Jacek w podręcznikach - Wersja do druku +- Forum o Jacku Kaczmarskim (https://kaczmarski.art.pl/forum) +-- Dział: Sprawy techniczne (https://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=7) +--- Dział: Uwagi o stronie i forum (https://kaczmarski.art.pl/forum/forumdisplay.php?fid=16) +--- Wątek: Jacek w podręcznikach (/showthread.php?tid=2867) |
Jacek w podręcznikach - młoda - 06-18-2006 podrzucam uzupełnienie do listy podręczników, w których wspomniano o Jacku. Aleksander Nawarecki, Dorota Siwiecka - Przeszłość to dziś. Klasa II liceum i technikum, część 1, wydanie II, 2004. Strona 174, tekst Murów i pytania do niego. Wydawnictwo STENTOR, Warszawa. pozdrawiam i przy okazji mam nadzieję, że w tym roku ponownie odbędzie się koncert w Przemyślu! - Sowizdrzał - 06-18-2006 O podręczniku który Jacek trzyma na tym zdjęciu też chyba należałoby wspomnieć. O ile wiem jest w nim kilka wierszy Jacka. Witold Bobiński, Anna Janus-Sitarz, Bogusław Kołcz, "Barwy epok. Kultura i literatura".Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum WSiP, Warszawa, Aleje Jerozolimskie 136, 2003 Są trzy części z tej serii. Jeżeli uda mi się dowiedzieć jakie utwory są zamieszczone w poszczególnych częściach to zaraz to dopiszę. W cześci drugiej są "Mury" i "Pan Kmicic" - fizol - 06-18-2006 "Historia dla maturzysty" /liceum / (ale nic więcej nie wiem, bo gdzieś mi książka zaginęła. Była "Wiosna", "Zesłanie studentów" i coś jeszcze... - mejdejo - 06-18-2006 młoda napisał(a):Przeszłość to dziś. Klasa II liceum i technikumw części III też jest conieco Przeszłość to dziś. Klasa III liceum i technikum. Dalszymi danymi nie dysponuję, bo już się książki pozbyłem. Strona 146 albo 169 (dokładnie nie pamiętam). Zdjęcie Jacka na jednym z koncertów i krótki podpis pod zdjęciem. - partycja - 06-18-2006 mejdejo napisał(a):w części III też jest conieco Przeszłość to dziś. Klasa III liceum i technikum. Dalszymi danymi nie dysponuję, bo już się książki pozbyłem. Strona 146 albo 169 (dokładnie nie pamiętam). Zdjęcie Jacka na jednym z koJa gdzieś jeszcze mam chyba. Poszukam. - lodbrok - 06-19-2006 To szukajcie, dajcie dokładne opisy i jeśli można - skany okładek . - partycja - 06-19-2006 Hehe. Już chciałam skanować, patrzę, a tu skanera nie ma :ups: muszę częściej bywać w domu... - Sowizdrzał - 06-19-2006 Uzupełnienie: Skan okładki podręcznika o którym mowa w pierwszym moim poście i autograf Jacka w tymże podręczniku. Skany udostępnione dzięku uprzejmości Pana Bogusława Kołcza. - ann - 06-19-2006 Jeszcze miejsce i rok wydania - Sowizdrzał - 06-19-2006 Dopisałem - ann - 06-20-2006 Mam nadzieję, że się nie powtórzę :] Janusz Detka, Małgorzata Jas, Język polski. Przygoda z czytaniem. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 2 (gimnazjum), wyd. Mac - Powtórka z Odysei (dział: Poszukiwanie sensu życia). Janusz Detka, Małgorzata Jas, Język polski. Przygoda z czytaniem. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 3 (gimnazjum), wyd. Mac - Dwie skały (dział: Co to będzie? zaczynający się fragmentem Apokalipsy) Reszty danych na razie nie mam - Don_Pedro - 06-28-2006 Cześć! Skierowano mnie tutaj (przynajmniej mam taką nadzieję, że w to miejsce), ponieważ mam dwa podręczniki, w których wspomina się o Jacku Kaczmarskim: Nawrecki Aleksander, Dorota Siwicka, Przeszłość to dziś. Część I, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2004, ISBN 83-86018-88-7, s. 174-175. Jest to podręcznik przeznaczony do II klasy szkoły średniej. Tutaj konkretnie chodzi o "Mury". Zamieszczony jest cały utwór, a na marginesie dodane są dwie notki: 1. "Jacek Kaczmarski (1957-2004) - autor pieśni wykonywanych z akompaniamentem gitary, nawiązujących do romantycznej tradycji patriotycznej. Choć często posługiwał się kostiumem historycznym, nazywano go <bardem `Solidarności`> czy <bardem czasów stanu wojennego>. Jego piosenki krążyły powielane domowym sposobem, a <Mury> stały się hymnem ówczesnej opozycji." 2. To przypis do tytułu "Mury", w którym objaśnione jest: "Utwór jest nawiązaniem do pieśni katalońskiego barda Lluisa Llacha [liuis liach], przeciwnika dyktatury generała Franco." ---------------------------------------------------------------- Kopciński Jacek, Przeszłość to dziś, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2005, ISBN 83-86018-88-7, s. 149. Jest to podręcznik z tej samej serii co powyższy, ale jest on przeznaczony do III klasy szkoły średniej. Nie widnieje to w nazwie, więc nie odnotowałem w bibliografii. W tym podręczniku zamieszczone jest zdjęcie Jacka Kaczmarskiego zrobione w czasie koncertu, a fotografia opatrzona jest opisem: "W stanie wojennym Polacy przypomnieli sobie o powstaniach i okupacji; podobnie jak ich ojcowie, gromadzili się teraz w kościołach i prywatnych mieszkaniach, by rozmawiać, śpiewać patriotyczne pieśni i słuchać zakazanej poezji. Bardem podziemnej <Solidarności> był Jacek Kaczmarski (1957-2004), poeta i pieśniarz. Wykonywane przez niego utwory - zwłaszcza Mury i Zbroja - podczas stanu wojennego odgrywały rolę protest songów. Na zdjęciu: koncert Jacka Kaczmarskiego" ------------------------------------- Jeżeli znajdę coś jeszcze (widziałem wzmiankę o Kaczmarze w podręczniku do historii, który bezproblemowo zdobędę i w jeszcze jakimś podręczniku do j. polskiego, którego mogę nie dać rady zdobyć, ale nazywał się chyba "To lubię!"), to postaram się szybko dać znać. Widziałem, że już coś było wspominane o podręcznikach "Przeszłość to dziś", ale informacji nigdy za wiele. Pozdrawiam - lodbrok - 06-28-2006 Jakbyś jeszcze zrobił skany okładek tych podręczników, to byłoby super - Karol - 06-28-2006 Don_Pedro napisał(a):Utwór jest nawiązaniem do pieśni katalońskiego barda Lluisa Llacha [liuis liach], przeciwnika dyktatury generała Franco."O ile mi wiadomo - nazwisko czyta się, zapisuję w uproszczeniu, bez transkrypcji - [liak] - Don_Pedro - 06-29-2006 lodbrok napisał(a):Jakbyś jeszcze zrobił skany okładek tych podręczników, to byłoby superNie ma sprawy - w niedługim czasie zeskanuję te trzy strony. Karol napisał(a):O ile mi wiadomo - nazwisko czyta się, zapisuję w uproszczeniu, bez transkrypcji - [liak]Ja tylko cytowałem - nie było w tych cytatach żadnych moich dopowiedzeń (czy raczej dopisań...). Mniejsza z tym - nic od siebie nie dodawałem, więc umywam ręce. Jeżeli jeszcze coś znajdę, to zamieszczę stosowne informacje. Pozdrawiam Skany już są - jakość bardzo średnia, ale rozmiar przystępny dla każdego, więc jeżeli ktoś chciałby jakościowo lepsze skany, to mam i szybko wysyłam (przynajmniej się staram). Pozdrawiam - lodbrok - 06-29-2006 Chwali Ci się . Jeśli możesz to wyślij je do Arta, Ani lub do mnie. Mogą być te lepsze bo to będzie materiał na stronę, więc lepiej żeby było coś widać . Zrobiłeś tylko skany stron, czy również pierwszej strony okładki? - Don_Pedro - 06-29-2006 No to zrobione i wysłane. Jako że Twój mail, Lodbroku, był najbliżej, to wysłałem to wszystko (konkretne strony i okładki) do Ciebie. Pozdrawiam - lodbrok - 06-29-2006 Dzięki jeszcze raz . Wszystko otrzymałem. - ann - 10-06-2006 Anna Landau-Czajka, Włodzimierz Mędrzecki, Poznajemy świat wokól nas. Zeszyt ćwiczeń. Historia i społeczeństwo, klasa VI, wyd. WSiP, Warszawa 2004, s. 38. Okładka Temat: Jednostka i tłum. Ćwiczenie 4 (z gwiazdką ) Przeczytaj zamieszczony tekst, a następnie odpowiedz na pytania. Jacek Kaczmarski Mury (fragment) "On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt On im dodawał pieśnią sił, śpiewał że blisko już świt. Świec tysiące palili mu, znad głów podnosił się dym, Śpiewał, że czas by runął mur... Oni śpiewali wraz z nim: Wyrwij murom zęby krat! Zerwij kajdany, połam bat! A mury runą, runą, runą I pogrzebią stary świat! [...] Aż zobaczyli ilu ich, poczuli siłę i czas, I z pieśnią, że już blisko świt szli ulicami miast; Zwalali pomniki i rwali bruk - Ten z nami! Ten przeciw nam! Kto sam ten nasz najgorszy wróg! A śpiewak także był sam. Patrzył na równy tłumów marsz, Milczał wsłuchany w kroków huk, A mury rosły, rosły, rosły Łańcuch kołysał się u nóg... Patrzy na równy tłumów marsz, Milczy wsłuchany w kroków huk, A mury rosną, rosną, rosną Łańcuch kołysze się u nóg...". a) Jakie są poczatkowe żadania tłumu? Kogo tłum słucha? b) Na jakiej podstawie tłum dzieli społeczeństwo na "swoich" i "obcych"? c) Czy zmieniły się dążenia tłumu? Dlaczego? d) Jak rozumiesz zdanie "A mury rosły, rosły, rosły..."? e) Jak oceniasz działanie tlumu opisywanego w wierszu? - Karol - 10-06-2006 Gwiazdka to chyba za podpunkt e. Jestem ciekawa, co odpowiedzieliby szóstoklasiści . - ann - 10-06-2006 Karol napisał(a):Gwiazdka to chyba za podpunkt e.Całe jest z gwiazdką :lol: Karol napisał(a):Jestem ciekawa, co odpowiedzieliby szóstoklasiści .Dowiem się za jakiś miesiąc ) - pkosela - 10-06-2006 Były przykłady, że z interpretacją tego tekstu kłopoty mają dorośli i wykształceni ludzie. Ale ja tam wierzę w szóstoklasistów! [ Dodano: 6 Październik 2006, 19:36 ] ann napisał(a):Dowiem się za jakiś miesiącChyba mogę wyrazić opinię innych: Prosimy o relację! - Karol - 10-06-2006 Ja też wierzę, dlatego pytam - misiek-st - 10-07-2006 ann napisał(a):Anna Landau-Czajka, Włodzimierz Mędrzecki, Poznajemy świat wokól nas.To po znajomości, nie liczy się... - ksao - 11-28-2006 "Somosierra (według obrazu Piotra Michałowskiego)" Oczywiście autorstwa JK. Cały tekst, 32 linijki, + pytania i zadania: 1. Wskaż środki stylistyczne użyte przez Jacka Kaczmarskiego do opisania bitwy. Omów ich rolę w utworze. 2. Przeczytaj uważnie 2 i 3 zwrotkę. Jaka przyszłość czeka tych, którzy przeżyli bitwę? 3. Co zdaniem autora, trudniej sforsować: wąwóz Somosierrę czy "wąwóz wielkiej polityki"? Uzasadnij swoją odpowiedź. 4. Przyjrzyj się, jak zmieniają się dwa ostatnie wersy 1,2 i 4 strofy utworu, a następnie zinterpretuj jego zakończenie (w. 29-32). Zwróć uwagę zwłaszcza na to, jakim przemianom ulega w nim rozumienie życia i śmierci. Pod tekstem informacje o Jacku: Jacek Kaczmarski (1957-2004) poeta, prozaik, kompozytor, pieśniarz; na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych uznany za barda "piosenek zakazanych" Wyjaśnione także: Montbrun fr. mąbrę albo monbren --------------------------------- Stanisław Rosiek, Ewa Nawrocka, Bolesław Oleksowicz, Grażyna Tomaszewska Między tekstami Język polski Podręcznik dla liceum i technikum Zakres podstawowy i rozszerzony Część 3 - Romantyzm (echa współczesne) Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe Pozdrawiam. - Artur - 02-04-2007 ksao, podręcznik dodany - ann - 08-14-2007 ann napisał(a):Janusz Detka, Małgorzata Jas, Język polski. Przygoda z czytaniem. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 2 (gimnazjum), wyd. Mac - Powtórka z Odysei (dział: Poszukiwanie sensu życia).W związku z faktem, że książka pojawiła się w domu. Detka J., Jas M., Przygoda z czytaniem. Podręcznik do kształcenia literacko-kulturowego dla klasy 2 gimnazjum, Kielce 2002, s. 75-76. Zawartość: Powtórka z Odysei. (jako nawiązanie do Odysei) Dział: W poszukiwaniu sensu życia. Okładka (jakoś kiepska, niestety nie mam skanera) Pod tekstem wyjaśnione słowa: scheda, eon Dla zainteresowanych - pytania do tekstu: 1. O czym śpiewa Jacek Kaczmarski - o Odyseuszu czy o eposie Homera? A może o innych jeszcze sprawach? 2. O czym poeta opowiada, a co komentuje? Poprzyj swoją odpowiedź przykładami z tekstu. W czym, zdaniem współczesnego poety-pieśniarza, tkwi "realizm mitu"? Jak tworzy się mit? 3. Wskaż w wierszu fragmenty, które możesz objaśnić na wiele sposobów. Jakie ich znaczenie odkryłeś Ty, a jakie Twoi koledzy? 4. Czy ostatnią strofę odróżnia od poprzednich jedynie odmienny kształt? Zastanów się nad jej wymową. |