Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Witam,
Do pracy na temat "Politycze aluzje w piosekach JK. Dokonaj analizy z uwzględnieniem kontekstu historyczno-politycznego" wybrałem takie utwory:
Przejście Polaków przez Morze Czerwone
Dwie rozmowy z Kremlem
JK to temat rzeka. Szukam najbardziej dosłownych piosenek traktujących o polityce.
Jakie jeszcze utwory mogę śmiało i bezpiecznie dołączyć?
Jeśli to możliwe to proszę o pilną odpowiedź
pozdrawiam JKwielbicieli
Liczba postów: 6,122
Liczba wątków: 99
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
brizer napisał(a):Szukam najbardziej dosłownych piosenek traktujących o polityce.
Może to nie najlepszy wybór?
Myślę, że słusznie Ci intuicja podpowiada - to nie jest najlepszy wybór. Jeśli w temacie są polityczne aluzje, to ja bym raczej unikał piosenek, które o polityce traktują dosłownie. Ponadto wydaje mi się, że najładniej byłoby skonstruować temat tak, żeby głównym jego motywem było właśnie piękno i różnorodność aluzji.
Z tytułów wymienionych przez Ciebie zdecydowanie wyrzuciłbym dwa ostatnie - przecież to utwory zupełnie aluzji pozbawione*.
Dość sztandarowym utworem posługującym się aluzją jest na przykład Rejtan, czyli raport ambasadora. Piosenka jest dość dokładnym opisem obrazu Matejki, a stała się przyczyną listu protestacyjnego ambasady sowieckiej w Warszawie do KC PZPR - właśnie ze względu na pięknie skonstruowaną, aczkolwiek dość czytelną aluzję do naszej sytuacji geopolitycznej w roku 1981. Innym świetnym przykładem aluzji (również politycznej) jest utwór Źródło.
Cały szereg ciekawych aluzji politycznych znajdziesz w programach Wojna postu z karnawałem i Sarmatia, ale to już nieco ambitniejsza szkoła jazdy. Jeśli chcesz, możemy wątek rozwinąć.
Podsumowując - nie myl aluzji z dosłownym odniesieniem.
* Ponieważ w międzyczasie zmieniłeś treść swojego posta, to moje zdanie stało się bezsensowne. Uściślam więc, że odnoszę się do zestawu utworów, które umieściłeś na początku, czyli:
Przedszkole
Przejście Polaków przez Morze Czerwone
Powrót sentymentalnej panny S
Dwie rozmowy z Kremlem
Pięć głosów z kraju
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
dziękuję za podpowiedź.. rzeczywiście chyba aluzję potraktowałem zbyt dosłownie...
przepraszam za zmianę listy podyktowana brakiem pewności w wyborze utworów
podoba mi się Twoja podpowiedź o wyborze drogi rozwinięcia tematu... i jeśli to nie kłopot to... rozwińmy ten wątek
Liczba postów: 6,122
Liczba wątków: 99
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Najogólniej rzecz biorąc - w programach Raj, Muzeum, Wojna postu z karnawałem i Sarmatia za kostiumem historycznym ukryta jest aluzja do sytuacji politycznej w Polsce (w czasach odpowiadających powstawaniu tych programów). I tak na przykład - w piosence Wojna postu z karnawałem można wyczytać aluzję do kampanii prezydenckiej w Polsce w roku 1990 (tę, jako jedną z możliwych interpretacji, podawał podczas koncertów sam JK, zapowiadając ten utwór), piosenka Poranek to plastyczny wierszowany obraz stabilizującej się (na przykład po wielkich przemianach) codzienności. Bardzo czytelną aluzją polityczną jest z kolei utwór Portret zbiorowy w zabytkowym wnętrzu, dedykowany wszystkim świętującym zwycięzcom. We fragmencie "Pana Boga my na piersiach nieśli" można odczytać oczywistą aluzję do Wałęsy, który ma zwyczaj przypinania sobie w klapie marynarki znaczka z Matką Boską. Z kolei "cokół ma być przecież na-ro-do-wy!" to aluzja do rodzącej się już wtedy tak zwanej polskiej prawicy, uosabianej przez głośnych wówczas przedstawicieli ZChN - Marka Jurka czy Jana Łopuszańskiego.
"Sarmatia" pod względem aluzji i odniesień do współczesności jest jeszcze bardziej skomplikowaną budowlą. Myślę jednak, że na razie masz wystarczająco dużo materiału na przemyślenia odnośnie swojej prezentacji.
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Heh... tylko czasu nie mam dzieci, praca etc. zachciało mi się w wieku 35 lat matury.
Jutro muszę oddać wybór utworów.
Myślałem że Kaczmarski to fajny temat dla mnie, bo i się na gitarze brzdąkało i bunty były itd. takie czasy.
A tu się okazuje, że aluzji bez liku. Chyba pójdę w "polityczne aluzje chronologicznie" z każdego okresu historycznego jeden utwór.
Sądzisz, że to dobry pomysł?
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Nigdy nie byłem mocny z analizy wierszy. Zawsze byłem przekonany, że lepiej zapytać autora co miał na myśli.
Mam jeszcze jeden temat związany z Jackiem: " Bardowie i ich znaczenie dla pokoleń. Przedstaw twórczość dwóch wybranych pieśniarzy i określ fenomen ich popularności ( wybieram JK i Staszewskiego ). Z JK wybrać mogę Mury, Źródło i coś jeszcze. Chyba będzie prościej i będę bardziej przekonujący... Ze Staszewskiego zostawiłbym tylko Kult i utwory Polska, Arahja i coś jeszcze... Co szanowni forumowicze sądzą o zmianie tematu?
Liczba postów: 6,122
Liczba wątków: 99
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
brizer napisał(a):Chyba pójdę w "polityczne aluzje chronologicznie" z każdego okresu historycznego jeden utwór.
Sądzisz, że to dobry pomysł?
Przede wszystkim należałoby się zastanowić ile utworów w ogóle zdołasz omówić. Jaka jest przewidywana objętość pracy? Czy chodzi o tzw. prezentację maturalną? Jeśli tak, to wydaje mi się, że należałoby wybrać od trzech do pięciu utworów. Jeśli zaś jest ta praca pisemna o nieokreślonej objętości to oczywiście można pokusić się o bardziej kompleksowe omówienie tematu.
brizer napisał(a):Co szanowni forumowicze sądzą o zmianie tematu?
Ten drugi temat jest dość oklepany, więc siłą rzeczy mniej ambitny. Z drugiej strony - jeśli chodzi o to, żeby po prostu zaliczyć, a przy okazji zająć się czymś, co Cię interesuje, to drugi temat też jest dobry. Ja w każdym razie optowałbym za pierwszym. Zacząłbym od krótkiego wstępu, że aluzja to bardzo istotny element twórczości Jacka Kaczmarskiego, a potem poparłbym to kilkoma przykładami, odnoszącymi się do różnych momentów współczesności.
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Wybrałem drugi. Po prostu pierwszy mnie rozłożył czasowo.
Utwory, które wybrałem to
JK: Obława, Mury, Nasza klasa
KS: Polska, Arahja
Co sądzisz o takim wyborze?
Dzięki za dotychczasową nieocenioną pomoc...
Liczba postów: 5,238
Liczba wątków: 221
Dołączył: Aug 2005
Reputacja:
0
Cytat:Bardowie i ich znaczenie dla pokoleń.
Ja nie bardzo rozumiem, co tu robią te "pokolenia". Czy chodzi o analizę, czym się różni znaczenie owych bardów dla ich rówieśników od znaczenia dla pokolenia rodziców i pokolenia dzieci? ;( Czy właściwie słowo "pokoleń" należy uznać za nieistotne? Tak pomyślałbym, gdyby chodziło o autorów dawniejszych, ale w przypadku Kaczmara czy Staszewskiego tych "pokoleń" na razie zbyt wiele nie mamy.
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Słowo pokoleń rozumiem tu jako przede wszystkim "ich" pokoleń, natomiast zamierzam poruszyć fakt, że nadal muzyka obu twórców jest grana i śpiewana, na koncerty ( KS ) przychodzą ludzie, ograne są utwory JK przez młodych ludzi. Dla młodych ludzi te utwory nadal są aktualne. Teksty są ponadczasowe i nawet sam JK nie zawsze zgadzał się z interpretacją jego utworów. Cóż, takie były czasy i wtedy tak bywało "nagięte" ich znaczenie...
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Tak dokładnie brzmi temat oraz takie utwory wybrałam do jego omówienia. Co myślicie? Można było lepiej?
Temat: Bardowie i ich znaczenie dla pokoleń. Przedstaw twórczość dwóch wybranych pieśniarzy i określ fenomen ich popularności ( np. Okudżawa, Brassens, Brel, Kelus, Kleyff, Kaczmarski, Gintrowski, Staszewski ).
I. Literatura podmiotu:
1. Kaczmarski Jacek, Obława , 1974.
2. Kaczmarski Jacek , Mury , 1978.
3. Kaczmarski Jacek, Nasza klasa , 1983, 1987.
4. Staszewski Kazik, Polska , 1987.
5. Staszewski Kazik, Arahja , 1988.
6. Staszewski Kazik, 12 groszy , 1997.
Liczba postów: 1,284
Liczba wątków: 20
Dołączył: Mar 2006
Reputacja:
0
Szczerze mówiąc, jak przeczytałem o bardzie Staszewskim, to myślałem, że chodzi Ci o Stanisława.
"Gdy czasem ogarnia cię uczucie dziwnego przygnębienia - nie przejmuj się. Pewnie jesteś głodny."
Liczba postów: 3,847
Liczba wątków: 19
Dołączył: Sep 2006
Reputacja:
0
Torrentius napisał(a):Szczerze mówiąc, jak przeczytałem o bardzie Staszewskim, to myślałem, że chodzi Ci o Stanisława.
Dokładnie jateż.
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
cholercia . W mojej świadomości Stanisław nie istniał. Kazik Staszewski to moje czasy buntu etc. Dla mnie wybór był prosty. Mam nadzieję, że nie skopałem tematu... Czy Waszym zdaniem mam szansę na pewną obronę tematu? Zamierzam wyjść z założenia, że świadomie wybrałem Kazika z uwagi na osobiste przeżycie jego ówczesnych mi tekstów... Pytanie tylko, czy w porównaniu z ojcem można go również nazwać pieśniarzem? Ajajaj, mam nadzieję, że dam to radę zgrać na ustnym...
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Teza brzmi:
"Twórczość pieśniarzy zwierciadłem nastrojów ówczesnych im pokoleń."
JK
"Obława" - Metafora walki młodych ludzi, rówieśników JK z systemem totalitarnym. Pieść mająca dodać otuchy oraz sił.
"Mury" - Pieśń będąca hymnem podziemnej opozycji, późniejszej Solidarności.Paradoksalnie pieśń będąca krytyką masowych ruchów na potrzeby społeczne, w ówczesnej sytuacji została odebrana jako hymn nawołujący do odzyskania wolności społecznej i uwolnienia się od władzy rezimu.
"Nasza klasa" - Powstający etapami utwór jest odzwierciedleniem losów pokolenia JK w wyniku wprowadzenia stanu wojennego.
KS
"Polska" - Utwór pokazujący wizerunek Polski jako kraju nietolerancyjnego, brudnego. KS wyraża w nim swój ból i bezsilność a jednocześnie zaznacza swoją przynależność społeczną i narodową.
"Arahja" - Metaforyczny tekst nawiązujący do muru berlińskiego będący protest songiem przeciw podziałowi Berlina.
"12 groszy" - Autor korzystając z wolności słowa kolokwialnie rozprawia się z klerem, władzą, kolesiostwem i przekupstwem. Jednym słowem ze wszystkim tym, co wkurza ( chyba można użyć tego stwierdzenia dla oceny 12 groszy ) jego oraz społeczeństwo.
Liczba postów: 98
Liczba wątków: 4
Dołączył: Nov 2005
Reputacja:
0
Kazik często jest określany bardem, wiec nie musisz się nawet bronić z tego stwierdzenia, choć uważałbym na 12 groszy, bo tam przekleństwa są i rożnie to może komisja odebrać (w każdym razie przygotuje się na pytanie o to). Miałem podobny temat na maturze i też analizowałem Kaczmarskiego (Starzy ludzie w autobusie) Kazika (raczej Kult o co wolność, Arahje) i Janka Wiśniewskiego... Ledwo wyrobiłem się w zalecanym czasie, więc możesz mieć problem z analizom tylu tekstów. Chociaż jednoczesna analiza 12 groszy i Polski może być ciekawym zabiegiem, jako opis ojczyzny po latach przemian
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
Dzięki. Podtrzymujesz mnie na duchu. Do tematu podszedłem osobiście i naturalnym wyborem dla mnie byli Kaczmar i Kazik. Po prostu na ich muzyce wychowałem się, nauczyłem grać na gitarze, upijałem się przy ognisku i na wycieczce szkolnej itd. W tym też dopatruję się siły do zmierzenia się z tematem.
Co sądzicie o podejściu do analizy tekstów oraz samym "problemie", który chcę omówić?
Liczba postów: 11
Liczba wątków: 1
Dołączył: Apr 2010
Reputacja:
0
No dobra, właśnie wróciłem z ustnej..... lonik: 20/20
Liczba postów: 3,847
Liczba wątków: 19
Dołączył: Sep 2006
Reputacja:
0
Gratulacje! Oby tak dalej!
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
|