Liczba postów: 237
Liczba wątków: 14
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
W tekście "Rejtana..." dopatrzyłem się błędu. Znajduje się on w tym miejscu.
"Tuż obok loży, gdzie wśród dam zająłem miejsce
Szaleniec jakiś (niezamożny, sądząc z szat)
Trójbarwną wstążkę w czapce wzniósł i szablę w pięści-
Zachodnich myśli wpływu niewątpliwy ślad"
Kaczmarski opisał trójbarwną wstążkę w czapce szlachcica (której na obrazie się nie dopatrzyłem-to raz) ale zwróćmy uwagę na czas. Prostest Rejtana miał miejsce w roku 1773, a trójbarwna wstążka (do białego koloru lilii królewskeij dodano barwy Paryża) jest symbolem Rewolucji Francuskiej, która wybuchła 14 lipca 1789. Wcześniej nie używano tych kolorów. Więc mamy różnicę 16 lat. Troszkę dziwna sprawa nie sądzicie?
Yet we lost though, again...
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
Liczba postów: 237
Liczba wątków: 14
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Dziękuje za objaśnienie. Kierowała mną ciekawość czy są to błędy Matejki cz JK bo nie mogłem faktycznie dobrej reprodukcji dostać (a ten mały szkopuł przede wszystkim przykuł moją uwagę).Jeszcze raz serdecznie dziękuję i pozdrawiam.
Yet we lost though, again...
Liczba postów: 73
Liczba wątków: 12
Dołączył: Oct 2005
Reputacja:
0
Olaff22 napisał(a):Po piate, powyżej wymienione błędy tojeszcze nie wszystkie. To tylko główne, najcześciej wskazywane. Matejko często nie trzymał się realiów historycznych. I to nie tylko na tym jednym. Pamiętam, że kiedyś czytałem o rozmaitych nieścisłościach na obrazie "Bitwa pod Grunwaldem". Okazuje się, że np., że walczący używają kopii turniejowych a nie bojowych. To podobno wielka różnica. Ja się na uzbrojeniu słabo znam. Poza tym historyczne postacie (Witold, Konrad) nie mają na głowie hełmów! Każdy rycerz ruszający do boju zakładał go, gdyż walka z gołą głową była zbyt ryzykowna.
"Oj nie można rzeczy wielu, kiedy celem jest brak celu."
Liczba postów: 55
Liczba wątków: 0
Dołączył: Sep 2005
Reputacja:
0
Panowie! Matejko narobił tych "błędów" dot. Grunwaldu nie tyle z ignorancji, co raczej rozmyślnie. To w dużej mierze obraz alegoryczny dotyczący Polski i jej historii. Zwróćcie uwagę np. na włócznię św. Maurycego w dłoniach piechura mierzącego nią w wielkiego mistrza itd. itp.
Ty, który słuchasz jak się słucha baśni
Albo wyblakły odczytujesz napis
Nie wierzysz... Uśmiech twoją twarz rozjaśnił
Bo tyś się dawno już z tej studni napił.
Liczba postów: 73
Liczba wątków: 12
Dołączył: Oct 2005
Reputacja:
0
Ja nic nie mam do sprawy tych hełmów, gdyż wiadome jest, iż Matejko chciał nam przestawić głównych bohaterów a gdyby mieli zakute głowy to byłoby bardzo trudno, czy nawet niemozliwością rozróżnić ich z tłumów. Jest to po prostu nie rzucający się, aczkolwiek dla niektórych (szczególnie fanatyków średniowiecza) istotny fakt.
"Oj nie można rzeczy wielu, kiedy celem jest brak celu."
Liczba postów: 18
Liczba wątków: 0
Dołączył: Nov 2005
Reputacja:
0
Z resztą z tego co czytałam Kaczmarski specjalnie zwrócił uwagę na ten błąd chcąc uświadomić słuchaczom błąd samego Matejki  Tak więc mistrz wytyka tu błędy mistrzowi. Uważam z resztą że ,, Rejtan czyli raport ambasadora" jest absolutnie genialnym utworem jesli chodzi o opis obrazu za pomocą słów. zawsze mnie urzeka że kaczmarski nic w nie zmienił poza perspektywą oglądania tej sceny - a wyszło zupełnie co innego.
