Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jacka kaczmarskiego interpretacje dzieł malarskich.
#1
Temat:Jacka kaczmarskiego interpretacje dzieł malarskich. Zanalizuj sposoby i funkcje posługiwania się motywami na wybranych przykładach.
Oto mój temat maturalny. Wybrałem kilka dzieł malarskich które łączy tematyka biblijna moje pytanie czy to dobry pomysł. Zestawiłem je na zasadzie kontrastów, czy myślicie, że taki sposób jest dobry czy raczej nastawić się bardziej na różnorodność twórczości malarskich. Oto zestawy moich dzieł:
1. Syn Marnotrawny
2.Strącenie aniołów
3. Rzeź niewiniątek
4.Arka Noego.

Być może lepiej byłoby urozmaicić mój drugi typ to
1.Krzyk
2.Ambasadorowie
3.Zesłanie studentów
4.Upadek Ikara

Co o tym myślicie? W przypadku pierwszym geneza właściwie jest dużo prostsza do skonstruowania. Proszę o opinię. Pozdrawiam
Odpowiedz
#2
Zdecydowanie odrzuciłbym zestaw pierwszy. Mógłby być nie do obronienia. Primo: Arka Noego nie jest inspirowana dziełem stricte malarskim, tylko arrasami. Po drugie: jakie dzieło malarskie było inspiracją "Strącania aniołów"?
[i]A jeszcze inni - pojęć gracze -
Bawią się odwracaniem znaczeń
I, niezliczone czerniąc strony,
Stawiają domki z kart znaczonych.[/i]
Odpowiedz
#3
Wydawało mi się iż dziełem Rubensa - Anioły strącone. to fakt przy Arce Noego są to Arrasy. A zatem uważasz iż nie warto próbować w ten sposób na zasadzie kontrastów? Trochę właśnie monotematycznie mi się to wydawało aczkolwiek na pierwszy rzut oka ciekawie zestawione.
Odpowiedz
#4
Nie znam tego dzieła Rubensa, znam "Strącone anioły" Wyspiańskiego, natomiast nigdzie nie spotkałem się informacją na temat ewentualnych malarskich inspiracji "Strącania aniołów" JK. Co do zasady kontrastów - mógłbyś przybliżyć, co masz na myśli? Acha, jeśli nie zaglądałeś tu: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.friko.pl/">http://www.kaczmarski.friko.pl/</a><!-- m --> ,polecam.
[i]A jeszcze inni - pojęć gracze -
Bawią się odwracaniem znaczeń
I, niezliczone czerniąc strony,
Stawiają domki z kart znaczonych.[/i]
Odpowiedz
#5
Zaglądałem. Kontrast wyraża się tutaj w motywach biblijnych.
Z jednej strony Rzeź Niewiniątek czyli zdarzenia z betlejem jako powiedzmy przykład sytuacji katastroficznych z drugiej strony Arka Noego czyli motyw ocalenia gatunków zwierzęcych oraz wybrańców przed zagładą potopu biblijnego. Syn Marnotrawny jako przykład nawrócenia się z kolei Strącenie Aniołów jako przykład nieposłuszeństwa wobec Boga. Taka miałem w tym koncepcjeSmile
Odpowiedz
#6
herfoo napisał(a):Zaglądałem. Kontrast wyraża się tutaj w motywach biblijnych.
No, dobrze. Tylko na czym - Twoim zdaniem - ten kontrast polega? Bo - jeśli kontrast - to coś chcesz czemuś przeciwstawić. Rozwiń temat, bo przyznaję, że jestem całkowicie oszołomiona Twoim postem.
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#7
Ale opisałem poniżej własnie tak jak to widziałem

