Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[polski/matura] Portret współczesnego człowieka w poezji JK
#1
Pierwsza wersja mojego konspektu maturalnego. Wszelkie komentarze, uwagi, groźby i ogólnie krytyka mile widziane Wink
Literatura przedmiotu kompletnie kijowa, to wiem. Ale ciężko mi cokolwiek tam wpisywać, bo z niczego poza internetem nie korzystałam.
No i czy nie powinnam więcej tam napisać o tych wszystkich pierdołach, na które zwraca się uwagę w wierszach? Sytuację lityczną, wersyfikację, rytmizację, środki stylistyczne itp.?

Temat: Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego. Analizując wybrane utwory, przedstaw i oceń kreację bohatera literackiego.

I. Literatura podmiotu:

1. Kaczmarski Jacek, „Przyśpiewka bylejaka o europejskości Polaka”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/przyspiewka_bylejaka.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... lejaka.php</a><!-- m -->
2. Kaczmarski Jacek, „Odpowiedź na ankietę „Twój system wartości”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/o/odpowiedz_na_ankiete.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... nkiete.php</a><!-- m -->
3. Kaczmarski Jacek, „Postmodernizm”, [on-line], dostępny w Internecie: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze_alfabetycznie/kaczmarskiego/p/postmodernizm.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... ernizm.php</a><!-- m -->

II. Literatura przedmiotu:

1. Jaskuła Wojciech, „Człowiek przegrany w wierszach Jacka Kaczmarskiego”, Warszawa 2007.
2. Kasza Tomasz, „Człowiek w utworach Jacka Kaczmarskiego”, Kraków 1998.
3. Internet: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl">www.kaczmarski.art.pl</a><!-- w -->

III. Ramowy plan wypowiedzi:

1. Teza: Człowiek współczesny w poezji Kaczmarskiego przedstawiony jest negatywnie.
2. Kolejność prezentowanych treści:
a) Krótka informacja o Kaczmarskim – 22 marca 1957r. Warszawa; dziadek ułan, babcia – Inflanty; drugi dziadek komunista, babcia Żydówka; młodość- pasmo rozterek erotyczno-alk.; zaczyna tworzyć, wiele koncertów, omyłkowo Bard Solidarności; stan wojenny – Francja, koncerty; radio Wolna Europa; podróżuje, tworzy; dwójka dzieci, trzy małżeństwa; nałóg alkoholowy, leczenie; osiedlenie w Australii; marzec 2002r. – rak przełyku; kosztowne leczenie w Austrii, pomagają fani i przyjaciele; 17 marca 2004r. nagroda Fryderyka; 10 kwietnia 2004r. przegrywa z chorobą; pogrzeb 24 kwietnia – Warszawskie Powązki; zmarł mając 47 lat; pozostawił po sobie setki wierszy i piosenek.