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
cara napisał(a):Z resztą z tego co czytałam Kaczmarski specjalnie zwrócił uwagę na ten błąd chcąc uświadomić słuchaczom błąd samego Matejki  A gdzie czytałaś o takiej postawie JK względem dzieła Matejki ? Pytam, bo sam bym chętnie przeczytał :-)
Liczba postów: 18
Liczba wątków: 0
Dołączył: Nov 2005
Reputacja:
0
A to będzie problem ale zasadniczo rzecz biorąc czytac o tym mogła w trzech miejscach - Albo w ksiazce ,, Kaczmarski w świecie tekstów" albo w jednym z dwóch wyiadów z nim ( jeden z rzeczpospolitej drugi bardzo stary). Ewnetualnie mogło to być w któryms z podsumowań jego twórczosci po jego śmierci - ale wtedy nie podam ci dokładnie z której gazety. Przed maturą sporo się naczytałam i nie pamiętam już dokałdnie co gdzie znalazłam
Liczba postów: 5,038
Liczba wątków: 103
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Znalazłem w sieci coś , co może pomóc w słuchaniu.
Znajdzie się słowo na każde słowo
Liczba postów: 2,726
Liczba wątków: 61
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Ale ten komentarz jest dosyc ciekawy. Czy ktoś może to potwierdzic ?
"Hmm. Po pierwsze Michał Poniatowski nie był jeszcze prymasem, po drugie na sejmie rozbiorowym nie było Branickiego - był za granicą i nie był jeszcze hetmanem. Ambasadorem rosyjskim był Stackelberg. Stanisław August Poniatowski solidaryzował się z Rejtanem. Szczęsny Potocki w tym czasie był jeszcze nieszkodliwy, podobnie z resztą jak Branicki. Obraz co prawda piękny, ale tworzy nieco fałszywy obraz wydarzenia.
Piotro [piotro@poczta.wprost.pl], 11-03-2004, 17:04"
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Liczba postów: 4,800
Liczba wątków: 90
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
lodbrok napisał(a):Ale ten komentarz jest dosyc ciekawy. Czy ktoś może to potwierdzic ? Cześć,
ja znalazłem tyle (w trzydziestotomówce, biografii SAP aut. K. Zienkowska, "Mój przyjaciel król" aut. J. Hen):
- gest Rejtana to 19.04.1773
- Stackelberg był wtedy ambasadorem, Repnin był ambasadorem do 1769.
- M. Poniatowski został prymasem w 1785
- Branicki hetmanem - 1774 (choć wikipedia (1) podaje, że w 1773 został hetmanem polnym koronnym, zaś w 1774 - wielkim), uczestniczył w sejmie 1773-75, ale czy akurat w dniu demonstracji Rejtana był na miejscu - nie wiem. Z tego, co pisze Hen - wynika, że nie wrócił jeszcze z Francji.
- król miał ponoć powiedzieć Reytanowi "Idź, waćpan, i czyń, co ci sumienie podpowiada" (Hen) lub "co Bóg, sumienie i prawa radzą - czyńcie" (Zienkowska). Czy to znaczy, że się z nim solidaryzował? Obaj dążyli do uratowania Polski, lecz każdy inną widział drogę.
Król przystąpił wówczas do konfederacji, co jak sądzę było sprzeczne z planami Rejtana.
Wracajac do opisu - skoro autor wybiega kilka lat do przodu umieszczając na obrazie trójbarwną wstążke, to rownie dobrze może ukazać inne postacie w ich późniejszych rolach. Z tego, co pisał Paweł Konopacki to znajdujemy tam sporo tego typu nieścisłości.
(1) <!-- m --><a class="postlink" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Franciszek_Ksawery_Branicki">http://en.wikipedia.org/wiki/Franciszek ... y_Branicki</a><!-- m -->
Liczba postów: 54
Liczba wątków: 0
Dołączył: Jan 2006
Reputacja:
0
Witam,
myślę, że troszkę bez sensu to wyszukiwanie nieścisłości u JM, które powtórzył JK.
To alegoryczno - historyczny obraz a nie zdjęcie dokumentacyjne. W "Bitwie pod Grunwaldem" tez masa pozornych anachronizmów, w innych obrazach Mistrza Jana też. Znając jego wiedzę historyczną, zwłaszcza dotyczącą drobiazgów i szczegółów, kostiumów, uzbrojenia, ornamentów, heraldyki itp można mieć pewność, że te "błędy"
były świadome, i czemuś służyły.
Także przy klasycznej erudycji JK wiadomo, że musiał On sobie zdawać sprawę z pozornych nieścisłości w opiewanych obrazach, a powtarzał je bo wiedział czemu służą.