Z jednej strony Rzeź Niewiniątek czyli zdarzenia z betlejem jako powiedzmy przykład sytuacji katastroficznych z drugiej strony Arka Noego czyli motyw ocalenia gatunków zwierzęcych oraz wybrańców przed zagładą potopu biblijnego. Syn Marnotrawny jako przykład nawrócenia się z kolei Strącenie Aniołów jako przykład nieposłuszeństwa wobec Boga. Taka miałem w tym koncepcjeSmile

poprostu taki koncept mi wpadł do głowy, chciałem zobaczyć czy to dobry pomysł wg was w zasadzie to sie jako tako w twórczości nie odbija poprostu takie przeciwstawne biblijne przykłady w piosenkach Jacka
Odpowiedz
#8
Na zasadzie takiego kontrastu można zestawić z "Synem marnotrawnym" nowotestamentowe "Zaparcie się Apostoła Piotra". A "Arkę Noego" można przecież wykorzystać, dodając w prezentacji stosowną uwagę, tylko warto by było uzgodnić wcześniej taki krok z polonist(k)ą. O ile oczywiście zdecydujesz się na swoją koncepcję Smile .
[i]A jeszcze inni - pojęć gracze -
Bawią się odwracaniem znaczeń
I, niezliczone czerniąc strony,
Stawiają domki z kart znaczonych.[/i]
Odpowiedz
#9
herfoo napisał(a):Z jednej strony Rzeź Niewiniątek czyli zdarzenia z betlejem jako powiedzmy przykład sytuacji katastroficznych z drugiej strony Arka Noego czyli motyw ocalenia gatunków zwierzęcych oraz wybrańców przed zagładą potopu biblijnego. Syn Marnotrawny jako przykład nawrócenia się z kolei Strącenie Aniołów jako przykład nieposłuszeństwa wobec Boga.
No, dobrze. Zacznijmy od innej strony: o czym - Twoim zdaniem - są wymienione przez Ciebie utwory?
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#10
Więc może bezpieczniejsza byłaby druga z nich? Byc może jakies poprawki który z obrazów pasowałby lepiej zamiast jakiegoś w tej drugiej koncepcji?
Odpowiedz
#11
herfoo napisał(a):Więc może bezpieczniejsza byłaby druga z nich?

Sęk w tym, że ani pierwsza, ani druga koncepcja nie zwalnia z myślenia.
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#12
Doskonale rozumiem jednak tu chodzi o wstępny. Mając dobry dobór obrazów mogę przystąpić do interpretacji na podstawie motywów malarskich i porównania ich w piosence Jacka Kaczmarskiego. Tutaj bardziej chodzi mi jednak o dobór obrazów czy to w jakimś sensie nie gryzie ze sobą nie mam do końca pojęcia o genezie powstania wszystki9ch obrazów dlatego zapytałem mądrzejsze głowy. Myślę, że moglibyście mi pomóc gdybym uważał to za doskonały wybór to po co miałbym się tu zgłaszać?. Gosiafar może podsuniesz mi jakieś swoje przemyślenia na ten temat nie szukam gotowej pracy właśnie już skończyłem bibliografie z powyższymi obrazami jednak to zawsze można zmienić.
Oto moja bibliografia do podanego teamtu.

TEMAT: Jacka Kaczmarskiego interpretacje dzieł malarskich. Zanalizuj sposoby i funkcje posługiwania się motywami malarskimi w piosenkach tego autora.

1.Literatura podmiotu:
Muzyka:
1. Kaczmarski J., „Ambasadorowie(wg obrazu Hansa Holbeina Mł.)”, [CD-ROM], wydanie Polskie Radio 2000r
2.Kaczmarski J., „Krzyk”, Album: ”Krzyk” [CD-ROM], wydanie: reedycja Polskie Nagrania 1999r
3. Kaczmarski J., „Upadek Ikara”, „Album: Mimochodem 2001,[CD-ROM], Pomaton Emi 2004r
4. Kaczmarski J. , „Zesłanie studentów”, Album: Muzeum 1981, [CD-ROM], Pomaton Emi 2004r
Malarstwo:
1. Brueghel P. „Upadek Ikara”,
2. Holbein H., „Ambasadorowie”, Londyn 1533r.
3. Malczewski J. „Zesłanie studentów”, Polska 1980r.
4. Munch E. “Krzyk”, Oslo 1893r.
Strony internetowe:
1. Nota biograficzna o Jacku Kaczmarskim, źródło: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.wikipedia.pl">www.wikipedia.pl</a><!-- w -->
2.Literatura przedmiotu:
1. „Leksykon Malarstwa od A do Z”(nie ma autora jest tłumaczenie), Wydawnictwo Muza SA Warszawa 2006r.
2. Gajda K. „W tekstach Jacka Kaczmarskiego”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003r
3. Leneyrie-Dagen Nadeije, „Największe wydarzenia w historii sztuki”, Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza MAK, Diepholz 1998r.
4. Little S. „Sztuka”, Wydawnictwo: Elipsa Poznań 2007r.

