Anna Landau-Czajka, Włodzimierz Mędrzecki, Poznajemy świat wokól nas. Zeszyt ćwiczeń. Historia i społeczeństwo, klasa VI, wyd. WSiP, Warszawa 2004, s. 38.
Okładka
Temat:
Jednostka i tłum.
Ćwiczenie 4 (z gwiazdką

)
Przeczytaj zamieszczony tekst, a następnie odpowiedz na pytania.
Jacek Kaczmarski
Mury (fragment)
"On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt
On im dodawał pieśnią sił, śpiewał że blisko już świt.
Świec tysiące palili mu, znad głów podnosił się dym,
Śpiewał, że czas by runął mur...
Oni śpiewali wraz z nim:
Wyrwij murom zęby krat!
Zerwij kajdany, połam bat!
A mury runą, runą, runą
I pogrzebią stary świat! [...]
Aż zobaczyli ilu ich, poczuli siłę i czas,
I z pieśnią, że już blisko świt szli ulicami miast;
Zwalali pomniki i rwali bruk - Ten z nami! Ten przeciw nam!
Kto sam ten nasz najgorszy wróg!
A śpiewak także był sam.
Patrzył na równy tłumów marsz,
Milczał wsłuchany w kroków huk,
A mury rosły, rosły, rosły
Łańcuch kołysał się u nóg...
Patrzy na równy tłumów marsz,
Milczy wsłuchany w kroków huk,
A mury rosną, rosną, rosną
Łańcuch kołysze się u nóg...".
a) Jakie są poczatkowe żadania tłumu? Kogo tłum słucha?
b) Na jakiej podstawie tłum dzieli społeczeństwo na "swoich" i "obcych"?
c) Czy zmieniły się dążenia tłumu? Dlaczego?
d) Jak rozumiesz zdanie "A mury rosły, rosły, rosły..."?
e) Jak oceniasz działanie tlumu opisywanego w wierszu?