b) „Postmodernizm”- prześmiewcza postawa wobec fil. post.; liryka roli, nie utożsamiamy autora z boh. lit.; moralizatorska postawa wobec adresata; nastrój beztroski, wesoły, swobodny; tytuł – wprowadzenie; wiek nieokreślony, bez znaczenia; doświadczenie życiowe; czł. wszystko wolno, niczym się nie przejmować, brak granic, nie próbować rozumieć, umieć; nie stawiać sobie zadań, nie wspinać się – można upaść; wiara jest nieważna, Boga nie ma; nie trzeba dokonywać wyborów, wszystko takie samo, zacieranie granic między dobrem a złem, uwolnienie od schematów moralnych; nie rozważać, nie dowodzić, nie wymyślać utopii, nie dyskutować; brak planów i marzeń; żyć chwilą, życie to gra; wyśmiać myślących inaczej; nie dać się wzburzyć; puenta – kiedy celem jest brak celu trzeba bardzo uważać – przypadkiem można osiągnąć jakiś cel; jedyna słuszna droga; język prosty, potoczny.
c) „Przyśpiewka (...)”- wiek boh. nieokreśl., nieważny; doświadczony; na początku ukazanie podejścia – nie chce mu się, wszystkim wkoło jest wszystko obojętne – jemu też powinno; nie zależy mu na jakości czegokolwiek; jeśli trzeba coś zrobić, to byle jak i byle mieć to za sobą; nie warto się męczyć, garbić, klęczeć - szkoda na to życia, nikt nie wyleczy nas z garbu, nie podniesie z klęczek, takich ludzi jest już i tak za dużo; nic nie jest warte wysiłku; żyć trickami i unikami, uciekać od obowiązków; zwrot do adresata – „Motylku” – boh. radzi adresatowi usiąść spokojnie i wyluzować się; miłość z byle kim, byle jak; pokusy lepszego świata – trzeba na nie pracować, a praca to kierat i zbieranie batów; prawdziwą sztuką jest zrobić coś małym kosztem, kombinować, kręcić i nie angażować się; życie to nie bajka, jednak nie należy się za bardzo przejmować; ignorować problemy; przesadna duma z bycia Polakiem, wielka dziejowa rola, poglądy Sarmatów; żyć łatwo i przyjemnie, z zyskiem; własne przemyślenia boh.; język prosty, potoczny, stylizowany na rap; tytuł – tematyka, sposób napisania – byle jak, obraz ogółu Polaków; nastrój bezstresowy, obojętny.
d) „Odpowiedź (...)”- wiek nieokreśl.; doświadczony; zmęczony życiem; nie interesuje go polit, lit.; stracił wiarę w ludzi; wyśmiewa relacje bijący-bity – a teraz razem; odporny na demagogię; nie chce o nic walczyć; negatyw. stos. do Kościoła, ludzie dla ludzi; izolacja od świata; nie dba o pieniądze, domy, kosztowności; gdy spotka ładną kobietę – wolna miłość; nie martwi się na zapas; HIV – zabije się; korzystanie z życia nie bacząc na konsekwencje; pozorne niewzruszenie – mimo tego czuje, że coś jest nie tak w jego wartościach i życiu, uspr. się – w naturze też tak jest, ma przykładzie drzew; nawet ci, którzy żyją bezgrzesznie czasem umierają zbyt szybko, boh. odpowiada na pyt. zawarte w tytule, przedstawia swój sys. wartości; ucieczka od nacisku, schematów.
Ocena: zdegradowanie wartości; upadek człowieczeństwa; brak ambicji i pracowitości; nie chciałabym tak żyć.
3. Wnioski:
a) Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
b) Człowiek w poezji Kaczmarskiego ucieka od schematów, moralności, kontroli, polityki – od ważnych spraw.
c) Człowiek w poezji Kaczmarskiego jest, niestety, bardzo bliski człowiekowi żyjącemu w świecie prawdziwym.

