07-03-2005, 12:57 PM
Zwracamy się z prośbą o pomoc do nauczycieli różnych specjalności, którym bliska jest twórczość Jacka Kaczmarskiego, i którzy w jakikolwiek sposób wykorzystują tę twórczość w swej pracy dydaktycznej.
Piosenek Jacka Kaczmarskiego słuchają w dużej mierze ludzie młodzi. Odnajdują w nich odbicie swych niepokojów i radości. Ustalenie to może posłużyć za punkt wyjścia do rozważań o roli, jaką odegrać może twórczość pieśniarza w szkolnej edukacji, nie tylko polonistycznej. W realizacji celów i zadań stojących przed nauczycielem języka polskiego, historii, plastyki, wiedzy o społeczeństwie czy religii - twórczość ta może okazać się nader pomocna. Przy dzisiejszym, przeładowanym, programie nauczania ważne jest, aby lekcje wyzwoliły się ze sztywnych schematów, przestały być jednostajne i nudne.
Idea tego działu jest prosta: zależy nam na zebraniu gotowych propozycji dydaktycznych (konspektów, scenariuszy lekcji, tematów prac pisemnych, prezentacji, itp.), które mogą być pomocne nauczycielowi pragnącemu wzbogacić zakres nauczanego materiału o utwory Jacka Kaczmarskiego.
Materiały, które - miejmy nadzieję - uda nam się zebrać w ramach tego działu, będą mogły służyć za wzorzec, gotowy do przeniesienia na jednostkę lekcyjną, jak również za pewną propozycję w ogólnym zarysie, podatną na modyfikacje uwzględniające osobiste preferencje nauczyciela. Bogactwo formy i treści, korelacja z programem nauczania, intertekstualność, ponadczasowość - to tylko niektóre z walorów poezji Jacka Kaczmarskiego, stanowiące o jej dydaktycznej "atrakcyjności". Możliwość, czy wręcz - potrzebę, wykorzystania piosenek barda w szkole bardzo trafnie ujęła Anna Ślósarz, nauczyciel języka polskiego w myślenickim liceum: "Są pisane najczęściej w pierwszej osobie, a to sprawia, że tekst śpiewany nie pozostaje uczniom obojętny, bardziej przecież niż mówiony oddziałuje na emocje, zapada w pamięć, zyskuje powiązania ze współczesnością, budzi potrzebę dyskusji. Jest uznany przez młodzież za >>swój<<, a nie za >>drętwe moralizatorstwo<<, dlatego bardziej przemawia i pozostaje w pamięci niż utwór czytany, wykład nauczyciela, czy referat kolegi". (Piosenki Jacka Kaczmarskiego na lekcjach języka polskiego, "Polonistyka" 1995, nr 2, s.100-101.)
Wiadomo więc skądinąd, że Jacek Kaczmarski obecny jest w szkolnej praktyce. Jego utwory pojawiają się w podręcznikach, nauczyciele odwołują się do tekstów Jego autorstwa. Naszą prośbę o pomoc kierujemy również do UCZNIÓW: pomóżcie nam w dotarciu do swych nauczycieli, którzy podejmują takie działania. Byc może nie wiedzą oni nawet o istnieniu tej strony, może udałoby sie pozyskać ich do współpracy i wzajemnej wymiany doświadczeń.
Wszyscy zgodzimy się, że twórczość Jacka Kaczmarskiego obecna jest - mniej czy bardziej - w edukacji szkolnej. Nawet jeśli mniej - to na pewno jest warta tego, aby ją tam wprowadzić.
Być może okres wakacyjny jest dobrym czasem na podjęcie próby zabrania takich materiałów - nauczyciele wszak mają trochę wolnego czasu, który mogliby wykorzystać przyłączając się do nas i dzieląc się pomysłami. :help:
Pozdrowienia!
poko:
Piosenek Jacka Kaczmarskiego słuchają w dużej mierze ludzie młodzi. Odnajdują w nich odbicie swych niepokojów i radości. Ustalenie to może posłużyć za punkt wyjścia do rozważań o roli, jaką odegrać może twórczość pieśniarza w szkolnej edukacji, nie tylko polonistycznej. W realizacji celów i zadań stojących przed nauczycielem języka polskiego, historii, plastyki, wiedzy o społeczeństwie czy religii - twórczość ta może okazać się nader pomocna. Przy dzisiejszym, przeładowanym, programie nauczania ważne jest, aby lekcje wyzwoliły się ze sztywnych schematów, przestały być jednostajne i nudne.
Idea tego działu jest prosta: zależy nam na zebraniu gotowych propozycji dydaktycznych (konspektów, scenariuszy lekcji, tematów prac pisemnych, prezentacji, itp.), które mogą być pomocne nauczycielowi pragnącemu wzbogacić zakres nauczanego materiału o utwory Jacka Kaczmarskiego.
Materiały, które - miejmy nadzieję - uda nam się zebrać w ramach tego działu, będą mogły służyć za wzorzec, gotowy do przeniesienia na jednostkę lekcyjną, jak również za pewną propozycję w ogólnym zarysie, podatną na modyfikacje uwzględniające osobiste preferencje nauczyciela. Bogactwo formy i treści, korelacja z programem nauczania, intertekstualność, ponadczasowość - to tylko niektóre z walorów poezji Jacka Kaczmarskiego, stanowiące o jej dydaktycznej "atrakcyjności". Możliwość, czy wręcz - potrzebę, wykorzystania piosenek barda w szkole bardzo trafnie ujęła Anna Ślósarz, nauczyciel języka polskiego w myślenickim liceum: "Są pisane najczęściej w pierwszej osobie, a to sprawia, że tekst śpiewany nie pozostaje uczniom obojętny, bardziej przecież niż mówiony oddziałuje na emocje, zapada w pamięć, zyskuje powiązania ze współczesnością, budzi potrzebę dyskusji. Jest uznany przez młodzież za >>swój<<, a nie za >>drętwe moralizatorstwo<<, dlatego bardziej przemawia i pozostaje w pamięci niż utwór czytany, wykład nauczyciela, czy referat kolegi". (Piosenki Jacka Kaczmarskiego na lekcjach języka polskiego, "Polonistyka" 1995, nr 2, s.100-101.)
Wiadomo więc skądinąd, że Jacek Kaczmarski obecny jest w szkolnej praktyce. Jego utwory pojawiają się w podręcznikach, nauczyciele odwołują się do tekstów Jego autorstwa. Naszą prośbę o pomoc kierujemy również do UCZNIÓW: pomóżcie nam w dotarciu do swych nauczycieli, którzy podejmują takie działania. Byc może nie wiedzą oni nawet o istnieniu tej strony, może udałoby sie pozyskać ich do współpracy i wzajemnej wymiany doświadczeń.
Wszyscy zgodzimy się, że twórczość Jacka Kaczmarskiego obecna jest - mniej czy bardziej - w edukacji szkolnej. Nawet jeśli mniej - to na pewno jest warta tego, aby ją tam wprowadzić.
Być może okres wakacyjny jest dobrym czasem na podjęcie próby zabrania takich materiałów - nauczyciele wszak mają trochę wolnego czasu, który mogliby wykorzystać przyłączając się do nas i dzieląc się pomysłami. :help:
Pozdrowienia!