Nikt nie wydziwia nad dziełem Linkego, a w końcu kto to widział taki autobus? Wtedy jeżdziły po Warszawie Chaussony, Chewrolety i Leylandy. Takie nie!
pozdrawiam
Liczba postów: 10
Liczba wątków: 1
Dołączył: Mar 2007
Reputacja:
0
swoją prezentacje maturalną oparłem w dużej mierze na tym obrazie...
i przygotowałem taki "pokaz"
<!-- m --><a class="postlink" href="http://youtube.com/watch?v=k0yq5MpbxWs">http://youtube.com/watch?v=k0yq5MpbxWs</a><!-- m -->
Liczba postów: 510
Liczba wątków: 8
Dołączył: Nov 2006
Reputacja:
0
fajna kompilacja 
a tak OT może mi ktoś powiedzieć co to jest za motyw, który gra Łapiński pod koniec Rejtana (dokładnie w 2:46-8  ). Kojarzę to ale za nic nie mogę sobie przypomnieć skąd.
Liczba postów: 2,154
Liczba wątków: 43
Dołączył: Mar 2005
Reputacja:
0
No "Hej sokoły"
[b][size=80]"Ty przed Tobą świat,
za Tobą ja,
a za mna już nikt."[/size][/b]
Liczba postów: 510
Liczba wątków: 8
Dołączył: Nov 2006
Reputacja:
0
no rzeczywiście :torba:
Liczba postów: 2,154
Liczba wątków: 43
Dołączył: Mar 2005
Reputacja:
0
Nie martw się, też miałem z tym problem  )
[b][size=80]"Ty przed Tobą świat,
za Tobą ja,
a za mna już nikt."[/size][/b]
Liczba postów: 2,038
Liczba wątków: 68
Dołączył: Mar 2007
Reputacja:
0
nie no, przecież przy "Ogniem i mieczem" Hoffmana "Hej sokoły" tak osaczały dokoła, że jak usłyszałam je u Kaczmara, to się przeraziłam: i on przeciwko mnie....  Tzn. nie mam nic do piosenki samej w sobie, ale w nadmiarze wszystko podobno szkodzi
Liczba postów: 1,706
Liczba wątków: 18
Dołączył: Feb 2006
Reputacja:
0
jodynka napisał(a):ale w nadmiarze wszystko podobno szkodzi Oprócz Kaczmarskiego oczywiście
Liczba postów: 2,038
Liczba wątków: 68
Dołączył: Mar 2007
Reputacja:
0
no oczywix
Liczba postów: 158
Liczba wątków: 7
Dołączył: Jan 2006
Reputacja:
0
Mógłby ktoś pomóc w rozszyfrowaniu wszystkich cytatów muzycznych w Rejtanie. Mam wrażenie, że jest tam coś poza "Marsylianką" (było"Miedzynarodówką") i "Sokołami". Niestety moje nieosłuchanie muzyczne i wypadek z dzieciństwa w zoo nie pozwalają mi tego wychwycić.
Z góry dzięki za pomoc
Pozdrawiam
PiGi
To - jakimi słowami język twój cię stwarza,
Gdy wydajesz na ludzi wyroki portretów -
Czy chwali i obraża, czy z lękiem - obnaża -
Różni mowę trybunów od mowy poetów.
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
pgawliczek napisał(a):"Miedzynarodówką" MIędzynarodówka to chyba w innej piosence - Karmanioli??
[b][color=#000080]Warszawskie bubki, żygolaki
Z szajka wytwornych pind na kupę,
I ty, co mieszkasz dziś w pałacu,
A srać chodziłeś pod chałupę,
Ty, wypasiony na Ikacu -
całujcie mnie wszyscy w dupę.[/color][/b]
Liczba postów: 158
Liczba wątków: 7
Dołączył: Jan 2006
Reputacja:
0
No tak! Co mi do łba strzeliło z tą "Międzynarodówką"? :ups: Wszak miałem na myśli "Marsyliankę". Wszem i wobec ogłaszam, że się kajam. Siedzę we włosienicy przed komputerem i posypuję głowę popiołem. Ała :o Zapomniałem ostudzić.
Więc umie ktoś rozszyfrować coś więcej?
Dzięki za zwrócenie uwagi na ten błąd.
Pozdrawiam
PiGi
To - jakimi słowami język twój cię stwarza,
Gdy wydajesz na ludzi wyroki portretów -
Czy chwali i obraża, czy z lękiem - obnaża -
Różni mowę trybunów od mowy poetów.
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
pgawliczek napisał(a):Wszak miałem na myśli "Marsyliankę"  "Marsylianka" tez jest w "Karmanioli". Tam na końcu jest jaby miks tych dwóch pieśni.
W 'Rejatnie" jest chyba tylko cytat z "Sokołów"
[b][color=#000080]Warszawskie bubki, żygolaki
Z szajka wytwornych pind na kupę,
I ty, co mieszkasz dziś w pałacu,
A srać chodziłeś pod chałupę,
Ty, wypasiony na Ikacu -
całujcie mnie wszyscy w dupę.[/color][/b]
Liczba postów: 4,800
Liczba wątków: 90
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):W 'Rejatnie" jest chyba tylko cytat z "Sokołów" Jeżeli dobrze pamiętam to "Marsylianka" jest gdzieś między słowami "trójbarwną wstążkę..." a "...niewątpliwy ślad".
Zapewne zależy to od wykonania. Ja mam na myśli wersję "muzealną".
Liczba postów: 158
Liczba wątków: 7
Dołączył: Jan 2006
Reputacja:
0
Jaśko napisał(a):Jeżeli dobrze pamiętam to "Marsylianka" jest gdzieś między słowami "trójbarwną wstążkę..." a "...niewątpliwy ślad". Zgadza się. wydaje mi się jednak, że zaczynając od strofy czwartej, kiedy następuje zmiana tempa muzyki, to każda następna parzysta zaczyna się inaczej i jest tam przemycony jakiś cytacik muzyczny. Niestety przyszyli mi ucho od faceta, który wpadł do wybiegu dla słoni, po tym jak moje odgryzła olbrzymia Nenufara.
Nic może ktoś z naszych muzykologów będzie coś słyszał.
Łączący wyrazy szacunku
PiGi
To - jakimi słowami język twój cię stwarza,
Gdy wydajesz na ludzi wyroki portretów -
Czy chwali i obraża, czy z lękiem - obnaża -
Różni mowę trybunów od mowy poetów.
Liczba postów: 6,575
Liczba wątków: 60
Dołączył: Oct 2009
Reputacja:
0
pgawliczek napisał(a):kiedy następuje zmiana tempa muzyki, to każda następna parzysta zaczyna się inaczej i jest tam przemycony jakiś cytacik muzyczny. hmmm, cóż, nie będe się upierał - może czegoś nie słyszę (co mi się czasami zdarza  ) ale wydaje mi się, że w dwóch wersjach zagranych przez Trio, których to wersji właśnie przesłuchałem, nie ma innego wyraźnego cytatu, poza "Sokołami"
Jaśko napisał(a):eżeli dobrze pamiętam to "Marsylianka" jest gdzieś między słowami "trójbarwną wstążkę..." a "...niewątpliwy ślad". rozumiem, że chodzi Ci o ten fragment:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://mallorn.ii.uj.edu.pl/kaczmarski/konop/public/Rejtan2.mp3">http://mallorn.ii.uj.edu.pl/kaczmarski/ ... ejtan2.mp3</a><!-- m --> ?
Bo ja wiem, czy to można pociągnąć pod "Marsyliankę"?
Cytat ewidentny jest tu:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://mallorn.ii.uj.edu.pl/kaczmarski/konop/public/Rejtan3.mp3">http://mallorn.ii.uj.edu.pl/kaczmarski/ ... ejtan3.mp3</a><!-- m -->
to są własnie rzeczone 'Sokoły"
Jest też w 'Rejtanie" rodzaj przerywnika muzycznego:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://mallorn.ii.uj.edu.pl/kaczmarski/konop/public/Rejtan1.mp3">http://mallorn.ii.uj.edu.pl/kaczmarski/ ... ejtan1.mp3</a><!-- m -->
ale to jest po prostu fragment melodii "Rejtana" - czy przy okazji jest to z czegoś cytat? Nie wiem. Jeśli tak, to ja nie znam tej piosenki.
[b][color=#000080]Warszawskie bubki, żygolaki
Z szajka wytwornych pind na kupę,
I ty, co mieszkasz dziś w pałacu,
A srać chodziłeś pod chałupę,
Ty, wypasiony na Ikacu -
całujcie mnie wszyscy w dupę.[/color][/b]
Liczba postów: 4,800
Liczba wątków: 90
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Paweł Konopacki napisał(a):Bo ja wiem, czy to można pociągnąć pod "Marsyliankę"? Zaraz zaraz, ustalmy może, o czym mówimy. Ja mam na myśli to:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.marseillaise.org/audio/mireille_mathieu_-_la_marseillaise.mp3">http://www.marseillaise.org/audio/mirei ... llaise.mp3</a><!-- m -->
nie zaś:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.iet.ntnu.no/~makarov/temporary_url_20060919zkkfg/internationale-ru2.mp3">http://www.iet.ntnu.no/~makarov/tempora ... le-ru2.mp3</a><!-- m -->
|