IV. Materiały pomocnicze:
a) Kartka z cytatami.
Odpowiedz
#2
Hmm...

Zastanawia dobór utworów - wszystkie z twórczości "późnej" - bardziej zdystansowanej
A co z całą galerią postaci z takiej Wojny Postu z Karnawałem?
Może Luter nie jest dobrym przykładem człowieka "współczesnego", ale tacy np. "Bankierzy", "Ja" czy nawet "Włóczędzy"?
Zresztą osadzenie utworu w konkretnych realiach nie powinno odbierać mu uniwersalnej wymowy...

Uważałbym też z generalizacjami we wnioskach - jeśli komisja zna dobrze twórczość JK, może łatwo wdać się w uzasadnioną polemikę.

Co do literatury podmiotu - można podać numery stron z antologii "Ale źródło wciąż bije" - jak już się ostatecznie zdecydujesz na utwory, z pewnością ktoś z forum poda Ci takie dane.

Pozdrawiam
Z.

P.S. Z konkretów jeszcze - przyjrzałbym się "Pejzażowi zimowemu" i "Traktacikowi o wyobraźni"
[size=85][i]Znaczyło słowo - słowo, sprawa zaś gardłowa
Kończyła się na gardle - które ma się jedno;
Wtedy się wie jak życie w pełni posmakować,
A ci, w których krew krąży - przed śmiercią nie bledną.[/i][/size]
Odpowiedz
#3
Dobór może rzeczywiście średnio "obiektywny" względem tematu, pewnie dlatego, że po prostu lubię te utwory i jednocześnie spełniają one kryterium "człowiek współczesny".
Brałam na początku pod uwagę: "Ja", "Włóczędzy", "Syn marnotrawny", "Pejzaż zimowy" "Siedem grzechów głównych" i kilka innych, ale jak na razie stanęło na tamtych trzech.
Wnioski bardzo zgeneralizowane, to fakt. Z komisją chętnie podyskutuję Wink
Odpowiedz
#4
Salome napisał(a):Dobór może rzeczywiście średnio "obiektywny" względem tematu, pewnie dlatego, że po prostu lubię te utwory i jednocześnie spełniają one kryterium "człowiek współczesny".
Ale to niczego nie uzasadnia. Temat brzmi "Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego", a nie na przykład "Jeden z obrazów współczesnego człowieka w poezji JK". Przy tak dobranych utworach rozwijasz temat w krzywym zwierciadle, a na końcu wysnuwasz wnioski uogólniające wybrane przykłady na całą poezję JK! Nie widzisz fałszu, jaki zionie z takiego opracowania? Praca nie na temat oceniana jest, zdaje się, na niedostateczny, a tu jest gorzej niż nie na temat! Abstrahuję oczywiście od tego, że z dużym prawdopodobieństwem nikt w komisji nie będzie miał pojęcia o JK, jak również nikomu nie będzie zależało na czymś więcej poza tym, żeby egzamin przebiegł w miarę szybko i bezboleśnie. W każdym razie Twoje podejście do tematu jest absolutnie nie do przyjęcia, bo go okropnie fałszuje, a wnioski zakłamują prawdę.

Jeśli już trzymamy się późnej twórczości, to przyczynkiem do Twojego tematu mogą być również takie utwory jak:

Traktacik o wyobraźni
Landszaft z kroplą krwi
Powtórka z Odysei
Pytania retoryczne
Autoportret z psem


Masz rację, że portret współczesnego człowieka w poezji JK jest też taki, jak w wybranych przez Ciebie utworach, ale nie tylko taki - czego przy tak a nie inaczej sformułowanym temacie po prostu nie wolno Ci pominąć.
Odpowiedz
#5
Fakt, ja potraktowałam ten temat tak, że "mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać". Jednak nie sądzę, aby ktokolwiek z komisji zwrócił uwagę na to, że jest to pokazanie tylko jednego z wielu obrazów współczesnego człowieka w poezji JK, a nawet jeśli ktoś zwróci - cóż, mój problem. Traktując zagadnienie pod tym kątem ("mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać") chyba nie zionie ono fałszem, nie jest nie do przyjęcia i nie zakłamuje prawdy?
Odpowiedz
#6
Salome napisał(a):Traktując zagadnienie pod tym kątem ("mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać") chyba nie zionie ono fałszem, nie jest nie do przyjęcia i nie zakłamuje prawdy
Tak, ale wtedy nie możesz formułować wniosków uogólniających, w rodzaju: "Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania", tylko raczej: "Człowiek w wybranych przeze mnie utworach Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania".
Odpowiedz
#7
Salome napisał(a):Portret współczesnego człowieka w poezji J. Kaczmarskiego. Analizując wybrane utwory, przedstaw i oceń kreację bohatera literackiego.
Zastanawiam się, czy wyróżnione sformułowanie może być podstawą do ujęcia tematu w wybrany przez Ciebie sposób ("jeden z obrazów")...
Moim zdaniem takie podejście jest dość ryzykowne (choć oczywiście nie da się przedstawić całościowej wizji człowieka u JK na podstawie analizy kilku utworów)
Co do generalizacji - widzę, że zgadzamy się z Lutrem.

