podrzucam uzupełnienie do listy podręczników, w których wspomniano o Jacku.
Aleksander Nawarecki, Dorota Siwiecka - Przeszłość to dziś. Klasa II liceum i technikum, część 1, wydanie II, 2004. Strona 174, tekst Murów i pytania do niego. Wydawnictwo STENTOR, Warszawa.
pozdrawiam i przy okazji mam nadzieję, że w tym roku ponownie odbędzie się koncert w Przemyślu!
Liczba postów: 84
Liczba wątków: 9
Dołączył: Aug 2005
Reputacja:
0
O podręczniku który Jacek trzyma na tym zdjęciu też chyba należałoby wspomnieć. O ile wiem jest w nim kilka wierszy Jacka.
Witold Bobiński, Anna Janus-Sitarz, Bogusław Kołcz, "Barwy epok. Kultura i literatura".Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum
WSiP, Warszawa, Aleje Jerozolimskie 136, 2003
Są trzy części z tej serii. Jeżeli uda mi się dowiedzieć jakie utwory są zamieszczone w poszczególnych częściach to zaraz to dopiszę.
W cześci drugiej są "Mury" i "Pan Kmicic"
"...Ja wolę skok
Przez blask i mrok
Na tyczce drwin, bez zbędnych zwłok
Nad każdym błotem śmignąć i nad każdym gnojem..."
Liczba postów: 2,154
Liczba wątków: 43
Dołączył: Mar 2005
Reputacja:
0
"Historia dla maturzysty" /liceum / (ale nic więcej nie wiem, bo gdzieś mi książka zaginęła.
Była "Wiosna", "Zesłanie studentów" i coś jeszcze...
[b][size=80]"Ty przed Tobą świat,
za Tobą ja,
a za mna już nikt."[/size][/b]
Liczba postów: 858
Liczba wątków: 21
Dołączył: Jan 2006
Reputacja:
0
młoda napisał(a):Przeszłość to dziś. Klasa II liceum i technikum w części III też jest conieco Przeszłość to dziś. Klasa III liceum i technikum. Dalszymi danymi nie dysponuję, bo już się książki pozbyłem. Strona 146 albo 169 (dokładnie nie pamiętam). Zdjęcie Jacka na jednym z koncertów i krótki podpis pod zdjęciem.
Liczba postów: 1,367
Liczba wątków: 23
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
mejdejo napisał(a):w części III też jest conieco Przeszłość to dziś. Klasa III liceum i technikum. Dalszymi danymi nie dysponuję, bo już się książki pozbyłem. Strona 146 albo 169 (dokładnie nie pamiętam). Zdjęcie Jacka na jednym z ko Ja gdzieś jeszcze mam chyba. Poszukam.
śni inny byt jurajski gad
Liczba postów: 2,726
Liczba wątków: 61
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
To szukajcie, dajcie dokładne opisy i jeśli można - skany okładek .
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Liczba postów: 1,367
Liczba wątków: 23
Dołączył: Dec 2005
Reputacja:
0
Hehe. Już chciałam skanować, patrzę, a tu skanera nie ma :ups: muszę częściej bywać w domu...
śni inny byt jurajski gad
Liczba postów: 84
Liczba wątków: 9
Dołączył: Aug 2005
Reputacja:
0
Uzupełnienie:
Skan okładki podręcznika o którym mowa w pierwszym moim poście i autograf Jacka w tymże podręczniku.
Skany udostępnione dzięku uprzejmości Pana Bogusława Kołcza.
"...Ja wolę skok
Przez blask i mrok
Na tyczce drwin, bez zbędnych zwłok
Nad każdym błotem śmignąć i nad każdym gnojem..."
Liczba postów: 4,748
Liczba wątków: 613
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Jeszcze miejsce i rok wydania
Liczba postów: 84
Liczba wątków: 9
Dołączył: Aug 2005
Reputacja:
0
Dopisałem
"...Ja wolę skok
Przez blask i mrok
Na tyczce drwin, bez zbędnych zwłok
Nad każdym błotem śmignąć i nad każdym gnojem..."
Liczba postów: 4,748
Liczba wątków: 613
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Mam nadzieję, że się nie powtórzę :]
Janusz Detka, Małgorzata Jas, Język polski. Przygoda z czytaniem. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 2 (gimnazjum), wyd. Mac - Powtórka z Odysei (dział: Poszukiwanie sensu życia).
Janusz Detka, Małgorzata Jas, Język polski. Przygoda z czytaniem. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 3 (gimnazjum), wyd. Mac - Dwie skały (dział: Co to będzie? zaczynający się fragmentem Apokalipsy)
Reszty danych na razie nie mam
Liczba postów: 106
Liczba wątków: 5
Dołączył: Apr 2005
Reputacja:
0
Cześć!
Skierowano mnie tutaj (przynajmniej mam taką nadzieję, że w to miejsce), ponieważ mam dwa podręczniki, w których wspomina się o Jacku Kaczmarskim:
Nawrecki Aleksander, Dorota Siwicka, Przeszłość to dziś. Część I, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2004, ISBN 83-86018-88-7, s. 174-175. Jest to podręcznik przeznaczony do II klasy szkoły średniej. Tutaj konkretnie chodzi o "Mury". Zamieszczony jest cały utwór, a na marginesie dodane są dwie notki:
1. "Jacek Kaczmarski (1957-2004) - autor pieśni wykonywanych z akompaniamentem gitary, nawiązujących do romantycznej tradycji patriotycznej. Choć często posługiwał się kostiumem historycznym, nazywano go <bardem `Solidarności`> czy <bardem czasów stanu wojennego>. Jego piosenki krążyły powielane domowym sposobem, a <Mury> stały się hymnem ówczesnej opozycji."
2. To przypis do tytułu "Mury", w którym objaśnione jest: "Utwór jest nawiązaniem do pieśni katalońskiego barda Lluisa Llacha [liuis liach], przeciwnika dyktatury generała Franco."
----------------------------------------------------------------
Kopciński Jacek, Przeszłość to dziś, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2005, ISBN 83-86018-88-7, s. 149. Jest to podręcznik z tej samej serii co powyższy, ale jest on przeznaczony do III klasy szkoły średniej. Nie widnieje to w nazwie, więc nie odnotowałem w bibliografii.
W tym podręczniku zamieszczone jest zdjęcie Jacka Kaczmarskiego zrobione w czasie koncertu, a fotografia opatrzona jest opisem: "W stanie wojennym Polacy przypomnieli sobie o powstaniach i okupacji; podobnie jak ich ojcowie, gromadzili się teraz w kościołach i prywatnych mieszkaniach, by rozmawiać, śpiewać patriotyczne pieśni i słuchać zakazanej poezji. Bardem podziemnej <Solidarności> był Jacek Kaczmarski (1957-2004), poeta i pieśniarz. Wykonywane przez niego utwory - zwłaszcza Mury i Zbroja - podczas stanu wojennego odgrywały rolę protest songów. Na zdjęciu: koncert Jacka Kaczmarskiego"
-------------------------------------
Jeżeli znajdę coś jeszcze (widziałem wzmiankę o Kaczmarze w podręczniku do historii, który bezproblemowo zdobędę i w jeszcze jakimś podręczniku do j. polskiego, którego mogę nie dać rady zdobyć, ale nazywał się chyba "To lubię!"), to postaram się szybko dać znać.
Widziałem, że już coś było wspominane o podręcznikach "Przeszłość to dziś", ale informacji nigdy za wiele.
Pozdrawiam
Tryumf, to tryumf - to tylko jest istotne -
Ty i tylko ty - bo jesteś łotrem!
Liczba postów: 2,726
Liczba wątków: 61
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Jakbyś jeszcze zrobił skany okładek tych podręczników, to byłoby super
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Liczba postów: 1,409
Liczba wątków: 35
Dołączył: Jul 2005
Reputacja:
0
Don_Pedro napisał(a):Utwór jest nawiązaniem do pieśni katalońskiego barda Lluisa Llacha [liuis liach], przeciwnika dyktatury generała Franco." O ile mi wiadomo - nazwisko czyta się, zapisuję w uproszczeniu, bez transkrypcji - [liak]
Liczba postów: 106
Liczba wątków: 5
Dołączył: Apr 2005
Reputacja:
0
lodbrok napisał(a):Jakbyś jeszcze zrobił skany okładek tych podręczników, to byłoby super Nie ma sprawy - w niedługim czasie zeskanuję te trzy strony.
Karol napisał(a):O ile mi wiadomo - nazwisko czyta się, zapisuję w uproszczeniu, bez transkrypcji - [liak] Ja tylko cytowałem - nie było w tych cytatach żadnych moich dopowiedzeń (czy raczej dopisań...). Mniejsza z tym - nic od siebie nie dodawałem, więc umywam ręce.
Jeżeli jeszcze coś znajdę, to zamieszczę stosowne informacje.
Pozdrawiam
Skany już są - jakość bardzo średnia, ale rozmiar przystępny dla każdego, więc jeżeli ktoś chciałby jakościowo lepsze skany, to mam i szybko wysyłam (przynajmniej się staram).
Pozdrawiam
Tryumf, to tryumf - to tylko jest istotne -
Ty i tylko ty - bo jesteś łotrem!
Liczba postów: 2,726
Liczba wątków: 61
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Chwali Ci się . Jeśli możesz to wyślij je do Arta, Ani lub do mnie. Mogą być te lepsze bo to będzie materiał na stronę, więc lepiej żeby było coś widać . Zrobiłeś tylko skany stron, czy również pierwszej strony okładki?
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Liczba postów: 106
Liczba wątków: 5
Dołączył: Apr 2005
Reputacja:
0
No to zrobione i wysłane. Jako że Twój mail, Lodbroku, był najbliżej, to wysłałem to wszystko (konkretne strony i okładki) do Ciebie.
Pozdrawiam
Tryumf, to tryumf - to tylko jest istotne -
Ty i tylko ty - bo jesteś łotrem!
Liczba postów: 2,726
Liczba wątków: 61
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Dzięki jeszcze raz . Wszystko otrzymałem.
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Liczba postów: 4,748
Liczba wątków: 613
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Anna Landau-Czajka, Włodzimierz Mędrzecki, Poznajemy świat wokól nas. Zeszyt ćwiczeń. Historia i społeczeństwo, klasa VI, wyd. WSiP, Warszawa 2004, s. 38.
Okładka
Temat: Jednostka i tłum.
Ćwiczenie 4 (z gwiazdką )
Przeczytaj zamieszczony tekst, a następnie odpowiedz na pytania.
Jacek Kaczmarski Mury (fragment)
"On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt
On im dodawał pieśnią sił, śpiewał że blisko już świt.
Świec tysiące palili mu, znad głów podnosił się dym,
Śpiewał, że czas by runął mur...
Oni śpiewali wraz z nim:
Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat! [...]
Aż zobaczyli ilu ich, poczuli siłę i czas,
I z pieśnią, że już blisko świt szli ulicami miast;
Zwalali pomniki i rwali bruk - Ten z nami! Ten przeciw nam!
Kto sam ten nasz najgorszy wróg!
A śpiewak także był sam.
Patrzył na równy tłumów marsz,
Milczał wsłuchany w kroków huk,
A mury rosły, rosły, rosły
Łańcuch kołysał się u nóg...
Patrzy na równy tłumów marsz,
Milczy wsłuchany w kroków huk,
A mury rosną, rosną, rosną
Łańcuch kołysze się u nóg...".
a) Jakie są poczatkowe żadania tłumu? Kogo tłum słucha?
b) Na jakiej podstawie tłum dzieli społeczeństwo na "swoich" i "obcych"?
c) Czy zmieniły się dążenia tłumu? Dlaczego?
d) Jak rozumiesz zdanie "A mury rosły, rosły, rosły..."?
e) Jak oceniasz działanie tlumu opisywanego w wierszu?
Liczba postów: 1,409
Liczba wątków: 35
Dołączył: Jul 2005
Reputacja:
0
Gwiazdka to chyba za podpunkt e. Jestem ciekawa, co odpowiedzieliby szóstoklasiści .
Liczba postów: 4,748
Liczba wątków: 613
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
Karol napisał(a):Gwiazdka to chyba za podpunkt e. Całe jest z gwiazdką :lol:
Karol napisał(a):Jestem ciekawa, co odpowiedzieliby szóstoklasiści . Dowiem się za jakiś miesiąc )
Liczba postów: 3,606
Liczba wątków: 167
Dołączył: Apr 2006
Reputacja:
0
Były przykłady, że z interpretacją tego tekstu kłopoty mają dorośli i wykształceni ludzie. Ale ja tam wierzę w szóstoklasistów!
[ Dodano: 6 Październik 2006, 19:36 ]
ann napisał(a):Dowiem się za jakiś miesiąc Chyba mogę wyrazić opinię innych: Prosimy o relację!
[size=85][color=darkgrey][i]Jak jest tylko śmiesznie – może być niewesoło[/i]
Edward Dziewoński[/color][/size]
Liczba postów: 1,409
Liczba wątków: 35
Dołączył: Jul 2005
Reputacja:
0
Ja też wierzę, dlatego pytam
Liczba postów: 881
Liczba wątków: 26
Dołączył: Jan 2005
Reputacja:
0
ann napisał(a):Anna Landau-Czajka, Włodzimierz Mędrzecki, Poznajemy świat wokól nas. To po znajomości, nie liczy się...
[color=maroon][size=84][b]Krokiem adekwatnym do rozwoju zdarzeń
Idę przed siebie i marzę:)[/b][/color][/size]
Liczba postów: 84
Liczba wątków: 3
Dołączył: Jun 2006
Reputacja:
0
"Somosierra (według obrazu Piotra Michałowskiego)"
Oczywiście autorstwa JK.
Cały tekst, 32 linijki, + pytania i zadania:
1. Wskaż środki stylistyczne użyte przez Jacka Kaczmarskiego do opisania bitwy. Omów ich rolę w utworze.
2. Przeczytaj uważnie 2 i 3 zwrotkę. Jaka przyszłość czeka tych, którzy przeżyli bitwę?
3. Co zdaniem autora, trudniej sforsować: wąwóz Somosierrę czy "wąwóz wielkiej polityki"? Uzasadnij swoją odpowiedź.
4. Przyjrzyj się, jak zmieniają się dwa ostatnie wersy 1,2 i 4 strofy utworu, a następnie zinterpretuj jego zakończenie (w. 29-32). Zwróć uwagę zwłaszcza na to, jakim przemianom ulega w nim rozumienie życia i śmierci.
Pod tekstem informacje o Jacku:
Jacek Kaczmarski
(1957-2004)
poeta, prozaik, kompozytor, pieśniarz; na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych uznany za barda "piosenek zakazanych"
Wyjaśnione także:
Montbrun fr. mąbrę albo monbren
---------------------------------
Stanisław Rosiek, Ewa Nawrocka, Bolesław Oleksowicz, Grażyna Tomaszewska
Między tekstami
Język polski
Podręcznik dla liceum i technikum
Zakres podstawowy i rozszerzony
Część 3 - Romantyzm (echa współczesne)
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Pozdrawiam.
Liczba postów: 5,038
Liczba wątków: 264
Dołączył: Oct 2017
Reputacja:
2
Liczba postów: 4,748
Liczba wątków: 613
Dołączył: Jul 2004
Reputacja:
0
ann napisał(a):Janusz Detka, Małgorzata Jas, Język polski. Przygoda z czytaniem. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 2 (gimnazjum), wyd. Mac - Powtórka z Odysei (dział: Poszukiwanie sensu życia). W związku z faktem, że książka pojawiła się w domu.
Detka J., Jas M., Przygoda z czytaniem. Podręcznik do kształcenia literacko-kulturowego dla klasy 2 gimnazjum, Kielce 2002, s. 75-76.
Zawartość: Powtórka z Odysei. (jako nawiązanie do Odysei)
Dział: W poszukiwaniu sensu życia.
Okładka (jakoś kiepska, niestety nie mam skanera)
Pod tekstem wyjaśnione słowa: scheda, eon
Dla zainteresowanych - pytania do tekstu:
1. O czym śpiewa Jacek Kaczmarski - o Odyseuszu czy o eposie Homera? A może o innych jeszcze sprawach?
2. O czym poeta opowiada, a co komentuje? Poprzyj swoją odpowiedź przykładami z tekstu. W czym, zdaniem współczesnego poety-pieśniarza, tkwi "realizm mitu"? Jak tworzy się mit?
3. Wskaż w wierszu fragmenty, które możesz objaśnić na wiele sposobów. Jakie ich znaczenie odkryłeś Ty, a jakie Twoi koledzy?
4. Czy ostatnią strofę odróżnia od poprzednich jedynie odmienny kształt? Zastanów się nad jej wymową.
|