10-02-2007, 11:54 AM
Luter napisał(a):Nie mogą podnieść cen, bo ludzie bardzo uważnie szukają gdzie jest najtaniej.Tak byłoby, gdybyśmy żyli w gospodarce funkcjonującej w modelu konkurencji doskonałej. A w rzeczywistości istnieją rozmaite monopole, oligopole, kartele itp, w niektórch branżach cena wyrobu lub usługi nijak nie ma się do kosztów wytworzenia (np. koszt impulsu telefonicznego w znanej nam wszystkim firmie, ceny perfum renomowanych marek itp). Znane są przykłady zmów cenowych w branży elektronicznej lub AGD. Działa to mniej więcej w ten sposób: producenci uzgadniają minimalną cenę między sobą oraz dystrybutorami. Jeżeli któryś z dystrybutorów próbuje się wyłamać i obniżyć cenę detaliczną, producent przestaje mu dostarczać towar.
Więcej informacji na ten temat: <!-- m --><a class="postlink" href="http://mfiles.ae.krakow.pl/modules.php?name=Guiki&MODE=SHOW&PAGE=Monopol,%20oligopol,%20konkurencja">http://mfiles.ae.krakow.pl/modules.php? ... onkurencja</a><!-- m -->
A tu link do kokretnej analizy (tylko w cache, należy więc szybko czytać zanim zniknie): <!-- m --><a class="postlink" href="http://209.85.129.104/search?q=cache:0oaEEYPPQFcJ:ekonomia.vdl.pl/struktura-oligopolistyczna/">http://209.85.129.104/search?q=cache:0o ... listyczna/</a><!-- m --> .
Jodynka ma sięc sporo racji.