Mam w związku z nią pytanie czy umieszczając np ksiązke Sztuka i mam w niej definicje kierunków i krótka charakterystyke. Więc chcąć np wybrać ekspresjonizm i fowizm powinienem zapisać
Little S. „Sztuka”, Wydawnictwo: Elipsa Poznań 2007r. Fowizm, Ekspresjonizm str.205-210, str.212-213 czy inaczej wygląda ten zapis. Niejestem również pewny zpaisu strony internetowej czy mógłbym prosić o weryfikację?
Odpowiedz
#13
herfoo napisał(a):Gosiafar może podsuniesz mi jakieś swoje przemyślenia na ten temat nie szukam gotowej pracy właśnie już skończyłem bibliografie z powyższymi obrazami jednak to zawsze można zmienić.
Te zestawy nie są złe. Ja - osobiście - chyba lepiej bym się czuła w pierwszym temacie.
Ja Ci podpowiadam, że nie chodzi tylko o opisanie obrazów czy innych dzieł sztuki.
Jacek był osobą niepokorną, miał własne wizje i przemyślenia dotyczące treści.
Gdyby w Twoim temacie chodziło wyłącznie o opis samych obrazów - O.K.
Ale to przecież chodzi o interpretację Jacka!
Przeczytaj na spokojnie wybrane utwory i napisz, jak - Twoim zdaniem - JK je interpretuje.
Np, gdyby w "Arce Noego" chodziło tylko o
herfoo napisał(a):motyw ocalenia gatunków zwierzęcych oraz wybrańców przed zagładą potopu biblijnego.
to po co by było:
"Każdy z was jest łodzią w której
Może się z potopem mierzyć
Cało wyjść z burzowej chmury
Musi tylko w to uwierzyć!"
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#14
Nie nie ja nie interpretowałem w tej chwili utworu Jacka poprostu wydawało mi się to jako takim kontrastowym zestawieniem ze strony wydarzeń biblijnych. Może jest jakiś obraz lepiej komponujący się w całość z tymi. Gdybyś mogła zerknąć na poprawność zapisu bibliograficznego byłbym niezmiernie wdzięczny propozycje interpretacji zamieszcze niebawem musze najpierw gruntownie opracować sam obraz zeby móc mówić o różnicach i podobieństwach w interpretacji ich przez Kaczmarskiego.
Odpowiedz
#15
Co do bibliografii - tu są mądrzejsi ode mnie pod tym względem.
herfoo napisał(a):musze najpierw gruntownie opracować sam obraz zeby móc mówić o różnicach i podobieństwach w interpretacji ich przez Kaczmarskiego.
Nie zapominaj, co jest tematem Twojej pracy!
"Na ludzką pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć."
Odpowiedz
#16
Tak ale wydaje mi się, że najpierw lepiej byłoby posłużyć się motywem zastosowanym w obrazie a potem odnieść się do interpretacji tego dzieła przez Kaczmarskiego czyr aczej bezpośrednio skupić się na interpretacji przez jego dzieła nie porównując interpretacji dzieła z wizją widzianą w tekscie?
Odpowiedz
#17
herfoo napisał(a):2. Gajda K. „W tekstach Jacka Kaczmarskiego”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003r
tytuł poprawny to "Jacek Kaczmarski - w świecie tekstów" Smile
Odpowiedz
#18
herfoo, jeśli chodzi o pomysł na prezentację, zgadzam się z gosiafar. Moim zdaniem lepsze jest wyjście od tekstu, a nie od obrazu. To znaczy lepiej, żeby kryterium wyboru do prezentacji dotyczyło jakichś cech tekstu. W tekstach spróbuj poszukać kontrastów albo przynajmniej różnic w sposobie / celu interpretacji obrazów. Przecież Jacek „opisywał” dzieła malarskie rozmaicie, czasem wysnuwał z jednej sceny całą opowieść, czasem za pośrednictwem obrazu odnosił się do współczesnych problemów społecznych czy politycznych, a czasem dzieło stanowiło punkt wyjścia do rozważań na temat „ludzkiej kondycji”. To tylko przykłady podejścia. Tak czy inaczej: moim zdaniem lepiej wybierać i zestawiać teksty, nie obrazy.
[i]A jeszcze inni - pojęć gracze -
Bawią się odwracaniem znaczeń
I, niezliczone czerniąc strony,
Stawiają domki z kart znaczonych.[/i]
Odpowiedz
#19
Ad. herfoo
W tym miesiącu ukazała się, nakładem PWN, ksiazka pt. "Korespondencja sztuk. Literatura i malarstwo" autorstwa Aliny Białej. Książka ta prezentuje wybrane dzieła malarskie wraz z nawiązującymi do nich utworami literackimi Z Twojego punktu widzenia informacją ważną jest, że książce tej znalazło się pięć wierszy Jacka Kaczmarskiego:
1. Hieronim Bosch
2. Martwa natura
3.Wigilia na Syberii
4. Czerwony autobus
5. Krzyk

