzie słońca (ale w tej ostatniej akcent nie pada na "raz") - to tylko przykłady. Jako ciekawostkę podam, że Bob Dylan jest na 6 (6/8 chyba). Podobnie Nothing else matters Metallici.

Możesz próbować sobie liczyć w myśli grając te utwory. Akcent przypada na "raz". I tak np. Mury "raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy..."
Akcent w biciu nałożony na słowa wyglądać będzie mniej więcej tak (akcent,czyli nasze umowne "raz" - mocniejsze uderzenie na gitarze).

On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt...

No powiedzmy, że coś takiego.
Popróbuj też wyłapać akcent w piosenkach na cztery (analogicznie ilcząc "raz, dwa, trzy, cztery, raz, dwa, trzy, cztery...")

Swoją drogą zdziwiło mnie to pytanie. Najbardziej popularne metrum (dziś praktycznie wszystkie piosenki rockowe) to 4/4 (czyt: cztery czwarte). Rzadziej występuje 3/4, jeszce rzadziej 6/8, a metrum na pięć to prawdziwy rarytas. Kiedyś słyszałem utwór pseudo-ceyltocko-folkowy na 7, ale to był raczej eksperyment.

Jak już się rozpisałem to jeszcze wyjaśnie dokładniej.