Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Mury" - interpretacja tekstu
Witam wszystkichSmile
Prosiłbym bardzo o pomoc w interpretacji "Murów"
z góry dziękuję
Odpowiedz
Mur to budowla pelniaca funkcje odgradzajaca, dzielaca a takze np. obronna. Slowo "mur" wystepuje rowniez w wielu powiedzeniach i metaforach, majac wtedy nieco inny wydzwiek, np:
"glowa muru nie przebijesz", "mury Jerycha", "z duzej chMURY maly deszcz", a nawet pojawia sie w powiedzeniach obcojezycznych, jak: "impares nasciMUR pares moriMUR".

A tak powaznie, to napisz, ktore fragmenty utworu sa dla ciebie problematyczne. Wtedy podyskutujemy.

pozdrawiam
Odpowiedz
a może poprostu użył byś "szukajki" zdaje się że już nieraz był poruszany temat interpretacji "murów" Smile

Pozdrawiam Smile
Wenn ist das Nunstuk git und Slotermeyer?
Ja!...
Beiherhund das Oder die Flipperwald gersput!
Odpowiedz
Z góry mówię że nie znam się na poezji i nie umiem jej dobrze interpretować, proszę więc do mojego wywodu podchodzić z dużą rezerwą Smile.
Cytat:On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt
On im dodawał pieśnią sił, śpiewał że blisko już świt.
Świec tysiące palili mu, znad głów podnosił się dym,
Śpiewał, że czas by runął mur...
Oni śpiewali wraz z nim:

Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat!
Był sobie poeta, który stworzył pieśń. Pieśń, w której nawoływał do zerwania kajdanów, połamiania bata i zburzenia murów. Tyle tylko, że nie wiemy o jakie mury i kajdany poecie chodziło...
Cytat:Wkrótce na pamięć znali pieśń i sama melodia bez słów
Niosła ze sobą starą treść, dreszcze na wskroś serc i głów.
Śpiewali więc, klaskali w rytm, jak wystrzał poklask ich brzmiał,
I ciążył łańcuch, zwlekał świt...
On wciąż śpiewał i grał:
Masy szybko podchwyciły pieśń, wnioskując z genezy utworu można założyć, że owe "masy" uznały pieśń za nawołującą do walki z totalitarnym systemem. W społeczeństwie zaczęła narastać fala rewolucjonizmu.