Myślę, że warto to tej pozycji zajrzeć. Co prawda z tekstów, które Cię interesują jest tam tylko jeden, ale być moze sposób, w jaki ujęto problem korespondencji między malarstwem a wierszem - biorąc tez pod uwagę inne obrazy i wiersze innych autorów - wyda Ci inspirujący?
Książka od zeszłego tygodnia jest dostepna w sprzedaży np. w Empikach.
[b][color=#000080]Warszawskie bubki, żygolaki
Z szajka wytwornych pind na kupę,
I ty, co mieszkasz dziś w pałacu,
A srać chodziłeś pod chałupę,
Ty, wypasiony na Ikacu -
całujcie mnie wszyscy w dupę.[/color][/b]
Odpowiedz
#20
Freed masz racje muszę pomyśleć bardziej w tym kierunku dziękuję. Paweł Konopacki niezwykle mi pomogłeś gdyż sam pewnie bym się o tej książce nie dowiedział. Myślę, że prościej będzie sie oprzeć na tej właśnie książce gdyż same odczucia na pewno będą trafniejsze a na pewno nie zaszkodzą mojej interpretacji. Co więcej nawet bardziej przypasował mi klimat piosenki martwa natura niż upadek ikara wnosi trochę radości przynajmniej optymistycznie brzmi. Co więcej będę mógł ją uwzględnić przy odtworzeniu gdyż nie ejst na tyle długa aby zgubić rytm w prezenatcji ponieważ ma podobną długość do krzyku. Bardzo serdecznie dziękuje.

[Dodano 12 maja 2009 o 12:23]
Witam to jeszcze raz jaSmile Mam już za sobą prezentacje maturalną, z interpretacji które sam opracowałem tekstów pt ambasadorowie, krzyk, martwa natura oraz wigilia na syberii otrzymałem 20\20 pkt także wydaje mi się, że podana interpretacja wykonana jest poprawnieSmile Dziękuje serdecznie za pomoc i życze powodzenia zdającym.
Odpowiedz
#21
GratulacjeSmile Ja prezentację mam jutro i strasznie się tego boję... Muszę jeszcze nauczyć się tego wszystkiego na pamięć! Myślę że warto umieścić poprawne interpretacje w jakimś osobnym dziale... Przydałoby się coś takiego bo niektóre teksty są ciężkie w interpretacji...
Odpowiedz
#22
elfka napisał(a):GratulacjeSmile Ja prezentację mam jutro i strasznie się tego boję... Muszę jeszcze nauczyć się tego wszystkiego na pamięć! Myślę że warto umieścić poprawne interpretacje w jakimś osobnym dziale... Przydałoby się coś takiego bo niektóre teksty są ciężkie w interpretacji...
"Poprawna" jest każda spójna interpretacja, którą da się uzasadnić (co oczywiście nie znaczy, że musi być zgodna z intencją autora Wink ).
Dyskusjom interpretacyjnym na forum służy(ł) głównie dział Poezja - tylko ostatnio nam się maturzystów namnożyło :Smile