Pozdrawiam
Z.
[size=85][i]Znaczyło słowo - słowo, sprawa zaś gardłowa
Kończyła się na gardle - które ma się jedno;
Wtedy się wie jak życie w pełni posmakować,
A ci, w których krew krąży - przed śmiercią nie bledną.[/i][/size]
Odpowiedz
#8
Luter napisał(a):Tak, ale wtedy nie możesz formułować wniosków uogólniających, w rodzaju: "Człowiek w poezji Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania", tylko raczej: "Człowiek w wybranych przeze mnie utworach Kaczmarskiego nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania".
Dzięki, przydatna rada, zmienię te kilka słów.
Zeratul napisał(a):Zastanawiam się, czy wyróżnione sformułowanie może być podstawą do ujęcia tematu w wybrany przez Ciebie sposób ("jeden z obrazów")...
Z ciekawości nie wspomnę o tym nauczycielce, pewnie nawet nie zauważy tej niezgodności z tematem.
Odpowiedz
#9
Zeratul napisał(a):ale tacy np. "Bankierzy"
Ano, szczególnie
Cytat:Ale niewypłacalny!
Kryzys pożarł gwarancję i sumę!
Smile
[size=85]My chcemy Boga w rodzin kole,
W troskach rodziców, dziatek snach.
My chcemy Boga w książce, w szkole,
W godzinach wytchnień, w pracy dniach.
[/size]
[b]"Poza Kościołem NIE MA zbawienia"[/b]
Odpowiedz
#10
Salome napisał(a):Dzięki, przydatna rada, zmienię te kilka słów.
myślę, że Lutrowi chodziło raczej o zmianę kilku utworów, bo nie wspominając o innych sposobach portretowania ludzkości współczesnej wykazujesz co najmniej złą wolę, spłycasz temat i zakrawa to na ignorancję. ale przede wszystkim sama idealnie wpisujesz się w swoją hipotezę:
Salome napisał(a):a) Człowiek ... nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
Odpowiedz
#11
Salome napisał(a):Fakt, ja potraktowałam ten temat tak, że "mogę sobie wybrać jeden z obrazów i go opisać".
Czytanie ze zrozumieniem (jakby jednak trzeba było wytłumaczyć dogłębniej - nie twierdzę, że Kaczmarski TYLKO źle pisał o człowieku współczesnym).
stepniarz napisał(a):przede wszystkim sama idealnie wpisujesz się w swoją hipotezę: a) Człowiek ... nie dba o nic, wszystko robi byle jak, bez zaangażowania.
To jest dopiero generalizacja (i kąśliwa uwaga w jednym, wow)! Dzięki za cynk, muszę odmienić moje życie i przestać robić wszystko bez zaangażowania Big Grin
Odpowiedz
#12
Zbrozło napisał(a):
Zeratul napisał(a):ale tacy np. "Bankierzy"
Ano, szczególnie
Cytat:Ale niewypłacalny!
Kryzys pożarł gwarancję i sumę!
Smile
Jak zawsze ponadczasowo Smile
Odpowiedz
#13
Salome napisał(a):Dzięki za cynk, muszę odmienić moje życie i przestać robić wszystko bez zaangażowania
nic nie musisz. czytać postów ze zrozumieniem, słuchać rad, być kreatywna, mieć poczucia humoru, szukać własnej drogi... etc. wszystko to możesz móc lub chcieć.
Odpowiedz
#14
Tobie za to, z całym szacuneczkiem, polecam czytanie postów ze zrozumieniem Smile
Odpowiedz
#15
dobrze mamo
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  matura - temat - Jacek Kaczmarski – poeta i bard. Zaprezentuj sylwetkę twórcy, analizując jego dorobek artystyczny. Ol95 1 1,961 01-10-2015, 09:44 AM
Ostatni post: Zbrozło
  [matura]Moja praca. Prośba. ciokal 10 3,995 04-15-2014, 07:06 PM
Ostatni post: ciokal
  [matura] "Lalka, czyli polski pozytywizm" i "Dzieci Hioba" Alicja 3 2,293 02-28-2014, 08:29 PM
Ostatni post: Alicja
  [matura] Czołg i Luter Zbrozło 17 5,414 05-19-2013, 05:13 PM
Ostatni post: liptus
  [matura] Inspiracje literackie i malarskie w poezji J. K. Zbrozło 3 1,966 04-03-2013, 04:56 PM
Ostatni post: Kuba Mędrzycki
  [matura] Obraz Boga w poezji Jacka Kaczmarskiego Przemek 21 5,890 02-23-2013, 12:04 PM
Ostatni post: Luter
  [Matura] Jak tworzą się zbrodniarze - prośba o pomoc Aneta 14 4,547 02-05-2013, 08:09 PM
Ostatni post: Aneta
  Rola współczesnego barda WishGranter 3 2,179 11-04-2012, 09:32 AM
Ostatni post: WishGranter
  [matura] Znane osobistości w tekstach Kaczmarskiego wiktor.piek 36 6,991 03-29-2012, 04:58 PM
Ostatni post: wiktor.piek
  matura-inspiracje historyczne i literackie w twórczości JK. Alis 5 1,725 10-13-2011, 10:12 PM
Ostatni post: M.S.

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości