Forum o Jacku Kaczmarskim
'85 czy 87?? - Wersja do druku

+- Forum o Jacku Kaczmarskim (http://kaczmarski.art.pl/forum)
+-- Dział: Jacek Kaczmarski (http://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Dział: Ciekawostki (http://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Wątek: '85 czy 87?? (/showthread.php?tid=3167)



'85 czy 87?? - Piekarz - 09-10-2006

Witam. Jacek przed zaśpiewaniem "Konfesjonału" powiedział, że powstał on w 1988 roku. Na stronie jest napisane, że w 1987. A może w myśl łacińskiej maksymy prawda leży pośrodku? Smile
pozdrawiam

[ Dodano: 10 Wrzesień 2006, 23:29 ]
miałem napisać 87 Big Grin nie 88


- ps - 09-10-2006

Na koncercie z Krakowa, do którego dałem dziś linka w dziale Internet, JK mówi, że "Konfesjonał" powstał własnie w 1987r.
A co jest pośrodku 1987r. i 1988r. ? Big Grin

Pozdrawiam
ps


- Piekarz - 09-10-2006

1986r.


- Torrentius - 09-10-2006

Zabojcza matematyka! Pomiedzy 1988 i 1987 jest 1986 8o


- lodbrok - 09-11-2006

Ludzie, przecież panel danego utworu jest pod ręką. Czasem zadaję sobie pytanie, dla kogo to wszystko się robi na stronie, skoro nikomu nie chce się nawet zajrzeć Sad( ?
Jacek szczegółowo opowiada o powstaniu tego utworu. Oto link do wszystkich wypowiedzi:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/zapowiedzi/konfesjonal.php">http://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/ ... sjonal.php</a><!-- m -->

Fragment, który precyzuje czas powstania utworu:

Z rozmowy z Grażyną Preder, Pożegnanie barda, wydawnictwo Nitrotest, Koszalin 1995

J.K. - "Dramatycznym, pełnym napięcia i emocji okresem był dla mnie rok 1987, kiedy rozstałem się z żoną; wpadłem w alkoholizm, walczyłem z depresjami. Wtedy właśnie powstał "Konfesjonał"..."


- bryce - 09-11-2006

„I jeszcze jedna piosenka utrzymana w modlitewnym nastroju, w której starałem się rozważyć problem uprawnień artysty do oceniania innych ludzi i świata. Piosenka napisana w kwietniu bieżącego roku nosi tytuł „Konfesjonał” i dedykuję ją przyjacielowi Staszkowi Załuskiemu”. (roku 1987-dopisek mój)


"....zaśpiewam piosenkę z osiemdziesiątego siódmego roku, rodzaj takiego wyznania wiary, pod tytułem "Konfesjonał""



- Pils - 09-11-2006

Piekarz napisał(a):Witam. Jacek przed zaśpiewaniem "Konfesjonału" powiedział, że powstał on w 1988 roku. Na stronie jest napisane, że w 1987. A może w myśl łacińskiej maksymy prawda leży pośrodku? Smile
pozdrawiam

[ Dodano: 10 Wrzesień 2006, 23:29 ]
miałem napisać 87 Big Grin nie 88
Zacytowałem całość, bo nie rozumiem w czym problem. Skoro Piekarz chciał napisać `87, na stronie jest również `87 - to po co cały ten wątek?? Temat wątku to już "mistrzostwo kosmosu" (że zacytuję klasyka Wink ).

Pils


- Niktważny - 09-11-2006

Piekarzowi pomyliły się daty. Chciał napisać, że JK zapowiada piosenkę mówiąc, że powstała w 1987, a wyszedł roku 1988. Na Stronie jest napisane, że w 1985 roku powstał "Konfesjonał" - Piekarzowi wyszło, ze na stronie jest 1987. Ale to są wszystko pomyłki. Pomimo pomyłek, faktycznie jest też większy problem polegający na tym, jak "Konfesjonał" datować.
Moim zdaniem, trzeba się trzymać wersji z "Ale źrodło wciąż bije" i uznać, że piosenka powstała 7 kweitnia 1987 roku. Trzeba założyć, iż w Antologii pomyłek absolutnie nie ma.
Trzeba założyć też, że autorzy strony powielili pomyłkę z pomatonowskiego śpiewnika "Kosmopolak", gdzie faktycznie "Konfesjonał" jest datowany na kwiecień 1985 r.
A jak było naprawdę? Bóg jeden raczy wiedzieć, ale chyba jednak tak, jak podaje "Ale źrodło".
Jesli się przejrzy daty powstawania utowrów składających się na cykl "Kosmopolak", to zauważy się, że powstawały one jakby w dwóch okresach. Pierwszy to marzec - maj 1987 a drugi to sierpień-wrzesień 1987. Chyba jedynym wyjątkiem jest "Bajka" (1983 r). Niemniej poza tym jedyn wyjątkiem i poza kolejnymi częściami tytułowego poematu (1983), piosenki z programu "Kosmopolak" powstały w 1987 r. I "Konfesjonał" - zdaje się - nie stanowi od tej reguły wyjątku.

pozdrawiam

PS: Warto, na przykładzie "Kosmopolaka" zauwazyć, że prawdę mówił Jacek Kaczmarski, gdy twierdził, że jego utowry "powstają falami". Bardzo ładnie te fale widać, przyglądając się datom powstawania utowrów.
Jaksię spojrzy choćby na daty powstawania piosenek z "Kosmopolaka" to widać wyraźnie, że większośc powstała we wspomnianych dwóch okresach
Pierwszy okres to 5 utowrów z marca, 5 z kwietnia i 1 z maja 1987. Drugi okres to 8 utowrów z sierpnia 1987, 3 z września. Oczywiście są w "Kosmopolaku" pojedyncze utowry z innych miesięcy, czy lat, ale reguła jest jasna.

Z "Wojny postu z Karnawałem" wiekszośc utowrów powstało w jednym miesiącu - grudniu 1991 roku.
Ponad połowa utowrów z "Sarmatii" napisana została w okresie styczeń-luty 1993.
7 utowrów z "Dwóch skał" powstało w lipcu 1999, 5 w sierpniu 1998. Inne w różnych miesiącach, jednak większośc w Polsce ...a nie w Australii*. Big Grin

pozdrawiam
Paweł Konopacki

----------
*podobnie, jak program "Mimochodem", z którego większośc piosenek także powstała nie w Australii, jak mogłoby sie wydawać, a w Polsce.


- Artur - 09-11-2006

Poprawię zatem na 1987


- Pils - 09-13-2006

Paweł Konopacki napisał(a):Piekarzowi pomyliły się daty. Chciał napisać, że JK zapowiada piosenkę mówiąc, że powstała w 1987, a wyszedł roku 1988. Na Stronie jest napisane, że w 1985 roku powstał "Konfesjonał" - Piekarzowi wyszło, ze na stronie jest 1987. Ale to są wszystko pomyłki. Pomimo pomyłek, faktycznie jest też większy problem polegający na tym, jak "Konfesjonał" datować.
Nie mogłem się opanować, bo bardzo mnie bawi ten ciąg pomyłek Big Grin
Paweł Konopacki napisał(a):A jak było naprawdę? Bóg jeden raczy wiedzieć
No i Zmusił(eś) mnie do wycieczki. :rotfl:
By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące daty powstania utworu spytałem KN jak to było(jest) z tymi datami w „Ale źródło....”
Wprawdzie JK czasem mylił się w zapowiedziach, nie pamiętając po prostu kiedy coś powstało, natomiast miał zwyczaj stawiać datę pod maszynopisem, w momencie pisania wiersza i jeśli data jest, to zawsze jest ona pewna. Wątpliwości są więc tylko tam, gdzie na przykład jest sam rok (jak w Raju czy Muzeum), bo maszynopisami tych wierszy nie dysponujemy, natomiast jeśli jest data z dniem i miesiącem to nie ma żadnych wątpliwości, bo to oznacza, ze data ta pochodzi z maszynopisu. Więc kontestacja daty, która jest w "Ale źródło..." (że daty były wpisane na zasadzie widzimisię KNa??) jest po prostu bez sensu.
Dla „świętego spokoju” (mojego) udaliśmy się do pewnego skarbca, w którym jest przechowywana kaseta, którą On „dysponuje”. Sprawdziłem - oczywiście data z „Ale źródło...” jest właściwa.
I jeszcze jedno. Co do "Konfesjonału" to tu akurat KN ma nie tylko maszynopis, ale również są świadectwa Stanisława Elsnera Załuskiego, Znamy więc dokładne okoliczności powstania wiersza.
Podsumowując.
Paweł Konopacki napisał(a):...trzeba się trzymać wersji z "Ale źrodło wciąż bije" i uznać, że piosenka powstała 7 kwietnia 1987 roku.
a Antologia - obroni się sama.

pozdrawiam
Pils


- Niktważny - 09-13-2006

Pils napisał(a):Więc kontestacja daty, która jest w "Ale źródło..." (że daty były wpisane na zasadzie widzimisię KNa??) jest po prostu bez sensu.
Nie twierdzę, że daty w Antologii były wpisywane na zasadzie "widzimisię" Nowaka.
Sądziłem, piszac swoj post, że były spisywane z maszynopisów. Ale...ja tej pewności, pisząc swój post, mieć nie mogłem. Wobec tego staralem sie ustalic date na podstawie faktow mi znanych.
Jesli jest tak jak piszesz , to mozna miec juz
, iz data w Antologii jest wlasciwa i to jest walsnie TA prawidlowa data. Zreszta w swoim poscie poprzednim napisalem wzraznie, ze
Paweł Konopacki napisał(a):Moim zdaniem, trzeba się trzymać wersji z "Ale źrodło wciąż bije" i uznać, że piosenka powstała 7 kweitnia 1987 roku. Trzeba założyć, iż w Antologii pomyłek absolutnie nie ma.



- Kuba Mędrzycki - 09-13-2006

Znowu ta "gnida" Nowak ma niepodważalne dokumenty i trzeba zacząć się po mału wycofywać...! Smile


- Niktważny - 09-13-2006

Kuba Mędrzycki napisał(a):Znowu ta "gnida" Nowak ma niepodważalne dokumenty i trzeba zacząć się po mału wycofywać...!
z czego wycofywać? Przecie ja napisałem, ze trzeba się trzymac wersji z "Antologii" Big Grin Nie wycofuję się z tego. Przeciwnie, utwierdzam się w przekonaniu, że miałem rację.


Re: - liptus - 03-14-2015

Niktważny napisał(a):Chyba jedynym wyjątkiem jest "Bajka" (1983 r).
Wszędzie na forum rok powstania tego utworu to 1983. Skąd zatem w Antologii wzięła się nagle dokładna data 13.11.1982? Z rękopisu/maszynopisu? Lub odwrotnie - skąd na forum rok 1983?

Liczę na to, że:

Kuba Mędrzycki napisał(a):Znowu ta "gnida" Nowak ma niepodważalne dokumenty
:)