Pozdrawiam
Z.
[size=85][i]Znaczyło słowo - słowo, sprawa zaś gardłowa
Kończyła się na gardle - które ma się jedno;
Wtedy się wie jak życie w pełni posmakować,
A ci, w których krew krąży - przed śmiercią nie bledną.[/i][/size]
Odpowiedz
#23
No dla mnie w ogóle interpretacja to w niektórych momentach koszmar, ponieważ często w szkole nauczyciele mówią "nie, twoja interpretacja jest zła" a dobra jest oczywiście tylko ta widniejąca w kluczu:/ to strasznie wkurza człowieka...
Odpowiedz
#24
Hej!
Jestem nowa na forumSmile W tym roku piszę maturę i na ustną prezentację wybrałam temat " Malarstwo jako inspiracjia twórczości JK"
Obecnie zastanawiam się jakie utwory wybrać mam dwa zestawy:
I
Rejtan, czyli raport ambasadora
Stańczyk
i np Wigilia na Syberii (jeszcze nie jestem zdecydowana) Wszystkie pochodzą z 80 r.
II
Krzyk
Upadek Ikara
i nie wiem co mogłoby być trzecie
W tym zestawie jest o tyle trudniej, że pochodzą one z różnych okresów zycia Jacka. Macie może jakieś podpowiedzi? Wybór jest tak ogromy, że strasznie trudno mi podjąć decyję. Wiem, że nie chcę obrazów nowoczesnych bo są dla mnie trudne do zinterpretowaniaSad
Odpowiedz
#25
Utworów, które Cię interesuje jest około 50, dlatego wg mnie, trzeba wybrać te najbardziej charakterystyczne. Trzeba więc zdecydować co może być charakterystyczne dla większej grupy tych utworów. Może np problematyka polityczna, aktulaność/powtarzalność hisotrii, egzystencjalna, przemijanie, bunt itp. Na pewno nie powinnaś ograniczać się do jednego okresu życia JK, bo mogą Ci to wytknąć. Pewnie warto też powołać się na tekst, do którego nie powstała muzyka (może "Alegoria malarstrwa"?), chodzi przecież o całą twórczość (nie pamiętam czy jest coś odpowiedniego w prozie).
"Gdy czasem ogarnia cię uczucie dziwnego przygnębienia - nie przejmuj się. Pewnie jesteś głodny."
Odpowiedz
#26
Nie znalazłam nic z prozy. Tylko zastanawiam się czy jeżeli skupiąc się na kilku okresach życia to wystarczy mi 15 min.
A np Upadek Ikara jako utwór dojrzałego poety inspirowany obrazem twórcy który był dla niego bardzo ważny, Rejtan jako utwór o tematyce politycznej i Krzyk który bardzo mi się podoba ale jest jak dla mnie bardzo trudny do zinterpretowania. Nie będzie to za duża różnorodność?

A mówiąc:
Torrentius napisał(a):Trzeba więc zdecydować co może być charakterystyczne dla większej grupy tych utworów. Może np problematyka polityczna, aktulaność/powtarzalność hisotrii, egzystencjalna, przemijanie, bunt itp.
Masz na myśli, żeby skupić sie na jednej z tych grup czy wybrać po jednym z utworów i ukazać różnorodność tematyczną?

Mnie bardziej podoba się wizja ukazania różnorodności jednak boję się że nie starczy mi na to czasu i przedstawię np pół pracy co kompletnie minie się z sensem.
Odpowiedz
#27
Na 3 utwory powinno Ci starczyć czasu, jeżeli nie, to znaczy że źle zaplanowałaś pracę. Poza tym, jeżeli chcesz się przygotować do matury, to powinnaś o wiele wcześniej wiedzieć na ile masz czasu. Smile
Wg mnie różnorodność jest zaletą, trzeba postarać się ująć problem możliwie całościowo. Wspomniane przez Ciebie trzy utwory są chyba całkiem dobrym pomysłem (tak na pierwszy rzut oka). O innych możesz wspominać, żeby pokazać, że wybór nie jest przypadkiem, a Twoja wiedza wykracza poza prezentowany materiał.
Po "Upadku Ikara" są jeszcze wiersze z okresu choroby.

PS Zaznaczam, że nie jestem specjalistą i piszę na podstawie własnych doświadczeń oraz tego co pojawiało się już na forum. Tongue
"Gdy czasem ogarnia cię uczucie dziwnego przygnębienia - nie przejmuj się. Pewnie jesteś głodny."
Odpowiedz
#28
Fakt faktem - nie ma za dużo czasu na maturze, szczególnie przy tak obszernym temacie. Udało mi się teoretycznie w swojej pracy ująć 4 wiersze JK (miałem temat o inspiracjach malarskich u Kaczmarskiego), ale trzeba było wszystko omawiać krótko. Zależy jak praca ma ostatecznie wyglądać - tak trzeba dobrać ilość wierszy. Wszystko zależy od tego, na czym chcesz się skupić.
"In the city od blinding lights..."

--------------------------
http://www.triadapoetica.art.pl
http://www.gentlemanschoice.pl
http://www.krest.pl
Odpowiedz
#29
O dziękuje bardzo, może po prostu nie będę się aż tak bardzo się zagłębiała.
Oczywiście wiem, że muszę jakoś uzasadnić dlaczego wybrałam akurat te trzy utworySmile zapytam się jeszcze mojej polonistki co sądzi o pomyśle ukazania różnorodności twórczości Jacka ale jak wybrałam ten temat to zrobiła dziwną minę;/ Chyba nie jest jej ulubionym. Podobno to jest temat który można łatwo zrobić źle ... a ja bym chciała jak najelpiej ukazać twórczość tego świetnego poety!

A na czym Ty się skupiłaś? Jakie utwory wybrałas?
Odpowiedz
#30
Wolę rodzaj męski. ;-)

Temat brzmiał mniej więcej: Malarskie inspiracje w twórczości Jacka Kaczmarskiego. Zaprezentuj temat w oparciu o celowo dobrane przykłady. Klucz do wyboru wierszy? To, co lubię tak naprawdę. Mówiłem o Zesłaniu studentów wg obrazu Malczewskiego, o Upadku Ikara wg Bruegela, o Synu marnotrawnym wg Rembrandta i Kanapce z człowiekiem wg Linkego. Wymyśliłem sobie po prostu, że przedstawię inspiracje malarstwem polskim (Malczewski, Linke) i zagranicznym (Bruegel, Rembrandt) żeby pokazać "wszechstronność" zainteresowań malarskich. Poza tym bardzo lubię piosenki na podstawie tych właśnie obrazów, więc temat był jeszcze przyjemniejszy dla mnie.
"In the city od blinding lights..."

--------------------------
http://www.triadapoetica.art.pl
http://www.gentlemanschoice.pl
http://www.krest.pl
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  II Konkurs Wiedzy i Twórczości Poetyckiej Jacka Kaczmarskieg czapon 6 2,603 11-18-2013, 06:39 AM
Ostatni post: czapon
  [matura] Obraz Boga w poezji Jacka Kaczmarskiego Przemek 21 5,008 02-23-2013, 12:04 PM
Ostatni post: Luter
  [matura] Znane osobistości w tekstach Kaczmarskiego wiktor.piek 36 6,011 03-29-2012, 04:58 PM
Ostatni post: wiktor.piek
  [praca magisterska] Obraz Rosji w twórczości J.Kaczmarskiego russofil 2 1,108 06-04-2011, 06:27 PM
Ostatni post: MacB
  [matura] "Sławne postacie w tekstach Jacka Kaczmarskiego" nikodem 40 5,480 05-17-2011, 12:05 PM
Ostatni post: nikodem
  Aluzje malarskie, historyczne i kulturowe w tekstach Jacka kromkachleba 4 1,647 02-27-2011, 08:20 PM
Ostatni post: kromkachleba
  Matura Inspiracje literackie w utworach Jacka Kaczmarskiego Bogusław 46 7,127 01-02-2011, 06:44 PM
Ostatni post: stepniarz
  Obraz wojny w piosenkach Jacka Kaczmarskiego. Proszę o pomoc hoyo3 21 3,822 11-24-2010, 06:25 PM
Ostatni post: Alek
  "Pastisz w twórczości Jacka Kaczmarskiego" Nowhere Woman 33 5,790 05-10-2009, 11:35 AM
Ostatni post: basik
  Twórczość J. kaczmarskiego jako obraz oczekiwań i przemian. Karol_fm 15 2,407 04-23-2009, 09:02 AM
Ostatni post: piotrek

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości