Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
JK na maturze z historii
#1
Czasy młodych forumowych "historyków" odeszły już chyba w niepamięć, skoro nikt nie zwrócił uwagi... Wink

Na poziomie podstawowym tegorocznej matury kaczmarofile mieli ułatwione zadanie:
arkusz maturalny napisał(a):Zadanie 29. (3 pkt)
Na podstawie fragmentu tekstu piosenki Jacka Kaczmarskiego i własnej wiedzy
wykonaj polecenia.
Jacek Kaczmarski (1957–2004) – poeta, prozaik, twórca tekstów piosenek, bard antykomunistycznej
opozycji.


Jak nowa rezydencja carów,
Służba swe obowiązki zna,
Precz wysiedlono stąd Tatarów
Gdzie na świat wyrok zapaść ma.

Okna już widzą, słyszą ściany
Jak kaszle nad cygarem Lew,
Jak skrzypi wózek popychany
Z kalekim Demokratą w tle.

Lecz nikt nie widzi i nie słyszy,
Co robi Góral w krymską noc,
Gdy gestem w wiernych towarzyszy
Wpaja swą legendarną moc.
[...]

W resztce cygara mdłym ogniku
Pływała Lwa Albionu twarz:
Nie rozmawiajmy o Bałtyku,
Po co w Europie tyle państw?

Polacy? – Chodzi tylko o to,
Żeby gdzieś w końcu mogli żyć...
Z tą Polską zawsze są kłopoty –
Kaleka troszczy się i drży.

Lecz uspokaja ich gospodarz
Pożółkły dłonią głaszcząc wąs:
Mój kraj pomocną dłoń im poda,
Potem niech rządzą się jak chcą.
[...]

Źródło: J. Kaczmarski, Ale źródło wciąż bije..., Warszawa 2002, s. 474–475.

A. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.
Konferencja, o której mówi tekst piosenki, odbyła się w
1. Teheranie.
2. Jałcie.
3. Poczdamie.
4. Casablance.

B. Podaj imię i nazwisko gospodarza tej międzynarodowej konferencji.
......................................................................................................................................................

C. Podaj postanowienie konferencji dotyczące wschodniej granicy Polski.
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Źródło: <!-- m --><a class="postlink" href="http://1.s.dziennik.pl/pliki/2089000/2089458-historia-pp.pdf">http://1.s.dziennik.pl/pliki/2089000/20 ... ria-pp.pdf</a><!-- m -->

Pozdrawiam
Z.

P.S. Podziękowania za odkrycie "kaczmarowej" matury należą się mojej mamie :]
[size=85][i]Znaczyło słowo - słowo, sprawa zaś gardłowa
Kończyła się na gardle - które ma się jedno;
Wtedy się wie jak życie w pełni posmakować,
A ci, w których krew krąży - przed śmiercią nie bledną.[/i][/size]
Odpowiedz
#2
No to:
d z i ę k u j e m y !
I pozdrawiamy Smile
[size=85][color=darkgrey][i]Jak jest tylko śmiesznie – może być niewesoło[/i]
Edward Dziewoński[/color][/size]
Odpowiedz
#3
Ależ zwrócił - tyle że w innym miejscu w sieci. Ja przeczytałem o tym na profilu FB WSJK Wink
Odpowiedz
#4
Simon napisał(a):Ależ zwrócił - tyle że w innym miejscu w sieci. Ja przeczytałem o tym na profilu FB WSJK Wink
Faktycznie - musiałem przeoczyć (ostatnio w pracy nie mam nawet czasu na przeglądanie fb - skandal ;D)
Odpowiedz
#5
pkosela napisał(a):No to:
d z i ę k u j e m y !
I pozdrawiamy Smile
Również pozdrawiam.

Fajne to zadanie Smile.
Jestem egzemplarz człowieka
- diabli, czyśćcowy i boski.
Odpowiedz
#6
Ola napisał(a):Fajne to zadanie Smile.

Zgadzam się. Sympatyczne i trzeba się chwilę zastanowić, jeśli nie skojarzy się tytułu piosenki. W sam raz na podstawę z historii.
Odpowiedz
#7
To jest matura z poziomu rozszerzonego - wiem, bo pisałam Big Grin
[b][size=85]Dziś gra się słońcem football-match ogromny!
Bóg strzela gole - po ludzku, wspaniale!
Dziś skok na ziemię z nieba karkołomny,
Cesarskie cięcie i salto mortale![/size][/b]
Odpowiedz
#8
No to nieźle Cię wrobili, bo z arkusza jasno wynika, że to podstawa. Zerknij na stronę 23 zalinkowanego pliku PDF.
Odpowiedz
#9
Kolega pisał rozszerzenie. Też wspominał, że był Kaczmar. 2 osoby wrobili?
"In the city od blinding lights..."

--------------------------
http://www.triadapoetica.art.pl
http://www.gentlemanschoice.pl
http://www.krest.pl
Odpowiedz
#10
Nie wiem. Ja tylko mówię co widzę.
Odpowiedz
#11
Kaczmar był i na tej i na tej, trochę różniły się pytania do fragmentu.
Odpowiedz
#12
żbik napisał(a):Kaczmar był i na tej i na tej, trochę różniły się pytania do fragmentu.
Link do arkusza rozszerzonego na stronie Dziennika akurat nie działał, więc nie sprawdzałem...
Odpowiedz
#13
To jakieś jaja? To ma byc zadanie maturalne? W tej sytuacji z matematyki mogliby dac zadanie jaka liczba całkowita jest między 6, a 7...
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Odpowiedz
#14
@Przmek Niestety, dla większości tych, którzy wybrali podstawę, nawet to zadanie jest za trudne.
Odpowiedz
#15
A jaka w zasadzie jest liczba całkowita między 6 a 7?
Odpowiedz
#16
No właśnie, jaka? Przemku?
[size=85]My chcemy Boga w rodzin kole,
W troskach rodziców, dziatek snach.
My chcemy Boga w książce, w szkole,
W godzinach wytchnień, w pracy dniach.
[/size]
[b]"Poza Kościołem NIE MA zbawienia"[/b]
Odpowiedz
#17
Przemek napisał(a):To jakieś jaja? To ma byc zadanie maturalne?
Za jakiś czas na maturze trzeba będzie się tylko umieć poprawnie podpisać...
Odpowiedz
#18
"Oj, naiwny naiwny, naiwny, jak dziecko we mgle"Big Grin
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#19
Naiwny to jest ten, kto sądzi, że matura to jest coś trudnego. Przynajmniej matura z polskiego. Przy minimalnym nakładzie pracy i przeciętnej inteligencji - nie sposób jej nie zdać.
Ja byłbym naiwny, gdybym przypuszczał, że zaostrzą się kryteria. Niestety - przewiduję coś odwrotnego raczej.
Odpowiedz
#20
A nie tak dawno jeszcze uczono w szkole kaligrafii...
Odpowiedz
#21
Trzeba, trzeba się podpisać! Bo trzeba umieć napisać literkę klasy i swój numer w dzienniku. No i oczywiście jeszcze pesel!
[size=85]My chcemy Boga w rodzin kole,
W troskach rodziców, dziatek snach.
My chcemy Boga w książce, w szkole,
W godzinach wytchnień, w pracy dniach.
[/size]
[b]"Poza Kościołem NIE MA zbawienia"[/b]
Odpowiedz
#22
Wiesz, Szymonie, ja zdawałam maturę daaawno temu. I zgadzam się z Tobą, mając jakieś pojęcie w temacie nie sposób zawalić. Ale - o ile chodzi np o matematykę - załatwia się to w miarę szybko - na polskim się pisze i pisze, i pisze.
Znajomy był przekonany, że zda na 100% a zawalił, bo zboczył z tematu.
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#23
To jeszcze pytania z wersji rozszerzonej:
matura rozszerzona napisał(a):A. Podaj miejsce i rok konferencji, której dotyczy tekst.
Miejsce ........................................................................................................................................
Rok ..............................................................................................................................................
B. Spośród wymienionych postanowień tej konferencji, dotyczących Polski, wybierz
i podkreśl to, które nie zostało zrealizowane.

1. Wschodnia granica państwa polskiego zostanie oparta w przybliżeniu na linii Curzona.
2. Państwo polskie otrzyma rekompensatę w postaci części dotychczasowych ziem
niemieckich.
3. Zostanie utworzony Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej.
4. W Polsce zostaną przeprowadzone wolne, nieskrępowane, demokratyczne wybory.
Wydają mi się nawet łatwiejsze niż te dla wersji podstawowej Wink
Odpowiedz
#24
Zbrozło napisał(a):No właśnie, jaka? Przemku?

żadna, to było podchwytliwe pytanie. W końcu maturalne...
"Wszyscyśmy z płócien
Rembrandta:
To tylko kwestia
Światła ; "
Odpowiedz
#25
Ale za tego "barda antykomunistycznej opozycji" to powinni minusa dostac. Nie powinno sie tak szufladkować JK a juz na pewno nie na maturze.
Odpowiedz
#26
Jestem za, ale to i tak będzie pokutowało!
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  "Lekcja historii Jacka Kaczmarskiego" (D. Wasilewska, Grabi) Zeratul 40 10,767 01-01-2012, 04:19 PM
Ostatni post: dauri
  Lekcja historii klasycznej z SFP'79 Kuba Mędrzycki 38 7,663 06-18-2007, 09:48 AM
Ostatni post: czapon

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości