Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
APEL DO NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
#1
Zwracamy się z prośbą o pomoc do nauczycieli różnych specjalności, którym bliska jest twórczość Jacka Kaczmarskiego, i którzy w jakikolwiek sposób wykorzystują tę twórczość w swej pracy dydaktycznej.

Piosenek Jacka Kaczmarskiego słuchają w dużej mierze ludzie młodzi. Odnajdują w nich odbicie swych niepokojów i radości. Ustalenie to może posłużyć za punkt wyjścia do rozważań o roli, jaką odegrać może twórczość pieśniarza w szkolnej edukacji, nie tylko polonistycznej. W realizacji celów i zadań stojących przed nauczycielem języka polskiego, historii, plastyki, wiedzy o społeczeństwie czy religii - twórczość ta może okazać się nader pomocna. Przy dzisiejszym, przeładowanym, programie nauczania ważne jest, aby lekcje wyzwoliły się ze sztywnych schematów, przestały być jednostajne i nudne.

Idea tego działu jest prosta: zależy nam na zebraniu gotowych propozycji dydaktycznych (konspektów, scenariuszy lekcji, tematów prac pisemnych, prezentacji, itp.), które mogą być pomocne nauczycielowi pragnącemu wzbogacić zakres nauczanego materiału o utwory Jacka Kaczmarskiego.
Materiały, które - miejmy nadzieję - uda nam się zebrać w ramach tego działu, będą mogły służyć za wzorzec, gotowy do przeniesienia na jednostkę lekcyjną, jak również za pewną propozycję w ogólnym zarysie, podatną na modyfikacje uwzględniające osobiste preferencje nauczyciela. Bogactwo formy i treści, korelacja z programem nauczania, intertekstualność, ponadczasowość - to tylko niektóre z walorów poezji Jacka Kaczmarskiego, stanowiące o jej dydaktycznej "atrakcyjności". Możliwość, czy wręcz - potrzebę, wykorzystania piosenek barda w szkole bardzo trafnie ujęła Anna Ślósarz, nauczyciel języka polskiego w myślenickim liceum: "Są pisane najczęściej w pierwszej osobie, a to sprawia, że tekst śpiewany nie pozostaje uczniom obojętny, bardziej przecież niż mówiony oddziałuje na emocje, zapada w pamięć, zyskuje powiązania ze współczesnością, budzi potrzebę dyskusji. Jest uznany przez młodzież za >>swój<<, a nie za >>drętwe moralizatorstwo<<, dlatego bardziej przemawia i pozostaje w pamięci niż utwór czytany, wykład nauczyciela, czy referat kolegi". (Piosenki Jacka Kaczmarskiego na lekcjach języka polskiego, "Polonistyka" 1995, nr 2, s.100-101.)

Wiadomo więc skądinąd, że Jacek Kaczmarski obecny jest w szkolnej praktyce. Jego utwory pojawiają się w podręcznikach, nauczyciele odwołują się do tekstów Jego autorstwa. Naszą prośbę o pomoc kierujemy również do UCZNIÓW: pomóżcie nam w dotarciu do swych nauczycieli, którzy podejmują takie działania. Byc może nie wiedzą oni nawet o istnieniu tej strony, może udałoby sie pozyskać ich do współpracy i wzajemnej wymiany doświadczeń.

Wszyscy zgodzimy się, że twórczość Jacka Kaczmarskiego obecna jest - mniej czy bardziej - w edukacji szkolnej. Nawet jeśli mniej - to na pewno jest warta tego, aby ją tam wprowadzić.
Być może okres wakacyjny jest dobrym czasem na podjęcie próby zabrania takich materiałów - nauczyciele wszak mają trochę wolnego czasu, który mogliby wykorzystać przyłączając się do nas i dzieląc się pomysłami. :help:

Pozdrowienia! Confusedpoko:
Odpowiedz
#2
Czy nie dałoby się przygotować osobną brytfankę na mięso?

Po paru ładnych minutach przeglądania postów znalazłem tylko to:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/zalaczniki/praca.doc">http://www.kaczmarski.art.pl/zalaczniki/praca.doc</a><!-- m -->

Wielkie dzięki! Może nie piszmy już więcej własnych komentarzy i niech ten wątek stanie się brytfanką.
Odpowiedz
#3
<!-- m --><a class="postlink" href="http://podn.wegrow.pl/serwis/publikacje/kaczm.htm">http://podn.wegrow.pl/serwis/publikacje/kaczm.htm</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.archiwum.literka.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1083">http://www.archiwum.literka.pl/modules. ... e&sid=1083</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://64.233.179.104/search?q=cache:ajGqZC8o2IIJ:www.wsip.com.pl/Link%3FrefId%3DNTB4RTUDT7PU76275R7IY313+kaczmarski+konspekt+lekcji&hl=pl">http://64.233.179.104/search?q=cache:aj ... kcji&hl=pl</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://64.233.179.104/search?q=cache:MTMiOxnFmRkJ:www.wsip.pl/Link%3FrefId%3DG83XCPKIKAPX811BMU36VK5T+kaczmarski+konspekt+lekcji&hl=pl">http://64.233.179.104/search?q=cache:MT ... kcji&hl=pl</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://64.233.179.104/search?q=cache:gSuZ24mo9RUJ:www.wsip.com.pl/Link%3FrefId%3D78255P0X7H54S56NIDM55I47+kaczmarski+konspekt+lekcji&hl=pl">http://64.233.179.104/search?q=cache:gS ... kcji&hl=pl</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.wsip.pl/serwisy/prnaucz/liceum/jpolski2_ponadgim_podroz.pdf">http://www.wsip.pl/serwisy/prnaucz/lice ... podroz.pdf</a><!-- m -->
[b][color=#000080]Warszawskie bubki, żygolaki
Z szajka wytwornych pind na kupę,
I ty, co mieszkasz dziś w pałacu,
A srać chodziłeś pod chałupę,
Ty, wypasiony na Ikacu -
całujcie mnie wszyscy w dupę.[/color][/b]
Odpowiedz
#4
Dzięki Olaffie! Ziarno do ziarna i zbierze się...
Odpowiedz
#5
Może to nie będzie do końca pomoc dla autora postu, ale przypomniało mi się coś podczas czytania tego wątku. Znajoma wspominała mi kiedyś, że u niej w liceum na lekcjach języka polskiego często wykorzystują utwory Jacka jako pomoc w omawianiu wybranych epok historycznych. Ciekawe jest jednak to, że do jej klasy chodzi miłośnik twórczości Kaczmarskiego i przed próbą analizowania utworów Kaczmarskiego są one przez tego kolegę najpierw grane na gitarze. Efekt jest podobno napradę niezły: duże zainteresowanie klasy, ciekawe dyskusje i w ogóle miła atmosfera na lekcji, ciekawa sprawa.
Odpowiedz
#6
Może przez ową znajomą uda się nawiązac kontakt z nauczycielem, który pracuje tymi metodami?
Odpowiedz
#7
Simon napisał(a):Może przez ową znajomą uda się nawiązac kontakt z nauczycielem, który pracuje tymi metodami?
No dobrze, nie ma sprawy, przynajmniej się postaram
Odpowiedz
#8
Witam
Jestem nauczycielką języka polskiego oraz wielbicielką twórczości Kaczmarskiego. Ucze w szkole podstawowej i wykorzystuję piosenki, teksty Kaczmarskiego jako ilustrację poetycką przy omawianiu Mitologii grzeckiej i Biblii. Tylko tyle mogę sobie "zafundować" w tym etapie kształcenia. Miałam nawet w ubiegłym roku lekcję otwartą, na której wykorzystałam piosenkę Kaczmarskiego "Wieża Babel". Dysponuje konspektem, chociaż noszę się z zamiarem opublikowania go, ponieważ lekcja uzyskała najwyższe możliwe noty. Uczniowie, których "wychowywałam" na twórczości Kaczmarskiego sa zafascynowani jego osobowością artystyczną. Kupili sobie nawet płyty!!! Smile
Odpowiedz
#9
gratuluje sukcesu wychowawczego Smile
Otulajać się duszy swej płaszczem
Co nie chroni przez żadnym urazem...
Odpowiedz
#10
Dziękuję!
Pierwsza reakcja takich dzieci jest raczej nieprzyjemna. Zaczynają się śmiać. Współczesne pokolenie- wychowane na innego rodzaju muzyce- nie rozumie pełnych wartości tekstów. Dopiero po kilkurazowym wysłuchaniu zaczynają wsłuchiwać się w słowa, dostrzegają melodyjność, niezwykłą korelację pomiędzy tekstami a rytmiką. Pytają o to, co niezrozumiałe. Szukają kontekstów znany sobie z literatury i ...odkrywają nowy świat. Dzieki takim dzieciakom chce się pozostać jak najdłużej idealistą w tym zawodzie Smile
Odpowiedz
#11
Swojego czasu prowadziłem zajęcia w szkole podstawowej "dotyczące Kaczmara". Wykorzystywałem "Życie do góry nogami", "Mury", "Głupiego Jasia". Bardzo miło wspominam te dydaktyczne próby, mimo iż idealizmu pozbyłem się już dawno temu.
"Gdzieś się zapodziały młodzieńcze nadzieje..."
Odpowiedz
#12
Nie twierdzę, że proces wychowawczy jest przyjemny i krotki. Mnie zajęło to dwa lata, zanim dzieciaki doceniły wszystko to, co stanowi fundament hierarchii wartości. Kaczmarski to zaproponowany autorytet, który w końcu przemówił do młodego pokolenia. Osobiście znam wielu gimnazjalistów słuchajacych Kaczmarskiego. Zreszta cała moja rodzina jest "Kaczmarofilska" Smile. A każde ziarno wydaje plony... więc mam nadzieję, że grono Jego wielbicieli stale rośnie...
Pozdrawiam Smile
Odpowiedz
#13
Tak,takie lekcje fajnie mijają Smile U mnie ostatniego czasu na polskim też w dużym stopniu ,,Mury'' były wykorzystane.Z początku ten fakt mnie zaskoczył,że nasza polonistka akurat taki tekst dała,ale było to miłe zaskoczenie,a lekcja minęła fajnie.


pozdro
Odpowiedz
#14
ATTENA napisał(a):A każde ziarno wydaje plony... więc mam nadzieję, że grono Jego wielbicieli stale rośnie...
A pewnie, że tak. Mnie było o tyle "łatwiej" ( a może i trudniej, kto wie...), gdyż uczyłem kilka lat w liceum, a więc miałem do czynienia ze starszą młodzieżą. Tutaj można już było poszerzyć konteksty, wydobyć intertekstualność utworów itp.
Odpowiedz
#15
ATTENA napisał(a):Dziękuję!
Pierwsza reakcja takich dzieci jest raczej nieprzyjemna. Zaczynają się śmiać. Współczesne pokolenie- wychowane na innego rodzaju muzyce- nie rozumie pełnych wartości tekstów. Dopiero po kilkurazowym wysłuchaniu zaczynają wsłuchiwać się w słowa, dostrzegają melodyjność, niezwykłą korelację pomiędzy tekstami a rytmiką. Pytają o to, co niezrozumiałe. Szukają kontekstów znany sobie z literatury i ...odkrywają nowy świat. Dzieki takim dzieciakom chce się pozostać jak najdłużej idealistą w tym zawodzie Smile
No właśnie zastanawiałam sie jak to przyjeli. No bo bądź co bądź to podstawówka. Dlatego sadze, ze sukces jest podwójny 1: zachęcenie młodych ludzi do Kaczmarskeigo ( który przecież jak sami wiemy pisze dosć skaplikowane teksty); 2: wywołanie u młodych ludzi funkicji "myśl" a nie tylko "notuj", " nie notuj" ( a naprawde niewielu nauczycielom się to udaje).
Oby tak dalej Confusedpoko:
Otulajać się duszy swej płaszczem
Co nie chroni przez żadnym urazem...
Odpowiedz
#16
U mnie na lekcji polskiego w zeszłym roku udało mi sie przekonać nauczycielkę do przerobienia "Murów" bo jakimś cudem znalazły sie w kontynuacjach i nawiązaniach. Fajno było ale za mało. Niestety w podręczniku, z którego korzystamy (wyd. Stentor, tytuł przydługaśny Wink) o Kaczmarskim jedynie sie wspomina, a szkoda bo jakby nie patrzeć do każdej epoki literackiej można dodać jakieś jego utwory. Natomiast gdy mówi sie o czasie buntu przeciw komunizmowi to pojawia się tylko zdjatko i krótka notka. Mały bezsens bo nawet jeśli ukazali by Kaczmara tylko w tym świetle jednym czy dwoma utworami to jak wiadomo "po nitce do kłębka" można trafic na tą RESZTĘ utworów. Szkoda, że u mnie w szkole to ja musze propagować Kaczmarskiego przy nadarzających się okazjach bo nauczyciele idą na łatwiznę. Zorganizuj koncert to przyjdziemy i wstawimy ładna ocenę. Chyba nie tędy droga :/
Yet we lost though, again...
Odpowiedz
#17
"przeszłość to dziś" - tytuł podręcznika, czy ja wiem czy taki długasny?

kl III str. 149, zdjęcie "(...) Bardem podziemnej "solidarności" był Jacek Kaczmarski ( 1957-2004), poeta i pieśniarz. Wykonywane przez niego utwory - zwłaszcza Mury i Zbroja - podczas stanu wojennego odgrywały rolę protest songów.(...)"

Kl II cz I str 174, Mury i notka biograficzna w której mozęmy przeczytać : "Jacek Kaczmarski ( ur. 1957)* - autor piesni wykonywanych z akompaniamentem gitary, nawiązujących do romantycznej tradycji politycznej. Choć często posługiwał się kostiumem historycznym, nazywano go "bardem solidarności" czy "bardem czasów stanu wojennego". Jego piosenki krążyły powielane domowym sposobem, a Mury stały się hymnem ówczesnej opozycji."

mogło by być więcej... :/ i nie tylko tekst murów :/ ale cieszmy sie z tego co mamy. Niestety tylko w 3 podręcznikach znalazły się wzmianki o nim :/

* podrecznik wydany w 2003 roku
Otulajać się duszy swej płaszczem
Co nie chroni przez żadnym urazem...
Odpowiedz
#18
kaja napisał(a):pieśniaż
Kaju, tak jest to napisane w podręczniku :wink: ?

Czy możesz podać dokładny tytuł podręcznika, autorów, miejsce wydania, wydawnictwo? A może jakiś skan okładki i zawartości dałoby się zrobić? Pozdrawiam Smile
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Odpowiedz
#19
A tak swoją drogą... pamiętacie następującą wypowiedź Jacka? (czat na onet.pl -13 października 2000)


"Taclem: Czy wiesz, że Twoje piosenki są niekiedy traktowane przez uczniów jako pomoce naukowe ?

J.K.: Wiem i ubolewam nad tym.

J.K.: Przestrzegam przed brakiem dystansu, są one:
1.subiektywne,
2.emocjonalne,
3.niesprawiedliwe,
4.moje."


Smile

Pozdrawiam serdecznie
[b][i]
Z wiekiem człowiek myślący widzi, że wszystko jest śmieszne i przestaje się rzeczami przejmować.
[/i][/b]
JK
Odpowiedz
#20
lodbrok napisał(a):
kaja napisał(a):pieśniaż
Kaju, tak jest to napisane w podręczniku :wink: ?

Czy możesz podać dokładny tytuł podręcznika, autorów, miejsce wydania, wydawnictwo? A może jakiś skan okładki i zawartości dałoby się zrobić? Pozdrawiam Smile
Kl II cz I

Aleksander Nawarecki, Dorota Siwicka
Przeszłość to dziś
literatura, język, kultura
II klasa liceum i technikum część I
Wydawnictwo STENTOR
Warszawa 2003
(ja mam wydanie 1)


Kl III

Jacek Kopciński
Przeszłość to dziś
literatura, język, kultura
III klasa liceum i technikum
Wydawnictwo STENTOR
Warszawa 2004
( nie jest napisane, które wydanie)

Skan powinnam mieć jutro ale nie wiem co z tego wyjdzie. Postaram sie przesłaś jak najszybciej. Co do pozostałych podręczników:
-Alina Kowalczykowa, Krzysztof Mrowcewicz, Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura, podręcznik do języka polskiego dla klasy III gimnazjum. Wydawnictwo Sentor, Warszawa 2002
-Stanisław Rosiek, Ewa Nawrocka, Bolesław Oleksowicz, Grażyna Tomaszewska, Między tekstami. Język polski. Podręcznik dla liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony. Częśc 3.Romantyzm (Echa współczesne), Gdańskie Towarzystwo Oświatowe, 2003
i jeszcze:
-Marek Adamiec, Czytamy polskie wiersze współczesne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 1997 - materiały pomocnicze dla szkół.
Niestaty tego narazie nie jestem w stanie seskanować bo nie posiadam tych ksiażek, ale moge sie spytać mojej polonistki czy tego czasem nie ma.

Smile

[ Dodano: 2005-11-19, 22:50 ]
Znalazłam w jeszcze jednej.
Stanisław Rosiek, Jolanta Maćkiewicz, Zbigniew Majchrowski
Między tekstami
Język polski, podrecznik dla liceum i technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Cześć 1
Początki. Średniowiecze ( echa współczesne)
Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Gdańsk 2004. wydanie trzecie

Ale tutaj jest tylko tekst przyczynku do legendy o świętym Jerzym i bardzo krótka notka biograficzna:
Jacek kaczmarski (1957-2004) poeta, prozaik, kompozytor, pieśniarz; na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych uznany za barda "piosenek zakazanych"
Otulajać się duszy swej płaszczem
Co nie chroni przez żadnym urazem...
Odpowiedz
#21
Bardzo Ci dziękuję Smile . I czekam z niecierpliwością na skany Smile . Simon, jako autor tematu kliknij, bardzo proszę, "pomógł" koleżance.
Być wciąż spragnionym - to nektar istnienia.
Odpowiedz
#22
NIestety sama skanera nie mam. Poprosiłam koleżanke.. ale ma skleroze ( biedzactwo w tym wieku ;/ ). Ale spokojnie kiedyś będą Smile
Otulajać się duszy swej płaszczem
Co nie chroni przez żadnym urazem...
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [polonistyka] Do uczniów liceów Przemek Bogusz 7 2,203 04-24-2007, 07:26 PM
Ostatni post: Mała Niedźwiedz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości