Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pomoc z maturą
#1
Mam bardzo ciekawy temat maturalny: Dokonaj oceny i analizy stylu tekstów wybranego przez siebie piosenkarza lub zespołu muzycznego.

Mam bardzo dobrze zrobiony wstęp, genezę twórczości oraz zinterpretowane 4 teksty:
- Źródło
- Obława
- Mury
- Nasza Klasa

Byłbym bardzo wdzięczny gdyby ktoś mi pomógł rozkminić Wink te utwory stylowo np. Obława - Jacek Kaczmarski używa wyliczeń - te dzikie, zapalczywe....

Pomógł by mi ktoś? Oczywiście nie całe utwory, ale najważniejsze ich fragmenty. Żeby ukazać ogólny zarys stylu.

Z góry dzięki Smile
Pozdrawiam!
Odpowiedz
#2
Witaj
Mam bardzo podobny temat maturalny i chciałabym się zapytać co zawarłeś w interpretacji "Murów"?
Odpowiedz
#3
szydercamentalny napisał(a):Mam bardzo ciekawy temat maturalny: Dokonaj oceny i analizy stylu tekstów wybranego przez siebie piosenkarza lub zespołu muzycznego.

Mam bardzo dobrze zrobiony wstęp, genezę twórczości oraz zinterpretowane 4 teksty:
- Źródło
- Obława
- Mury
- Nasza Klasa

Jak na styl masz bardzo ubogi i średnio pasujący do tematu zestaw utworów. Jacek Kaczmarski był mistrzem pastiszy, parodii, stylizacji gatunkowych i idiolektalnych, zarówno na poziomie werbalnym (językowe środki stylistyczne), jak i parawerbalnym (stylizacja foniczna) i muzycznym.
Szkoda tematu na taki zestaw. Jeszcze możesz popisać się "Obławą" (chociaż większe możliwości daje "Nie lubię"), ale już w pozostałych będziesz miał raptem po dwa zdania do przekazania.
Odpowiedz
#4
tajka napisał(a):Witaj
Mam bardzo podobny temat maturalny i chciałabym się zapytać co zawarłeś w interpretacji "Murów"?

No do Murów podszedłem z 2 stron. Po pierwsze, że stały się hymnem Solidarności, że źle są interpretowane itd, ale mimo wszystko jest to utwór śpiewany pod bramą stoczni itd.

A z drugiej strony napisałem to o czym w rzeczywistości jest utwór, czyli o poecie, który na rzecz mas stracił swoje własne dzieło. Paradoksalnie tak dzieje się z tą piosenkę. Przestaje być ona Kaczmarskiego, a staje się Solidarności.

wywiady z Kaczmarskim : <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/zapowiedzi/mury.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... i/mury.php</a><!-- m --> bardzo fajnie pokazują te zależności i głównie na tym się opierałem.
Ale tak jak napisałem: wpierw "powszechne" rozumienie treści, później znaczenie rzeczywiste (nakreślone przez Kaczmarskiego) a na koniec krótkie podsumowanie, jak ten utwór stał się paradoksalny dla samego artysty.

Jak coś to służę pomocą Smile

Karol napisał(a):Jak na styl masz bardzo ubogi i średnio pasujący do tematu zestaw utworów. Jacek Kaczmarski był mistrzem pastiszy, parodii, stylizacji gatunkowych i idiolektalnych, zarówno na poziomie werbalnym (językowe środki stylistyczne), jak i parawerbalnym (stylizacja foniczna) i muzycznym.
Szkoda tematu na taki zestaw. Jeszcze możesz popisać się "Obławą" (chociaż większe możliwości daje "Nie lubię"), ale już w pozostałych będziesz miał raptem po dwa zdania do przekazania.

wiem, wiem, że pod względem stylowym za bardzo w tych utworach nie poszaleje, ale ja raczej z tego jestem słabiutki. Bardziej się skupiłem na tym jak styl wpłynął na przekaz tych utworów. Każda z tych piosenek, ma wydźwięk polityczny, chociaż nie wszystkie miały być tak rozumiane.
Odpowiedz
#5
Ej, ale Ty masz temat "Dokonaj oceny i analizy stylu", a nie "Opisz kontekst historyczno-społeczny". Jeśli nie czujesz się w omawianiu stylistyki, zmień temat. Jeśli pozostaniesz przy tym - pisz o stylu. Powtarzam: ja bym skupiła się na stylizacjach, z zaznaczeniem na wstępie, że wszystkich aspektów stylu nie ujmiesz ze względu na ograniczony czas prezentacji (plus kawałek ogólnie o stylu JK).

Jeśli w temacie o ocenie i analizie stylu skupisz się na tym, że Mury są śpiewane pod bramą stoczni, a jest to de facto utwór o poecie, który stracił swoje dzieło - powinieneś zostać zdyskwalifikowany za niezrozumienie tematu.

