03-26-2009, 07:59 PM
Cytat z informatora maturalnego na rok 2009, IV. 2.1.b str.15:
I na koniec mojego przydługiego wywodu jeszcze raz powtórzę cytat:
Tutaj pełny tekst gdyby ktoś mi nie wierzył:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.matura-egzamin.pl/sekcje/wymagania/polski_standardy.pdf">http://www.matura-egzamin.pl/sekcje/wym ... ndardy.pdf</a><!-- m -->
Cytat:z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jego realizacji oraz zakres materiału służącego do opracowania tematuNie ma tu nic o tym, ile czegoś powinno być, ani tym bardziej co to powinno być, zresztą zajrzyjmy do kryteriów oceniania egzaminu ustnego (max 3 punkty, kryteria na maksimum):
Cytat:zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go interpretuje, przywołując różnorodne kontekstyI jak dla mnie to tu tylko pisze, że materiał ma być związany z tematem. Patrzmy dalej, tym razem do zasad oceniania rozmowy z egzaminatorem:
- wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał)
- prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)
- formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty
- formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje; uogólnia, syntetyzuje
- funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
Cytat:- formułuje na ogół adekwatne do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocniczeI tutaj mamy tylko o tym, że w odpowiedzi wykorzystujemy przygotowaną bibliografię. Nie literaturę przedmiotu, a bibliografię. Na dobrą sprawę gdyby się ktoś uparł to mógłby literatury przedmiotu w ogóle nie umieszczać i pewnie też by zdał.
- przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie
- dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi
I na koniec mojego przydługiego wywodu jeszcze raz powtórzę cytat:
Cytat:z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jegoUczeń wybiera i uczeń określa. Nauczyciel polskiego stanowi tylko i wyłącznie ciało doradcze i chyba kuratorium powinno wysyłać do polonistów co roku list z przypomnieniem tego faktu.
realizacji oraz zakres materiału służącego do opracowania tematu
Tutaj pełny tekst gdyby ktoś mi nie wierzył:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.matura-egzamin.pl/sekcje/wymagania/polski_standardy.pdf">http://www.matura-egzamin.pl/sekcje/wym ... ndardy.pdf</a><!-- m -->
"Drobiazgi niepotrzebne ratuj, Kiedyś je dziecku swemu dasz. Przydadzą się przyszłemu światu..."