A swoją drogą - jak rozumiesz "styl"? Bo w Twojej interpretacji Murów nie widzę odpowiedzi na to, jak styl piosenki wpłynął na odbiór. Co ma styl piosenki do jej odbioru? Co masz na myśli, pisząc o stylu w Murach?
Odpowiedz
#6
Źle się zrozumieliśmy Smile Mam scharakteryzowany każdy utwór pod względem stylu, później przechodzę dodatkowo w kontekst historyczno-społeczny.
Tajka poprosiła mnie, żebym napisał co zawarłem w interpretacji Murów, a nie w przeanalizowaniu stylu.

A co ma styl piosenki do obioru, a wg mnie bardzo dużo. Np. w Murach o których dyskutujemy, Kaczmarski stosuje szyk przestawny "On natchniony i młody był" czyli kładzie nacisk na tego bohatera. Czyli jak się później odnoszę do interpretacji, czemu jest kładziony nacisk na tą osobę, bo to ten poeta, który stracił utwór.
Tak samo w Obławie, dynamika wpływa na rozumienie utworu itp.
Odpowiedz
#7
szydercamentalny napisał(a):później przechodzę dodatkowo w kontekst historyczno-społeczny.
Ale po co?

szydercamentalny napisał(a):A co ma styl piosenki do obioru, a wg mnie bardzo dużo. Np. w Murach o których dyskutujemy, Kaczmarski stosuje szyk przestawny "On natchniony i młody był" czyli kładzie nacisk na tego bohatera.
Szyk nie służy tutaj wyeksponowaniu bohatera lirycznego (poety). Nie zapominaj, że organizacja tego utworu uzależniona jest od melodii. Kaczmarski napisał ten tekst do melodii (zapewne wiesz, że nie swojej). Zatem środki stylistyczne mają nie tylko wartość samantyczną, ale również, a może przede wszystkim, muzyczno-praktyczną Wink.

szydercamentalny napisał(a):Czyli jak się później odnoszę do interpretacji, czemu jest kładziony nacisk na tą osobę, bo to ten poeta, który stracił utwór..
Błędne wnioskowanie...

Słuchaj Karol, wie co pisze Smile . Może rzeczywiście powinieneś zacząć od podstaw - czyli poszperać sobie trochę w środkach stylistycznych (metafora, powtórzenie, przerzutnia, oksymoron, neologizm, ironia!, archaizm!!! i inne), trochę przemyśleć kwestię stylizacjii i pastiszu, bo to wazne... i może zmienić utwory, na takie, które są wyraziste stylistycznie Smile.
Odpowiedz
#8
szydercamentalny napisał(a):A co ma styl piosenki do obioru, a wg mnie bardzo dużo. Np. w Murach o których dyskutujemy, Kaczmarski stosuje szyk przestawny "On natchniony i młody był" czyli kładzie nacisk na tego bohatera. Czyli jak się później odnoszę do interpretacji, czemu jest kładziony nacisk na tą osobę, bo to ten poeta, który stracił utwór.
Tak samo w Obławie, dynamika wpływa na rozumienie utworu itp.

Primo: owszem, ma, ale nie u Ciebie. Nie wykazujesz żadnego związku między stylem utworu a jego, uogólnijmy, konsekwencjami w odbiorze. Pytam, jak rozumiesz styl, bo mam wrażenie, że pod stylem pojmujesz zjawiska związane z pozatekstowym, kontekstowym odbiorem utworu, a nie z tekstem.

Natomiast wątpię, aby dynamika (tempo?) Obławy wpłynęły na jej zrozumienie. Chyba że w kontekście wyraźności artykulacji Wink. A już na pewno nie jest to "językowy środek stylistyczny".

Secundo: Akurat szyk przestawny dotyczy orzeczenia, nie podmiotu (podmiot jest na zupełnie typowym miejscu), więc gdybyś chciał analizować to zjawisko składniowe, powinieneś skupić się na czasie przeszłym. Aczkolwiek traktuj to jak małą ironię, bo tu nie ma żadnego szyku przestawnego stylistycznie, tylko zwykłe dopasowanie do melodii, która - jak pamiętasz - powstała pierwsza.

Tertio: Jeśli już koniecznie chcesz Mury (co w dalszym ciągu uważam za marny wybór), czemu nie popatrzyłeś na zmiany rytmiczno-muzyczne wobec pierwowzoru i na ekspresywny charakter tych zmian, który można traktować jako środek stylistyczny być może (bo na pewno nigdy tego nie wiemy) wpływający na odbiór?

Reasumując: nie upieraj się, bo w tym, co przedstawiasz obecnie, narażasz się na ocenę negatywną. Pomijając, że marnujesz taki ładny temat.
Odpowiedz
#9
Okey Smile Czaje gdzie popełniam błędy, ale w tym momencie już nic nie zmienię, bo 20 kwietnia oddałem konspekt i nie mogę już niczego za bardzo zmienić. Pracę sprawdziła mi polonistka i powiedziała, że jest dobrze, więc z tym co mam pójdę. Po maturze napiszę ile dostałem za nią punktów. W sumie, to tak bardzo mi nie zależy żeby było 20/20, bo akurat Polski ustny nie jest mi do niczego potrzebny, byle by zaliczyć. Na uczelnie liczą mi się tylko przedmioty pisemne.
Tak czy owak dzięki za pomoc w rozkminianiu tego wątku.
Odpowiedz
#10
szydercamentalny napisał(a):Pracę sprawdziła mi polonistka i powiedziała, że jest dobrze,

Cóż, kompetencja zawodowa to rzadka cecha u współczesnych polonistek. Albo po prostu chciała Cię zbyć. Jedno i drugie - naganne.
Odpowiedz
#11
szydercamentalny napisał(a):Na uczelnie liczą .
Na uczelni liczy się pasja.
Odpowiedz
#12
Karol napisał(a):zwykłe dopasowanie do melodii, która - jak pamiętasz - powstała pierwsza.
Tonietak. Pierwszy wers "Murów" ma melodię zupełnie inną, niż pierwszy wers piosenki "L'estaca". Jest więc wielce prawdopodobne, że tekst powstał tu pierwszy, gdyż w jakim celu Jacek wymyślałby inną melodię? Dla mnie jest oczywiste, że to melodia została dopasowana do tekstu.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.youtube.com/watch?v=GZynD4bx-V8">http://www.youtube.com/watch?v=GZynD4bx-V8</a><!-- m -->

Co więcej, do melodii LLacha nie da się zaśpiewać "On natchniony i młody był", natomiast pięknie pasuje "On był natchniony i młody". Być może szydercamentalny ma więc trochę racji. Jeżeli Jacek pisał od "początku do końca", to powodem zmiany melodii (co nie było konieczne) mógł być właśnie pomysł umieszczenia słowa "był" na końcu wersu.

Ale nawet jeżeli tekst powstał pierwszy, należy zachowywać ostrożność w wyciąganiu wniosków z obecności takich a nie innych słów tworzących rym. Prawdopodobieństwo, że dwa słowa dobrane z powodów semantycznych, stylistycznych czy jakichkolwiek innych będą się rymowały, jest dość niskie. Najczęściej jest więc tak, że jedno słowo jest starannie wybrane, a drugie - rymowo dopasowane do pierwszego. Zwłaszcza rymów męskich jest bardzo mało, więc tym bardziej trzeba uważać.
Odpowiedz
#13
Przecież właśnie rymów męskich jest więcej w Murach.

Tu, oczywiście, trzeba też patrzeć na kwestie językowe - formy danego słowa w obu językach.

Natomiast z tą "zupełnie inną melodią" jednak bym nie przesadzała.
Odpowiedz
#14
No to jak obiecałem, miałem napisać o wynikach, no więc zdobyłem 20/20 Smile

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
Odpowiedz
#15
Wow! Gratulacje! Ja mam dopiero w piątek, ciekawe co z tego będzieSmile Mam nadzieję, że to co mam jest dobreSmile
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  matura - temat - Jacek Kaczmarski – poeta i bard. Zaprezentuj sylwetkę twórcy, analizując jego dorobek artystyczny. Ol95 1 1,874 01-10-2015, 09:44 AM
Ostatni post: Zbrozło
  [matura]Moja praca. Prośba. ciokal 10 3,714 04-15-2014, 07:06 PM
Ostatni post: ciokal
  [matura] "Lalka, czyli polski pozytywizm" i "Dzieci Hioba" Alicja 3 2,170 02-28-2014, 08:29 PM
Ostatni post: Alicja
  [matura] Czołg i Luter Zbrozło 17 4,985 05-19-2013, 05:13 PM
Ostatni post: liptus
  Prezentacja maturalna. Prośba o pomoc. MacB 5 2,385 05-05-2013, 03:16 PM
Ostatni post: Elessar
  [matura] Inspiracje literackie i malarskie w poezji J. K. Zbrozło 3 1,848 04-03-2013, 04:56 PM
Ostatni post: Kuba Mędrzycki
  [matura] Obraz Boga w poezji Jacka Kaczmarskiego Przemek 21 5,430 02-23-2013, 12:04 PM
Ostatni post: Luter
  [Matura] Jak tworzą się zbrodniarze - prośba o pomoc Aneta 14 4,165 02-05-2013, 08:09 PM
Ostatni post: Aneta
  Prośba o pomoc Krajan 0 1,193 09-08-2012, 05:24 PM
Ostatni post: Krajan
  Maturka i prośba o pomoc - Cromwell Dziuba 12 3,936 05-22-2012, 08:39 AM
Ostatni post: Dziuba

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości